Skrevet av Emne: Vurderer å begynne med kick boxing elr karate men vil vite litt om begge formene  (Lest 3245 ganger)

Utlogget xfer

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 94
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 94

Har lyst å begynne på en eller annen form for kampsport nå, har tenkt på det en god stund og kickboxing eller karate er det jeg tror jeg kommer til å beherske og like best
fordi jeg har en tendens til å begynne med kick boxing spark og mer avanserte spark som i karate,så jeg antar at det er de to grenene som ligger for meg og ikke sånt judo-koseri osv.  blush Der må jeg si meg enig med dolph lundgren:

He then switched to karate a year or so later. Dolph explains why: "A big fat guy grabbed me in a judo choke-hold, sweating all over me. So I thought: "martial arts is great but in karate at least you can stay further away from your opponent."

valget står mellom de tradisjonelle: boxing, tae kwon doe og noe jet kwon doe, kick boxing, karate og judo.

Klarer ikke helt bestemme meg om jeg vil begynne med karate eller kick boxing?
det som gjør at jeg holder en finger på kickboxing er at jeg har et inntrykk av at karate har ekstrem lang(dryg) læretid, tar lang tid fullføre en fight på, kick boxing er mer rett på.
Masse femi posisjoner og stillinger (fra sueprman serier når lois lane skal brife seg, det har skremt meg litt)

Og at karate er litt ineffektivt når det kommer til å slå ut en motstander, virker som i film sammenheng så tar det en evighet og tusen spark før noen blir skikkelig rundjult.

og tae kwon doe og det der virker som bare masse rare teknikker somman aldri får bruk for i f.eks "highschoolbrawls".enkompis som gikkd er sa de bare sprang oppog ned trapper ogsånt shiit.

jeg synes kickboxing høres mest interessant ut.
så hva gjør man egentlig på en kick boxing trening(nybegynner og lengre ut)?
er det en effektiv kampform og lærer man spark,sparring osv ogikkeåspringe oppog ned trapper hele tiaogroppe hayachtu hele tiden?

Hva er det man lærer i karate, det er ikke bare sånt lois lane fancy shit greier nei?
hørte om en polakk i en jazzfestival som var 2m høy, bodybuilder og flere titler i karate, han rente over 12 fulle nordmenn som skulle banke'n på ca. 10 sek.
så antar at karate er ganske direkte/effektiv form og ikke bare sånn fancy positur shit sommedia framstiller det som?

Vil vite litt om hvordan treningsopplegget er og forskjeller på kick boxing og karate.

og bare sånn til sist før dere får epilepsi av tiden det tar å se gjennom inlegget mitt, man kan ikke begynne sånn midt i året nei, nytt verveår nå da heldigvis Smiley ,

kjenner ingen som driver med det,men det er detnok garantert her biggrin
får svette på helsetudioet imellomtiden. legge på meg litt panzer..

Utlogget ouch

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

  • What i lack in skill i make upp fore in will
tja virker som du prioriterer pragmatikk så det høres ut som om kickboxing er tingen.

kickboksing treinig komer an på nivået.

men som ganske fersk er det ganske typisk å varmer opp med hoppetau og skyggeboksing i 20 min så utøying, så kanskje noen kampeksempler, putter, sekk, litt lett sparring og så bodyweight styrke og utøying til slutt.

og denne historien om han digre karate karen, er man så diger og slåss mot fulle folk så hadde han antagerligvis gjort det nesten like bra uten karate og langt bedre med kickboksing.

ellers så kan du jo bare ta en prøve time på begge steder.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Catalonion

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 175

Sjekk klubbene du har tilgang til i akseptabel avstand av der du bor. Selv ville jeg valgt kickboxing (om klubben er ok) fremfor karate, du har endel rett i antagelsene dine.

Taekwondo inneholder langt mer spark enn karate, så ikke avskriv det mer enn karate om det er spark du liker.

Er du sikker på at du kun vil slå/sparke? Å bryte (judo og lignende) er veldig moro og kjempebra trening.

Hvor bor du? Kanskje noen kjenner til klubbene i ditt nærområde.

Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

[Masse selvmotsigelser og svada]

Det finnes flere ulike former for karate, og det finnes mange ulike treningsfilosofier og treningsformer innen kickboxing. Hvor du bor hen er vel egentlig ganske så avgjørende for hva du kan (og dermed bør) velge?

Utlogget Bonjasky

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 185
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 185

  • !!!
taekwon-do er mye pugging av ord og sånt..  trente det i 1.5år, var ganske bra ellers da..
sats på kickboxing Smiley

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

Kickboxing har nok best progresjon av de nevnte ja,men mye er jo opp til deg selv.
Uansett så har de fleste kickboxing klubbene rundt omkring oppstart av nye kurs på den her tiden..hvis du sier hvor du er fra så hadde det vært litt hjelp...  :Smiley
Her er en liste over klubbene i land og strand:http://www.kickboxing.no/klubber.php
,men det skal jo sies at aktiviteten ikke er så stor i mange av klubbene på lista...
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

He then switched to karate a year or so later. Dolph explains why: "A big fat guy grabbed me in a judo choke-hold, sweating all over me. So I thought: "martial arts is great but in karate at least you can stay further away from your opponent."

Jeg antar du vil bli god til å forsvare deg selv/sloss? For det første må du glemme alt av tradisjonelle martial arts om det er ren effektivitet du er ute etter. Karate, Taekwondo, Kung fu osv er alle sammen tradisjonelle og vil gi deg lite utbytte om du er ute etter overnevnte.
Og jeg vil gjerne høre deg sitere Dolph lundgren den gangen en feit jævel ligger over deg på gata og skaller ut tennene dine. Jeg tror ikke svette er det første du tenker på da!

Hvis du ikke takler å ha en fyr innenfor intimsonen din så begrenser du straks ditt potensialet meget kraftig, noen vil faktisk mene med to tredjedeler. Effektiv kamp 1 mot 1 består av stående striking, clinch/bryting og bakkekamp. Selv om kickboksing er en utmerket måte å trene stående fighting på, så mangler du to meget vesentlig elementer!

Jeg vil heller anbefale deg å jobbe med dine fordommer angående bryting og grappling. Dette er utrolig gøy og givende, samt vanvittig viktig i et helhetlig kampbilde. hovedinteressen din kan fortsatt bestå av spark og slag!

Jeg vil anbefale MMA (mixed martial arts) for deg om du liker hard kontakt og er ute etter det mest "effektive systemet" som finnes der ute.

Må også bare kommentere den polakken. For det første så er det så og si en umulighet for en person å slå ned tolv stykker som angriper. Det er vanskelig nok å slå ned to. Uansett hvor godt trent du er vil du være underdanig når du møter flere enn 1 motstander med mindre de er dverger og sitter i rullestol.

Det som mest sannsynlig har hent er at det har vært et "fylleslagsmål" hvor det er masse folk tilstedet og en person klapper til en annen, de blir alle holdt igjen, men bryter løs, flere slag blir vekslet og flere personer rammet. Den ene personen er tilfeldigvis en stor mann med karatekunnskaper og er den som kommer best ut etter å ha langet ut mange slag i klynge. Det at tre, fire mann blir truffet blir fort til "SVÆR KARATEPOLAKK BANKET TOLV NORDMENN".

Størrelse har uansett hva du trener en stor del å si og siden polakken mest sannsynligvis kommer fra kyokushin (som er stort i polen) så kunne han sikkert gi fra seg bedre enn almennemannen. Men tolv mann alene - det skjer bare ikke!

Om du ikke velger å trene bakkekamp så ville jeg anbefalt kickboksing over karate enhver dag. I kickboksing lærer du å bokse, ta imot slag og gi slag, samt at man sparrer vesentlig mer enn i karate. I karate og spesiellt de myke karatestilartene som shotokan osv, gjør man nesten ingenting reellt til fighting/selvforsvar. Det finnes et par karatestiler som har et hardere fokus på kontakt og fullkontakt, men selv disse har store begrensninger.

Lykke til!

Utlogget Lillefighter

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 649
  • Honnør: 63
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 649

For å drive litt reklame så har Fighter kbk oppstart av nye kurs 2006
på Bjølsen mandag 16. januar  kl 20.30 og på Grunerløkka tirsdag 17. januar  kl 20.30
(begge i Oslo..)...koster jo ingen ting å prøve.. Wink
"I'm so fast that last night I turned off the light switch in my hotel room and was in bed before the room was dark."
Muhammad Ali


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!