Skrevet av Emne: Metoder for fettbrenning..!?  (Lest 3389 ganger)

Utlogget ebbis13

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 169

Metoder for fettbrenning..!?
« : 25. oktober 2005, 07:03 »
Hei..! Jeg har lest på siden deres at for den beste fettforbrenningen så skal man ta seg en joggetur, eller en rask gange før frokost..!

Det jeg lurer på er : Er det mulig å f.eks sette seg heller 30-45 minutter på en sykkel, kanskje gå på ski, eller en svømmetur, vil dette gi samme effekt ?
Hva er den beste forbennings-metoden ?! Og til de som har gjort noe av dette, hvor lang tid tar det før man kan se et resultat. ( trener vekter 4-5 ganger i uka, og kardio 3-4 ganger i uka, går på proteinpulver, creatin, og amino piller)

Tusen hjertelig tall for de som vil hjelpe meg..Tusen takkl.. Wink
*^¨Ulrik^¨*

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #1 : 25. oktober 2005, 10:41 »
Ja det vil nok gi samme effekt. Det som har noe å si, er at du gjør et arbeid med moderat intensitet, og du vil kjenne på kroppen dersom du trener for tungt, når du i tillegg kjører på tom mage.

Den beste fettforbrenningsmetoden er vel for de fleste å gå turer før frokost, evt. rett etter trening da du vil oppnå den samme effekten.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget guggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 540

  • yeah
SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #2 : 25. oktober 2005, 17:56 »
Hei..! Jeg har lest på siden deres at for den beste fettforbrenningen så skal man ta seg en joggetur, eller en rask gange før frokost..!

Det jeg lurer på er : Er det mulig å f.eks sette seg heller 30-45 minutter på en sykkel, kanskje gå på ski, eller en svømmetur, vil dette gi samme effekt ?
Hva er den beste forbennings-metoden ?! Og til de som har gjort noe av dette, hvor lang tid tar det før man kan se et resultat. ( trener vekter 4-5 ganger i uka, og kardio 3-4 ganger i uka, går på proteinpulver, creatin, og amino piller)

Tusen hjertelig tall for de som vil hjelpe meg..Tusen takkl.. Wink

hormonelt sett kan det være en fordel å trene kardio før frokost. Ta har man relativt tomme glykogenlagre, og vil raskere forbrenne fett.

Men det som er forutsetningen for å gå ned i vekt er at du forbruker mer energi enn du inntar. Du må altså passe på hvor mye du spiser i tillegg. Så får kardioen hjelpe deg til å forbrenne mer. Det viktigste er ikke når på døgnet du gjør den. Løping\gange forbrenner mer energi enn sykling, siden du må bære hele vekten din. Når du sykler sitter du ned, og bærer ikke hele vekta di. Men sykling kan allikevel forbrenne endel. Bare gjør det som du trives med.

øk kardioen, kutt på kaloriene, gjør alt dette gradvis, til du går ned 0,5 til 1 kg i uka Smiley

Utlogget jostue

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #3 : 26. oktober 2005, 11:05 »
Det er tull, tull og atter tull at man forbrenner mer fett ved å trene om morgenen på tom mage. Glukogenlageret i kroppen er ikke tømt om morgenen, og man tømmer det ikke ved å trene. Dersom du trener i eks. to timer høyintensivt vil du kunne tømme glukogenlageret, men det som skjer da, dersom du fortsetter å presse deg, er at du møter den berømte "veggen", og vil ikke holde ut særlig mye lenger.
Det er også slik at å trene om morgenen på tom mage kan være meget slitsomt og lite lystbetont, slik at du til slutt gir opp, slutter å trene og mesker deg med sukker- og fettholdig mat i den periode, før du orker å begynne treningen igjen.
Faren for overtrening er overhengende ved dette tullet.
Det som derimot er sant, er at det har en viss gevinst å trene om morgenen, fordi stoffskiftet "kickes" i gang, og man får litt økt forbrenning gjennom hele dagen.  Du bør spise noe lett før du trenger om morgenen, f.eks en banan, slik at du orker mer og treningen blir mer lystbetont.
Men det er mye bedre å trene to-tre timer etter et fornuftig måltid middag, da kan man både trene lenger og mere lystbetont.
Så, det så!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #4 : 26. oktober 2005, 11:57 »
Nå motsier du jo deg selv her da. Først sier du at en morgentur ikke forbrenner mer fett, samtidig som du sier at forbrenningen gjennom dagen blir noe høyere.... Wink

Noe av poenget her er jo også at morgentur gjerne utføres på diett, og da også karbohydratfattige dietter. Altså er potensielt glycogenlagrene meget lave ved morgenen før frokost. Videre blir dette også et spørsmål om intensitet, men det har du tydeligvis ikke nevnt - så da lar jeg også den tråden ligge død. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #5 : 26. oktober 2005, 12:47 »
Er sant det som du sier UAC!
Det som og er verdt å nevnes at grunnen til at jeg nevner morgenkardio, er at jeg er vant med å kutte karbohydrater 5-6 timer før jeg legger meg, som og vil være med på å lette tømmingen av glykogenlagrene.

Om intensiteten er lav nok, har kroppen mulighet til å avse energi fra fettdepotene, og er derfor gunstig om morgenen før frokost, evt etter en styrketreningsøkt!

Andre faktorer som spiller inn, er vel at (det basale?) stoffskiftet generelt er høyere om morgenen, og insulinnivåene er lave! Trening generelt om morgenen er vel og forsåvidt bra, da utsondringen av veksthormon er høyere tidlig på dagen!

edit : UAC corrected me Wink
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #6 : 26. oktober 2005, 12:51 »
Lave insulinnivåer mener du nok... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #7 : 26. oktober 2005, 12:52 »
Er det ikke insulinnivået, og ikke mengden glykogen som er utslagsgivende om morgenen? Er glykogenlagrene tomme har en jo litt problemer med å bevege seg noe særlig, for å si det mildt. Nivåene er senkede om morgenen, ja, men ikke til den grad at dette blir det ene og alene utslagsgivende.

Skal en trene kardio om morgenen bør jo intensiteten være lav, dvs i snakketempo. Jeg for min del merker ingen problemer med å drive morgenkardio, eller morgentur. Så lenge intensiteten holdes lav skulle det ikke bli problemer.

Edit: U&C kom meg i forkjøpet Tongue
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #8 : 26. oktober 2005, 13:59 »
Jeg mener det mest effektive for å kvitte seg med fett kort sagt er:

-intensiv styrketrening med ganske høyt volum og korte pauser mellom sett,
gjerne 4-5 ganger per uke
-intensiv intervalltrening så ofte man klarer i tillegg til styrke
-selvsagt diett, med høyt proteininntak, inntak av omega 3 og grønn te

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #9 : 26. oktober 2005, 20:37 »
til 25årstrening : kjører morgenkardio tilogmed under bulk 3-4 ganger i uken, i sjeldne tilfeller litt oftere! Kutter karbohydrater 5-6 timer før leggetid. Hvilke synspunkter har du på det ?
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #10 : 27. oktober 2005, 08:56 »
til 25årstrening : kjører morgenkardio tilogmed under bulk 3-4 ganger i uken, i sjeldne tilfeller litt oftere! Kutter karbohydrater 5-6 timer før leggetid. Hvilke synspunkter har du på det ?

Alt dette er mildt sagt omdiskutert, så dette blir litt mer eller mindre kvalifisert synsing fra min side.

Hvis du liker morgenkardio og synes det gir resultater skal du jo bare fortsette med det. Jeg ville personlig tatt litt myseprotein før turen.

I ett forsøk som ble publisert ganske nylig (jeg finner det dessverre ikke igjen nå), testet man hypotesen om at morgenkardio var mer effektiv enn kardio utført andre tider på døgnet. Konklusjonen var negativ i den forstand at morgenkardio ikke var mer effektivt enn kardio på andre tider av døgnet. Kroppen er utrolig smart, og kompenserer for det lave insulin-nivået med en (lite utforsket) mekanisme jeg ikke er i stand til å gjengi...

Dette med å kutte karbohydrater så mye som 5-6 timer før leggetid virker tilsynelatende også logisk, særlig om man spiser mye protein på kvelden. Men så vidt jeg vet er ikke dette heller testet i publiserte studier. Etter en gjennomgang av litteraturen på området, konkluderte Bean (2003) med at:
-energibalansen er det avgjørende, ikke når man spiser! (enkelte sverger feks at de har stort utbytte av the warrior diet) men med følgende forbehold;
-proteiner og karbs med lav GI har større termisk effekt enn fett og karbs med høy GI;
-man skal uansett spise karbohydrater etter trening, selv om det er på kvelden, dersom man ønsker å beholde muskelmasse.

Personlig tror jeg det er mulig å få gode resultat med høyst forskjellige dietter. Stikkordet er kontroll; kontroll med energi-inntak og hvordan dette påvirker vekt. Det som fungerer bra for person A fungerer ikke alltid for person B. Det som fungerte veldig bra for meg for 15 år siden, fungerer ikke i det hele tatt i dag.
Men helt subjektivt kan jeg tilføye at jeg på treningsfrie dager foretrekker å ikke spise noe særlig karbs på kvelden. Når det gjelder kardio mener jeg at det som primært teller er intensitet, ikke når på døgnet det foregår. Derfor kjører jeg intervalltrening med så høy intensitet jeg klarer både for fettforbrenning og kardiovaskulær helse.


Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Metoder for fettbrenning..!?
« #11 : 27. oktober 2005, 09:29 »
Jeg finner dessverre ikke den rapporten jeg tenkte på furious,men dette belyser kanskje indirekte noen aspekter ved det du spurte vdr kveldsspising Haalvor-


Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Jun;15(3):308-22.   


The effect of the glycemic index of an evening meal on the metabolic responses to a standard high glycemic index breakfast and subsequent exercise in men.

Stevenson E, Williams C, Nute M, Swaile P, Tsui M.

Sport and Exercise Nutrition Research Group, School of Sport and Exercise Sciences, Loughborough University, Leicestershire, UK.

The present study investigated the effect of the glycemic index of an evening meal on responses to a standard high glycemic index (HGI) breakfast the following morning. The metabolic responses to exercise 3 h after breakfast were also investigated. Seven active males completed 2 trials. In each trial, participants were provided with an evening meal on day 1, which was composed of either HGI or LGI (high or low glycemic index) carbohydrates. On day 2, participants were provided with a standard HGI breakfast and then performed a 60 min run at 65% VO(2max) 3 h later. Plasma glucose and serum insulin concentrations following breakfast were higher in the HGI trial compared to the LGI trial (P < 0.05). During exercise, there were no differences in substrate utilization. The results suggest that consuming a single LGI evening meal can improve glucose tolerance at breakfast but the metabolic responses to subsequent exercise were not affected.








Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!