Skrevet av Emne: Sprintere  (Lest 3855 ganger)

Utlogget AGJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

Sprintere
« : 20. oktober 2005, 10:45 »
Jeg lurer på hvilken deler av hamstings som bør få hovedfokus hos spritere?
Den distale delen( nedre del) eller den proksimale del(øvre del)?

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Sprintere
« #1 : 20. oktober 2005, 17:53 »
øvre!

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Sprintere
« #2 : 20. oktober 2005, 18:02 »
Jeg lurer på hvilken deler av hamstings som bør få hovedfokus hos spritere?
Den distale delen( nedre del) eller den proksimale del(øvre del)?
Tviler på at ein kan klare å trene bare den øvre eller den nedre delen på hamstrings......Ein sprinter må nok gjøre som alle andre trene heile msukelen....
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget AGJ

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2

SV: Sprintere
« #3 : 20. oktober 2005, 20:50 »
Jeg vet at man trener hele, men lurte bare på hvliken del som benyttes mest.
Regnet med at det var øvre del ja.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Sprintere
« #4 : 20. oktober 2005, 21:07 »
Jeg vet at man trener hele, men lurte bare på hvliken del som benyttes mest.
Regnet med at det var øvre del ja.

Ehhhh....trur dei bruker like masse "øvre" og "nedre" del visst en kan sei det om hamstrings....siden hamstrings hovudfunksjon er fleksjon i kneleddet er vel det umulig at sprintere bruker "øvre" del meir enn "nedre" del.....huske at musklene i hamstrings har utspring fra setes regionen og fester ned på kneet...og ved en fleksjon av kneet vil heile hamstrings muskelen bli brukt ikkje bare "øvre" eller "nedre"....
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Sprintere
« #5 : 22. oktober 2005, 22:39 »
Ehhhh....trur dei bruker like masse "øvre" og "nedre" del visst en kan sei det om hamstrings....siden hamstrings hovudfunksjon er fleksjon i kneleddet er vel det umulig at sprintere bruker "øvre" del meir enn "nedre" del.....huske at musklene i hamstrings har utspring fra setes regionen og fester ned på kneet...og ved en fleksjon av kneet vil heile hamstrings muskelen bli brukt ikkje bare "øvre" eller "nedre"....
Hamstrings fungerer for det meste som en antagonist til fremsiden av låret under et sprintløp, funksjonen den har til å bøye fleksere kneleddet blir bare brukt under fremføringen av beinet før isettet. Denne flekseringen er ingen reel muskelanstrengelse, så den kan du se bort fra.
Har du selv drevet med sprint så vil du vite at det er øvre del av hamstrings som blir støl etter ei tøff sprintøkt.
Videre så tar ulike øvelser ulikt på hamstrings. Hamstringscurl er en øvelse som tar ganske likt på hele hamstrings, de færreste sprintere trener denne øvelsen noe særlig. En øvelse som strak mark blir da heller prioritert, i denne øvelsen er det ingen fleksjon av kneleddet overhodet. Men tar den på hamstrings, ja det gjør den.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Sprintere
« #6 : 22. oktober 2005, 22:58 »
Hamstrings fungerer for det meste som en antagonist til fremsiden av låret under et sprintløp, funksjonen den har til å bøye fleksere kneleddet blir bare brukt under fremføringen av beinet før isettet. Denne flekseringen er ingen reel muskelanstrengelse, så den kan du se bort fra.
Har du selv drevet med sprint så vil du vite at det er øvre del av hamstrings som blir støl etter ei tøff sprintøkt.
Videre så tar ulike øvelser ulikt på hamstrings. Hamstringscurl er en øvelse som tar ganske likt på hele hamstrings, de færreste sprintere trener denne øvelsen noe særlig. En øvelse som strak mark blir da heller prioritert, i denne øvelsen er det ingen fleksjon av kneleddet overhodet. Men tar den på hamstrings, ja det gjør den.
Eg veit at hamstrings er ein antagonist til quadriceps!!
Ja mulig at det kan kjennes meir i "øvre" del som du kaller det,men kom ikkje å sei at ein bruker den "øvre" delen av hamstrings meir enn "nedre" for da kan du ikkje anatomien.
Dessuten veit eg og at beincurl tar på hamstrings,men å sei at hamstrings blir brukt i strake markløft er vel en nokså drøy påstand.Her må du bare slå opp i anatomiboka di....Faktisk så strekker ein ut/stretcher ein hamstrings når ein tar strake mark.....
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Discus

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 173
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 173

SV: Sprintere
« #7 : 23. oktober 2005, 22:54 »
Eg veit at hamstrings er ein antagonist til quadriceps!!
Ja mulig at det kan kjennes meir i "øvre" del som du kaller det,men kom ikkje å sei at ein bruker den "øvre" delen av hamstrings meir enn "nedre" for da kan du ikkje anatomien.
Dessuten veit eg og at beincurl tar på hamstrings,men å sei at hamstrings blir brukt i strake markløft er vel en nokså drøy påstand.Her må du bare slå opp i anatomiboka di....Faktisk så strekker ein ut/stretcher ein hamstrings når ein tar strake mark.....
Hehe. Så strake markløft tar ikke på baksiden de da.. Neivel, da trur jeg mye treningslitteratur må omskrives gitt.
På nettet er http://www.exrx.net/ en av de beste øvelsene for å se på øvelser for ulike muskelgrupper, der er strakmark og lignende stiff legg øvelser beskrevet som svært sentrale for hamstrings.
Hamstrings beskrives som sentral i å bidra til å strekke ut hofta, altså samme bevegelsen som man gjør ved strakmark. Men setemuskulatur og ryggmuskulatur er selvfølgelig like viktige i nettopp denne øvelsen.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Sprintere
« #8 : 23. oktober 2005, 23:02 »
Hehe. Så strake markløft tar ikke på baksiden de da.. Neivel, da trur jeg mye treningslitteratur må omskrives gitt.
På nettet er http://www.exrx.net/ en av de beste øvelsene for å se på øvelser for ulike muskelgrupper, der er strakmark og lignende stiff legg øvelser beskrevet som svært sentrale for hamstrings.
Hamstrings beskrives som sentral i å bidra til å strekke ut hofta, altså samme bevegelsen som man gjør ved strakmark. Men setemuskulatur og ryggmuskulatur er selvfølgelig like viktige i nettopp denne øvelsen.

Enig at hamstings gjør en ekstensjon i hofta,riktig det. Men hovudfunksjonen til hamstrings er fleksjon i kneet.Skreiv vel kanskje litt lite i forrige innlegg. Men setet og erector spinae jobber meir ved denne øvelsen enn kva hamstrings gjør,men det er jo en anna diskusjon Wink
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!