Skrevet av Emne: Sticky: Går du ikke opp i vekt?  (Lest 125970 ganger)

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #225 : 24. april 2010, 11:20 »
Før- og etter trening kan du følge programmet som oppsatt. På de dagene du ikke trener, droppe du disse punktene. Tipper Stripie har ment det sånn, da det er veldig få som trener hver dag. Baseøvelser tre ganger i uka som nybegynner er slett ikke dumt forresten. Smiley

Hvorvidt tran er strengt nødvendig kan selvsagt diskuteres, men det er helt klart sunt, uten noen som helst tvil. Olivenolje kan i hvert fall ikke erstatte det. Prøver du linfrøolje så er du litt nærmere, men det smaker heller ikke som sjokolade da...EFAomega er vel kanskje det beste alternativet, men det er dyrt igjen. Ville prøvd å vært litt "tøff" jeg, en spiseskje eller to med tran klarer du. Wink

baseøvelser hvorvidt man er nybegynner eller ikke, er forsåvidt ingen dum idé. Å trene splitt der man trener musklene en gang i uken, som de fleste nybegynner gjør, det er en meget dum idé! Snakk om å kaste bort proteinsyntesens herlige effekt Smiley

1: få deg jobb og kjøp deg det
2.: spis tunfisk og first price brød

Spis havregryn = 13 kr à 750g, spis tunfisk à 11 kr 2 bokser. Spis laks à 40 kr 500g, kjøp olje ha over maten (billig), kjøp egg.

Egg
Melk
Havregryn
First price kyllingfilet / Laks / seifilet = super billig og super sunt. 117 kr for 2kg frossen kyllingfilet er rimelig ekstremt billig.
Ris

Her snakker vi kylling + ris = 140 kr for middag en hel uke
Havregryn til 13 kr blandet med proteinpulver eller melk til 50 kr frokost hele uken (+ / - )
Egg + ris eller egg på skiven = spørs hvilke egg, men frittgående høns har mest omega 3 - first price om du har trang økonomi og det koster sånn 30 kr for 18 egg eller noe. Der har du kveldsmat.

Det studier viser er at 3 måltider har vist en større økning i lean muscle mass gains, enn 6 måltider. Og at kroppen "bare kan bruker 30g protein på så så mange timer" er bare bullshit, om du tror kroppen er så lite effektiv så tar du helt feil. Periodisk faste, der man inntar all mat for dagen og treningen dager etterpå i et tidsrom på 8-10 timer har vist veldig gode resultat både ved muskelvekst og ved deff.

Myten om 6 måltider er fra kroppsbyggere som spiser 6 måltider, rett og slett fordi at de skal ha i seg så store mengder mat at 3 måltider ville vært umenneskelig ubehagelig. Måltidsfrekvens har ingenting å si, så om du vil spise 6 måltider værsågod, men om du spiser 1 eller 20 spiller ingen rolle. Bare få i deg det du skal ha i deg!

Når det kommer til frokost så er ikke mennesker evolusjonært laget for å spise frokost, og derfor blir en del trøtt og merker ubehag ved inntak av frokost. Om du er en av de personene, hvorfor spise frokost? Ta deg heller lunsj, spis når du er sulten! Sultfølelsen er svært behjelpelig, jeg har trent i 2 år nå ca og har gått fra 85 kg ca til en vektnedgang til 76 kg og nå veier jeg 96 kg og er på nok en deff. I løpet av denne perioden har jeg gått på flere smeller, og det er så viktig å stille spørsmål og grave litt og lete. Så om du ser noe du tror er rett slik som måltidsfrekvens, søk på det sett opp det positive mot det negative og se på studier som er blitt gjort. Så bestemmer du selv om du vil tro på det eller ikke, det er ingen som skal ta dine meninger fra deg.

At havregryn skal gjøre deg pløsete og tjukk er en helt latterlig påstand. Det er klinisk bevist at daglig inntak av havre vil redusere problemer med overvekt, og hjerte- og karsykdommer. De positive effektene i ernæringen er knyttet til den lave glykemiske indeksen (du holdes mett lengre, mindre søtsug etc), du får stabilt blodsukker, samt har havre et høyt innhold av betaglukaner som er en type vannløselige fiber, som bidrar til å redusere innholdet av kolesterol i kroppen. Unødvendig for meg å si at jeg spiser havre daglig, men der sa jeg det! Smiley

I tillegg er havre den kornsorten med høyest proteininnhold (13g pr 100g) og protein er dog ikke det eneste havren inneholder, fettinnholdet (8-10%) er ikke noe mindre velutviklet enn resten av dette flotte produktet. Linolsyre, en livsviktige fettsyre, finnes i havre og bare 100 g havre vil dekke 1/3 av dagsbehovet ditt. I tillegg har havre også innhold av fytosteriner (virker på omtrent samme måte som betaglukaner) og er med å gjøre havre til "hjertevennlig" mat.

Og for ikke å glemme karbohydratene, 60g karbohydrat pr. 100g gjør havre til den ideele frokost, og jeg garanterer at havren vil holde deg mett til lunsj, om ikke lengre! I tillegg inneholder havre mye vitaminer og mineraler, derav B 1, B 2 og B 6, tillegg til E vitamin og K vitamin og folat, kalsium, jern, kalium, magnesium, sink, selen, kopper og fosfor!
Havre er en næringsbombe, og mangel på magnesium og sink blant idrettsutøvere og andre treningsfrelste er ikke noen myte, det er harde fakta. Sink og magnesium samt b6 vil føre til at du sover bedre og kan derfor restituere deg bedre - har du hørt om ZMA? Det er nemlig bare S(Z)ink, (Ma)gnesium og B6 vitamin.

Det du vil spise på en deff for å unngå fett, er ikke en 4000 kcal sånn plutselig ekstra. Du bør legge til små endring, se effekten og bestemme deg for enten å beholde endringen eller fjerne den. De fleste anbefaler å legge til en 500 kcal ektra om dagen (3500 kcal i uken = ca 0,5kg), men man må også tenke på at når man skal øke i muskelmasse øker en del også på vektene så etter 1-2 uker om du ser at 500kcal ikke gir deg den fremgangen du vil ha, så øk med 200-300 kcal til. At du skal følge et forutbestemt kosthold er ikke å anbefale for alle - vi er forskjellige alle sammen.

Enkle grunnprinsipp er:

Ca 2g protein pr kg
ca 20-30% fett
Resten karb

Om du er følsom for karbohydrater, så øk på fettet.

Kort og godt

Sørg for å få i deg nok kcal

Ikke heng deg for mye opp i avansert prinsipper og konsepter

Ikke gå for fort opp (0,5kg-1kg er nok. 1kg grenser man på for mye mtp fett vs muskler)

6 måltider er ikke nødvendig, føl deg frem. Prøv ut, se hva gir deg mest energi på trening og gir deg best effekt. Er det 2 måltider? Bra for deg. Er det 6 måltider? bra for deg.

Les litt rundt.
 
http://treningsforum.no/php/art.php?id=1257

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/riktig-kosthold-nokkelen-til-resultater

Sjekk litt rundt på bodybuilding.com

Hør på andre, men ikke la andre si hva du skal gjøre. Alle er forskjellige.  woot


Utlogget Azh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #226 : 28. april 2010, 18:58 »
Kan man bytte ut havregryn med müsli?

Utlogget flisaa

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 592
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 592

  • Jonny Bravo, alle ungkarenes forbilde.
Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #227 : 28. april 2010, 20:18 »
ja, men det er ikke like bra Smiley
18år - 80kg - 185cm - 90benk-140bøy-120mark(ny maks snart)

Utlogget Ukjentfornå

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 544
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 544

  • "Train beyong the pain..Death is your release!
Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #228 : 28. april 2010, 20:23 »
Kan man bytte ut havregryn med müsli?
Ville heller anbefalt Havregryn

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #229 : 04. mai 2010, 14:01 »
Har et spørsmål til kostholdet som er presentert; hva med de dagene man ikke trener? Skal man kjøre på med samme inntak av raske karbohydrater (før og etter trening) som står her?

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #230 : 04. mai 2010, 14:20 »
Har et spørsmål til kostholdet som er presentert; hva med de dagene man ikke trener? Skal man kjøre på med samme inntak av raske karbohydrater (før og etter trening) som står her?

Naturligvis ikke Wink Da vil du ikke bruke like mye energi og trenger naturligvis ikke et like stort inntak!

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #231 : 04. mai 2010, 19:47 »
Vil det si at man kan spise omtrent likt, bare kutte ut de raske karbohydratene disse dagene?

Utlogget Kristian E

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #232 : 04. mai 2010, 19:48 »
Ta det du spiser på en vanlig treningsdag minus 300kalorier ca. Smiley

Utlogget Bluebearworkout

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 358
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

  • I haven't hit the pinnacles I plan to reach.
Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #233 : 04. mai 2010, 19:50 »
Ja noe sånt for å si det på en enkel måte. Det skal vel holde å droppe etter treningsshaken om den er så grov og kanskje den ekstra skiva til frokost som du ikke hadde så lyst på allikavel. Og hold flesteparten av kabohydratene til rundt trening og spesielt etter trening slik at næringen går til rett bruk!  woot

Utlogget ^Th0mas^

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 787

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #234 : 04. mai 2010, 20:36 »
Ja noe sånt for å si det på en enkel måte. Det skal vel holde å droppe etter treningsshaken om den er så grov og kanskje den ekstra skiva til frokost som du ikke hadde så lyst på allikavel. Og hold flesteparten av kabohydratene til rundt trening og spesielt etter trening slik at næringen går til rett bruk!  woot

De kaloriene kan jo være karboshaken?

Utlogget Kristian E

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 608
  • Honnør: 24
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 608

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #235 : 04. mai 2010, 20:46 »
Ja.

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #236 : 18. mai 2010, 17:30 »
Ser det er en del som sutrer over tran og havregryn. Vel, tror ikke dere vil komme langt. Jeg sier ikke at det er pga at dere ikke spiser gryn og drikker tran, men det viser hvor lite dere er villige til å gi for treningen. Dere må ofre dere litt for treningen, og tran smaker tilnærmet nøytralt.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #237 : 18. mai 2010, 17:35 »
Ser det er en del som sutrer over tran og havregryn. Vel, tror ikke dere vil komme langt. Jeg sier ikke at det er pga at dere ikke spiser gryn og drikker tran, men det viser hvor lite dere er villige til å gi for treningen. Dere må ofre dere litt for treningen, og tran smaker tilnærmet nøytralt.

Men tran i havregrynen er litt sært
*kverulant :Smiley

Utlogget DenSterkeJulenissen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 498
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 498

Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #238 : 29. mai 2010, 16:20 »
Jeg har trent i 8-mnder, og har hatt veldig bra fremgang de første 6. De 2 siste mnd-ene har jeg ikke gått opp i vekt, selv om jeg spiser mye og bra. Makter ikke å pakke i meg noe mer, og jeg skjønner faen ikke hvorfor jeg ikke går opp. På en dag spiser jeg en porsjon havregryn med melk, mandler og rosiner, 4 brødskiver med ost, skinke,egg, + gryn når jeg kommer hjem, middag som består av kylling m tilbh, kveldsmat er hva som helst egentlig + minst 2 liter melk, proteinpulver, litago og vann. Dette er til en relativt veltrent kropp på 84kg.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Sticky: Går du ikke opp i vekt?
« #239 : 29. mai 2010, 16:44 »
Jeg har trent i 8-mnder, og har hatt veldig bra fremgang de første 6. De 2 siste mnd-ene har jeg ikke gått opp i vekt, selv om jeg spiser mye og bra. Makter ikke å pakke i meg noe mer, og jeg skjønner faen ikke hvorfor jeg ikke går opp. På en dag spiser jeg en porsjon havregryn med melk, mandler og rosiner, 4 brødskiver med ost, skinke,egg, + gryn når jeg kommer hjem, middag som består av kylling m tilbh, kveldsmat er hva som helst egentlig + minst 2 liter melk, proteinpulver, litago og vann. Dette er til en relativt veltrent kropp på 84kg.

Jeg skjønner hvorfor du ikke går opp. Du spiser jo som ei lita jente, i bulkesammenheng.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!