Skrevet av Emne: Utholdenhet - trening opp mot spesifikke krav: 5000 m  (Lest 4529 ganger)

Utlogget Klips

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Hei.

Dersom noen av dere har god peiling på (det vil si erfaring med) opptrening av kondisjon, hadde jeg satt pris på noen innspill.

Sett at man starter på scratch.
Målet er å løpe 5000 meter på under 29 minutter.
Dette med litt ekstra vekt, siden det skal løpes i uniform, og med våpen.

Altså:
hvordan trene for å nå dette målet, med GOD basic trening, så man unngår skader, samt trener opp en virkelig god kondis...


Konkrete planer mottas med takk.
His mother should have thrown him away and kept the stork.

Utlogget hah85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

  • Hva mener du? sliten?
hva skal du trene til forresten? bare lurer..

tja, kommer litt ann på hvordan du ligger ann.. begynn med å løpe tirsdag og fredag, 2.5km i "presse-deg-litt" tempo.. gjør det i ca en mnd, og ta en friuke så du får tatt deg inn igjen (skal visstnok forebygge belastningskader bra)
da begynner du å løpe mandag onsdag og fredag, 3-4km på mandag og 2.5de andre dagene.. øk sakte men sikkert videre.. tilslutt løper du lenger en 5km i samme fart som du trenger, da tar du en sekk med to flasker vann (3kg) prøver da, løper med det, venner deg til det osv..
holder på med dette nå..
løper 5km på 32min, og var meget sofagris for 3mnd siden..
uniformen senker ikke farten så veldig, men våpen kan være kronglete, og hvis du skal løpe i støvler, lønner det seg og venne seg til det litt på forhånd...

husk, bedre og ha litt for lav progresjon enn å dra på seg en senebetennelse el lign,  husk at senefester(sener?) osv bruker ca 4 ganger så lang tid på å venne seg til økt belastning som det musklene dine gjør

jeg garanterer ikke det som står her, men jeg tror det skal være riktig. lar det stå åpent for korrigering...
Det var annerledes i gamle dager, da båter var lagd av tre, og menn var lagd av stål.

Utlogget Klips

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Heisann hah85.

Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre det ennå, men opplegget er ment for en spes. styrke i Forsvaret.

Hva med deg..?

Vet det er viktig å ta det rolig, for å unngå beinproblemer. Det er toppen av irritasjon å måtte stoppe treningen pga overtrening - bedre å "skynde seg langsomt", selv om det er litt kjedelig.

Feltstøvlene er jo mye tyngre enn joggesko, så jeg kommer til å løpe med dette en del - med gradvis tilvenning på dette også.
Trener du i feltsko eller?


Forventer ingen garanti på noen ting, er bare flott med litt innspill fra noen som sysler med det samme...
His mother should have thrown him away and kept the stork.

Utlogget hah85

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

  • Hva mener du? sliten?

jeg skal prøve meg på marinejegerkurs til neste år tror jeg..  du?

nei ikke enda.. skal trene tre-fire ganger i uka helt til neste år, og da bruker jeg heller joggesko helt til "rett" før, slik at jeg er vandt til dem på opptaket..
joggesko har demping og masse andre fancy funksjoner, som sparer knær og ankler mer enn litt.


Det var annerledes i gamle dager, da båter var lagd av tre, og menn var lagd av stål.

Utlogget Klips

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 44
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 44

Som sagt så leker jeg kun med tanken om spes. styrker.
Har egentlig valgt en annen vei innen Forsvaret, men vurderer å endre kurs, med andre ord.
Det er HV 016 jeg vurderer.


Jeg kommer til å begynne å legge inn feltstøvler i treninga så fort jeg får opp grunnformen.
Jeg vet hvordan det tar annerledes på beina, så det synes jeg er viktig.
Men det er selvsagt individuelt hva man foretrekker.


Lykke til, da.
His mother should have thrown him away and kept the stork.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!