Skrevet av Emne: hst ..max-ot..hvem er best??  (Lest 1312 ganger)

Utlogget -Christer-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • .....Strenght is PoWeR.....
hst ..max-ot..hvem er best??
« : 18. juni 2003, 15:46 »
det er noen her som snakker om forskjellige trenings programmer som hst og max-ot.....hvem er egentlig best??    trener de forskjellige programmene ulike muskelgrupper el?? Huh
Tren hardt, kjemp lett

Utlogget Surtur

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Re:hst ..max-ot..hvem er best??
« #1 : 18. juni 2003, 16:59 »
HST er et eget treningsprinsipp som baserer seg på (visstnok) mange års fysiologisk forskning...
(http://www.treningsforum.no/index.php?board=1;action=display;threadid=1052;start=0)


dessuten er begrepet "best" veldig diffust, best for meg kan være noe helt annet enn best for deg, mange faktorer spiller inn i muskelbygging, bl.a. genetiske forutsetninger... veldig individsspesifikkt mao

men alt dette med forskjellige treningsmetoder er blitt tatt opp utallige ganger på forumet, søk før du poster slik på måfå

 Wink

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
Re:hst ..max-ot..hvem er best??
« #2 : 18. juni 2003, 20:37 »
Jeg skal ikke strø salt i såret til noen her inne, men det er faktisk ikke noe treningsprogram som kan adopteres 100% av enhver person, hvor en så kan regne med å få max effekt fra det samme treningsprogrammet.

Vi er alle bygget forskjellig. Vi har ulike anlegg og henter oss inn igjen ulikt etter treningsøktene våre. En kroppsbygger som jeg leste et intervju av for noen år siden sa f.eks. at han ALDRI visste hva han skulle trene før han entret gymmet. Men da snakker du om en person som kjenner sin egen kropp til fingerspissene. Det beste vil være å lese litt om ulike treningsprinsipper og programmer og rett og slett prøve. Hva som fungerer best for meg, trenger ikke nødvendigvis å være nøkkelen til suksess for deg.

Jobb ut fra tre kjernepunkter:
1) Riktig trening (hverken for lite eller for mye -> Her må du prøve deg frem)
2) Riktig kosthold (her tar det også tid å finne frem til "suksessformelen" ettersom vi har et ulikt behov for næring også)
3) Rikelig med hvile (dette er det letteste å ta hensyn til, ettersom du kjenner hvorvidt kroppen er restituert nok fra forrige treningsøkt til at du f.eks kan stikke ned på gymmet og ta de tunge knebøyene senere i kveld).

I tillegg til dette så er variasjon viktig. Veksle mellom tung og lett belastning. Gjerne også mellom tung og lett trening (dette henger sammen med "rikelig hvile").

Lykke til. (Tro meg, dette er faktisk det beste generelle svaret du kan få på "hvilket-treningsprogram-er-best" spørsmålet)

Imhoteb

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Re:hst ..max-ot..hvem er best??
« #3 : 18. juni 2003, 21:47 »
Joda, du har mye rett i det du sier Imhoteb, men hvis vi alle hadde vært så fysiologisk forskjellige hadde legeyrket vært veldig vanskelig.... En muskel vil reagere på en mekanisk overbelastning (overbelastning som i en tyngre vekt enn muskelen er vant til å løfte) med å vokse seg større og sterkere uansett om du er et lite barn, en gammel mann, eller Mr Olympia. All diskusjon om et magisk antall sett og repetisjoner fører ingen steder.

Jeg vil ikke påstå at du absolutt må trene etter det HST programmet som du finner på nettet, men hvis målet er å få muskelen til å vokse er det allikevel nødvendig å:

- løfte med en høyere treningsfrekvens for å dra fordelen av at de anabole virkninger etter ei treningsøkt varer i kun ca 24-48 timer.
- løfte progressivt tyngre vekter siden en muskel raskt opparbeider beskyttende bindevev mot ei konstant belastning.
- implementere en hvileperiode når du har nådd grensen for din maksimale styrke, for å bryte ned det beskyttende bindevevet og tillate "resirkulering" av de lette vektene

Så et Max-OT program vil fungere så lenge du kan øke belastningene.

Hvile er ikke nødvendig for at en muskel skal vokse, men sentralnervesystemet bestemmer din individuelle treningstoleranse, og derved hvor høy treningsfrekvens du tåler med et gitt antall sett og reps. Kunsten er å finne det optimale kompromisset, siden din treningstoleranse kan variere fra dag til dag utfra en rekke stress-relaterte faktorer.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Satyricon

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 184
  • Honnør: 62
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 184

  • We are forever captured.. In the embrace of death!
Re:hst ..max-ot..hvem er best??
« #4 : 18. juni 2003, 22:22 »
Jeg har bestemt meg for å teste HST-Systemet, det virker ufattelig rått!

Blir en voldsom overgang for å si det sånn da, men likevell...
Satyricon - Spiller hardt - Trener hardere!

Utlogget Danny

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 975
  • Honnør: 196
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 975

Re:hst ..max-ot..hvem er best??
« #5 : 18. juni 2003, 22:24 »
Ja, Børge Fagerli er ihvertfall veldig troverdig og får HST til å høres veldig interresant ut. Det skal han ha! Driver med HST nå jeg, så får vi se om 4-5 uker hva som skjer. (er på andre uka nå).
Stats 2015 Rein på TRT: Høyde: 1,83. Vekt: 95-105. Alder: 27. Discopumper. Armer: 45-50, Midje: 85-95. Noen sett fra 2015; 100x50 i medium smal benk, 30 "strongman" Chins på 103kg bw.

Utlogget BOB

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 96
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 96

Re:hst ..max-ot..hvem er best??
« #6 : 18. juni 2003, 22:35 »
Jeg holder på med den første uka av MAX-OT programmet. Programmet finner du på www.ast-ss.com. Der blir du veiledet gjennom 12 ukers trening/kosthold men du kan selvfølgelig fortsette MAX-OT treningen etter de 12 ukene;) Programmet inneholder mye reklame for produktene deres men de trenger du vel ikke? Synst programmet er veldig inspirerende og motiverende, og jeg har ihvertfall tenkt å gi det en sjangse! Hvis jeg ikke er fornøyd etter 12 uker så blir nok HST det neste jeg tester ut.

Utlogget -Christer-

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 174

  • .....Strenght is PoWeR.....
Re:hst ..max-ot..hvem er best??
« #7 : 18. juni 2003, 23:26 »
takk for svar..! Smiley
Tren hardt, kjemp lett

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!