Skrevet av Emne: hva er Sprit??  (Lest 13445 ganger)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: hva er Sprit??
« #15 : 28. november 2005, 07:02 »
Ja i teorien så burde du det... mye rart som er ute å går når det er snakk om alkohol, det er f.eks mulig å lage sprit sterkere enn 96%(men ikke ved destillasjon)..

Men ute i luft, er det ikke mulig å få over 96 %.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget HeY oH

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

SV: hva er Sprit??
« #16 : 28. november 2005, 08:32 »
Men ute i luft, er det ikke mulig å få over 96 %.

95,6% for å være pirkete Tongue , men har vært med å laga 100% sprit Smiley Da brukes det en mer avansert form for destillasjon kalt rektifikasjon. For å få 100% må du også tilsette ett kjemikal som gjør at alkoholen får ett lavere kokepunkt enn den har i utgangspunktet.
If you even dream of beating me you'd better wake up and apologize...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: hva er Sprit??
« #17 : 28. november 2005, 08:39 »
Men så vidt jeg vet, så er jo også destilert sprit over 96 %, men det er før det kommer i kontakt med luften. Stemmer ikke det ?? Lenge siden jeg har hatt kjemi....
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: hva er Sprit??
« #18 : 28. november 2005, 09:05 »
95,6% for å være pirkete Tongue , men har vært med å laga 100% sprit Smiley Da brukes det en mer avansert form for destillasjon kalt rektifikasjon. For å få 100% må du også tilsette ett kjemikal som gjør at alkoholen får ett lavere kokepunkt enn den har i utgangspunktet.

Riktig med 95,6% men for å få laget absolutt alkohol (blir ikke 100% men 99,9%). Problemet som gjør at du ikke får mer enn 95,6% etanol ved destillasjon er at ved denne sammensetningen så dannes det en såkalt azeotrop som har et kokepunkt som er lavere enn kokepunket for etanol.
Hvordan fikse dette, jo man må få vekk vannet på en annen måte. Dette finnes det flere løsninger på, lag en ny azeotrop( f.eks bensen som binder seg til vann slik at man kan destillere på nytt er vel noe slik cato har gjort. ), man kan tørke stoffet ved å tilsette stoffer som gjør at de små vannmolekylene kan sette seg fast inne i gitterstrukturene til disse stoffene( her kan man bruke zeolitter).

Men ja når spriten så kommer ut i luften så vil den reagere med vann i lufta og prosenten synker til 95,6 og ja jeg studerer kjemi....

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: hva er Sprit??
« #19 : 28. november 2005, 09:15 »
Men ja når spriten så kommer ut i luften så vil den reagere med vann i lufta og prosenten synker til 95,6 og ja jeg studerer kjemi....

Så den gamle hjernen min husket noe fra gamle dager altså.... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: hva er Sprit??
« #20 : 01. desember 2005, 17:10 »
Jeg tar videre utdanning ved NTNU i kjemi, tok kjemi på videregående allmenn fag før jeg søkte meg inn på bachelor kjemi(skal gå videre med master slik at jeg får en fullverdig utdannelse innen kjemi). Om kjemi er vanskelig er vel litt relativt men det er nok ikke det letteste faget, det finnes også mange forskjellige retninger innen kjemi (organisk, uorganisk, fysikalsk osv.)
Fant ut at var 1989 modell så da går jeg at du tenker på å velge kjemi og prossesfag etter ungdomsskolen, det er vel 2 års skole med påfølgende lærlingstid. Ellers må du velge allmenn fag der du du kan velge kjemi i 2 og 3 året men da har du ikke noen utdannelse enda du har bare muligheten til å søke deg inn på høyere utdanning.
Uansett hva du velger så bare tenk deg godt om og få tak i mest mulig informasjon før du tar din avgjørelse. Send meg gjerne en PM hvis det er noe annet du lurer på med tanke på kjemi.
Men nå er det tilbake til lesing til eksamen i fysikalsk kjemi som bare er en dag unna Book





Utlogget Grandiosa

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 363

Benk: 5x100kg

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
SV: hva er Sprit??
« #22 : 01. desember 2005, 19:33 »
Jammen du Sven O, jeg leste i et blad at det var en spansk eller italiensk vin som hadde 98% alkohol. Er det i det heletatt mulig..? Leste ikke feil, for det der er sånn som jeg går rundt og husker.. Tongue

Edit: Kan vel kanskje ikke kalles vin lenger da, men kanskje fett/oljefjerner el.l.  Deal
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: hva er Sprit??
« #23 : 01. desember 2005, 23:31 »
Tviler sterkt på at det var vin ja(gjærcellene dør ved rundt 15 % mener jeg å huske), er mulig å lage 98% sprit man må bare ta vekk vannet fra spriten som nevnt tidligere. Men når du har gjort dette så vil den spriten du får være ustabil og vil absorbere vann fra lufta hvis det blir luft tilstede. Det er mulig å få kjøpt dette, kalles for absolutt alkohol og man kan få kjøpt det fra arcus( vanlige personer får ikke kjøpt dette uten spesielle tillatelser, denne spriten har en prosent andel av etanol på 99,9).
Selv om jeg ikke har hørt om denne spanske/italienske "vinen" du snakker om så er det mulig, skulle gjerne ha lest det bladet selv.

Det er klart alex at ikke alt innen kjemi er like morsomt men synes du burde ta 2kj bare for å teste det ut, naturfag er en veldig light versjon og det er først ved 2kj at du begynner å lære kjemi Grin
Sorry for at jeg tok deg for en ungdomsskolelev blush


Utlogget L2-CaStLe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 635
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 635

SV: hva er Sprit??
« #24 : 02. desember 2005, 14:46 »
Dog kjemi, fysikk & matte i 2 år til kan bli brutalt Cheesy

Nei nei nei, full fordypning i matte, fysikk og kjemi er det ENESTE valget du har dersom du føler du har interessen.  Skal du kunne velge og vrake etter endt utdanning er disse tre et must spør du meg, om du har tenkt å ta noen form for realfags- eller ingeniørutdanning etter videregående. Tro meg, det er verdt det!
Bøy: 130 (uten drakt) - januar'06
Benk: 107,5 (uten skjorte) - juni'05
Mark: 205 (uten drakt) - juni'05

Utlogget LoOzR

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 19

SV: hva er Sprit??
« #25 : 14. desember 2005, 11:36 »
Tviler sterkt på at det var vin ja(gjærcellene dør ved rundt 15 % mener jeg å huske), er mulig å lage 98% sprit man må bare ta vekk vannet fra spriten som nevnt tidligere. Men når du har gjort dette så vil den spriten du får være ustabil og vil absorbere vann fra lufta hvis det blir luft tilstede. Det er mulig å få kjøpt dette, kalles for absolutt alkohol og man kan få kjøpt det fra arcus( vanlige personer får ikke kjøpt dette uten spesielle tillatelser, denne spriten har en prosent andel av etanol på 99,9).
Selv om jeg ikke har hørt om denne spanske/italienske "vinen" du snakker om så er det mulig, skulle gjerne ha lest det bladet selv.

Det er klart alex at ikke alt innen kjemi er like morsomt men synes du burde ta 2kj bare for å teste det ut, naturfag er en veldig light versjon og det er først ved 2kj at du begynner å lære kjemi Grin
Sorry for at jeg tok deg for en ungdomsskolelev blush



Dette har vel ikke noe med topicen å gjøre, men det finnes turbogjær som kan gjære opp til 20%. Enkelte påstår at dem klarer mer. Men det stemmer at vanlig bakegjær dør ut ved ca 15-16%.

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

SV: hva er Sprit??
« #26 : 16. desember 2005, 19:23 »
Noen kommentarer til tråden…


Som enhver som har tatt grunnkurs naturfag i videregående vet, (eller burde vite), så er alkohol ikke ett stoff, men en svært stor gruppe av kjemiske stoffer, som har det felles at de inneholder en –OH gruppe og det kjemiske navnet slutter på –ol. (her måtte jeg krangle med stavekontrollen i Words – den insisterte på å omdanne ol til ”og lignende”.) Men som mange riktig skriver, så mener vi ofte etanol når vi sier alkohol.

Men den definisjonen på sprit, at det er etanol over 60%, er jeg ikke enig i. Sprit er rett og slett et annet navn på etanol. Selve navnet sprit, er jo det samme som ”spirit”, altså ånd og det stammer fra de gamle romerne som ofret vin til gudene ved å helle det på bålet. De så da blå flammer stikke opp og trodde da at det var vinens ånd de så,  vini spiritus. Et gammelt dansk navn på brennevin, var vinånd.

At noen  alkoholholdige drikkevarer skulle inneholde 98% etanol, er nok nokså utenkelig. Men det kunne kanskje ha vært 98 proof, som er en amerikansk måleenhet for alkoholstyrke. 98 proof tilsvarer ca 49% sprit. Opprinnelsen til denne enheten er litt artig. Man blandet spriten med krutt og tente på. Hvis blandingen slukket, var spriten under proof. Hvis den akkurat brant, var den proof, og hvis den eksploderte, var den over proof.

En annen egenskap med sprit er, at hvis du blander 1 liter sprit med 1 liter vann, så får du ikke 2 liter blanding, men noe mindre. Dette fikk direktøren for en vodkafabrikk i det tidligere Sovjet bittert erfare, da mengden av produsert vodka ikke stemte med den tilsendte mengde sprit. Dette medførte at han endte opp i Sibir.

Husker forresten at da jeg tok eksamen i organisk kjemi, så fikk jeg som lab-relatert spørsmål,  nettopp om destillasjon. Tilfeldigvis hadde jeg en god del ekstrakurrikulær kjennskap til akkurat dette emnet, uten at jeg skal utdype dette noe nærme, men  det fikk jeg i alle fall god uttelling for.
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget Jens Pikenes

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 66
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

SV: hva er Sprit??
« #27 : 25. januar 2006, 17:14 »
Yeah, da kan jeg jo kalle vodka for sprit igjen  Tongue

Utlogget Darkforce

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

SV: hva er Sprit??
« #28 : 25. januar 2006, 22:24 »
Noen kommentarer til tråden…


Som enhver som har tatt grunnkurs naturfag i videregående vet, (eller burde vite), så er alkohol ikke ett stoff, men en svært stor gruppe av kjemiske stoffer, som har det felles at de inneholder en –OH gruppe og det kjemiske navnet slutter på –ol. (her måtte jeg krangle med stavekontrollen i Words – den insisterte på å omdanne ol til ”og lignende”.) Men som mange riktig skriver, så mener vi ofte etanol når vi sier alkohol.

Men den definisjonen på sprit, at det er etanol over 60%, er jeg ikke enig i. Sprit er rett og slett et annet navn på etanol. Selve navnet sprit, er jo det samme som ”spirit”, altså ånd og det stammer fra de gamle romerne som ofret vin til gudene ved å helle det på bålet. De så da blå flammer stikke opp og trodde da at det var vinens ånd de så,  vini spiritus. Et gammelt dansk navn på brennevin, var vinånd.

At noen  alkoholholdige drikkevarer skulle inneholde 98% etanol, er nok nokså utenkelig. Men det kunne kanskje ha vært 98 proof, som er en amerikansk måleenhet for alkoholstyrke. 98 proof tilsvarer ca 49% sprit. Opprinnelsen til denne enheten er litt artig. Man blandet spriten med krutt og tente på. Hvis blandingen slukket, var spriten under proof. Hvis den akkurat brant, var den proof, og hvis den eksploderte, var den over proof.

En annen egenskap med sprit er, at hvis du blander 1 liter sprit med 1 liter vann, så får du ikke 2 liter blanding, men noe mindre. Dette fikk direktøren for en vodkafabrikk i det tidligere Sovjet bittert erfare, da mengden av produsert vodka ikke stemte med den tilsendte mengde sprit. Dette medførte at han endte opp i Sibir.

Husker forresten at da jeg tok eksamen i organisk kjemi, så fikk jeg som lab-relatert spørsmål,  nettopp om destillasjon. Tilfeldigvis hadde jeg en god del ekstrakurrikulær kjennskap til akkurat dette emnet, uten at jeg skal utdype dette noe nærme, men  det fikk jeg i alle fall god uttelling for.


Hei en annen som også har tatt organisk kjemi ::buttrock:Sad holder på med videregående kurs i organisk kjemi for tiden). Du har helt rett med at alkoholer inneholder den funskjonelle gruppen -OH( hydroksyl).

Definisjonen på sprit er egentlig ikke så veldig big deal men er ganske sikker på at jeg har riktig med at sprit egentlig er ment for alkohol over 60% (skal nå sies at jeg egentlig driter i dette og kaller vodka for sprit uansett og jeg gir deg lov til å kalle vodka for sprit Coleman ::2thumbsup:Smiley
Søkte på google og dette sto på helse og sosialdirektoratet
Brenning
Brennevin fremstilles ved destillasjon av alkoholholdige væsker. Whisky, rom, konjakk, vodka akevitt og annet brennevin har vanligvis en alkoholprosent mellom 22%-45%, men sterke romsorter kommer helt opp i 75. Væsker med mer enn 60% alkohol regnes som sprit og er ikke tillatt i Norge.

Dette tok jeg fra siden stoff til ettertanke
Alkohol er det vanligste rusmiddelet i Europa. Det har vært brukt i tusener av år. Mest kjent er øl, rusbrus, vin og brennevin. Alkohol over 60% er sprit og er ikke lovlig å omsette som drikkevare.

Setter også store spørsmålstegn ved at lages alkoholholdige drikker som inneholder 98% prosent, etanol med høyere enn 96%( vannfri etanol)blir bare brukt i spesielle forsøk etter hva jeg vet.

Hadde faktisk aldri hørt om måleenheten proof, meget fin måte å måle styrken synes nå jeg...
Det at hvis man blander 1l sprit med 1l vann ikke vil bli to liter blanding har med at disse to stoffene har forskjellig tetthet, synd trist leit for han russern da...
Kunne ønske at jeg fikk om destillasjon på eksamen i organisk( fikk istedenfor bare en drøss med reaksjoner som vi måtte forklare og vise..)
Nei det skal bli godt med ei flaske whiskey i morgen ja...

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
SV: hva er Sprit??
« #29 : 26. januar 2006, 15:54 »
Har det ikke seg sånn at noen plasser i utlandet (i praha f.eks) har de en helt annen måte å forklare prosent på?
Husker ikke helt hvordan den leksa var, og ikke så jeg noe av det når jeg var i praha selv.
Kanskje det var det 98% betydde? at 98 prosent av innholdet var brennevin og resten smak?

vet det høres søkt ut, men traff en gang en jente fra tjekkia som hadde med seg vin, det var da "96%" sprit med ett eple oppi, altså eplevin Smiley
Og det var orginale greier også, full ble man iallefall.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!