Skrevet av Emne: Fotball  (Lest 9250 ganger)

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Fotball
« : 10. desember 2005, 21:19 »
Heisan, grunnen til at jeg skriver her er fordi broderen spurte meg om jeg kunne få tak i litt nyttig informasjon om hva en kommende fotball spiller bør trene. Jeg starter da med litt informasjon.

Alder: 14år
Høyde 171+
Vekt 59kg

Han er 1 av Sogn og Fjordanes beste fotball spiller, som da ligger på Vestlandet (unytting informasjon men bare utdyper hvor det ligger. Han spiller ''Midtbane''

Nå skal jeg skrive litt av det Lederene på ''Regions turneringa skreiv om han''

SPILLERRAPPORT

1* Spiller ble brukt til følgende roller: (Sentral Midtbane i 4-2-3-1)

2* Vurderinger av spilleren: Du har vanligvis svært gode pasninger og SVÆRT gode valg, Årsak til dette tror vi ligg i at du ikke var tidlig og godt nok orientert før du fekk ballen, ogat du brukte får mange ''touch'' når du fikk den. Det blir derfor viktig for deg i tiden fremover å utfordre disse sidene ved spillet ditt både gjennom treningar og kampar på eit høgre nivå en du er vant til.

3* Første forsvars ferdigheter: Du gjør det meget bra defensivt. Du har vokst en del det siste året og blitt sterkere, dette synest i første forsvars arbeidet ditt.

4: Felles utviklings mål:
*Fysisk:  Utvikle mer styrke i bena/hamstrings får å forebygge senere strekkskader. Større løpskkapasitet/uthald og hurtighet.

*Mentalt: Syne stor evne og vilje til og utforme og arbeide målrettet med egne utviklingsmål. Utvikle en del tøffere fokus på egne arbeidsoppgaver både i trening og kamp. Syne evne og vilje til å prestere på høgt nivå i over lengre tid.

Offensivt: Hurtigare orientering før ballmottak, og LANGT bedre første berøring og et hurtigare og mer presist pasningspill.

Defensivt: Utvikle litt tøffare duelspill.

Dette er da ein rapport ifra hva lederene av Regions turnering mener han bør jobbe med, han spiller allerede kamper med 17-18åringer, han har allerede erfaring med Air Alert programmer som han har fullført tidligere. Han har også trent mye intervaller dette året.

Han er målretter og bevisst på hva han bør gjøre, eneste jeg personlig mener han slurver med er kosthold. Håper noen som er erfarne innen explisiv trening/fotball kan svare på dette. Kom med seriøse ting, er trossalt ''kanskje'' min brors framtid vi snakker om. Takk.
Pain Is My Friend

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Fotball
« #1 : 10. desember 2005, 21:23 »
Knebøy hadde jo vært en ide, ettersom han trengte litt mer kjøtt på beina, også bør han skjerpe kostholdet...
Smiley

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Fotball
« #2 : 10. desember 2005, 21:31 »
Kjør først og fremst teknikk,altså som er relatert til sjølve fotballen.Deretter prioriter hurtighet,spenst og utholdenhet(både anaerob og aerob).Men be han satse mest på teknikken,det vil han ha mest igjen av når han blir eldre.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Fotball
« #3 : 10. desember 2005, 21:33 »
Kjør først og fremst teknikk,altså som er relatert til sjølve fotballen.Deretter prioriter hurtighet,spenst og utholdenhet(både anaerob og aerob).Men be han satse mest på teknikken,det vil han ha mest igjen av når han blir eldre.


kunne ikke vært mer enig....teknikk må man trene fra første stund, kondisjon kan en ta litt senere.....
Smiley

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #4 : 10. desember 2005, 21:37 »
Knebøy hadde jo vært en ide, ettersom han trengte litt mer kjøtt på beina, også bør han skjerpe kostholdet...


Ja det tror jeg han vet, Og tro meg han kommer til å skjerpe seg når han ser hvor mye hardere ha blir behandlet av 18åringer i kamper, utenfor treningen. Han trener nå et ''Pure'' beinprogram

Knebøy 3x6-10
Benpress 3x6-10
Utfall 3x-6-10
Benstrekk i maskin 3x6-10
Lår curl 3x-6-10
Leggpress i benpress maskin 3x6-10

dette kjører han 3ganger i uken+2treninger med A-Laget, øvelsen blir selflgelig ikke kjørt etter rekkefølge som nevnt ovenfor. Grunnen er vell fordi jeg tror ikke det spiller noen rolle og delvis fordi er mangel på ben apparater på gymmet. Takker for flere nyttige svar
Pain Is My Friend

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Fotball
« #5 : 10. desember 2005, 21:41 »
Visst han slurver med kostholdet kan jo du kanskje lære han korleis han skal ete.For det er mist like viktig i fotball som ved kraftidretter at man har eit sunt og godt kosthold.Dessuten er søvn ein meget viktig faktor for å kunne utvikle seg som ein god fotballspiller.
Visst han skal bli god bør han ikkje fokusere å kjøre for masse styrketrening så tidlig.Det vil kunne hemme utviklingen på andre områder,men det er ein hårfin balansegang.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #6 : 10. desember 2005, 21:42 »
Kjør først og fremst teknikk,altså som er relatert til sjølve fotballen.Deretter prioriter hurtighet,spenst og utholdenhet(både anaerob og aerob).Men be han satse mest på teknikken,det vil han ha mest igjen av når han blir eldre.

Teknikken trener han alene på fritiden, blant annet Skudd,Presisjon, han har som mål og bli like god og skyte med venstre som med høgre. Men som sagt dette trener han en del på fritiden, han er i en vekst fase nå han trenger mere muskler,hurtighet dette igrunnen ikke noe som kan vente. Jeg mener selv at han bør begynne fokusere mer på det, siden han nå bør bli tøffere på banen.
Pain Is My Friend

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #7 : 10. desember 2005, 21:47 »
Visst han slurver med kostholdet kan jo du kanskje lære han korleis han skal ete.For det er mist like viktig i fotball som ved kraftidretter at man har eit sunt og godt kosthold.Dessuten er søvn ein meget viktig faktor for å kunne utvikle seg som ein god fotballspiller.
Visst han skal bli god bør han ikkje fokusere å kjøre for masse styrketrening så tidlig.Det vil kunne hemme utviklingen på andre områder,men det er ein hårfin balansegang.


Ja det du sier er sant, kosthold skal jeg tvinge han til og bli god i, jeg selv trener og er i en bulke periode nå. jeg vet vell egentlig ikke hvor mye han bør spise, det siste han vil er å bli stort og tung. Men han trener ikke noe overkropp da, er det et + kanskje? å bli skeiv trent? når jeg ser på han så tenker jeg automatisk at kroppen står ikke i forhold til beina, liten spinkel overkropp og bein på størrelse med en hest(ok litt overdrevent), men slik ser jeg på han) noen forslag til hva han bør spise da? han kan vell spise det samme som meg, men i mindre doser? og ser beinprogrammet greit ut?

Jeg burde vell kanskje ha peiling på mye av områdene jeg nå har nevnt men når alt kommer til alt har jeg 0 peiling på kombinasjonen fotball/styrke.

Om du leser lengre oppe BTW, så ser du han spiller Sentral mitdbane, kondisen hans er så og si i boks, men alt kan bli bedre. takk
Pain Is My Friend

Utlogget CYC

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 540
  • Honnør: 388
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 540

SV: Fotball
« #8 : 10. desember 2005, 21:49 »
Jeg tror da det må være lurt å trene overkroppen litt og jeg. Så har han noe å stå imot med når det kommer til dueller i lufta osv.

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #9 : 10. desember 2005, 21:51 »
Jeg tror da det må være lurt å trene overkroppen litt og jeg. Så har han noe å stå imot med når det kommer til dueller i lufta osv.

Ja det tror jeg også egentlig innerst inne, problemet er bare at han egentlig IKKE skal bli noe særlig tung, delvis fordi det hindrer han må mange punkter. Noen som har et forslag til et program jeg kunne sette opp?
Pain Is My Friend

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Fotball
« #10 : 10. desember 2005, 21:54 »
Teknikken trener han alene på fritiden, blant annet Skudd,Presisjon, han har som mål og bli like god og skyte med venstre som med høgre. Men som sagt dette trener han en del på fritiden, han er i en vekst fase nå han trenger mere muskler,hurtighet dette igrunnen ikke noe som kan vente. Jeg mener selv at han bør begynne fokusere mer på det, siden han nå bør bli tøffere på banen.
Teknikk i fotball kan aldri trenes nok.Når han vokser og han har eit godt kosthold vil han også bli sterkare.Men å trene 3 ganger styrke for veka er etter mi meining for masse for ein fotballspiller.Bytt heller ut ei av øktene med ei rein spenst trening eller hurtighets trening.Ein utvikler musklatur og blir sterkare ved desse typane av trening også.
Er vel ein fordel å trene overkropp også siden fotball er ein kontaktidrett.Viktig å vere eksplosiv både i over- og underkropp.Han kan med fordel ete det du gjer,men kanskje ikkje så masse.Han bør jo ikkje bli for tung.Få i seg tilstrekkelig med proteiner og sunt fett.Beinprogrammet ser greit ut foreløpig,men du bør kanskje forandre det etter 2 måneders tid,variasjon er viktig.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #11 : 10. desember 2005, 22:04 »
Teknikk i fotball kan aldri trenes nok.Når han vokser og han har eit godt kosthold vil han også bli sterkare.Men å trene 3 ganger styrke for veka er etter mi meining for masse for ein fotballspiller.Bytt heller ut ei av øktene med ei rein spenst trening eller hurtighets trening.Ein utvikler musklatur og blir sterkare ved desse typane av trening også.
Er vel ein fordel å trene overkropp også siden fotball er ein kontaktidrett.Viktig å vere eksplosiv både i over- og underkropp.Han kan med fordel ete det du gjer,men kanskje ikkje så masse.Han bør jo ikkje bli for tung.Få i seg tilstrekkelig med proteiner og sunt fett.Beinprogrammet ser greit ut foreløpig,men du bør kanskje forandre det etter 2 måneders tid,variasjon er viktig.

ok da kommer jeg til og sette opp Mandag og fredag til styrke og onsdag til Spenst/Mage/Rygg? er det en god kombinasjon? og kanskje bytte ut 2bein øvelser med overkropps øvelser? noen forslag?

Pain Is My Friend

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

SV: Fotball
« #12 : 10. desember 2005, 22:05 »
ok da kommer jeg til og sette opp Mandag og fredag til styrke og onsdag til Spenst/Mage/Rygg? er det en god kombinasjon?

Pain Is My Friend

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: Fotball
« #13 : 10. desember 2005, 22:14 »
ok da kommer jeg til og sette opp Mandag og fredag til styrke og onsdag til Spenst/Mage/Rygg? er det en god kombinasjon? og kanskje bytte ut 2bein øvelser med overkropps øvelser? noen forslag?
Ja det kan fungere bra. Prøv å kjøre litt benkpress,frontpress, sidehev, bicepscurl, tricepspress,rotatorcuff øvelser,vanlige situps med fokus på å bruke magen osv. Prøv å begynne med f.eks 3 *10 på øvelsene for deretter å øke suksessivt.Husk det er viktigere med teknikk og vere relativ eksplosiv enn å legge på så mange kg med vekter.Dessuten er det mange andre øvelser ein kan trene enn desse øvelsene som eg har nevnt her for overkroppen.Men lykke til iallefall.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

SV: Fotball
« #14 : 10. desember 2005, 22:21 »
I og med at han er 14 år så burde teknikk være hovedfokuset. La ting skje med ball. Skal han trene kondisjon, gjør det med ball. Til en sammenligning så har jeg hørt at en 19 år gammel brasiliansk fotball spiller har hatt dobbelt så mange touch med ballen som en norsk 19 åring.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!