Skrevet av Emne: egen skulderdag?  (Lest 4838 ganger)

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: egen skulderdag?
« #15 : 14. oktober 2005, 23:30 »
Hvorfor er det artig at jeg har bryst, skuldre og traps på samme dag? Er det dumt?

Du kan kanskje ikke se perfeksjonismen i det, men det jeg gjør er bedre enn mange andre vanlige splitter.

Og det handler faktisk ikke om GUTS ved å trene fremside og bakside lår på samme dag. Det har jeg gjort i flere år, men jeg trodde du hadde fått med deg at jeg vil trene hver enkelt muskelgruppe like bra/like effektivt.

Bakside lår sammen med nedre rygg er en god ide ja.. Har tenkt på det før.

There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: egen skulderdag?
« #16 : 15. oktober 2005, 00:37 »
Min mening er at det ikke er noen vits i å ha en egen dag for skuldre eller noen annen muskelgruppe, for den saks skyld. Er vel enig i de argumentene som har kommet fram tidligere angående dette.

Tren slik de gjorde på 60 og 70-tallet, de gutta kunne trening de! (Helt til Weider og co ødela hele opplegget og kommersialiserte sporten så til de grader. Når det er store penger inne i bildet blir folk hjernevasket til å tro omtrent hva som helst. Inkludert alle de meningsløse treningsrutinene som gjennom flere tiår nå har forpestet folks oppfatning av hvordan man best bygger muskler. Smiley
Treningsloggen min finner du her

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: egen skulderdag?
« #17 : 15. oktober 2005, 13:52 »
Hvorfor er det artig at jeg har bryst, skuldre og traps på samme dag? Er det dumt?

Du kan kanskje ikke se perfeksjonismen i det, men det jeg gjør er bedre enn mange andre vanlige splitter.

Og det handler faktisk ikke om GUTS ved å trene fremside og bakside lår på samme dag. Det har jeg gjort i flere år, men jeg trodde du hadde fått med deg at jeg vil trene hver enkelt muskelgruppe like bra/like effektivt.

Bakside lår sammen med nedre rygg er en god ide ja.. Har tenkt på det før.



Som sagt mange veier til Rom - og din er en av mange andre som er helt OK. hadde den vært så perfekt - vil jeg tro alle hadde kjørt eksakt slik for tiden. En har tross alt hatt 100 år eller så på å finne den perfekte treningssplitten liksom......

Moro var det først og fremst fordi du legger ut om hvor "dumt" det er å trene en muskelgruppe som slites ut av foregående muskelgruppes trening på samme dag. Mine skuldre er i allefall ganske møre etter brysttreningen, og trapsene er vel også ganske møre etter skuldertreningen......
Like fullt synes jeg det er en helt ypperlig måte å trene på - slik at det er sagt!

Når det gjelder det der med god bakside på lårene så trener vel de fleste begge sidene sammen, og det er da vitterlig mange med gode basider også må jeg si. Mye gener inne i spillet her som ellers.......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: egen skulderdag?
« #18 : 15. oktober 2005, 22:18 »
Jaja, men det jeg sa eller ville fram til var at det ville være mer optimalt å trene en muskelgruppe om gangen isteden for flere sammen. Jeg sa aldri at det var direkte dumt og trene flere muskelgrupper sammen.

Du blir ganske mør i skuldrene og trapsa etter en bryst økt ja.. Vel hvis du vokser av indirekte trening så hurra for deg, men sånn er det i allefall ikke for meg. Jeg blir ikke stiv i nakken eller skuldrene dagen etter en bryst økt........ Så selvfølgelig legger jeg til skuldre og nakke. Hvordan ellers skal jeg vokse? Ved å satse på indirekte trening? Næhei. Jeg hadde ikke anbefalt det til en nybegynner en gang. Wink

Sitat
Som sagt mange veier til Rom - og din er en av mange andre som er helt OK. hadde den vært så perfekt - vil jeg tro alle hadde kjørt eksakt slik for tiden. En har tross alt hatt 100 år eller så på å finne den perfekte treningssplitten liksom......

Det finnes ingen PERFEKT splitt. Vi er alle forksjellige og reagerer forskjellig. Jeg setter opp mine splitter etter hva jeg har behov for. Etter hva jeg føler jeg vokser av. Etter hvor mye arbeid jeg velger å legge i treningen min. Etter hvor mye tid jeg KAN legge i treningen min osv.  Jeg gjør det som er optimalt for meg, hva andre velger å gjøre har ikke jeg noe med.
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: egen skulderdag?
« #19 : 16. oktober 2005, 00:52 »
I mange tilfeller vil de små muskelgruppene som aktiveres sekundært (indirekte) ved trening av basisøvelsene som mark, bøy og benk, faktisk vokse mer enn om de trenes separat i tillegg.

Men er selvfølgelig enig i at alle er forskjellige, og at man må forsøke å finne det som funker best for seg.
Treningsloggen min finner du her

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: egen skulderdag?
« #20 : 16. oktober 2005, 07:51 »
Hvis du vil bli stor og sterk er 14 lette sett masse bortkastet tid. 8 tunge sett med f.eks. stående militærpress og opptrekk er mer enn nok, i tillegg til det man får fra de øvrige øvelsene. Jeg håper dere kjører deads...


Må bare påpeke at det er pga en skade i den ene skuldra.. Smiley Jepp, kjører deads, men på en annen dag.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget IAB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

SV: egen skulderdag?
« #21 : 16. oktober 2005, 12:06 »
Jeg vil nok regne meg selv som veldig uortodoks i oppdeling av en treningsuke. Jeg trener gjennon hele kroppen 1 gang pr uke, og tar en muskelgruppe av gangen. De fleste splitter opp de forskjellige delene, men jeg holder fast ved at denne måten funker perfekt for meg.  Har også skuldre på en egen dag. Dette har jeg holdt på med i mange år, og har bygd opp en ganske bra symetri. Selvfølgelig er der ting ved kroppen jeg ikke er helt fornøyd med, men da justerer jeg ved å ta disse delene utenom på en egen dag. Når det gjelder beintrening, ta jeg både fremside og bakside på samme dag, og klarer ALLTID å presse meg like hardt på begge sider. Nå begynner jeg alltid med baksiden, for så å presse meg helt dau på fremside og.

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: egen skulderdag?
« #22 : 16. oktober 2005, 12:47 »
I mange tilfeller vil de små muskelgruppene som aktiveres sekundært (indirekte) ved trening av basisøvelsene som mark, bøy og benk, faktisk vokse mer enn om de trenes separat i tillegg.

Link?
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: egen skulderdag?
« #23 : 16. oktober 2005, 12:48 »
Jeg vil nok regne meg selv som veldig uortodoks i oppdeling av en treningsuke. Jeg trener gjennon hele kroppen 1 gang pr uke, og tar en muskelgruppe av gangen. De fleste splitter opp de forskjellige delene, men jeg holder fast ved at denne måten funker perfekt for meg. Har også skuldre på en egen dag. Dette har jeg holdt på med i mange år, og har bygd opp en ganske bra symetri. Selvfølgelig er der ting ved kroppen jeg ikke er helt fornøyd med, men da justerer jeg ved å ta disse delene utenom på en egen dag. Når det gjelder beintrening, ta jeg både fremside og bakside på samme dag, og klarer ALLTID å presse meg like hardt på begge sider. Nå begynner jeg alltid med baksiden, for så å presse meg helt dau på fremside og.

Symmetri er stikkordet ja. Wink
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Banned4Life

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 219
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 219

  • Sweet Dreams
SV: egen skulderdag?
« #24 : 16. oktober 2005, 13:02 »
Har en kamerat som kjører noe lignende dette, for å bygge skuldre:

Mandag: Bryst + 4sets fremside skulder
Tirsdag: Rygg + 4sets bakside skulder
Onsdag: FRI
Torsdag: Lår og Legger
Fredag: Armer + 4sets skuldre (midterste hode)
Lørdag: FRI
Søndag: FRI
Member of Treningsforum!
I don't care if i die, as long as they bury me in a fucking big box

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

SV: egen skulderdag?
« #25 : 16. oktober 2005, 13:34 »
^^Ja det må jeg si. Det kan fungere bra det opplegget der. Smiley
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

SV: egen skulderdag?
« #26 : 16. oktober 2005, 14:29 »
Link?

Har ingen link til forskning som sier dette, hvis det er det du mener. Dette er erfaringsbasert kunnskap. Det er ikke verre enn å spørre folk som har prøvd det, og jeg (og sikkert du også) har ved flere anledninger lest innlegg på diverse forum angående økning av muskelmasse i små muskelgrupper uten at de har blitt trent direkte.

Her er en link og ett uttdrag fra en artikkel av den kjente treningsguruen Chad Waterbury:

"I know what you're thinking:

"Chad, youforgot to include direct arm work in that program!"

No, I didn't. The best increases in upper arm hypertrophy are achieved through compound exercises such as dips, chin-ups, bench presses and rows. Therefore, no direct arm work is prescribed in this program.

It's a strange phenomenon. Every trainee who's been around the iron game for more than a year knows that big arms are built from compound exercises, but people are still convinced they need direct arm work! So I'll give you the choice. I don't recommend the direct upper-arm work option, but I know some people will add direct arm work anyway, so I might as well make sure they do it right."

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=244anti2
Treningsloggen min finner du her

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: egen skulderdag?
« #27 : 16. oktober 2005, 15:37 »
Jaja, men det jeg sa eller ville fram til var at det ville være mer optimalt å trene en muskelgruppe om gangen isteden for flere sammen. Jeg sa aldri at det var direkte dumt og trene flere muskelgrupper sammen.

Du blir ganske mør i skuldrene og trapsa etter en bryst økt ja.. Vel hvis du vokser av indirekte trening så hurra for deg, men sånn er det i allefall ikke for meg. Jeg blir ikke stiv i nakken eller skuldrene dagen etter en bryst økt........ Så selvfølgelig legger jeg til skuldre og nakke. Hvordan ellers skal jeg vokse? Ved å satse på indirekte trening? Næhei. Jeg hadde ikke anbefalt det til en nybegynner en gang. Wink

Å kun satse på indirekte trening på viktige muskelgrupper slik som skuldre er vel litt drøyt, men at indirekte trening er noe en bør ta hensyn i sin trening synes jeg er rimelig opplagt. At det bygger muskler i seg selv er også vist med såpass mye empiri at det liksom ikke er noe å diskutere....
Tror egentlig vi er ganske enige her jeg - I'm out  Smile


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget TheJuice

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

SV: egen skulderdag?
« #28 : 16. oktober 2005, 20:53 »
Har ingen link til forskning som sier dette, hvis det er det du mener. Dette er erfaringsbasert kunnskap. Det er ikke verre enn å spørre folk som har prøvd det, og jeg (og sikkert du også) har ved flere anledninger lest innlegg på diverse forum angående økning av muskelmasse i små muskelgrupper uten at de har blitt trent direkte.

Her er en link og ett uttdrag fra en artikkel av den kjente treningsguruen Chad Waterbury:

"I know what you're thinking:

"Chad, youforgot to include direct arm work in that program!"

No, I didn't. The best increases in upper arm hypertrophy are achieved through compound exercises such as dips, chin-ups, bench presses and rows. Therefore, no direct arm work is prescribed in this program.

It's a strange phenomenon. Every trainee who's been around the iron game for more than a year knows that big arms are built from compound exercises, but people are still convinced they need direct arm work! So I'll give you the choice. I don't recommend the direct upper-arm work option, but I know some people will add direct arm work anyway, so I might as well make sure they do it right."

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=244anti2

Programmene til Waterbury er veldig bra, får trent hele kroppen flere ganger i uka. Jeg bruker et annet, the Waterbury Method og det funker veldig bra. Der har han også inkludert en del direkte triceps og bicepstrening.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: egen skulderdag?
« #29 : 16. oktober 2005, 21:10 »
sitat True:
Sitat
Slik jeg ser det bør hver enkelt muskelgruppe trenes like effektivt som de andre. Og det går ikke når man trener de sammen med andre muskelgrupper.

Sitat
Si hva du vil, jeg er en perfeksjonist som vil ha like mye ut av alle muskelgrupper. Bortkasta tid my ass!

Sitat
Hvorfor er det artig at jeg har bryst, skuldre og traps på samme dag? Er det dumt?
Du kan kanskje ikke se perfeksjonismen i det, men det jeg gjør er bedre enn mange andre vanlige splitter.

Sitat
Jaja, men det jeg sa eller ville fram til var at det ville være mer optimalt å trene en muskelgruppe om gangen isteden for flere sammen. Jeg sa aldri at det var direkte dumt og trene flere muskelgrupper sammen.

Konklusjonen er..........?  Wink


Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!