Tror ikke løsningen er å "krympe" styrkeløftsporten ved å plukke bort en øvelse eller redusere antall forsøk, det går ut over det sporstlige og stevnene blir likevel ganske langvarige. Dessuten tviler jeg på at det at det er fort unnagjort er det som skal til for å få noen til å reise for å se på et styrkeløftstevne. Hvor mange ville tatt turen til Holmenkollen hvis det hele var unnagjort på et kvarter? Etter mitt syn er de viktigste tiltakene for publikums-suksess på et stevne:
Markedsføring og informasjon. Vet du ikke det skal være et stevne kan du heller ikke komme å se på. Plakater og informasjon i forkant, aktiv bruk av lokalpressen De er vanligvis ikke så vanskelige å få med hvis vi kontakter dem personlig (nytter ikke med kort pressemelding eller å vente på at de skal kontakte oss). Også skikkelig håndtering av lokalpressen i ettertid er nødvendig. Resultatservice og bilder. (Og "støttekontakt" for eventuelle journalister som møter opp, en som kan forklare regler og gi tips om de beste fotomotivene)
God resultatservive i hallen. Tydelig resultat-tavle så det er lett å følge med, og stevneprogram med protokoll der man kan skrive selv.
God kommentator. Den kommenteringen som foregikk på nettsendingene fra Stockholm var knallbra på mange måter. Kombinasjonen av nysgjerring og engasjert men uvitende kommentator som stillte tusen spørsmål, og "ekspertkommentator" fra sporten som kunne svare gjorde at det var underholdende hele tiden. Å mellom løftene kun se se på at skivepåsetterne laste stanga er IKKE spennende. Problemet er at denne kommenteringen gikk bare på nettet, for speaker/stevneleder har så mange oppgaver som går foran spennende kommentering (plikten til å varsle neste vekt, at stanga er klar, og lese opp de tre neste løfterne m.m.) Utfordringen blir å finne mellomløsninger. Tiltak som elektronisk beskjed til plattingsjef om neste vekt, egen "rekkefølgeopproper" back stage o.s.v. vil frigjøre mer av speakerens tid til å lage underholdning for publikum.
Pauser der noe skjer. Kan gjøre hele stevnet mer til en "styrkehappening." Da tenker jeg på ting som et område med spennende utstillinger, salg av sportsutstyr og klær, pauseunderholdning, kafe, sted å møtes og treffe likesinnede for diskusjoner og prat m.m. Ingen grunn til at pausene bare skal være tomrom og mellomrom man håper skal gå fortest mulig!