Skrevet av Emne: Sticky : Skuldersmerter? Les her...  (Lest 69721 ganger)

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« : 06. oktober 2005, 13:31 »
Her er en fin oversikt over utredning og behandling av skuldersmerter:

Generelt
Med skuldersmerter menes smerter utgående fra strukturer i og omkring selve skulderleddet, eller leddet mellom krageben og skulder (AC-leddet)
Dette er svært utbredte plager. I en vanlig allmennpraksis ser allmennlegen ca 40-50 pasienter årlig med skulderlidelse
¼ av eldre mennesker har vondt i skulderen mer eller mindre hele tiden

Hva er smertemekanismene?
Skulderleddet er et komplisert ledd hvor bevegelser kan foregå i alle retninger. Leddet omgis av leddkapsel, av leddbånd og mange sener. Til sammen utgjør dette en kappe rundt skulderen som er viktig både som støtte for leddet og for normal funksjon og bevegelighet

I tillegg finnes også en rekke slimposer som skal sikre at senene glir smidig i forhold til hverandre. Ved skuldersmerter kan det være sykdom i selve leddet, det kan være betennelser i sener eller leddkapsel, og det kan være slimposebetennelser

De aller fleste tilfeller av skuldersmerter skyldes overbelastning eller feilbelastning. Vanligst er senebetennelser, som vi regner står for 75% av alle tilfeller med skuldersmerter.

Hva kan årsaken være?

Vanlige årsaker

Senebetennelse (tendinose)
Utgjør 75% av alle skulderlidelser og ca 4 av 5 skyldes betennelse i supraspinatussenen
Gir smerter i skulderen som forverres når du utfører bevegelser som belaster senen

Akutt slimposebetennelse (bursitt)
Utgjør ca 3% av alle skulderlidelser og kan forekomme sammen med senebetennelse
Akutt bursitt i skulderen starter ofte med akutt innsettende smerter som kan frata deg nattesøvnen. Tilstanden gir smerter ved de fleste bevegelser

Kronisk slimposebetennelse (bursitt)
Utgjør vel 10% av alle skulderlidelser
Ofte et langvarig forløp der bestemte bevegelser og belastninger forsterker smertene

Leddkapselbetennelse (kapsulitt, "frozen shoulder")
Utgjør ca 10% av alle skulderlidelser og halvparten skyldes en tidligere skade
Tilstanden er karakterisert ved smerter og nedsatt aktiv og passiv bevegelighet, skulderstivhet ("frozen shoulder")

Skader ved idrett eller fall
Kan gi blødninger i og rundt senene, noe som i sin tur kan forårsake betennelsesreaksjoner
Det er viktig å utelukke bruddskader

Smerter som følge av gjentatte episoder med skulderen ute av ledd (skulderluksasjon)
Skyldes skader på ledd og leddbånd

Sjeldnere årsaker
AC-ledd overbelastning
Skyldes ofte en skade som kan gi slakke leddbånd, betennelsesreaksjon, slitasjeforandringer på sikt
Tilstanden er karakterisert ved smerter over AC-leddet og smerter som går opp i nakken

Seneavrivning (rotatorcuffsyndrom)
Etter gjentatte skader på supraspinatussenen kan det oppstå smårifter, slitasjeforandringer og til sist hel avrivning av senen (ruptur)
Pasienten er ofte over 40 år og kan berette om gjentatte skader eller belastninger. Du kan tidligere være behandlet med lokale kortisonsprøyter
Tilstanden behandles som en senebetennelse, ved manglende bedring vurderes operasjon

Nerveinnklemming
En nerve (n. suprascapularis) kan komme i klem ved skulderleddet. Forekommer helst hos idrettsutøvere, f.eks. volleyballspillere, svømmere, kastere, tennisspillere
Gir nedsatt kraft ved visse bevegelser og smerter baktil i skulderen
Behandlingen er avlastning og opptrening med øvelser du instrueres i. Dersom ingen effekt i løpet av 6-12 måneder, vurderes operasjon

Revmatisk sykdom
F.eks. leddgikt eller polymyalgia reumatika

Andre sjeldne årsaker
F.eks. infeksjon, svulst, blodkreft

Hva kan du gjøre selv?
De fleste skulderlidelser blir bra av seg selv med tiden, dog kan det ta både måneder og år.
Plages du med den ene eller begge skuldrene, kan du begrense plagene ved å gjøre følgende:
*Unngå ensidig arbeid, se om du kan bedre arbeidsstillingen din
*Ta pauser
*Utfør øvelser etter instruksjon fra lege eller fysioterapeut
*I mange tilfeller bør bedriftslegen orienteres om tilstanden

Når bør du søke lege?
*Ved sterke smerter
*Ved vedvarende plager
*Ved skader mot skulderen og etterfølgende smerter

Hva gjør legen?

Sykehistorien
Spørsmål du kan stille legen:
*Hvor lenge har du hatt plagene?
*Hvordan startet det hele?
*Har du vært utsatt for skulderskade? Hva skjedde?
*Har du et arbeid eller driver du med aktiviteter som er belastende for skulderen?
*Kan du beskrive nøyaktig hvor smertene er?
*Stråler smerten ut i armen? Hvor?
*Er smertene tilstede i hvile? Om natten?
*Kan du angi hvilke bevegelser i skulderen som utløser smerter?
*Kan du angi hvilke belastninger på skulderen som utløser smerter?
*Har skulderen noen gang vært ute av ledd?
*Hvilke konsekvenser har skulderplagene for din arbeidssituasjon eller andre daglige aktiviteter?

Legeundersøkelsen
Legen vil foreta en grundig skulderundersøkelse:
*Se etter skjevheter eller andre synlige forandringer
*Kjenne på skulderen for å finne hvor smertene sitter
*Utføre ulike tester med passive og aktive bevegelser, og teste om bestemte belastninger utløser smerte eller om muskulaturen er svekket
*Det kan hende at legen setter en sprøyte med lokalbedøvelse for å få bekreftet årsaken til lidelsen (forsvinner smertene etter bedøvelsen?)

Andre undersøkelser
*Blodprøver og røntgen gir vanligvis lite tilleggsinformasjon ved skuldersmerter, men i noen tilfeller kan MR være til nytte
*Ved mistanke om revmatisk lidelse tas blodsenkning
*Henvisning til spesialist eller sykehus
*De fleste behandles av allmennlege og eventuelt fysioterapeut, men i noen tilfeller kan henvisning til spesialist være nødvendig


H

Ref: www.NHI.no
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Skuldersmerter? Les her...
« #1 : 06. oktober 2005, 13:45 »
Hva heter skaden man typisk får dersom man overprioriterer benkpress og bryst? Den kan utarte seg som vondt på baksiden av skulderen merkelig nok. Hadde dette selv en periode, men det gikk bort da jeg fokuserte skikkelig på rygg.

Jeg tror det er mulig å få ganske forskjellige skader av pressøvelsene. Mitt problem ligger ikke i selve rotatorcuff, trur eg, men arter seg som akutt smerte på fremsiden av skulderen under benkpress, ikke på baksiden. Særlig benkpress med vidt grep og en utførelse hvor armene presses langt ut fra kroppen og hvor stanga føres for nærme halsen, gir øyeblikkelig problemer i mitt tilfelle. Her har jeg måttet betale for feil som ble utført for 12-15 år siden.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: Skuldersmerter? Les her...
« #2 : 06. oktober 2005, 13:49 »
Synes det er viktig å poengtere at fysioterapeuter er spesialister på undersøkelse og behandling av skulderlidelser. Dette betyr at de fleste med akutte og kroniske skulderlidelser som oppsøker lege, også bør innom en fysioterapeut for vurdering og behandlingsopplegg. Dette pga at skulderen er et så komplekst ledd at lidelser ofte er mer sammensatt enn bare et enkeltstående problem med sene eller slimpose.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Skuldersmerter? Les her...
« #3 : 06. oktober 2005, 13:58 »
Husker ikke om jeg har postet denne før, så gjør det igjen :

http://oldschoolbodybuilding.com/index.php?showtopic=470

http://oldschoolbodybuilding.com/index.php?showtopic=469

http://oldschoolbodybuilding.com/index.php?showtopic=467

Egentlig verdt å lese alle sammen.




Kjempeinfo fra deg HITman !! Setter ting på plass som vanlig. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Skuldersmerter? Les her...
« #4 : 06. oktober 2005, 17:09 »
Hitman: kan man ha det sånn i albuen også ? slimposebetennelse osv...har nemlig så sinnsykt vondt inni albuen, spesielt hvis jeg strekker ut armen Sad

En tilsvarende oversikt over albuesmerter:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=30753.new#new

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #5 : 21. desember 2005, 01:25 »
Går det ann å trene selv om man har litt vondt i skuldrene?
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget cRypt0r

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 627
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 627

SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #6 : 02. januar 2006, 21:24 »
fikk plutselig vond i skulderen etter ei treningsøkt for ca 4 uker siden, og det sitter enda  Tongue
er bare vondt visst jeg belaster den med tung trening.
noen som vet/opplevd det samme?
kan man få slike skader med for mye sitting foran pcen?
If you always do what you`ve always done, you will always get what you always got

Utlogget Grungern

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 541
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 541

  • Go hard, or go home!!
SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #7 : 02. januar 2006, 22:48 »
fikk plutselig vond i skulderen etter ei treningsøkt for ca 4 uker siden, og det sitter enda Tongue
er bare vondt visst jeg belaster den med tung trening.
noen som vet/opplevd det samme?
kan man få slike skader med for mye sitting foran pcen?

Ja!
Dra til legen, la han ta en titt. Sett kortisonsprøyte. La være å trene og begrens pc bruken i en 2 ukers tid. Prøv også å finne ut hvorfor du fikk vondt i skulderen slik at du ikke gjør skaden på nytt. Smiley
Trener på vektertorget i Bergen.
Knebøy: 180kg, Mark: 230kg, Benk: 120kgx3 (skylder på dårlig skuldre Tongue )
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=29518.0

Utlogget Thoz

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 301
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 301

SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #8 : 15. januar 2006, 16:09 »
Jeg tror jeg trente med litt for tunge vekter eller noe for noen år siden. Nå har jeg hatt problemer med skulderen i snart to år. Det er ikke alltid jeg merker noe, men hvis jeg bruker for tunge vekter med benkpress så gjør det sinnsykt vondt på siden/ fremsiden av skulderen. Når jeg kjører benkpress med hantel så knekker skulderen hver gang jeg er på bunnen av øvelsen. Dette er ganske udigg, og flere ganger har jeg endt opp med stangen over meg.

Noen som har noen formening om hvorfor dette skjer, evt. hva jeg kan gjøre med det?
Mvh. Thoz

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #9 : 18. januar 2006, 09:50 »
Jeg har selv hatt vondt i skulderen en stund, etter skulderpress i smith. Ble anbefalt å løfte med hantler, men smerten vendte tilbake.. Er på en måte en "tung" smerte, og minner ikke så masse om betennelse, synes jeg.. Noen som vet hva dette kan være?
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget A

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #10 : 18. januar 2006, 15:42 »
Jeg har i tide og utide hatt smerter i skuldrene selv, spesielt når jeg har trent mye benkpress. Jeg lette litt rundt på dette forumet, og fant en link til en DC-øvelse som riktignok skulle hjelpe hvis man hadde skuldersmerter (den øvelsen hvor man bruker et kosteskaft). For meg har det alltid hjulpet. Men betyr det at jeg får smerter i skuldre at jeg trener feil, eller er det uungåelig?
"The most successful ideological effects are those which have no need for words, and ask no more than complicitous silence." -Pierre Bourdieu

Utlogget Kungen++

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 154
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 154

  • Trainee
SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #11 : 05. mars 2006, 13:39 »
Har også hatt litt skuldersmerter nor jeg har hatt harde benk økter. Kan du beskrive den kosteskaft øvelsen Wink din A?
"What you have to do is plant your feet, bite down on your mouthpiece and say, 'Let's go.'”

Snart utdannet Treningsinstruktør! Wink

Utlogget generalsnus

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6

SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #12 : 21. april 2006, 13:39 »
Jeg skulle også likt å høre hvordan den koste øvelsen er. For hver gang jeg trener bryst så virker det som om det bare er skuldra som tar i. Får vanvittig vondt i framside skulder.
Tror jeg løfta benk litt feil en gang i tiden.

Utlogget pumpel og pint

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #13 : 23. mai 2006, 10:45 »
Har også hatt litt skuldersmerter nor jeg har hatt harde benk økter. Kan du beskrive den kosteskaft øvelsen Wink din A?

ta et kosteskaft\tau\tvinna badehåndkle og hold det forran brystkassa med bredt grep. Løft armene oppover og roter til kosteskaftet er bak ryggen. Vær litt forsiktig i begynnelsen før musklene "våkner" og "skjønner hva som skjer". Før armene opp igjen og tilbake forran brystet. Gjør dette sakte og kontollert 50 ganger pr dag. Jeg gjør selv denne øvelsen og den har hjulpet meg mye med mine skulderplager, da den øker bevegligheten i skulderleddet og styrker musklene knyttet til rotator cuff (fire små muskler mellom skulderbladet og overarmen)

God bedring

Utlogget smygel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

SV: Sticky : Skuldersmerter? Les her...
« #14 : 24. mai 2006, 22:10 »
Får vondt i venstre skulderparti når jeg jogger, stikkende pulserende opp i halsen.. Det er utrolig ubehagelig  Sad

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!