Skrevet av Emne: Juletid - igjen....  (Lest 2979 ganger)

Utlogget Hans Høyhet

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 66
  • Honnør: 310
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 66

Juletid - igjen....
« : 09. desember 2005, 10:43 »
Så er den over oss igjen, denne høytiden vi liker å kalle jul. Jesus ble visstnok født på en av disse dagene, og vi feirer dette med å overøse hverandre med gaver. En rekke gaver vi helst putter ned i nærmeste skuff og kaster neste gang vi flytter. ”Hvem fikk jeg denne av ? ” Barna får så mange gaver at de overhodet ikke klarer å ta det inn over seg – etter den 17. gaven er det eneste spennende å se hvor raskt man kan få av papiret av neste pakke. Hva som befinner seg inni er sikkert noe de har fra før av uansett. Alt blir en stor smørje av sjokolade, penger, nye kjelke og et par mobiltelefoner.

Om det ikke er nok, så velter vi i oss alt vi måtte finne av mat denne tiden – helst så feit mat som mulig. Hvor mange har ikke opplevd sin egen far ligge å velte seg på stuegulvet etter julemiddagen ? Han bare må få lov å komme seg en liten halvtime før gavene skal deles ut – og barna sitter som tente lys mens far lider sin årlige halvtime. Og innen far har kommet helt til seg selv, ja da er det kaker på bordet, og marsipan, ribberester og enda mer øl og akevitt. Innen far kommer seg i seng den kvelden har han helt glemt hva han fikk av hvem, mageskinnet hans minner mest om en nyspendt bongotromme – og den umiskjennelige lukten av ”far har vært på toalettet i dag tidlig” sprer seg neste morgen. Og når denne lukten er nogenlunde fordøyd, så står maten igjen på bordet – i uhorvelige mengder. Mor har nå så store blå ringer under øynene at man lurer på om øyenskyggen er smurt på på feil sted. Håret er småspettet med ribbefett, og forkleet er en historie for seg selv. Og slik går det, inntil 3. dag jul hvor man heldigvis kan dra på jobb igjen – for å slappe av litt ekstra. Og da er det bare en dag som gjenstår – dagen da man skal spise minst en kalkun, og det en stor en. Men hvem husker Jesus oppe i alt dette ? Eller på alle de som man faktisk burde ha ofret en tanke ? Hvor er egentlig medmenneskeligheten oppe i alt dette ?

Men alt dette skjer jo etter måneder med forberedelser. Jula starter nå tidlig i oktober, aller helst enda  tidligere, med nisser og julemusikk i enhver butikk. Men hvor har det blitt av han vi egentlig skal minne da ? Og hva han stod for og forkynte ? Når oktober omsider er forbi starter november hvor intensiteten øker ytterligere – minner om et godt gammeldags HST program. Hjernen blir massert hardere og hardere for hver dag som går, dette skal inn ! Når desember kommer går vi på autopilot, gjør hva butikkene mener vi skal gjøre, og julelønnen vi fikk 5 dager før normalt er brukt opp på de 5 dagene. Så kommer artige januar .... Eneste man hører er summingen ”jeg brukte såååå mye penger i år altså. Ingenting igjen. Jeg er sikkert blakk til feriepengene kommer !”.

Ja; jeg innrømmer det – jeg HATER jula. Jula er blåst opp til å bli et eneste stort butikksirkus hvis eneste mål er å overgå fjoråret. Forventningene er enorme fra alle kanter, og det å faktisk kose seg er ikke noe man tar seg tid til lenger. Eller rettere sagt, man har ikke lenger tid til å nyte. Av og til skulle jeg ønske jeg var født for 150 år siden, hvor man faktisk kunne nyte noe man gjorde kun på den dagen, hvor appelsin var luksus og man kunne kose seg på en kald utedass for så å løpe inn igjen i finstua som var varmet opp kun for anledningen. En dag hvor mor og far var venner og blide, ikke stresset og oppjaget mens de bjeffer på alt og alle.

Min oppfordring i år er å droppe alt som heter pressanger, og heller gi 100,- til et veldedig formål. Ingen får pressanger av meg – og jeg forventer heller ikke noe av noen. I tillegg til de 100 kronene kan man gi bort det ens nærmeste får minst av i hverdagen – oppmerksomhet. Det er utrolig mye mer verdsatt enn enda en lysestake jeg ikke har brukt for. Hva med å faktisk ta seg tiden til å skrive det julekortet ? Tid er det beste man kan gi bort, det viser virkelig at det ligger noe bak. Men hvem vet, om et par tre år kan vi sikkert betale noen for å skrive julekortene våre også.

God jul alle sammen !
I'm a bodybuilder and I'm OK, I sleep all night and I train all day.... Knebøy




Man vet aldri når en får bruk for et jernrør

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

SV: Juletid - igjen....
« #1 : 09. desember 2005, 12:17 »
Det var godt å se at jeg ikke er alene om disse tankene! Hos min familie har vi heldigvis klart å bli enige om å kutte i juleutgiftene i fellesskap. Sørger for å bli tidlig ferdig med gavene, så jeg slipper alt kjaset i butikkene i desember, men helst skulle jeg sett at det ikke var noe gavekjøping i det hele tatt. Får prøve å få familien med på det litt etter litt  Wink Ha en god, billig og avslappene jul!  Smiley

morni

  • Gjest
SV: Juletid - igjen....
« #2 : 09. desember 2005, 14:54 »
Jeg og......hater jula  Sad

Utlogget Ben

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 079
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 079

SV: Juletid - igjen....
« #3 : 09. desember 2005, 15:02 »
Kan ikke fordra jula selv. Verste tiden på året!

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Juletid - igjen....
« #4 : 09. desember 2005, 15:07 »
Jeg syns jula er bra. Alle barndomskompisene er hjemme, familien er samlet, god mat, ro og fred, alle er happy, sinnsykt bra uteliv, får pakker osv... Rett og slett koselig. Skjønner egentlig ikke hva dere syter over? Jeg driter vel i om julebrusen kommer i juni, marsipanen i august og fjøsnissen i september. Hvem gidder vel å bry seg om det? Har folk lyst å spise seg ihjæl får dem gjøre det for min del. Jula er hva du selv gjør den til. Slutt å syt.
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Juletid - igjen....
« #5 : 09. desember 2005, 15:10 »
Hehe, kjenner meg helt ighen HH, og er helt enig med deg: Jula er et eneste stort kommersielt sirkus, med stress og mas og jag for de rikeste og mest vellykkede av oss, og ensomhet, misunnelse og frustrasjon for de fattigste og mest isolerte av oss. Opp i alt dette glemmes det sentrale julebudskapet samt tid, hygge, varme og omsorg.

For å være helt ærlig så driter jeg i jula, og synes at det beste med den er fri fra jobben og tid til å treffe gamle venner og kjente, gjerne over noen øl i romjula. Jeg trener gjerne på julaften og deffer meg heller ned et par kilo framfor å gå opp. Julegavene kjøper jeg gjerne inn i løpet av et par timer den 22. eller 23., og når andre spør hva jeg ønsker meg så svarer jeg at jeg har alt jeg ønsker meg av materielle ting, og hvis jeg ikke hadde det ville jeg kjøpt det der og da, ikke ventet til julaften til jeg kanskje fikk det i en pakke. Pakker er artigst for de minste, men samtidig prentes jo den kommersielle koden også inn i de små podene på et tidlig tidspunkt.

Synd at jula har blitt redusert til et eneste stort etegilde og inflasjon i ubrukelige ting og tang som byttes for harde livet de første dagene i januar...

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901

SV: Juletid - igjen....
« #6 : 10. desember 2005, 11:41 »
Etegildet er nå det beste med julen Smiley

Utlogget slogum

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 424
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 424

SV: Juletid - igjen....
« #7 : 10. desember 2005, 12:33 »
etegilde og gavene er det beste me jula:D
ete te du ikke klarer mer:D:D

Det gjør jeg opptil 6 ganger om dagen. Smiley
Current Cycle:
6 meals ED
Heavy ass weights EOD
zzz EN

Utlogget DanielP

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 994
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 994

  • Skal nok bli stor, bare vent og se ;)
SV: Juletid - igjen....
« #8 : 10. desember 2005, 14:16 »
HH, HITman og resten av de som hater Jula, hvorfor ikke prøve å fokusere på det positive med jula istedet for å fokusere på det negative? Hjelper kanskje litt på stemninga?
http://www.danielp.no. -- blogg om mitt comeback til scenen

http://www.proteinfabrikken.no/- For de beste kosttilskudd.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Juletid - igjen....
« #9 : 10. desember 2005, 18:25 »
Honnør gitt. Jul er bare tull.

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
SV: Juletid - igjen....
« #10 : 10. desember 2005, 18:33 »
elsker jula jeg, er jo tross alt bare en gang i året Cheesy
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Juletid - igjen....
« #11 : 10. desember 2005, 18:49 »
Enig med Hitman og HH. Jula er bare ett eneste stress. Man møter noen sinnsyke forventninger til julegaver fra alle hold, og uansett hva man kjøper blir de aldri fornøyd. Selv har jeg satt meg ned med familien, og sagt at i år roer vi ting ned. Jeg vil ikke blakke meg for ett par måneder, bare pga en kveld som varer noen få timer, med familie jeg kanskje møter 3-4 ganger i året.
 

Ikke liker jeg maten heller, alt smaker det samme. Og hvorfor kjøper man inn julemat i så ekstreme mengder at vi må spise det i flere dager etterpå??
Jeg har gjort som Hitman, og satser faktisk på å redusere fett% i jula Smiley Det blir nok en treningsøkt den dagen og gitt.

Det eneste jeg gleder meg til med julaften, er riskremen. Den er god den! Smiley Resten er bare blitt stress og forventninger som ikke innfris.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Ostreicher

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Juletid - igjen....
« #12 : 10. desember 2005, 18:53 »
elsker jula jeg, er jo tross alt bare en gang i året Cheesy

Enig.

Utlogget Vidis

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 151
  • Honnør: 83
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 151

  • Team Phil Heat
SV: Juletid - igjen....
« #13 : 10. desember 2005, 18:55 »
Sier meg enig med Stripie, HITman og HH. Jula blakker meg. Som om jeg ikke er fattig nok fra før!  dry
Kortsiktige mål er veien til ett langsiktig mål. Smiley

Utlogget metteflette

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 700
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 700

SV: Juletid - igjen....
« #14 : 10. desember 2005, 19:50 »
Jula gjør deg ikke blakkere eller feitere eller lignende hvis du ikke vil det selv!
Jeg misliker det kommersielle preget jula har fått, kan ikke fordra at vi får julepynt fra oktober ( eller tidligere osv), jeg liker heller ikke dette med råflotte julegaver og minimalistiske juletrær. Men det bryr meg egentlig ikke, for jeg kjører min egen jul uavhengig av kjøpestanden!

Så jeg skal følge DanielPs oppfordring og fokusere på det positive!

Jeg ELSKER stemningen lille julaften når treet blir pyntet. Jeg blir rørt over ansiktet til eldste datteren når julenissen kommer med gavene ( vi får alltid noen hun ikke kjenner til å komme..), jeg elsker lukta av julekaker og pinnekjøtt, og jeg elsker å åpne pakker hvor omtanken bare lyser når du ser innholdet.

Jeg er også blakk denne julen, og jeg lager gavene selv. Julekortene skriver jeg også, og julekakene er hjemmebakte (kjøper deigen da....hehe)

Så kjære alle julehatere, lag julehøytiden til "deres" og feir jul i deres egen ånd. Det gjør vi!

God jul til alle på TF Smile
Medlem av Foreningen for Kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!


Alle gode ting er tre!!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!