Ser jeg er sent ute, men jeg kan jo komme med noen personlige erfaringer som arrangør på 90 tallet når det gjelder publikumsvennlighet (trekke publikum):
Få folk til stevne:
1. Sørg for å ha en eller flere lokal favoritt som er godt kjent.
2. Forhåndsomtale i avisa er gull verdt men sørg for at det blir opplyst om når og hvor stevnet er. Annonser litt i avisa, mange legger merke til det.
3. Legg stevnet til et tidspunkt folk har tid eller legg det i nærheten slik at folk kan stikke innom lørdag formidag i telt på midt i Fagernes sentrum august 1999 er et godt eksempel.
4. Prat med alle som kan være intressert om dette.
5. Heng opp plakater på de lokale treningssentrene og offentlige styrketreningsrommene.
6. heng opp plakater på trafikkerte steder der folk leser plakater. Vi fikk journalist til å dekke klubb mesterskapet pga en plakat og de hadde lite å skrive om.
7. Ha spessielle ting som en kjent person til å komme, kles oppvisning, folke konkurranser, stor utlodding etc.
8. Trekk til deg salgs stand som folk vil handle av og som har nyheter folk bare må ha, se på eller prøve.
Skap aktiviteter som folk har lyst å komme for å se eller delta på.
Få folk til å bli på stevne:
1. Sørg for at folk føler seg velkommen og vel. Har du aldri vært borti styrkeløft hjelper det mye med å hilse og forklare. Lever gjerne ut programbladet der reglene står og nøl ikke med å ta en tur bort å spør om du kan forklare noe.
2. Sørg for å ha en god resultet service. Folk må skjønne hva som står på spill. Morten Novums tidligere versjon der man viser ved en pil hva som skjer hvis løfteren klarer løftet var meget bra der. Sørg også for at folk vet hva som er på stanga. Tallviser eller edb er bra. Du kan også lager et stor tavle og skrive som i gamle dager. Poenget er at selv entusiaster som meg selv går glipp av hva som skjer fordi det ikke er innlysende nok.
3. Gi folk nok pauser og for alles skyld sørg for god ventilasjon.
4. sørg for at de sitter godt og får alt det de ønsker av mat og drikke til en overkommelig pris (du behøver ikke å gi bort fortjenseten)
5. Spektakulært er det naturligvis hvis man har ulike storskjermer slik at fok ser de små detaljene.
6. Varier musikken både med tanke på sjanger og volum
NB: Speakers hovedjobb bør ikke være å fortelle løfterekkefølgen, tida, at stanga er klar osv men heller å underholde publikum. Tenk dere heller en komentator ved speaker jobben og la dataen ta den andre jobben.
Få folk til å komme igjen:
Når folk går kan du kankje takk for besøket og spørre om det var noe de skulle ønske var gjordt anderledes.
Kankje dere kan ta imot adresser, mobilnr eller e-postadresser slik at de kan få vite om neste stevne helt personlig.
Ønsk dem vel hjem og en fortsatt god helg. Spør om de vil ha en resultatliste å studere.
Media:
Ikke legg stevnet til et tidspunkt det er nyhets overflom
lag spennde vinkler som dame 43 løfter mer enn noen sinne
Handikappet man sterkere en friske
Slo kreften sykdommen, løfter nå mer en noen gang tidligere
Alenemor supersterk og får tid til allt.
Hjelp journalistene med vinkler og plei de på forhånd. Ofte får du noen som kan mindre om styrkeløft en bestemor di så vær tolmodig og pratsom.
Sikkert mange ting jeg har glemt men her er noe som vi få de fleste veldig fornøyd.