Skrevet av Emne: Muskelmasse forskjell  (Lest 4099 ganger)

Utlogget LUDDERET

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 13

SV: Muskelmasse forskjell
« #30 : 23. oktober 2005, 23:32 »
nei,men det gjelder bare å ha et stort nok skap til negeren når mannen kommer hjem hehe.
ja det gjelder å være forsiktig hehe
hengepatter er bedre en ingen patter

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Muskelmasse forskjell
« #31 : 24. oktober 2005, 00:40 »
Dere mener alle at 'nigger' er totalt uakseptabelt, men kan ikke forstå at 'neger' kan oppfattes som støtende? Etymologisk sett er det jo samme ord!

Svært mange nordmenn reagerer når innvandrere kaller dem 'pottiter', da det er et nedsettende, generaliserende begrep. Hvordan i huleste er 'neger' noe forskjellig, sett bort ifra det faktum at samfunnet over tid har vent seg til det?


Fonologi er èn ting, historikk er noe annet. SÅvidt jeg vet kommer "neger" ganske enkelt av det latinske ordet for svart. Ingenting nedsettende med det. "Nigger" er derimot et ord som stammer fra slavetiden, og har åpenbart negative og nedsettende konnotasjoner.


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Muskelmasse forskjell
« #32 : 24. oktober 2005, 01:10 »
Fonologi er èn ting, historikk er noe annet. SÅvidt jeg vet kommer "neger" ganske enkelt av det latinske ordet for svart. Ingenting nedsettende med det. "Nigger" er derimot et ord som stammer fra slavetiden, og har åpenbart negative og nedsettende konnotasjoner.

Begge begrepene--slik de er brukt om svarte, altså--kommer fra slavetiden, og betyr 'svart'. 'Nigger' er bare en engelsk videreutvikling (engelskmennene/amerikanerne har aldri vært glade i å bevare fremmedords uttale).

'Svarting' betyr også bare at personen er svart--ordet er ikke noe mindre ladet av den grunn.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Muskelmasse forskjell
« #33 : 24. oktober 2005, 14:21 »
Det var mye mas om dette for noen år siden, helt til språkprofessor Finn Erik Vinje falsifiserte alle de feilaktige påstandene om ordet "neger". Dets tilsvarende begrep ble for eksempel brukt på såvel portugisisk som spansk om folk som var (tilnærmet) svarte i huden lenge før kolonitiden. "Nigger" har derimot alltid vært et insultiv, i likhet med det norske "svarting".

Hvis man skal være så pirkete og hårsår, er det jo også et poeng at veldig få av oss (med unntak av albinoer) som faktisk er _hvite_ i huden. Jeg blir imidlertid ikke fornærmet dersom noen omtaler meg som hvit, og ser at det også har sine praktiske årsaker.

Hvorfor skal man konstruere så mange fiktive problemer? Har man ikke nok fra før av?


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Muskelmasse forskjell
« #34 : 24. oktober 2005, 20:50 »
Jeg for min del har ingenting imot negre.. jeg syns ethvert hjem burde ha en...  woot

Det er vel "negerboller" du tenker på?
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Muskelmasse forskjell
« #35 : 24. oktober 2005, 21:01 »
Jeg forstår ikke helt hvorfor amerikanske negre/fargede/svarte whatever absolutt vil omtales som "african american" fordi det er der de egentlig kommer fra? Hvorfor er det så viktig å signalisere at de stammer fra Afrika? Akkurat som om hudfargen liksom ikke avslører det? Hvor kommer etniske nordmenn opprinnelig fra?

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Muskelmasse forskjell
« #36 : 24. oktober 2005, 21:11 »
Jeg forstår ikke helt hvorfor amerikanske negre/fargede/svarte whatever absolutt vil omtales som "african american" fordi det er der de egentlig kommer fra? Hvorfor er det så viktig å signalisere at de stammer fra Afrika? Akkurat som om hudfargen liksom ikke avslører det? Hvor kommer etniske nordmenn opprinnelig fra?


Forresten så kjenner jeg noen amerikanske "negere" som er styrkeløftere. Skal høre med dem...
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Muskelmasse forskjell
« #37 : 25. oktober 2005, 10:22 »
JanB, rediger-funksjon er en fin ting.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!