Skrevet av Emne: Dopingmidler  (Lest 13456 ganger)

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Dopingmidler
« : 21. februar 2006, 09:41 »
Leser til stadighet påstander om at blant annet at det finnes norske styrkeløftere som testes ofte men likevel sniker seg unna ved å bruke stoffer som ikke kan detekteres eller går ut av kroppen raskt.

Finnes disse stoffene?
Finnes disse stoffene i norge?
Hva er prisen?
Hvor ofte/lenge må de brukes for å få noen effekt?
Har norske utøvere økonomi til å bruke disse?
Finnes det noen bevis på at dette er et problem i Norge?
Eller bygger disse påstandene på misunnelse eller ren uvitenhet om hva det er mulig å få til rent?

Min erfaring med styrkeløftmiljøet er at doping ikke er akseptert i det hele tatt.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

SV: Dopingmidler
« #1 : 21. februar 2006, 09:54 »
Leser til stadighet påstander om at blant annet at det finnes norske styrkeløftere som testes ofte men likevel sniker seg unna ved å bruke stoffer som ikke kan detekteres eller går ut av kroppen raskt.

Finnes disse stoffene?
Finnes disse stoffene i norge?
Hva er prisen?
Hvor ofte/lenge må de brukes for å få noen effekt?
Har norske utøvere økonomi til å bruke disse?
Finnes det noen bevis på at dette er et problem i Norge?
Eller bygger disse påstandene på misunnelse eller ren uvitenhet om hva det er mulig å få til rent?

Min erfaring med styrkeløftmiljøet er at doping ikke er akseptert i det hele tatt.

Tror neppe det er noe hold i de påstandene; Hjelper feks lite å bruke stoffer som går raskt ut av kroppen når vi stadig har uanmeldte kontroller. Dvs at du vet aldri når kontrollørene kommer. Jeg feks har "Personlig Profil",og må ha minst 3 møtetidspunkter pr uke. Dersom jeg ikke befinner meg på oppgitt sted får jeg advarsel. Jeg har ingen kjennskap til hvilke stoffer man evenuelt kan bruke når man er underlagt et slikt kontrollsystem, og har heller ingen interesse for å vite det!!! Jeg kan ihverfall for min egen del, og min mann si at JA man kan komme opp på ganske høyt nivå UTEN bruk av dop!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingmidler
« #2 : 21. februar 2006, 10:02 »
Sitat

1) Finnes disse stoffene?    
2) Finnes disse stoffene i norge?
3) Hva er prisen?
4) Hvor ofte/lenge må de brukes for å få noen effekt?
5) Har norske utøvere økonomi til å bruke disse?
6) Finnes det noen bevis på at dette er et problem i Norge?
7) Eller bygger disse påstandene på misunnelse eller ren uvitenhet om hva det er mulig å få til rent?

1) Ja.
2) Jeg er forundret hvis ikke
3) Vanskelig å si, men DYRT; dvs. titalls tusen "pr. kur".
4) Alt avhengig, men fra uker til 4-6 måneder. Noen må brukes kontinuerlig.
5) Noen har det sikkert, men tvilsomt om de betaler seg alikevel med mindre du er verdensstjerne.
6) Ikke pr. i dag.
7) Nei.

Å tro at det ikke finnes noen form for designerdop er naivt. Kjempisk sett er dette enkelt, "snu og vri" litt på molekylstrukturen så aner ikke dopingjegerene hva de skal lete etter - og man vil kunne sno seg unna. THG hadde etter min mening neppe vært oppdaget i dag hadde ikke det blitt tipset om det. At det ikke skal finnes noen derivater eller vidreutviklinger av dette har jeg hardt for å tro. Der det er nok penger finnes slik, dog er neppe dette noe problem i norsk idrett hvor man ikke ser slike pengesummer i omløp.

Mitt inntrykk av strykemiljøet i Norge er også at doping overhodet ikke er akseptert. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingmidler
« #3 : 21. februar 2006, 10:09 »
Finnes de, så brukes de vel. Styrkeløftere har vel neppe høyere moral en folk flest.

Det er i allefall positivt at det nå lar seg gjøre å teste for bruk av veksthormoner, som intuitivt har vært poppis der som ellers Smiley Insulinmanipulering, som enkelte sikkert har testet ut, er såpass risky at jeg velger å tro at de fleste styrer klar av det........

Jeg for min del er uansett rimelig trygg på at de fleste seriøse norske styrkeløftere har rent mel i posen Smiley Hadde de ikke hatt det, så hadde de sikkert gjort det bedre internasjonalt.........


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

SV: Dopingmidler
« #4 : 21. februar 2006, 10:21 »
Finnes de, så brukes de vel. Styrkeløftere har vel neppe høyere moral en folk flest.

Det er i allefall positivt at det nå lar seg gjøre å teste for bruk av veksthormoner, som intuitivt har vært poppis der som ellers Smiley Insulinmanipulering, som enkelte sikkert har testet ut, er såpass risky at jeg velger å tro at de fleste styrer klar av det........

Jeg for min del er uansett rimelig trygg på at de fleste seriøse norske styrkeløftere har rent mel i posen Smiley Hadde de ikke hatt det, så hadde de sikkert gjort det bedre internasjonalt.........

Vanskelig å måle moralen til styrkeløftere mot "folk flest", men en indikasjon på at "dopingmoralen" muligens kan være god er at ALLE som melder seg inn i en norsk styrkeløfterklubb underskriver antidopingkontrakt. Og dersom du er på landslaget må du også godta å bli "overvåket" via Personlig Porfil, så da kan man vel kanskje konludere med at viljen til å vise god dopingmoral ihvertfall er tilstede.... Wink

Og vi har da noen medaljer internasjonalt også da , tross god "dopingmoral" Smiley!

Utlogget Sjefskjerring

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 569
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 569

SV: Dopingmidler
« #5 : 21. februar 2006, 10:25 »
1) Ja.
2) Jeg er forundret hvis ikke
3) Vanskelig å si, men DYRT; dvs. titalls tusen "pr. kur".
4) Alt avhengig, men fra uker til 4-6 måneder. Noen må brukes kontinuerlig.
5) Noen har det sikkert, men tvilsomt om de betaler seg alikevel med mindre du er verdensstjerne.
6) Ikke pr. i dag.
7) Nei.

Å tro at det ikke finnes noen form for designerdop er naivt. Kjempisk sett er dette enkelt, "snu og vri" litt på molekylstrukturen så aner ikke dopingjegerene hva de skal lete etter - og man vil kunne sno seg unna. THG hadde etter min mening neppe vært oppdaget i dag hadde ikke det blitt tipset om det. At det ikke skal finnes noen derivater eller vidreutviklinger av dette har jeg hardt for å tro. Der det er nok penger finnes slik, dog er neppe dette noe problem i norsk idrett hvor man ikke ser slike pengesummer i omløp.

Mitt inntrykk av strykemiljøet i Norge er også at doping overhodet ikke er akseptert. Smiley

Nå er det jo ikke dopingjegerene personlig som foretar testene, men Hormonlaboratoriet på Aker sykehus. Så det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til.
Det utvikles stadig nye analystiske metoder, og apparater, selv i Norge!


Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingmidler
« #6 : 21. februar 2006, 10:36 »
Jeg kan jo nevne at de beste styrkeløfterne i Norge ikke tjener ei krone på idretten. Vi betaler egenandeler på stevner og betaler utstyret selv.

Det jeg vil fram til, er at du ikke blir rik som styrkeløfter uansett hvor bra du gjør det internasjonalt Smiley

Det blir en vel ikke i de fleste andre dopingbelastede aktiviteter heller..... Er neppe pengene det står på, mer hvor sterkt en ønsker å bli bedre..... Noen ønsker det så sterkt at de glatt overser de etiske sidene ved å gi seg selv et hestehode eller to til sin fordel.....

Vanskelig å måle moralen til styrkeløftere mot "folk flest", men en indikasjon på at "dopingmoralen" muligens kan være god er at ALLE som melder seg inn i en norsk styrkeløfterklubb underskriver antidopingkontrakt. Og dersom du er på landslaget må du også godta å bli "overvåket" via Personlig Porfil, så da kan man vel kanskje konludere med at viljen til å vise god dopingmoral ihvertfall er tilstede.... Wink

Og vi har da noen medaljer internasjonalt også da , tross god "dopingmoral" Smiley!

Det tror jeg faktisk hjelper pent lite på den enkeltes moral. Jeg tror oppdagelsesrisikoen er det viktigste, og dersom en bruker noe som ikke kan oppdages sånn uten videre så tror jeg som sagt at moralen blir deretter.

Nå er det heldigvis ikke slik at folk flest synes det er OK å dope seg, eller faktisk doper seg, men noen gjør det og den andelen er det jo ikke utenkelig at er større blandt personer som hele tiden higer etter å forbedre seg resultatmessig. Når det er sagt vil seff andelen dopere i en testet idrett reduseres kraftig som følge av den nevnte oppdagelsesrisikoen......og bra er det, for ellers hadde styrkeløft ganske kjappt vært tilbake der det var på 70-, 80- og tidlig 90-tall ..... Da gikk det ganske vilt for seg.......

Kun en tanke Smiley

Igjen: Jeg tror de aller fleste norske styrkeløftere, og idrettsfolk forøvrig, har rent mel i posen, men at det ikke finnes noen brudne kar i denne hopen er det utrolig vanskelig å forestille seg......


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingmidler
« #7 : 21. februar 2006, 10:43 »
Jeg tror også det finnes en og annen idiot som doper seg, også i styrkeløft. Men jeg er 100 % sikker på at ingen av landslagsløfterne gjør det.

Jeg deler ikke overbevisningen, men definitivt håpet!
Har lært meg at 100% sikker på noe skal en være utrolig varsom med å være..... Men OK jeg er 90-95% sikker jeg også dah Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
SV: Dopingmidler
« #8 : 21. februar 2006, 10:59 »
Nå er det jo ikke dopingjegerene personlig som foretar testene, men Hormonlaboratoriet på Aker sykehus. Så det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til.
Det utvikles stadig nye analystiske metoder, og apparater, selv i Norge!



Enkelt og enkelt. For meningmann er det ikke enkelt, for en med en god porsjon kjemi er det ikke så vanskelig faktisk. Dopinglaben kan være så gode de bare vil, men så lenge de ikke vet hva de skal lete etter finner de det heller ikke. Dette er jo nettopp poenget med designerdop. Det vanskelige her er å designe noe som ikke etterlater seg noe som helst av unaturlige stoffer. Det er jo en av måtene dopinglaben jobber på - lete etter det unaturlige. Er jo ikke uten grunn at det har brukt mange mange år for å finne en metode som kan fange opp bruk av veksthormoner, som er ute av kroppen igjen i løpet av få timer. Avansert bruk av dette så vil man kunne holde normale nivåer hele tiden, og man kan ikke taes akkurat for det.

Utviklingen vil alltid ligge i forkant så lenge det er penger i spill. Enkel markedsøkonomi... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingmidler
« #9 : 21. februar 2006, 11:04 »
Blir nok anderledes når man kjenner folk personlig.

UAC: Veksthormoner - synes ikke det i ansiktet og slikt hvis man bruker det over tid?

Nope!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Ksvensen

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 529
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 529

SV: Dopingmidler
« #10 : 21. februar 2006, 11:08 »
Veldig naivt å tro nordmenn aldri doper seg!


Konkurrerende utover i Kroppsbygging.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingmidler
« #11 : 21. februar 2006, 11:11 »
Jeg synes det er påfallende at styrkeløftere skal være "fritatt" fra enhver helt rasjonell påstand av type "det finnes nok styrkeløftere i norge som doper seg" samtidig som kampsportutøvere fint må finne seg i slikt.. Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

SV: Dopingmidler
« #12 : 21. februar 2006, 11:27 »
Jeg tror det er veldig uvanlig med dop i styrkeløft. De som blir tatt er stort sett dophuer som stikker innom sporten.  Jeg tror heller ikke at noen idrett er 100% fri i over tid Norge heller. 

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingmidler
« #13 : 21. februar 2006, 11:41 »
Joda, det er jeg helt enig i! mange fordommer der ute, både når det gjelder styrkeidrett OG kampsport:)
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget OddbjørnS

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 107
  • Honnør: 151
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 107

SV: Dopingmidler
« #14 : 21. februar 2006, 11:43 »
Norges Styrkeløftforbund må vel være det forbundet i Norge som satser mest på antidoping-arbeid? Samtidig er vi av de som blir testet mest i forhold til antall medlemmer. I mange idretter har de knapt hørt om Antidoping Norge...
"Don't open the gates! Who the hell needs a wooden horse of that size?"
-Unknown inhabitant of Troy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!