Skrevet av Emne: Sykelig kroppsbygging  (Lest 4205 ganger)

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Sykelig kroppsbygging
« : 27. oktober 2005, 10:46 »
NRK Puls fatter stadig større interesse for "bygging". I følge nrk.no er en betydelig andel av "menn som trener på helsestudio" rett og slett alvorlig syke pga sin kroppsfiksering.

Spørsmålet er: er DU syk? Hvorfor i all verden er det ikke flere menn som kontakter Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelse, mon tro? what


Sykelig kroppsbygging
Megareksi, eller kroppbildeforstyrrelse, er det motsatte av anoreksi, og man bruker all sin fritid på å trene, spise riktig og dope seg for å få svulmende muskler. Om lag 6,5 prosent av menn har tegn på megareksi.

Av Karoline Steenbuch

Megareksi er et resultat av mannens vrangforestillinger om egen kropp. De føler at de ikke har store nok muskler, at de er puslete og dermed ikke har en bra nok kropp.

Realiteten er ofte det stikk motsatte, at kroppen er muskuløs.

Fenomenet kommer fra det amerikanske kroppsbyggermiljøet, og har vært kjent i USA i minst hundre år. I Norge har megareksi vært lite omtalt og det er ofte vanskelig å oppdage.

 
Finnes ingen grenser
For megarektikeren finnes det ingen grenser for hva som er stort nok. Megarektikeren har et dårlig selvbilde og manglende kjønnsidentitet.

Mannens dårlige oppfatning av seg selv påvirker hele hverdagslivet i negativ forstand. Og selv om de holder seg til en streng diett og trener i timesvis hver dag, blir de aldri fornøyde.

Elisabeth Innselset, tidligere hovedfagsstudent ved NTNU, er blant de eneste som har gjennomført forskning på fenomenet i Norge.

Hun har utført en undersøkelse blant menn som trener regelmessig i helsestudio. Av de 76 spurte hadde 6,5 prosent tegn på megareksi og 5,4 prosent hadde tegn på en forstyrret spiseatferd.

— Jeg er ikke spesielt overrasket over resultatet, da en undersøkelse viste en forekomst på 8 prosent hos amerikanske kroppsbyggere, sier Innselset, til trening.no.


Sammenheng mellom dop og megareksi
 
Samtaleterapi er den mest effektive behandlingsformen ved megareksi. Men venner og familie kan også være til stor hjelp.
Foto: NRK/Puls
I undersøkelsen fant Innselset også en sammenheng mellom doping og megareksi.

— 25 prosent av de spurte brukte eller hadde brukt doping. Dopingbrukere var kjennetegnet med lav selvoppfatning. De statistiske analysene i denne studien viser stor sammenheng mellom forekomst av megareksi og bruk av doping. Jeg tror at bruk av doping av noen blir vurdert som et alternativ for å nå målet om idealkroppen, sier Innselset.


Økt kroppsfokusering
Ut i fra resultatene er det grunn til å tro at menn med et dårlig selvbilde har økt sårbarhet til å utvikle megareksi, et forstyrret spisemønster og til å bruke dop. Den økte kroppsfikseringen kan resultere i uheldige kroppsidelaer, mener Innselset.

— Stadig flere jenter rammes av anoreksi, og jeg tror flere menn etter hvert vil utvikle megareksi. Både materielle, kulturelle og psykologiske årsaker ligger til grunn for denne utviklingen. Det handler om manglende kjønnsidentitet, forventningene til livet og krav fra samfunnet om hvem man bør være, sier hun.


Kan gi depresjoner og angst
 
Megareksi kan føre til ensomhet, angst og depresjoner. Og tar man i tillegg anabole steroider er det store sjanser for flere alvorlige bivirkninger som impotens, humørsvingninger og «kvinnebryster».

Både venner, familie, lærere og trenere kan hjelpe personer med adferds- og spiseproblemer. Men samtaleterapi er den mest effektive behandlingsformen. En terapeut vil hjelpe pasienten til å forstå hvordan han ser på seg selv.

Ved Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser (IKS), der menn også kan henvende seg per telefon, har de imidlertid ikke merket en økende pågang fra menn.

Men det er nok mange menn som ikke erkjenner at de har en såkalt spiseforstyrrelse. Men det er det jo. For de bakenliggende årsaken er på mange måter de samme som ved anorexi og bulimi, sier Camilla Gaare ved IKS til Puls.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sykelig kroppsbygging
« #1 : 27. oktober 2005, 12:22 »
"Jeg tror at bruk av doping av noen blir vurdert som et alternativ for å nå målet om idealkroppen, sier Innselset."

No shit!
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sykelig kroppsbygging
« #2 : 27. oktober 2005, 12:32 »
Jeg vet ikke helt hvor grensen for megareksi går, men jeg vil vel anta at det er et fåtall av gutter i tenårene eller begynnelsen av tjueårene som trener på helsestudio som mener de har bra nok kropp.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Sykelig kroppsbygging
« #3 : 27. oktober 2005, 12:51 »
Rare greier det der med kroppsbilde og sånn. Selv mener jeg ta jeg har et rimelig balansert forhold til kroppen selv om jeg nok bruker mer tid på trening og kosthold enn sunt er.

Uansett er det artig å observere at en i enkelte tilfeller føler seg nærmest puslete og flat, mens en i andre tilfeller føler seg dramtisk for stor.
Eksemplene i mitt tilfelle er i det en kommer inn på et nytt gym med mange veltrente karer (type Harald's Gym) - vips så føler man seg plutselig veeeldig lite veltrent og muskuløs selv om en seff veit at en er i rimelig brukbar form. Den andre situasjonen er den der en skal i et møte f.eks. i ett eller annet departement, og drøfte jobbrelaterte saker - vips, så føler en seg som en aldri så lite monster der en sitter borti hjørnet......... For å unngå faren for å bli "uglesett" kler seg liksom slik at folk ikke skal se at en har litt tykkere armer enn Knut Arild Hareide.....

En annen ting jeg har følt litt på i de seinere år er den unevnte stigmatiseringen en føler at en blir utsatt for.  Er en 25 år og ser sånn ut så er det en helt annen greie, det er mer kult liksom, men en gråhåret flerebarnsfar skal liksom ikke bruke tiden sin på å dyrke slike interesser.....

Hvor ville jeg så med dette? Tja si det......... Jeg tror vi ganske enkelt konkluderer med at jeg har et snev av dårlig selvtillit jeg........  Cry


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

SV: Sykelig kroppsbygging
« #4 : 27. oktober 2005, 13:58 »
Jeg skal selvsagt ikke utelukke at det for enkeltpersoner kan bli slik at hensynet til å bli størst mulig blir helt manisk, og at dette i sin tur kan skape noen sosiale problemer, kanskje også mentale/fysiske problemer.

Når det gjelder megareksi som en samlebetegnelse på dette med å være opptatt av trening, kosthold, være veldig bevisst sin egen kropp, ønske om å bli større osv., er jeg kritisk på to punkter.
For det første er kriteriene veldig "catch all", slik at alle som er opptatt av trening/kosthold/bygging egentlig inkluderes som megarektiker eller i farsesonen for å bli det.
For det andre, og litt mer alvorlig, er det med på å stigmatisere de som har denne interessen, spesielt gutter/menn i forskjellige aldre, slik Tricepsman er inne på. Underforstått i sykliggjøringen av trening i denne sammenhengen er en normalitetsdefinisjon; her gjelder janteloven om at du skal ikke tro du er noe, du skal være som oss (ja selvsagt kan man ha en annen hudfarge, en annen religion, en annen seksuell legning: men for all del-ikke dyrk dine maskuline sider).
Jeg kan forsåvidt forstå at offentlige instanser er opptatt av å begrense de verste eksessene av ungdoms kroppsfiksering, men jeg mener man da må være MÅLRETTET mot anoreksi, bulemi og dopbruk blant ungdom, og ikke skape slike diagnoser som passer veldig mange av de som ganske enkelt er opptatt av å trene, holde seg i god form og kanskje se ok ut.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Sykelig kroppsbygging
« #5 : 27. oktober 2005, 15:21 »
Grunnlaget for kriteriene er tvilsomme. Trekker du paraleller til idrettsfolk som prøver å bli bedre. vil du finne at flertallet ikke er fornøyd, men derimot streber knallhardt for å bli bedre. Mange vil jo si at ett kjennemerke ved en seriøs idrettsutøver, er at han/hun aldri er fornøyd, men kontinuerlig vil søke fremgang med alle tilgjengelige midler. Med en slik bakgrunn kan man definere all toppidrett som mer eller mindre "syk"
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Sykelig kroppsbygging
« #6 : 27. oktober 2005, 17:23 »
Grunnlaget for kriteriene er tvilsomme. Trekker du paraleller til idrettsfolk som prøver å bli bedre. vil du finne at flertallet ikke er fornøyd, men derimot streber knallhardt for å bli bedre. Mange vil jo si at ett kjennemerke ved en seriøs idrettsutøver, er at han/hun aldri er fornøyd, men kontinuerlig vil søke fremgang med alle tilgjengelige midler. Med en slik bakgrunn kan man definere all toppidrett som mer eller mindre "syk"


Vi kan kanskje intervjue en del av de store skistjernene våre å få høre hva slags sosialt liv de hadde utenfor skisporet så lenge de satset. Er vel ikke så tilfeldig egentlig at de som regel fant seg en kjæreste i samme lille miljø....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Sykelig kroppsbygging
« #7 : 27. oktober 2005, 18:31 »
Grunnlaget for kriteriene er tvilsomme. Trekker du paraleller til idrettsfolk som prøver å bli bedre. vil du finne at flertallet ikke er fornøyd, men derimot streber knallhardt for å bli bedre. Mange vil jo si at ett kjennemerke ved en seriøs idrettsutøver, er at han/hun aldri er fornøyd, men kontinuerlig vil søke fremgang med alle tilgjengelige midler. Med en slik bakgrunn kan man definere all toppidrett som mer eller mindre "syk"


En trenger ikke se på andre idrettsutøvere engang. Jeg er selv musiker, og har tilbragt mesteparten av tenårene med å øve gitar 5-6 timer per dag. Aldri ble jeg god nok, og aldri kunne jeg ha god nok teknikk. Selv idag synes jeg svært lite om mitt eget gitarspill, selv om jeg realistisk sett er en del bedre enn de aller fleste.

Om man er seriøs, uansett hva man driver med, så vil man fortsette å flytte grensene og sette strengere krav til seg selv. Ambisjon, viljestyrke og disiplin er ikke sykdomstegn...

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Sykelig kroppsbygging
« #8 : 27. oktober 2005, 18:38 »
En trenger ikke se på andre idrettsutøvere engang. Jeg er selv musiker, og har tilbragt mesteparten av tenårene med å øve gitar 5-6 timer per dag. Aldri ble jeg god nok, og aldri kunne jeg ha god nok teknikk. Selv idag synes jeg svært lite om mitt eget gitarspill, selv om jeg realistisk sett er en del bedre enn de aller fleste.

Om man er seriøs, uansett hva man driver med, så vil man fortsette å flytte grensene og sette strengere krav til seg selv. Ambisjon, viljestyrke og disiplin er ikke sykdomstegn...

Kunne ikke sagt meg mer enig.
Jeg ser opp til slike som deg (gitarspilling osv altså).
Å være dedikert til noe som ikke skader noen, kan ikke være et tegn på sykdom imo.

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

SV: Sykelig kroppsbygging
« #9 : 27. oktober 2005, 19:44 »
De klager på at folk sjenerelt er blitt latere, og ser mer tv og chips spising, og oppfordrer til å trene! Men når folk gjør det, så ser de visst noe galt i det også:S Og som Aiwass sier:

Sitat
Om man er seriøs, uansett hva man driver med, så vil man fortsette å flytte grensene og sette strengere krav til seg selv. Ambisjon, viljestyrke og disiplin er ikke sykdomstegn...

Det ligger i den menneskelige natur, og ønske at man gjerne var bedre

Utlogget kick_ass

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 557
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 557

SV: Sykelig kroppsbygging
« #10 : 28. oktober 2005, 00:43 »
Jeg vil påstå at megareksi ikke er et problem før det går ut over helse, økonomi og sosialt liv. Dette tror jeg gjelder ekstremt få personer, i det minste hvor det skjer i betydelig grad. Noe må uansett ofre for sine interesser, enten det er sofasliting eller pumping. Prioritering kalles det.
Det ordner seg for greie gutter.

Utlogget nina2

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 13
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 13

SV: Sykelig kroppsbygging
« #11 : 30. oktober 2005, 01:51 »
Jeg skal selvsagt ikke utelukke at det for enkeltpersoner kan bli slik at hensynet til å bli størst mulig blir helt manisk, og at dette i sin tur kan skape noen sosiale problemer, kanskje også mentale/fysiske problemer.

Når det gjelder megareksi som en samlebetegnelse på dette med å være opptatt av trening, kosthold, være veldig bevisst sin egen kropp, ønske om å bli større osv., er jeg kritisk på to punkter.
For det første er kriteriene veldig "catch all", slik at alle som er opptatt av trening/kosthold/bygging egentlig inkluderes som megarektiker eller i farsesonen for å bli det.
For det andre, og litt mer alvorlig, er det med på å stigmatisere de som har denne interessen, spesielt gutter/menn i forskjellige aldre, slik Tricepsman er inne på. Underforstått i sykliggjøringen av trening i denne sammenhengen er en normalitetsdefinisjon; her gjelder janteloven om at du skal ikke tro du er noe, du skal være som oss (ja selvsagt kan man ha en annen hudfarge, en annen religion, en annen seksuell legning: men for all del-ikke dyrk dine maskuline sider).
Jeg kan forsåvidt forstå at offentlige instanser er opptatt av å begrense de verste eksessene av ungdoms kroppsfiksering, men jeg mener man da må være MÅLRETTET mot anoreksi, bulemi og dopbruk blant ungdom, og ikke skape slike diagnoser som passer veldig mange av de som ganske enkelt er opptatt av å trene, holde seg i god form og kanskje se ok ut.
det kan ikke bli sagt bedre. honnør for den

Utlogget belsebub

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 202
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 202

SV: Sykelig kroppsbygging
« #12 : 30. oktober 2005, 02:11 »
Jeg vil påstå at megareksi ikke er et problem før det går ut over helse, økonomi og sosialt liv. Dette tror jeg gjelder ekstremt få personer, i det minste hvor det skjer i betydelig grad. Noe må uansett ofre for sine interesser, enten det er sofasliting eller pumping. Prioritering kalles det.
Helse kan jeg være enig i.
Økonomi- en er ikke en seriøs idretsutøver før en gjør store forsakelser når det gjelder økonomi. Før jobba jeg to måneder i året, men ikke mer en at jeg fikk trent endel i de to måndene alikevell. De ti andre måndene var dedikert ti idretslig aktivitet. Jeg var kansje da mindre bekymret for økonomien min enn jeg er i dag.
Sosialt liv- tja man omgås de en har like interesser med, eller de ens interesser fører til at en treffer. Jeg  har for min del altid sett min idretsaktivitet som et tilskudd til min sossiale omgang.
Jeg vil derfor hevde at det ikke innebærer noen negatift om ens idrett innvirker på ens sosiale og økonomiske sfære.
Når det gjelder helse kan en jo filosofere over dette, men helsebegrepet er nå ikke strengt definert en gang for alle.
Jeg mener nå at gir det livskvalitet, dvs at en trives, og er oppslukt av det en driver med., er det fult mulig at en kan få negativ helseefekt, men positiv livskvalitetsefekt.
Siden dette innleget står unner antidopingsidene må jeg jo pressisere at jeg altid har ønsket å konkurere mot meg selv og se hvor god jeg kan bli, uten dop.


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Sykelig kroppsbygging
« #13 : 30. oktober 2005, 16:38 »
Helse kan jeg være enig i.
Økonomi- en er ikke en seriøs idretsutøver før en gjør store forsakelser når det gjelder økonomi. Før jobba jeg to måneder i året, men ikke mer en at jeg fikk trent endel i de to måndene alikevell. De ti andre måndene var dedikert ti idretslig aktivitet. Jeg var kansje da mindre bekymret for økonomien min enn jeg er i dag.
Sosialt liv- tja man omgås de en har like interesser med, eller de ens interesser fører til at en treffer. Jeg  har for min del altid sett min idretsaktivitet som et tilskudd til min sossiale omgang.
Jeg vil derfor hevde at det ikke innebærer noen negatift om ens idrett innvirker på ens sosiale og økonomiske sfære.
Når det gjelder helse kan en jo filosofere over dette, men helsebegrepet er nå ikke strengt definert en gang for alle.
Jeg mener nå at gir det livskvalitet, dvs at en trives, og er oppslukt av det en driver med., er det fult mulig at en kan få negativ helseefekt, men positiv livskvalitetsefekt.
Siden dette innleget står unner antidopingsidene må jeg jo pressisere at jeg altid har ønsket å konkurere mot meg selv og se hvor god jeg kan bli, uten dop.

Enig i dette. Jeg har synes det blir så teit når folk begynner å snakke om hvor mye toppidrettutøvere har "ofret" for å komme til toppen. Man snakker om at den og den trener X antall timer pr dag. Hva så? De som har en vanlig jobb jobber vanligvis minst 8 timer pr dag. Og så reiser de mye og må uheldigvis bo på hotell. Akkurat som om dette ikke er vanlig i arbeidslivet.

Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!