Skrevet av Emne: Koffein  (Lest 2204 ganger)

Utlogget Kaka

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Koffein
« : 03. november 2005, 03:45 »
hallois!

Driver å drikker Multipower Red Kick før trening, føler at det kvikker meg opp og dermed gir et posetivt utslag når det gjelder å ha masse energi i løpet av økta.

Men
Hører og leser mange steder at koffein skal/kan være skadelig..Spesielt i Usa er det jo nå "in" med feks decaf kaffe,cola osv

Har søkt litt rundt på nettet om dette, men har ikke blitt særlig klokere på det.
Derfor lurer jeg på om det er noen av dere eksperter som har noe peiling på om koffein er bra eller dårlig, som dere vil meddele meg Smiley??

Takk på Forhånd Smiley

dahking

  • Gjest
SV: Koffein
« #1 : 03. november 2005, 14:38 »
Tror nok ikke du skal bekymre deg. Det er mange eksperter som anbefaler å ta kaffe/koffein før en treningsøkt for å få mer energi/øke forbrenning. Hvis du drikker 2-3 kopper kaffe for dagen så er ikke det noe problem. Drikker du derimot 10 kopper om dagen så bør du legge om inntaket litt. Jeg drikker alltid 1 kopp før trening.

Kaffe motvirker karies også  Wink
(vet ikke om det er kaffen eller koffeinen som er avgjørende der)

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Koffein
« #2 : 03. november 2005, 18:42 »
For best effekt av red kick bør du ta det ca 1 time før trening..
Koffeinet fra guerana når en Peak topp etter ca 90 minutter etter inntak for så å avta igjen.

Koffeinet gjør at du får mer energi under trening men det øker også utskillelsen av hormonet kortisol som er muskelnedbrytende..

PGA det så bør en ikke trene for lenge (lang tid) eller bruke koffein sammenhengende hver dag uke etter uke.. Om du vil ha maks effekt så kan en kun ta red kick på treningsdagene i en periode for så å trene uten enstund..

Om en vil ha et skikkelig treningskikk så tar du 45g red kick (gir ca 36g karbohydrater og ca 300mg koffein) 1 time før trening. NB denne doseringen må du jobbe deg opp til ettersom du mest sannsynlig ikke får sove til natten om du hiver innpå dette med engang..

Smiley




Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget epCz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 456
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 456

SV: Koffein
« #3 : 05. november 2005, 16:44 »
For best effekt av red kick bør du ta det ca 1 time før trening..
Koffeinet fra guerana når en Peak topp etter ca 90 minutter etter inntak for så å avta igjen.

Koffeinet gjør at du får mer energi under trening men det øker også utskillelsen av hormonet kortisol som er muskelnedbrytende..

PGA det så bør en ikke trene for lenge (lang tid) eller bruke koffein sammenhengende hver dag uke etter uke.. Om du vil ha maks effekt så kan en kun ta red kick på treningsdagene i en periode for så å trene uten enstund..

Om en vil ha et skikkelig treningskikk så tar du 45g red kick (gir ca 36g karbohydrater og ca 300mg koffein) 1 time før trening. NB denne doseringen må du jobbe deg opp til ettersom du mest sannsynlig ikke får sove til natten om du hiver innpå dette med engang..

Smiley




drakk en halv boks redkick en gang.. var våken resten av den natten:P samtidi som eg aldri har vært så dårlig! spydde som en gris :p så tror ikke dette er så bra i større mengder! hahahah

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Koffein
« #4 : 05. november 2005, 18:28 »
drakk en halv boks redkick en gang.. var våken resten av den natten:P samtidi som eg aldri har vært så dårlig! spydde som en gris :p så tror ikke dette er så bra i større mengder! hahahah

ikke rart at du ble dårlig du fikk jo i deg ca 1600mg koffein på engang. Shocked
2-300mg koffein (30-45g) red kick gir like mye koffein som en 1- 11/2 kopp kaffe noe som er relativt lite i forhold til hva som er skadelig dose på sikt (Over 1000mg per dag)



Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget KenMan

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 418
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 418

  • Train Hard , or go home
SV: Koffein
« #5 : 05. november 2005, 19:10 »
En kompis av meg skulle også være morsom og knasket i seg 23 stk Food av Stack2 da han drakk Drankere, denne har jo litt mere en guarana da, også epehdra og white willow bark, , men nok om det, han spydde bra dagen etter han å, tror det var siste gangen han prøvde det, haha


Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.

Utlogget Sturla.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 185

SV: Koffein
« #6 : 06. november 2005, 08:58 »
En kompis av meg skulle også være morsom og knasket i seg 23 stk Food av Stack2 da han drakk Drankere, denne har jo litt mere en guarana da, også epehdra og white willow bark, , men nok om det, han spydde bra dagen etter han å, tror det var siste gangen han prøvde det, haha

Hahaha.... Det hörtes veldig smart ut! Hehe...
//Sturla  Knebøy

Utlogget trallallla

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 241
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 241

SV: Koffein
« #7 : 10. november 2005, 00:53 »
KAn aldri si at redkick har gjort meg mer våken. Men fy faen så godt det er som blandevann
"Your worst enemy is urself !!" quote Seldal

Loggbok: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=31711.0

Alder: 24år
Vekt: se loggbok
Høyde: 190cm

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: Koffein
« #8 : 10. november 2005, 00:59 »
Synes ikke at RedKick funker så fett jeg da.. Mulig jeg tar for lite da..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
SV: Koffein
« #9 : 11. november 2005, 10:39 »
Effekten av Red Kick er vel avhengig av koffeininntak til vanlig. Før jeg begynte å drikke kaffe jevnlig var det nok med en toppet teskje for å sende meg i bane. Etter et jeg ble kaffekjerring må det litt mer til. Merker også forskjell på når jeg bruker det jevnlig og som nå når det går uker og måneder mellom hver gang.

Enig i at det er supert som blandevann. Slenger med en favoritt:

6cl vodka
litt brus
1ss Red Kick, eller så mye at det ikke er mulig å røre ut alt, dvs at det ligger litt grøt igjen i bunnen.

Drikkes som shots. Ypperlig til såkalt "ta-igjen-drikking" når de andre har begynt uten deg  >Cheesy
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Koffein
« #10 : 12. november 2005, 17:41 »
Når peaker effekten av kaffe [nå kan det så klart være at det er etter 90 minutter sånn som med red kick, men jeg spør likevel]?

Utlogget Benpressmannen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 5 317
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 317

  • Anabol, endogen trainee
SV: Koffein
« #11 : 13. november 2005, 08:59 »
Når peaker effekten av kaffe [nå kan det så klart være at det er etter 90 minutter sånn som med red kick, men jeg spør likevel]?

Koffeinet fra kaffe peaker mye tidligere enn koffein fra guerana og detter også mye raskere..
Peaken fra kaffe nåes etter ca 30 minutter etter inntak, så kaffe bør taes 0-30 minutter før trening for best effekt avhengig av hvor lenge en trener. Koffein fra te gir ca samme peak som fra kaffe og bør dermed også doseres 0-30 minutter før trening.

Det vil også kunne være indeviduelle forskjeller på opptakshastighten på kaffe fra indevid til indevid så noen vil kunne ta 1 kopp eller to 1 time før trening med god oppkvikkende effekt, mens andre igjen vil kunne ha raskere effekt å dermed kunne dosere nærmere treningstidspunktet. Så her er det bare å prøve seg frem selv til hva som passer deg..

Best oppkvikkende og stimulerende effekt av kaffe får en om en kun bruker det 3-4gang i uken og da gjærne kun før trening når en trenger en ekstra "boost" Om en drikker kaffe hver dag/ flere gang pr dag uke etter uke forsvinner den oppigende effekten og en blir avhengig av å øke dosene for å få mer effekt.








Mine rekorder:
Bøy: 240kg - Benk: 185kg - Mark: 250kg @ 100kg
Bøy: 250kg - Benk: 185kg - Mark: 260kg @ 90kg
Bøy: 260kg - Benk: 165kg - Mark: 265kg @ 87.5kg
Bøy: 274kg - Benk: 170Kg - Mark: 280kg @ 90kg

ADIDAS Mila 21/6-07: 1t 3m @ 100kg
Polar natt Mila 5/1-08: 1t 1m @ 90kg & syk
ADIDAS Mila 21/6-08: 1t 4m @ 90kg & en sko som ikkje va helt "med"

Ibestad Strongshow 26/7-08 - 5. plass


Mange snakker om å gjøre noe, få gjør det de sier!

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
SV: Koffein
« #12 : 13. november 2005, 13:23 »
Ok, takk for svar Smiley
Jeg trodde faktisk den oppigende effekten ble sterkere etterhvert, bare at du på en måte blir avhengig av en stadig sterkere følelse av våkenhet.
Mulig jeg er helt på jordet, men mener jeg leste en studie om det for en god stund siden Tongue

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!