Skrevet av Emne: ang. gerilja kardio  (Lest 3863 ganger)

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

ang. gerilja kardio
« : 08. februar 2006, 22:04 »
på senteret der jeg trener går løpemaskinene bare til 17 km/t. så når jeg løper gerilja blir intervallene på det. Vet man egentlig skal spurte, så føler at jeg ikke får det jeg burde ut av geriljaen. blir dritsliten på 17 uansett, men det er en annen sak.

Vil jeg tjene på å heller jogge på 12km/t i 25 min ca?

håper noen kan svare. mvh petter
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: ang. gerilja kardio
« #1 : 08. februar 2006, 22:06 »
det er vel pulsen som er viktig, ikke farten? du kan vel  bare kjøre på litt mer motstand?
Smiley

Utlogget Mini_Tyson

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 43

  • Ikke la deg bli køddet med!
SV: ang. gerilja kardio
« #2 : 08. februar 2006, 22:07 »
hmm.. Jeg har lest mye om Gerilja Kardio. Men her er jeg litt usikker. Jeg vet at hvis man har høy intensitet så forbrenner man mer. Men hvor lenge driver du med Kardio da?
hvorfor slappe av når man kan trene istede!!

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: ang. gerilja kardio
« #3 : 08. februar 2006, 22:16 »
Det viktigste er vel at toppene av intervallene er anaerobe. Så ja, det skal vel i grunnen fungere med 17km/t dersom du ikke har bakgrunn fra løpetrening. De fleste har vel en anaerob terskel mye lavere enn 17km/t
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

SV: ang. gerilja kardio
« #4 : 08. februar 2006, 22:32 »
Det viktigste er vel at toppene av intervallene er anaerobe. Så ja, det skal vel i grunnen fungere med 17km/t dersom du ikke har bakgrunn fra løpetrening. De fleste har vel en anaerob terskel mye lavere enn 17km/t

jeg hadde elendig kondis da jeg startet deffen, og da mener jeg elendig. Klarte såvidt å jogge i 5 min. Nå holder jeg ut mye lenger, og det er kjempe digg. Men som sagt. Når jeg løper Gerilja kardio med intervaller på 17km/t svetter jeg som en svamp.

Jeg løper gerilja kardioen i 12 min, 4 min oppvarming på 12 km/t, så intervaller i 4 min på 17km/t og til slutt nedtrapping på 12km/t i 4 min.

EDIT: Skrev feil i første post. løpemaskinene går til 22, det er bare jeg som ikke løper fortere en 17. så prøver å bygge meg oppover. startet på 16.
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: ang. gerilja kardio
« #5 : 08. februar 2006, 23:22 »
Dersom du klarte å gjennomføre geriljakardio med 17km/t intervaller, ser jeg ikke bort i fra at du kan øke til 19-20.
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

SV: ang. gerilja kardio
« #6 : 09. februar 2006, 00:31 »
Dersom du klarte å gjennomføre geriljakardio med 17km/t intervaller, ser jeg ikke bort i fra at du kan øke til 19-20.

prøvde 20 en dag. klarte bare å gjennomføre 4 av intervallene eller no
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget superdaniel

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 741
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 741

  • Glory glory man united!
SV: ang. gerilja kardio
« #7 : 09. februar 2006, 01:23 »
Gerilja kardio kan du også utføre på sykkel, romaskin o.l. som stimulerer pulsen. Smiley
Treningslogg

No pain, no gain

Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: ang. gerilja kardio
« #8 : 11. februar 2006, 23:26 »
Altså, syntes du det er intensivt med en fart på 17km/t i 20 sek intervaller virker det som du har en relativt dårlig utholdenhet fra mitt ståsted. Da bør du kanskje ikke trene intervaller, men heller drive med langkjøring til du får bedre utholdenhet. Gerilja kardio er beregnet for de som kan kjøre det skikkelig og har god utholdenhet fra før av. Man kan lett bli overtrent om man hopper på et slikt program uten å ha noe grunntrening fra før av. Bare til sammenligning, så kan jeg fint jogge 1km med en fart på 17km/t og jeg har ikke spesielt god utholdenhet.

Hvis du er en av de som bare har trent vektløfting uten noe som helst form for utholdenhetstrening i tillegg, (nei, styrketrening er overhode ingen effektiv måte å trene din kardiovaskulære utholdenhet på) bør du starte med en gang! Vektløfting legger opp til at kroppen lager muskelmasse i form av raske fiber som krever mye mer oksygen enn trege muskelfibre. Dermed stilles det større krav til utholdenhet og om du ikke trener dette i tillegg til vektløftingen gjør du det vanskeligere for deg selv å øke i styrke, som igjen vil føre til dårligere evne til å bygge muskelmasse.

Jeg antyder ikke at en kroppsbygger skal drive med hard utholdenhetstrening i tillegg til vektløftingen, men ved å kjøre moderat utholdenhetstrening et par ganger i uken, gjør personen seg selv en STOR tjeneste. I tillegg til det jeg allerede har nevnt, skal det ogå være sagt at rolig utholdenhetstrening dagen etter man har trent styrke, hjelper på restitusjonen.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: ang. gerilja kardio
« #9 : 12. februar 2006, 11:59 »
Altså, syntes du det er intensivt med en fart på 17km/t i 20 sek intervaller virker det som du har en relativt dårlig utholdenhet fra mitt ståsted. Da bør du kanskje ikke trene intervaller, men heller drive med langkjøring til du får bedre utholdenhet. Gerilja kardio er beregnet for de som kan kjøre det skikkelig og har god utholdenhet fra før av. Man kan lett bli overtrent om man hopper på et slikt program uten å ha noe grunntrening fra før av. Bare til sammenligning, så kan jeg fint jogge 1km med en fart på 17km/t og jeg har ikke spesielt god utholdenhet.
Den med 17 km/h på en km vil jeg se,det er ganske fort!Det er like fort som maratonløpere løper det,ca 3,5 min på km.Hvis det er sånn at du klarer dette,så burde du heller satse på løping,da du er et talent!! Gå what
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Looper

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 291
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 291

SV: ang. gerilja kardio
« #10 : 12. februar 2006, 14:15 »
Springer 3km akkurat under 11min, så talent har jeg ikke. De som har talent er folk som springer 3km på rundt 9 min. Olympisk nivå er under 9 min. Smiley

Stemmer at det tar 3.5min på en km med den farten, men det er langt ifra noe olympisk nivå. Hvis du snakker om maratonløpere som løper gjerne 1mil med en slik fart er det langt ifra sammenlignbart mot en liten km.

Men kan være med på at jeg har en grei utholdenhet, med tanke på at jeg faktisk veier 85kg fordelt på 1.82cm og driver primært med styrketrening.
- Whether you think you can, or think you can't - you are probably right

- Eat to live, not live to eat

- Excess body fat is ugly and dangerous!

- Hjerte er kroppens viktigste muskel, så hvorfor ikke trene den?

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: ang. gerilja kardio
« #11 : 12. februar 2006, 19:07 »
Springer 3km akkurat under 11min, så talent har jeg ikke. De som har talent er folk som springer 3km på rundt 9 min. Olympisk nivå er under 9 min. Smiley

Stemmer at det tar 3.5min på en km med den farten, men det er langt ifra noe olympisk nivå. Hvis du snakker om maratonløpere som løper gjerne 1mil med en slik fart er det langt ifra sammenlignbart mot en liten km.

Men kan være med på at jeg har en grei utholdenhet, med tanke på at jeg faktisk veier 85kg fordelt på 1.82cm og driver primært med styrketrening.

Jeg svarte ut i fra det du skrev,der sto det at du ikke er spesiellt utholden.Det var det jeg reagerte på.Derfor synes jeg at du har lagt lista litt høyt,men så viser det seg at du er utholden alikevel!For 11 min.på 3000m.er ei grei tid det..
Til orientering er olympisk nivå på rundt 8 min for damer,og 7min.20sek.for herrer.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: ang. gerilja kardio
« #12 : 12. februar 2006, 20:34 »
Husk at intervalltrening er den form for kondisjonstrening som gir raskest økning i oksygenopptak som igjen sier noe om hvor god utholdenhet du har. Fortsett med intervalltreningen men sørg for å øke løpingen og korte ned pausene eller tilsette flere intervaller etterhvert som du du blir mer utholden. Altså en progresjon for at man skal kunne presse kroppen til å bli bedre.

Soje

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
SV: ang. gerilja kardio
« #13 : 19. februar 2006, 14:40 »
Før du spiser frokost. En liten stund etter du har våknet.
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: ang. gerilja kardio
« #14 : 19. februar 2006, 14:45 »
kan også gjøres på en egen dag....ikke alle som orker å utføre gerilja kardio på morgenen før frokost...
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!