Skrevet av Emne: Senebetendelse  (Lest 2946 ganger)

Utlogget cjoensen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

Senebetendelse
« : 12. desember 2005, 21:11 »
Hei,

Jeg har senebetendelse i skuldrene, hvor lang tid synst dere jeg burde kvile? Altså, hvor lenge burde jeg holde meg unna trening,som går på de musklene? Jeg har høyrt at, når jeg føler meg heilt fin igjen i skuldrene, så skal jeg vente 1 uke ekstra uansett, for å vær sikker.. så starte roligt, noen som har noe å si om dette?


 Help


Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

SV: Senebetendelse
« #1 : 13. desember 2005, 00:07 »
Dette er et svært ømfintlig emne og du bør i prinsippet være litt skeptisk til råd du får over internett. Hvordan vet du at du har senebetennelse i skuldrene? Har du fått diagnosen av en lege?

Skuldrene er relativt komplekse og det er flerfoldige måter man kan få betennelsesdannelse der. Kanskje du har brukt de for mye, sannsynligvis har du brukt de feil. Om du har brukt skuldrene på feil vis vil betennelsen eller smerten komme tilbake med en gang du begynner å trene igjen, om du fortsetter på samme måte. Du kan hvile så mye du vil uten at dette vil hjelpe deg. En ting er sikkert, om det er noen øvelser som plager deg bør du ligge unna disse. Jeg er av den oppfatning at man alltid skal trene rundt skaden.

En veldig vanlig årsak til skuldersmerter i gymmen er overdreven benkpress. 9 av 10 treningsprogram som postes i kroppsbygging og fitness-forumet ser omtrent slik ut:
MANDAG: BENK 70 sett
Dette er vanligvis fulgt opp med omtrent halvparten så mange sett med nedtrekk på ONSDAG. Et balansert treningsprogram ville derimot inneholdt like mange trekkøvelser i det horisontale plan som pressøvelser i det samme planet, med andre ord like stort fokus på rows som på benk. Det de fleste ikke ser ut til å være klar over er at latissimus (v-muskelen) også er en del av de interne rotatorene som vender armene innover. All benkingen og nedtrekkingen folk er så fascinert av bidrar til å destabilisere skulderbladet om ikke tilsvarende mengder trening for de eksterne rotatorene og øvre del av ryggen blir inkludert. Du kan teste deg selv på to måter for å se om dette gjelder deg:
1) se på treningsprogrammet ditt
2) se på holdninga di.
Om du reiser deg opp i stående, relativt avslappet stilling skal armene dine henge ned langs sidene, ikke foran kroppen, og håndflatene skal peke inn mot kroppen, ikke bakover. Om armene dine henger foran eller hendene peker bakover kan dette være tegn på at du må begynne å omprioritere treningen din.

En slik kondisjon kombinert med for eksempel frontpress kan gi en uheldig belastning på skuldrene dine. Kuren vil være å trene mer horisontal trekk, strekke brystmusklene i en døråpning og trene de eksterne rotatorene hver dag med kabler eller strikk.
En skulderøvelse som fungerte godt da jeg hadde vondt i skuldra var en-arms skulderpress med manual, hvor du trener støttemuskulaturen og ikke tvinger leddet inn i en vond løftebane som tilfellet kan være med frontpress.

Det er også mulig at problemet ditt er et helt annet og at du faktisk trenger å knaske litt ibux, ise ned og ta det litt rolig, men det burde du eventuelt få en lege til å se på.

Utlogget KALLE

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 33
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 33

SV: Senebetendelse
« #2 : 24. desember 2005, 02:24 »
er nok bare og ta det rolig hvis du har senebettenelse, men du skal jo ikke ta alt for tungt på det. Kan jo trene andre former som f.eks styrke lår og legger+ mye annet.

Utlogget cjoensen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 115

SV: Senebetendelse
« #3 : 29. desember 2005, 19:55 »
Jeg hadde betendelse i skuldrene, men samtidig hadde jeg overbelastning i albuene. Så derfor var hendene mine fucka. Klarte avogtil ikke å bevege den ene handa,pga smerte. Noen ganger satt jeg i sofaen, og måtte løfta venstre handa med høyre,hehe.. sykt.

MEN, nå har jeg hvilt i 3,5uke:) Holdt meg unna trening.. har vært kjedlig,men jeg trengte det. Nå tar jeg pushups sånn avogtil, begynne å komme litt igang.. skal starte roligt med trening om 1,5 uke tenker jeg:)  Gleder meg til jeg kan trene hardt igjen!!;)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!