Skrevet av Emne: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.  (Lest 1844 ganger)

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« : 20. januar 2006, 18:27 »
Jeg driver å diskuterer dette med et par kompiser på skolen, og lurer på et par ting.

"I fettkatabolismen brytes triglyseridene ned til fettsyrer og glyserol. Glyserolet kan omdannes til glukose i leveren, denne prosessen kalles glukogenesen. I mange vev, spesielt i hjertet, brytes fettsyrer ned gjennenom en prosess som kalles beta-oksidering. Resultatet er acetyl-coA som kan brukes i sitronsyresyklusen."

1) Jeg har forstått ting sånn at ved ketose, så bruker hjernen ketoner som energikilde istedet for karbohydrater, da kostholdet inneholder veldig lite av disse. Hvorfor er et alternativt "drivstoff" nødvendig, hvis glyserol kan omdannes til glukose i leveren? Hvorfor har det i det hele tatt noen betydning at man utelater karbohydrater fra kostholdet hvis glyserol lett (?) kan komdannes til glukose? Huh

2) Gitt at en mengde glyserol brytes ned til glukose. Jeg går ut ifra at dette da vil starte celleåndingen ved å gjennomgå glykolysen, før det blir til acetyl coenzym-a, eller?

3) Hvis fettet både kan gå via betaoksidering og glykolyse (via glukose) til å bli Acetyl co-A, som igjen kan brukes i Krebs syklus, hva er det som styrer hvilken nedbrytningsform fettet velger? Avhenger dette av type vev det skjer i?

4) Er uthevet setning i sitatet i det hele tatt riktig? Fant nettopp en annen definisjon av ordet:

Glukogenese = beskriver den biokemiske proces hvor glukose omdannes til glukogen, og lagres i muskler og lever.

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #1 : 23. januar 2006, 15:13 »
En ting er sikkert, kroppen kan ikke gjøre fett om til karbohydrater (glukose).
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #2 : 23. januar 2006, 16:29 »

1:
Glyserol  gir lite energi. Energien fra fettet ligger i fettsyrene.

2:
Glyserol går inn i glykolysen ja, og kommer ut som pyruvate, som igjnen blir omdannet til Acetyl CoA.

3:
Glyserolen går alltid til glykolysen, triglyseridene går til betaoksidasjon. Begge ender opp som Acetyl CoA og går inn i sitronsyresyklusen. Den store energikilden er her fettsyerene, ikke glyserol

4:
Din siste definisjon skal være den riktige.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #3 : 23. januar 2006, 21:17 »
Etter å ha lest litt mer fant jeg ordet glukoneogenese, som kanskje stemmer bedre/er en annen prosess?

Dette hjalp helt klart, men kan glyserol under noen omstendighet omdannes til glukose, om ikke annet som et mellomstadium før nedbrytning til atp (gjennom sitronsyresyklus og oksidativ fosforylering)?

Du skriver at glyserol alltid går til glykolyse. Det eneste jeg har lært om glykolyse er at det over 10 trinn bryter ned glukose til pyuvat/pyrodruesyre. Kan glyserol inngå i glykolysen direkte, eller brytes det ned til glukose først, for så å behandles som glukose fra karbohydrater i maten?

Hvis det første er tilfellet, at nedbrytning av glyserol til pyruvat kan foregå uten glukose som mellomstadium, hvorfor kalles det glykolyse? (Henspeiler ikke dette navnet på noe som har med karbohydrater å gjøre?)

Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg har hatt en heftig diskusjon med fire kompiser på skolen, om hvorvidt fett kan brytes ned til glukose (noe alle de fire andre mener), og i så fall hvordan.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #4 : 23. januar 2006, 21:44 »
Etter å ha lest litt mer fant jeg ordet glukoneogenese, som kanskje stemmer bedre/er en annen prosess?

Dette hjalp helt klart, men kan glyserol under noen omstendighet omdannes til glukose, om ikke annet som et mellomstadium før nedbrytning til atp (gjennom sitronsyresyklus og oksidativ fosforylering)?

Du skriver at glyserol alltid går til glykolyse. Det eneste jeg har lært om glykolyse er at det over 10 trinn bryter ned glukose til pyuvat/pyrodruesyre. Kan glyserol inngå i glykolysen direkte, eller brytes det ned til glukose først, for så å behandles som glukose fra karbohydrater i maten?

Hvis det første er tilfellet, at nedbrytning av glyserol til pyruvat kan foregå uten glukose som mellomstadium, hvorfor kalles det glykolyse? (Henspeiler ikke dette navnet på noe som har med karbohydrater å gjøre?)

Hovedgrunnen til at jeg spør er at jeg har hatt en heftig diskusjon med fire kompiser på skolen, om hvorvidt fett kan brytes ned til glukose (noe alle de fire andre mener), og i så fall hvordan.

Glyserol går inn i andre steg av glykolysen, og omdannes ikke til glukose.. Blir egentlig litt feil å si at det brytes ned til ATP, men det skjønner du helt sikkert hvis du ser på den oksidative fosforileringen Smiley

Glyserol går altså inn i den samme prosessen som glukose, men omdannes ikke til glukose. Begge stoffene går derimot videre til pyruvate og deretter videre til Acetyl CoA. ACA behandles i krebs.

Alt hydrogenet som blir spaltet av i glykolysen og krebs blir fraktet med NAD og FAD til elektrontransport kjeden.. Kort fortalt skjer det her en reaksjon med O2, og vi får oksidativ fosforilering (ADP binder seg til P og blir ATP)

Du har med andre ord rett Smiley


Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #5 : 23. januar 2006, 21:51 »
Ser omdanning til ATP blir litt feil ordbruk ja, men er ganske sikker på jeg har skjønt i hvert fall hovedtrekkene i krebs og oksidativ fosforylering.

Tusen takk! Smile

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #6 : 24. januar 2006, 13:08 »
Ossie har svart bra her, men bare en liten kommentar fra meg til det du skriver her:

1) Jeg har forstått ting sånn at ved ketose, så bruker hjernen ketoner som energikilde istedet for karbohydrater, da kostholdet inneholder veldig lite av disse. Hvorfor er et alternativt "drivstoff" nødvendig, hvis glyserol kan omdannes til glukose i leveren? Hvorfor har det i det hele tatt noen betydning at man utelater karbohydrater fra kostholdet hvis glyserol lett (?) kan komdannes til glukose?

Kroppen greier seg faktisk helt uten karbohydrattilførsel i kosten, men hjernen greier seg ikke uten glukose.

*Når kroppen får god tilførsel av karbohydrater, vil ca. 99% av hjernens energiforbruk komme fra glukose. Dette tilsvarer ca. 100g glukose i døgnet. Kroppens egenproduksjon av glukose (glukoneogenesen, der aminosyrekropper omdannes til glukose i leveren) er tilnærmet 0. Kroppen er i "lagringsmodus" (insulinnivåene er høye), og fettforbenning motvirkes mens fett- og glykogeninnlagring prioriteres. Blodet inneholder følgelig lite ketonlegemer.

*Etter en tid uten tilførsel av karbohydrater i kosten, vil musklenes og leverens glykogenlagre brukes opp. Blodsukkernivået synker, men når aldri 0 fordi leveren i glukoneogenesen omdanner aminosyrekropper (fra protein) til glukose. Betaoksidasjon/fettforbrenning øker, og nivåene av ketoner i blodet øker. Kroppen er i ketose, og i ketose vil hjernen forbruke ca. 50/50 av glukose og ketoner. Alle andre vev i kroppen vil stort sett greie seg på ketoner, men hvis blodsukkeret av en eller annen grunn skulle nå 0 (f. eks. ved insulinoverdosering), vil døden raskt inntreffe, fordi hjernen ikke greier seg på ketoner alene.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #7 : 24. januar 2006, 17:05 »
Okey, takk for lærerikt tillegg! Smile

En ting til dog; Du skriver om omdanning av aminosyrekropper til glukose, mens jeg snakket med Ossie om glyserol (spurte spesielt om fett der), og jeg rekner med begge har rett. Så jeg konkluderer med at leveren kan omdanne både aminosyrer og glyserol til glukose (i begrensede mengder og under gitte omstendigheter)?

Ossie påpekte forresten også at glyserolet går inn i en slags reversert glykolyse, der glukose er sluttproduktet. Gjelder dette også for aminosyrene (at disse også følger noen steg i glykolysen, i omvendt rekkefølge)?

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
SV: Nedbrytning av forskjellige næringsemner.
« #8 : 24. januar 2006, 17:22 »
Okey, takk for lærerikt tillegg! Smile

En ting til dog; Du skriver om omdanning av aminosyrekropper til glukose, mens jeg snakket med Ossie om glyserol (spurte spesielt om fett der), og jeg rekner med begge har rett. Så jeg konkluderer med at leveren kan omdanne både aminosyrer og glyserol til glukose (i begrensede mengder og under gitte omstendigheter)?

Ossie påpekte forresten også at glyserolet går inn i en slags reversert glykolyse, der glukose er sluttproduktet. Gjelder dette også for aminosyrene (at disse også følger noen steg i glykolysen, i omvendt rekkefølge)?

Jepp, både aminosyrekropper og glyserol kan omdannes til glukose i glukoneogenesen. Glukoneogenesen er en slags "omvendt glykolyse" men med noe færre reaksjonstrinn.

Frie fettsyrer kan aldri omdannes til glukose (hos pattedyr).

H
Erfaring er den talentløses trøst

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!