Skrevet av Emne: Hvorfor er noen tynne selv om de spiser mye og usunt?  (Lest 3693 ganger)

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Hei og Hopp, nå lurer jeg på en ting igjen, her it goes.

Jeg har lest mye her på forumet å jeg føler at jeg har lært utrolig masse.
Jeg er inneforstått med med grunnprinsippet om at vekt opp\ned gang kommer an på kcal inn og kcal ut
Men det er en ting jeg siter og undrer på. Hvordan kan noen spise utrolig mye og utrolig usunt uten og legge på seg? Jeg kjenner en som spiser ofte på burgersjapper og lignende, i tilegg spiser han ofte 2 midager om dagen. Og han spiser mye og ofte med andre ord.
Han får i seg en mye mer kcal pr.dag en det jeg gjør, men jeg spiser sunt og trener mye, han spiser usunt og trener ikke i det hele tatt. Jeg ligger nå i litt kcal overskudd om dagen, og går sakte men sikkert litt opp i vekt. Men han rører seg ikke.

Så spørsmålet mitt er hvordan har det seg at han ikke blir litt mer "lubben"?
Hvordan kan forbrenningen være så forskjellig fra folk? Og hvorfor er det slikt?

Takker for svar.
Mvh
Kristian
Passion trumps fucking everything!

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Det er mange som påberoper seg en veldig høy forbrenning, som egentlig ikke har det hvis man regner litt på det. Mange er av typen som spiser svært mye til hvert måltid (f. eks. "imponerer" med 10-12 brødskiver til lunsj), men gjerne bare inntar tre daglige måltider, i motsetning til seks som oss andre.  Gjerne har de også et høyt daglig aktivitetsnivå, og de ville altså blitt fete av å bevege seg mindre.

Personer med genuint høy forbrenning (mer enn 3500-4000kcal/døgn ved moderat aktivitetsnivå) er gjerne høye, muskuløse menn med lav-moderat fettprosent, og dermed stor kroppsoverflate og lite isolasjon slik at mer varme avgis til omgivelsene. Ofte har de også høye nivåer av tyreoideahormoner (tyroksin/T3/T4), som øker cellulær forbrenning og kroppslig energiforbruk gjennom økt tarmaktivitet, økt hjertefrekvens og pumpekraft etc. Genetiske faktorer spiller selvsagt en stor rolle.

Kjenner for øvrig en høy, tynn fyr som helt klart spiser mer enn meg (mer enn 4000kcal/døgn). Han trener ikke, men han har epilepsi, og dermed betydelig økt energiforbruk i hjerne/nervesystem.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Sakset fra et tidligere innlegg jeg har skrevet om forbrenning:

Et annet ord for stoffskifte er metabolisme. Du kan også si at stoffskifte er omtrent det samme som forbrenning.

Begrepet stoffskifte kan du dele opp i stoff og skifte - det innebærer altså skifte av stoffer, dvs. at stoffer, dvs. næringsstoffer fra maten vi spiser, omdannes til andre stoffer som cellene trenger for å fungere som de skal. Summen av alle disse kjemiske reaksjonene som næringsstoffene gjennomgår ("metabolic pathways") som foregår i og utenfor kroppens celler, utgjør stoffskiftet.

Resultatet av stoffskiftet er oppbygning og vedlikehold av kroppslige strukturer/organer (inkl. muskler), samt produksjon av varme, som kroppen kvitter seg med bl.a. via fordampning av svette.

Stoffskiftet reguleres av hormoner, som er kroppens "signalstoffer". De viktigste hormonene i denne sammenhengen er de som skilles ut av skjoldbruskkjertelen (finnes foran på halsen), nemlig tyroksin (T3) og trijodotyronin (T4). Høye nivåer av disse hormonene betyr høyt stoffskifte, og motsatt. Disse hormonene virker på celler overalt i kroppen og øker hastigheten på de metabolske reaksjoneveiene, altså øker forbrenningen.

Utskillelsen av T3 og T4 reguleres av TSH (tyreoideastimulerende hormon), som skilles ut av hypofysen (i hjernen), slik at når kroppen har lave nivåer av T3 og T4, så skiller hypofysen ut mer TSH, som stimulerer skjoldbruskkkjertelen til å skille ut mer T3/T4, og motsatt. Denne reguleringsmåten kalles negativ feedback, og sikrer stabile nivåer av hormoner i blodbanen.

En rekke sykdommer (særlig betennelser i skjoldbruskkkjertelen) kan føre til for lavt stoffskifte, som kalles hypotyreose. Da har kroppen lave nivåer av T3/T4, og høye nivåer av TSH (kan måles i blodprøver hos fastlegen eller i sykehus). Vanlige plager man da har, er:

*Frossenhet, kjølig og tørr hud, nedsatt svetteproduksjon på grunn av redusert varmeproduksjon (se over).
*Vektøkning på tross av redusert appetitt
*Slapphet, tretthet, økt søvnbehov, redusert treningslyst
*Reduserte organfunksjoner: Langsom puls, langsom tarmpassasje (forstoppelse), uteblitt menstruasjon hos jenter.
*Mental treghet/sløvhet

Behandling: Tilførsel av tyroksin (T4).


En rekke sykdommer (inkl. godartede hormonutskillende svulster, samt betennelser) kan føre til for høyt stoffskifte, som kalles hypertyreose. Da har kroppen høye nivåer av T3/T4, og lave nivåer av TSH (motsatt av hypotyreose).

Vanlige plager man da har, er de motsatte som ved hypotyreose, altså:

*Varmefølelse, varm og fuktig hud, økt svetteproduksjon på grunn av økt varmeproduksjon
*Vektnedgang på tross av økt appetitt
*Rastløshet, søvnløshet, slitenhet
*Økte organfunksjoner: Hurtig puls (hjertebank), økt tarmpassasje (diaré)
*Framstående øyne

Behandling: Varierer. Svulster kan fjernes operativt, skjoldbruskkjertelvev kan ødelegges ved hjelp av radioaktiv stråling (radiojodbehandling), en rekke medisiner finnes.

Personer med "høy forbrenning" har gjerne høye nivåer av T3/T4 (opp mot øvre referanseområde) uten at de nødvendigvis er syke, og personer med "lav forbrenning" har gjerne lave nivåer av disse hormonene (ned mot nedre referanseområde) uten at de nødvendigvis er syke. Andre faktorer som virker inn på forbrenningen, er:
*Muskelmassen
*Aktivitetsnivå
*Kjønn
*Høyde
*Alder
*Kostholdsfaktorer
*Andre sykdomstilstander

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Takker for 2 meget gode inlegg. Bow
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

HITman skulle hatt lønn for å svare på TF...  Bow

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!