Skrevet av Emne: Hvordan redde styrkeløftsporten  (Lest 8951 ganger)

Bold

  • Gjest
SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #30 : 08. desember 2005, 20:23 »
Jeg har ikke lest alle innleggene like godt, men her er det mye bra. For meg består styrkeløft av 3 øvelser. Som i de fleste andre idretter benyttes utstyr for å bedre resultatene. Vi har vektklasser. (Men jeg er enig med dem som vil ha 3-4 vektklasser). Og vi har regler for utførelsen. Slik tror jeg det vil være framover også.

Skal vi ”redde” en sport som både i nivå og utbredelse er større enn noen gang, er kanskje det viktigst å vite hva publikum mener? Som flere har vært inne på er det ikke  prestasjonen i seg selv som fenger ved idrett. Det er prestasjonen til en utøver i forhold til andre utøvere.  Kampen mann mot mann, kvinne mot kvinne eller lag mot lag som er interessant. Det er også prestasjoner som rager langt over de andre. Alt annet er egentlig helt likegyldig hvis man ikke har en venn eller bekjent blant deltagere. Da kan man ”holde med” denne løfteren.

Skal noe være interessant, må man ha kjennskap til sporten. Det finnes for eksempel en del rare regler i fotball, men de fleste kjenner dem (eks. offside). Da blir de akseptert og godtatt. Det enkleste i styrkeløft er at man må løfte opp stanga. Blir løftet underkjent må vi forklare hvorfor. Dette burde være en selvfølge, men gjøres ikke i dag.
 
Skal sporten gjøres kjent tror jeg det som er sagt om kjøpesentra, media, store mesterskap i Norge osv. er viktig. Men når først publikum er der, hva gjør vi ut av det? I dag vet vi nesten på minuttet når en løfter skal i ilden. Formidles dette til publikum på forhånd?  Klarer vi å formidle kampen? Klarer vi å beskrive stillingen? Har vi speakere som ikke bare leser opp neste vekt og enkelte personalia? Passer musikken? Intervjues løftere? Osv. osv.

.I Norge har vi hatt 3 mesterskap som har vært suksesser publikumsmessig. Under VM i 87 var det flere timer direkte på TV og 1.000 tilskuere siste dag. Under NM i Hommersåk og EU Cup i Sauda var det fullt hus. Selv slike suksesser har vi ikke klart å følge opp godt nok. Har vi f.eks. en kort DVD på 5-10 minutter fra disse mesterskapene. Utmerket for å presentere sporten og formidle stemningen til media, sponsorer og interesserte?

Så her er det mye som kan bli bedre - vi er ikke flinke nok. Og vi er nok for  navlebeskuende. Det er evnen og mulighetene til å gjøre det interessant for ”menigmann” som kan bedres. Her har vi ikke vært flinke fordi sporten har vært for utøverne, av utøvere og med utøverne – uten publikum.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #31 : 08. desember 2005, 21:22 »
Tror det hadde hjulpet mer dersom styrkeløft hadde blitt mer "sånn som på trening".
Uten skjorter, får du det opp så har du fått det opp og det er eit godkjent løft. (selvfølgelig må du dypt nok i knebøy, og ned på kassa i benk osv).

Tror det hadde gjort at flere hadde vorte interessert. Fordi at du da kan sammenligne mer med løfterne i forhold til hva du løfter. Dessuten hadde det nok hjulpet med rekruteringa.


Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #32 : 08. desember 2005, 21:29 »
Hadde vært artig å sett hvordan styrkeløft ville vært uten utstyret, men tviler egentlig på at det ville blitt noe stor publikumssport uansett.

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #33 : 08. desember 2005, 21:40 »
Tror det kunne blitt større interesse blant folk som trener. Nå blir det mye, "oj han har 220kg i benk, mens eg har 170 kg, men visst han tjener 50 kg på skjorta, mens eg hadde tjent så mye, å så legger eg til 10 kg der osv osv  så har eg kanskje berre 5,23 kg mindre enn verdens mesteren". Dessuten er det nok enn del som tenker på det litt som om det vart lov med truck i stokkpress, kranbil i rykk og hangglider i skihopp.

Utlogget Simen..

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 300
  • Honnør: 584
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 300

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #34 : 08. desember 2005, 21:52 »
Skjønner ikke vitsen med å diskutere utstyr hele tiden, det har kommet for å bli, enkelt og greit. Uten det finnes det ikke penger i styrkeløft overhodet.
Utstyr er også en naturlig del av mange idretter idag, så at det skal være noe anderledes for styrkeløft ser jeg ikke helt grunnen til. Det er PR som må være fokuset, med mer skolering om styrkeløft, slika t folk vet hva det handler om, så tror jeg heller flere folk vil komme for å prøve dette utstyret. Jeg mener utstyret vil være positivt for rekrutteringen om vi bare hadde fått det ut til folk på riktig måte, ikke gjennom at noen tullinger skal gå å klage på hvor teit det er.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Hm

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 40
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 40

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #35 : 08. desember 2005, 23:25 »
 Hvorfor ikke kopiere et mini mestermøtet  Drankere( Vist på viasport i dag, og 4 dager fremmover med reprise)der en kan se de 10-15 beste Norske tungvekteren  ::food::konkurrere på poeng.
Stevnet bør legges der en lokalkjent deltager kommer ifra Afro ,helst ikke for stor plass.
 Forbundet burde dekke reise til de beste nasjonale spottere for og stille opp. Kardio
 Utøverene kunne feks få dele på pengene som bilettintektene ga, med prosentvis mest til vinneren og nedover.( inngang kr 100 ).
En måtte i tillegg  ha underholdning i pausene.
Store plakater langs veien der en fokuserer på lokalhelten  :iloveyou:som skal i auksjon Dance.( kanskje bare kl slettet der duellene vil bli avgjort.
dette stevnet burde arrangeres 1-2 uker etter et EM eller VM for og få med de beste. Gull

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #36 : 09. desember 2005, 11:13 »
Tror ikke løsningen er å "krympe" styrkeløftsporten ved å plukke bort en øvelse eller redusere antall forsøk, det går ut over det sporstlige og stevnene blir likevel ganske langvarige. Dessuten tviler jeg på at det at det er fort unnagjort er det som skal til for å få noen til å reise for å se på et styrkeløftstevne. Hvor mange ville tatt turen til Holmenkollen hvis det hele var unnagjort på et kvarter? Etter mitt syn er de viktigste tiltakene for publikums-suksess på et stevne:

Markedsføring og informasjon. Vet du ikke det skal være et stevne kan du heller ikke komme å se på. Plakater og informasjon i forkant, aktiv bruk av lokalpressen De er vanligvis ikke så vanskelige å få med hvis vi kontakter dem personlig (nytter ikke med kort pressemelding eller å vente på at de skal kontakte oss). Også skikkelig håndtering av lokalpressen i ettertid er nødvendig. Resultatservice og bilder. (Og "støttekontakt" for eventuelle journalister som møter opp, en som kan forklare regler og gi tips om de beste fotomotivene)

God resultatservive i hallen. Tydelig resultat-tavle så det er lett å følge med, og stevneprogram med protokoll der man kan skrive selv.

God kommentator. Den kommenteringen som foregikk på nettsendingene fra Stockholm var knallbra på mange måter. Kombinasjonen av nysgjerring og engasjert men uvitende kommentator som stillte tusen spørsmål, og "ekspertkommentator" fra sporten som kunne svare gjorde at det var underholdende hele tiden. Å mellom løftene kun se se på at skivepåsetterne laste stanga er IKKE spennende. Problemet er at denne kommenteringen gikk bare på nettet, for speaker/stevneleder har så mange oppgaver som går foran spennende kommentering (plikten til å varsle neste vekt, at stanga er klar, og lese opp de tre neste løfterne m.m.) Utfordringen blir å finne mellomløsninger. Tiltak som elektronisk beskjed til plattingsjef om neste vekt, egen "rekkefølgeopproper" back stage o.s.v. vil frigjøre mer av speakerens tid til å lage underholdning for publikum.

Pauser der noe skjer. Kan gjøre hele stevnet mer til en "styrkehappening." Da tenker jeg på ting som et område med spennende utstillinger, salg av sportsutstyr og klær,  pauseunderholdning, kafe, sted å møtes og treffe likesinnede for diskusjoner og prat m.m. Ingen grunn til at pausene bare skal være tomrom og mellomrom man håper skal gå fortest mulig!


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #37 : 09. desember 2005, 11:19 »
Glemte å si at som flere har nevnt her er det selvfølgelig viktig å fokusere på lokale helter. Kunnskap om sporten er ikke nødvendigvis en forutsetning for å ville komme for å backe opp en lokal profil (jamfør den eldre damen jeg overhørte i en butikk i Sauda som var snurt fordi fremskutt tidspunkt for åpningsseremonien i WEC i Sauda ikke var kunngjort godt nok, men jo, SELVFØLGELIG skulle hun nedover for å se Hildeborg BRYTE!  Grin )


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

truls

  • Gjest
SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #38 : 09. desember 2005, 11:24 »
100% enig med mamma nedenfor delen der hun ikke vil "krympe" sporten på noe vis..

Se på hopp, alpint osv..  De har konstatert, og jobber under normen at folks oppmerksomhet varer cirka lengden av en fotballkamp. Kombinert likedant, de spenner på skia samme øyeblikk de har hoppet omtrent, sånn var det ikke for få år siden.
Dvs konkurransen bør være unnagjort på 90minutter. Det klarer vi definitivt ikke med dagens styrkeløftopplegg.

Vi arrangerte et RM på røros, salen var stapfull med folk til å begynne med, men etter en time eller to så begynte det å tynnes ut. Med unntak av deltakere med familie satt omtrent ingen hele løpet ut (5-6 timer), jeg skal vedde på at så godt som samtlige på en fotballkamp ser ferdig (iallefall 88-89 minutt)

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #39 : 09. desember 2005, 11:28 »
Etter å ha lest diverse tråder hist og her på dette forumet, tror jeg faktisk at idretten kunne ha god nytte av å bli venner først. Da kommer man som regel lenger. Det er tross alt jul. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget mamma

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 323
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 323

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #40 : 09. desember 2005, 11:34 »
Tror ikke det er så mange uvenner her i sporten. For de fleste er det mulig å være dypt uenige i saker og diskutere enkeltsakene så fillene fyker, og fremdeles være venner vet du.  Wink

Ser ofte at folk går lei etter noen timer som mr uff uff sier, ja.  Tongue

Men er da vanligvis de andre punktene oppfylt? Er det underholdende og spennende kommentering, god resultatservice, og skikkelig action i pausene? Finnes det noe å gjøre, steder å møtes og spennende folk å møte i pausen?

Tror vi har MYE å jobbe med rundt stevnene våre. Vanligvis har vi ikke engang informert avisen eller hengt opp plakater, vi er kjempefornøyd med oss selv for å ha husket å sende innbydelser til de aktuelle klubbene i rimelig tid! Og påmeldingsliste i klubblokalet...


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Verdensmester 2006

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #41 : 09. desember 2005, 11:37 »
For artighetetens skyld legger jeg inne et lite utdrag fra en ungdomslederperm NJFF har utviklet. Denne type tekster (og taler) presenteres til stadighet ovenfor foreningene - samt at det selvfølgelig er utviklet organisasjonskurs der de tillitsvalgte kan lære seg mer om potensielle oppgaver og selvfølgelige plikter som kan/bør gjøres for at både foreningen og dens aktiviteter skal fungere og på sikt forhåpentlig resultere i flere dedikerte utøvere. Vil tro det er mye det samme i andre type organisasjoner.

Er forøvrig enig med de som mener at en ikke har behov for å kutte ned på øvelser etc. Styrkeløft er nå en gang en internasjonal sport. Det er vel uansett fullt mulig å kjøre reine mer show-pregede markløftstevner o.l. ved siden av de ordinære konkuransene...

"Markedsføring
Det er liten vits å legge sjela si i et større arrangement uten at det markedsføres skikkelig.
Annonsering i medlemsbladet og på internettsidene er en selvfølge. I tillegg bør alle yngre
medlemmer, samt frie Fiskeklubbmedlemmer, få tilsendt en direkteinvitasjon i posten.
Ferdige printede adresseetiketter kan bestilles gratis fra NJFF sentralt. I tillegg bør dere ta kontakt med lokalavisa og be om å få snakke med en journalist dere kjenner eller som liker å dekke temaet barn/friluftsliv. Fortell om arrangementet og be om å få en forhåndsomtale. Det er nesten merkelig hvor godt barne- og ungdomsstoff selger inn mot journalister og de vil nesten alltid hive seg på. Bare så det er sagt – en slik forhåndsomtale er den beste annonseringen ders forening kan få. Ikke bare inviterer dere interesserte barn og ungdom. I tillegg viser dere lokalmiljøet hva dere driver med og dette gir en uhyre god profilering av jeger- og fiskerforeningen.
Foreslå for journalisten et sted dere kan møtes og hvor dere tar med litt av utstyret som skal brukes, for å kunne ta noen spennende bilder. Journalister liker å få alt servert på et fat! Av den grunn er det lurt å lage et faktaark på forhånd som forteller de viktigste detaljene rundt arrangementet. Slik sikrer dere også at journalisten får korrekte opplysninger. I tillegg bør dere annonsere i lokalavisa, da journalisten som oftest ikke har lov til å oppgi
klokkeslett for arrangementet i forhåndsomtalen. Grunnen til dette er at avisen selvsagt ikke ønsker at redaksjonen skal bli en konkurrent til annonseavdelingen. Tilslutt inviterer dere selvsagt journalisten til å komme på arrangementet. Hvis dere trenger mer informasjon om mediearbeid kan dere ta kontakt med NJFF sentralt som har utarbeidet en mediehåndbok for organisasjonen. Mediehåndboka er tidligere sendt alle foreningene."


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #42 : 09. desember 2005, 13:17 »
God kommentator. Den kommenteringen som foregikk på nettsendingene fra Stockholm var knallbra på mange måter. Kombinasjonen av nysgjerring og engasjert men uvitende kommentator som stillte tusen spørsmål, og "ekspertkommentator" fra sporten som kunne svare gjorde at det var underholdende hele tiden. Å mellom løftene kun se se på at skivepåsetterne laste stanga er IKKE spennende. Problemet er at denne kommenteringen gikk bare på nettet, for speaker/stevneleder har så mange oppgaver som går foran spennende kommentering (plikten til å varsle neste vekt, at stanga er klar, og lese opp de tre neste løfterne m.m.) Utfordringen blir å finne mellomløsninger. Tiltak som elektronisk beskjed til plattingsjef om neste vekt, egen "rekkefølgeopproper" back stage o.s.v. vil frigjøre mer av speakerens tid til å lage underholdning for publikum.


Flotte tiltak!

Akkurat det med at en person skal være både stevneleder, speaker og kommentator har jeg grublet litt på i forbindelse med et stevne jeg var tiltenkt denne oppgaven. Jeg kom frem til at det er nesten umulig å få presset inn "kommentator" rollen i tillegg til alt det andre, med mindre man er skikkelig drillet og har masse erfaring og talent for dette.

Det jeg også savner på stevner er kommentering i forhold til hvordan de forskjellige løfterne ligger an, hvor mye de må løfte for å avansere etc. Som oftest så klarer ikke engang vi som er/var styrkeløftere å holde orden på dette, og taktikken i forhold til valg av vekter kommer ikke frem i det hele tatt for publikum. Denne taktikken er jo faktisk veldig spennende. Johan Thonerud synes jeg er god på dette i vektløftersendingene fra EM og VM. Han kommenterer hele tiden taktikken og valg av vekter, og dette gjør det veldig spennende.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget PB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #43 : 09. desember 2005, 21:40 »
Sidekommenteringen fra benk-VM kan være en super løsning på mye (i hvert fall når det gjelder store mesterskap). En av NRKs sportskommentatorer, Stian Grimseth + en av nestorene innen norsk styrkeløft som kan komme med ekspertkommentarer, hvermannsenspørsmål og synsing mellom hvert løft under VM i Stavanger! En god sportskommentator fordi han/hun er best på å lede sendinger, Grimseth pga. face-value og en fra styrkeløft som kvalitetssikrer (el. kvalitetsspotter). En slags stående versjon av ekspertene som kommenterer Champions League o.l. Det er et kjempepoeng at det må gjøres noe med dødtiden mellom løft.

Utlogget Saktemensikkert

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 644
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 644

SV: Hvordan redde styrkeløftsporten
« #44 : 09. desember 2005, 21:54 »
Stian Grimseth? Ørjan Berg kommenterer håndball?
VEIKING POWER


Konkurrerende utøver - Styrkeløft

Medlem av Bodø SK

Squats were one of my favourite back exercises - Schwartzenegger

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!