Skrevet av Emne: Barn og spiseproblemer  (Lest 2126 ganger)

Utlogget Nysgjerrig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

Barn og spiseproblemer
« : 16. desember 2005, 08:36 »
Hei!

Dere som driver med kroppsbygging har jo mye kunnskap når det gjelder ernæring.
Jeg har et problem som jeg tenkte dere kunne bryne dere på. Har en sønn som er 6 år og som er meget vanskelig i kostholdet. Det begynte å gå galt når han var mindre og vi skulle gå over fra barnemat uten klumper til barnemat med kjøttbiter i. Han nektet plent å spise maten med kjøttbiter i, og har ikke spist kjøtt i hele sitt liv. Spiser stort sett brødskiver med banan, syltetøy eller nugatti. Havregryn med ltt sukker og melk. Pasta med ketchup på. Det er stort sett alt han spiser. Han har selvfølgelig vært til en haug med utredninger for å prøve å finne feil ( leger, ernæringsfysiolog div) men ingen har kunnet påvise noe. Vi har prøvd utallige ganger å få han til å spise mer variert men uten resultat. (spiser forresten epler og pærer også)

Han er kun 20 kg og ligger under normalen både på vekt og høyde.

Mitt spørsmål blir da: Er det noen som har råd? Er det noe f.eks av pulvertilskuddene som er fullverdige slik at jeg kan gi han dette som tilskudd? Har tidligere gitt han noe av av de ferdige proteindrikkene fra multipower (brune flasker), bare små mengder men fastlegen sa at han kunne få nyresvikt av disse (i tillegg er de jo veldig dyre)

Så kjære venner, jeg står litt fast her..........

Ønsker svar fra noen med kunnskap om emnet

Takk Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Barn og spiseproblemer
« #1 : 16. desember 2005, 09:31 »
ALLER FØRST: Nyresvikt av proteintilskudd er bare tull!! Ta legen din ut bak låven, og skyt ham!! Deal

resten:

1: Gutten trenger aminosyrer fra "animalsk protein" (dårlig ord) får han i seg NOE fisk, eller kjøtt rpodukter? Fiskepinner, fiskball, pizza, pølse i brød, burger? macDonalds.. anything??
2: Drikker han melk?

3: Albuin mener jeg er eggeproteinet. Få helsekostforretningen din til å kjøpe inn et proteintilskudd med høy albuinprosent. Kjøp et merke gutten kan like.. feks med jordbærsmak eller sjokolade. Få smaksprøve... Eller ta kontakt med noen av nettbutikkene her, og spør etter tilskudd med eggeprotein.

4: Viktig: Nutrilett/collet pharma har en Karamell proteinbar, med vitaminer og mineraltislkudd... den er meget god! Selges for 12,50 på prix butikker. La ham få 1 pr dag, feks.

5 hvis gutten eter frossenpizza, så er det faktisk 30-40 gram proteiner i enkelte typer.. den biologiske verdien er ikke den beste, men det er vaffal en kriseløsning.

Fortell mer... hva spiser han til kos, hvordan reagerer han på mat han ikke vil ha? Hva føler du selv som forelder? Er dette et psykisk problem? Eller er det fysisk/klinisk...  Smiley

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
SV: Barn og spiseproblemer
« #2 : 16. desember 2005, 09:35 »
Er veldig forståelig at dere foreldre blir fortvilet når barna deres ikke spiser normalt.

Veldig mange barn er vanskelig i matveien. Men hvis sønnen din virkelig hadde lidd av underernæring, ville vel legene tatt affære ?

Akkurat når det gjelder kjøtt, trenger ikke årsaken være verre, enn at han rett og slett ikke liker smaken av det. (eller at det er vanskelig å tygge det f.eks)

Hvis jeg ikke tar helt feil her, er det fitnessprotein du mener med disse ”brune flaskene”. De er dyre ja, så du finner nok rimeligere tilskudd enn dette. At sønnen din skulle få nyresvikt p.g.a proteinet ? - særdeles tvilsomt. Men det skal bare brukes som et supplemang i moderate mengder.

Uansett, - der er masse kosttilskudd å få tak i. Du får kjøpt de både på helsekostforretninger og apotek. Du kan prøve med et rent proteintilskudd, som du f.eks. kan røre ut i havregrynet. Og faktisk er det flere proteitilskudd som er såpass god på smak at de smaker jordbær/ sjokolademelk.

Ellers finnes det også næringsdrikke som fresubin, denne fås kjøpt på apotek, og den inneholder også essensielle fettsyrer – som også er veldig viktig at han får i seg. Denne er veldig drøy i konsistens og smak, men den kan blandes ut i melk/vann.

Hvis han først spiser brødmat. Bak brødet selv, - det kan du få atskillig mer næringsrikt, enn det du får i butikken.

Dere får bare smøre dere med tålmodighet, og prøve dere frem, ikke noe bedre råd jeg kan gi Smiley



Lykke til !!

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Barn og spiseproblemer
« #3 : 16. desember 2005, 09:41 »
Mens jeg venter på dine svar/tilbakemelding:

1 bak brødet selv, og bak grovt.
2 Gi ham tran (den med grønn etikett og sitronsmak er grei)
3 Sålenge han ikke er allergisk, og ikke syk, så er det et oppdragelses-problem hvis man ikke får gitt barnet tran, fluor, vitaminer, medisin osv... Wink
4 Hvis dere begynner med proteinshaker, så bland proteinene med h-melk. det smaker best!
5 vær slu... kall shaken for "muskeldrikke", eller milkshake.. ha klistremerke av spiderman eller noe annet på shakeren hans.. Wink Gjør de daglige shakene til en positiv greie som han tilslutt kommer til å spørre etter...
...

Smiley
(har selv måtte "fixe" min sønn sitt forskrudde forhold til mat... desverre forårsaket av inkonsekvent og mangelfull oppdragelse fra hans mor..)

Utlogget Nysgjerrig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

SV: Barn og spiseproblemer
« #4 : 16. desember 2005, 09:50 »
Takker for gode svar

Han drikker noe melk
Ikke noe ting av fisk eller pizza eller noe annet (tomatsuppe)
Har prøvd med tran men det er umulig (barnetran også) sanasol går bra
Det er nok muligens psykisk men han har jo hatt det siden han var 1-2 år så det er jo litt merkelig.........
Veldig frustrerende iallefall, har prøvd å ikke gi han det han vil ha og bare tilby han annen mat i en lengre periode men da ville han ikke spise og ble slapp. Vi ble frarådet av ernæringsfysiologen å prøve å presse han.....

Skal prøve noen av tilskuddsrådene deres. Høres smart ut og det er iallefall ingenting å tape på det annet enn kroner da......

Takk  Smiley

Utlogget Nysgjerrig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

SV: Barn og spiseproblemer
« #5 : 16. desember 2005, 09:51 »
Hei igjen......

Bare lurte på en ting?  Hvor mye protein kan jeg gi han tro?

Utlogget Nysgjerrig

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 14

SV: Barn og spiseproblemer
« #6 : 16. desember 2005, 10:06 »
Kommer stadig vekk på nye ting

Expedite du spurte om hva han liker til kos. Når det gjelder mat er det ikke noe spesielt han liker (spiser tomatsuppe på julaften) men får godterier på lørdager. Da er det kun spesielle ting han liker.....

Er mulig vi kunne ha vært mer konsekvente..... Jeg jobber selv med ungdom som har atferdsproblemer der grenser og rutiner er viktige. Vi har prøvd å analysere vår egen situasjon og kommet frem til at vi har rimelig bra struktur på hverdagen. Men man kan jo alltid bli en bedre forelder  Smiley

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Barn og spiseproblemer
« #7 : 16. desember 2005, 10:08 »
Bekymre deg heller om hvilket blandingsforhold dere trenger for at shaken smaker slik at han liker den.... Blande såpass mye at det smaker godt, men ikke så mye at han syns det er kvalmt... regne siden ut hvor mange gram/skjeer dere bruker pr shake til ham.

Tror ikke dere trenger å overdrive, så hvis han får et par gram proteiner pr kg kroppsvekt, så er det sikkert bra.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Barn og spiseproblemer
« #8 : 16. desember 2005, 10:19 »
Rekker ikke skrive et skikkelig svar nå, har flere tanker nå etter den siste infoen fra deg, men jeg må løpe etter noen unger som tilter her... Vil bare si at jeg IKKE betviler oppdragelsen dere gir, det er bare vanskelig å ordlegge seg av og til når man har mye man vil si...  blush

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Barn og spiseproblemer
« #9 : 19. desember 2005, 14:37 »
Virker jo som det er tygging eller svelging som er problemet i og med at det begynte da maten ble klumpete.

- Hva med å mose maten?
- Gi han grøt og baby-mat om ikke annet så for ernæringens skyld?
- Ernæringsdrikker fin det mange av f.eks. Semper, Afi-Nutrin m.fl. Spør på apoteket.
- Ikke verdens undergang at han ikke spiser kjøtt men sørg for at han får i seg nok sunt fett (regner med han heller ikke spiser fisk) og nok protein. Prøv gjerne ulige vegatar-produkter også som ofte er sammensatt med tanke på å få i seg nok proteiner slev om man ikke spiser kjøtt/fisk.

Det som bekymret meg mest med kosten hans var at han nesten kun spiser søtt og lite protein/fett.

Fortsetter dette og han ikke går opp i vekt så kan det hemme utviklingen og han kan ende opp med å få sondenæring som supplement til resten av kostholdet, det i seg selv kan jo gjøre at han begynner å spise hvis han misliker å ha sonde.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Bonjasky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

  • !!!
SV: Barn og spiseproblemer
« #10 : 19. desember 2005, 14:59 »
lag oboy, nesquick eller no sånt til han!
når jeg var mindre spiste jeg veldig lite, men drakk ca 1litter oboy hver dag Smiley

Utlogget HotWheels

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 396
  • Honnør: 129
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 396

SV: Barn og spiseproblemer
« #11 : 19. desember 2005, 22:56 »
Når vi er inne på oboy. Bland melk, eggehvite og oboy i en mixer. Da får han ekstra proteiner. Men da er det viktig å få mixet skikkelig, så det ikke blir slimete. Men hvis det kan berolige, så tok det laaang tid før jeg selv spiste skikkelig husmannskost, kjøtt, osv. Har bilder fra jul der jeg sitter med grovbrød med brunost! Samme med konfirmasjon. Hos meg kom annen mat naturlig etter hvert fra jeg var ca 10-11.
26 år
86 kg
beste benk: 125x2.
Beste Hantelpress, liggende: 40x8.
Medium benk: 100x10.
Rullestolbruker
Min Profil Oppdatert 08.08.07
Min Dagbok Oppdateres stadig!
Medlem av S.A.T.S. Sandnes

Hørt i dusjen:"Jeg mister så mye hår, tror nesten jeg har kreft!"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!