Skrevet av Emne: Dopingmidler  (Lest 13457 ganger)

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

SV: Dopingmidler
« #15 : 21. februar 2006, 15:34 »
Moralen til norske styrkeløftere er selvfølgelig ikke bedre enn hos mannen i gata.
Imidlertid er det en meget sterk gruppenormering i norsk styrkeløft.  Antidoping er en eksplisitt og absolutt norm innen miljøet. For å bryte med dette må man ta på seg en avvikerrolle og det er en ganske stor barriere å bryte. (en sosiolog kunne forklart dette bedre....)

Det er symptomatisk at antydninger om doping i norsk styrkeløft stort sett kommer fra folk utenfor miljøet og derfor er tuftet på uvitenhet. Det er innlysende at dersom man trener i et miljø der alle som er store og sterke bruker doping så er det vanskelig å fatte at man kan bli så sterk som de beste styrkeløfterene uten dop. dette er forståelig og har med den enkeltes førforståelse å gjøre (her trenger jeg en ex.phil. foreleser..)

Jeg forlanger imidlertid såpass respekt at jeg blir trodd når jeg som landslagsløfter i styrkeløft sverger ved min fars grav på at jeg aldri har brukt doping. Tilsvarende besvergelse vil enhver av de norske landslagsutøverene kunne stå bak, dersom man spør dem.

Nå er selvfølgelig ikke de norske løfterene de sterkeste i verden, men man trenger ikke dra lengre enn til sverige for å finne rene løftere i verdensklasse. Her nevnes Jørgen Jungberg.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingmidler
« #16 : 21. februar 2006, 15:42 »
Jeg kjenner både folk som er styrkeløftere OG vanlige mennesker !  woot
Blant de "vanlige" menneskene jeg kjenner, så fins det enkelte som røyker, bruker litt narkotika, eller bruker steroider og trener på helsestudio... Jeg vet også av etpar kriminelle...  woot Men blant de styrkeløfterne jeg kjenner, så vet jeg ikke om en eneste som er dopet og ikke en eneste som røyker hasj... Jeg vet min lille underøkelse her nå ikke er vitenskapelig til 5 øre, men den viser en klar tendens FOR MEG!  Grin

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Dopingmidler
« #17 : 21. februar 2006, 16:05 »
Vet da om en og annen som har begynt med styrkeløft etter langtidsbruk av steroider, som bare har ventet med å begynne til stoffene er ute av kroppen.
Ser det blir nevnt kampsport her og, kan jo nevne at der jeg trente kampsport sist var det 3 stk på gruppa som brukte aas. Doping finner man overalt, i alle rare idretter. Sjakkspillere doper seg tilogmed hehe... 

Hva med IGF-1, noen som vet om det kan spores på tester?

En ting jeg alltid har stilt meg spørrende til, er hva ADN tester for når de tar prøvene sine? Hvor avanserte er prøvene? Det er jo griiiiisedyrt å ta skikkelige tester.....
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Dopingmidler
« #18 : 21. februar 2006, 16:07 »
Vet da om en og annen som har begynt med styrkeløft etter langtidsbruk av steroider, som bare har ventet med å begynne til stoffene er ute av kroppen.
Ser det blir nevnt kampsport her og, kan jo nevne at der jeg trente kampsport sist var det 3 stk på gruppa som brukte aas. Doping finner man overalt, i alle rare idretter. Sjakkspillere doper seg tilogmed hehe...

Hva med IGF-1, noen som vet om det kan spores på tester?

En ting jeg alltid har stilt meg spørrende til, er hva ADN tester for når de tar prøvene sine? Hvor avanserte er prøvene? Det er jo griiiiisedyrt å ta skikkelige tester.....
Økte nivåer av IGF1 er en indikator på bruk av hgh. De tester nå lett for IGF1 verdier på blodprøver. Noe de IKKE fikk til bare for kort tid siden.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Dopingmidler
« #19 : 21. februar 2006, 16:22 »
Økte nivåer av IGF1 er en indikator på bruk av hgh. De tester nå lett for IGF1 verdier på blodprøver. Noe de IKKE fikk til bare for kort tid siden.

Dette har de kunnet teste for i lang tid.. MEN, fra det å kunne teste for noe til å få det godkjent av WADA og IOC som testmetode er et langt stykke..  Denne tregheten er selvfølgelig for uttøverenes rettsikkerhet Smiley

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingmidler
« #20 : 22. februar 2006, 11:40 »
Det er symptomatisk at antydninger om doping i norsk styrkeløft stort sett kommer fra folk utenfor miljøet og derfor er tuftet på uvitenhet. Det er innlysende at dersom man trener i et miljø der alle som er store og sterke bruker doping så er det vanskelig å fatte at man kan bli så sterk som de beste styrkeløfterene uten dop. dette er forståelig og har med den enkeltes førforståelse å gjøre (her trenger jeg en ex.phil. foreleser..)


Det de fleste ikke innser er at de fleste styrkeløftere ikke er såå sterke som de tror.
Det er nå i allefall min erfaring etter å ha sett og trent sammen med en rekke styrkeløftere opp gjennom årene. De er seff gode i de spesialiserte øvelsene, men sånn reint generelt er de ikke imponerende sterke sammenlignet med andre med brukbare anlegg for å bygge muskler.

Men det de ser er jo en fyr på samme vekt som tar type 50 kilo mer enn deg i benkpress og 100 kilo mer i knebøy/mark og da skulle det jo bare mangle om en ikke begynte å lure - så lenge en ikke aner hvilken grad av spesialtrening, og seff strukturelle fordeler enkelte styrkeløftere har, som ligger bak det å yte såpass maksimalt på enkelte øvelser.

Just a thought Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Dopingmidler
« #21 : 22. februar 2006, 11:46 »
Muskel for Muskel skal jeg nesten BANNE på at Ronnie Coleman er Verdens sterkeste mann.

FULL av dop:Ja
Full av HGH: Ja
Mye Insulin:Ja

men.. Sterkest, bit for bit. Hadde han tilatt seg å bli "feit" å få fetttrykk på de løftene sine, hadde han ikke blitt slått.

Usakelig, men følte at den passet her akkurat nå iallefall...

L

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Electra

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 355
  • Honnør: 177
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 355

SV: Dopingmidler
« #22 : 22. februar 2006, 12:39 »
Muskel for Muskel skal jeg nesten BANNE på at Ronnie Coleman er Verdens sterkeste mann.

FULL av dop:Ja
Full av HGH: Ja
Mye Insulin:Ja

men.. Sterkest, bit for bit. Hadde han tilatt seg å bli "feit" å få fetttrykk på de løftene sine, hadde han ikke blitt slått.

Usakelig, men følte at den passet her akkurat nå iallefall...

L

Når jeg leser slike ting som dette får jeg en syk trang til å skalle hodet i veggen til blodet renner og jeg ikke lenger kan huske hvorfor jeg begynte med det

Usakelig denne også, men jeg følte at det passet her nå......
"Gorau adnabod, d'adnabod dy hun."

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Dopingmidler
« #23 : 22. februar 2006, 12:42 »
Lars helge: forsiktig nå, det der er også kjent som electras parringsdans!

Tongue
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

SV: Dopingmidler
« #24 : 22. februar 2006, 12:55 »
Man kan dævve. Av midlene.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Dopingmidler
« #25 : 22. februar 2006, 13:10 »
Jaja. Får vel tie min munn videre i denne saken da Electra. Bare reflekterte litt "feil" over tricepsmann innlegg. Mulig jeg missforstod, men dog.

Anyways, Adios fra denne posten da.

L

Og ps: Jeg har min FULLE respekt for Det norske styrkeløftmiljøet, vi har flotte atleter, og de fleste har bevist gang på gang at de ikke doper seg. Honnør til dem!

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingmidler
« #26 : 22. februar 2006, 18:59 »
Jaja. Får vel tie min munn videre i denne saken da Electra. Bare reflekterte litt "feil" over tricepsmann innlegg. Mulig jeg missforstod, men dog.

Anyways, Adios fra denne posten da.

L

Og ps: Jeg har min FULLE respekt for Det norske styrkeløftmiljøet, vi har flotte atleter, og de fleste har bevist gang på gang at de ikke doper seg. Honnør til dem!

Jeg mente ikke annet enn at styrkeløftere er mennesker av kjøtt og blod de også Smiley . De beste har spesielle forutsetninger for å være sterke i sine øvelser, men ikke nødvendigvis så overlegent grisesterke i en del andre sammenhenger/øvelser. Noen er det seff, men dog...

Greia er den at en ikke blir virkelig god i noen fysisk idrett/aktivitet dersom en ikke har gode forutsetninger for det... osv osv..... På èn virkelig god styrkeløfter går det jo noen håndfuller med middelmådigheter som slett ikke imponerer hverken på den ene eller andre måten reint styrkemessig. Slemt sagt, men men... Wink

De beste norske kunne sikkert hentet noen titalls kilo i en del av øvelsene ved å dope seg, men det fjerner ikke det faktum at de også uten dop er betydelig sterkere enn vanlige gymrotter i spesialøvelsene sine. Da lever de sikkert godt med at de ikke nødvendigvis er like sterke som enkelte gymrotter (udopede sådanne) i stangcurl.......

OK - nok tidtrøyte fra meg på denne tråden........ Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

SV: Dopingmidler
« #27 : 23. februar 2006, 10:15 »
. Da lever de sikkert godt med at de ikke nødvendigvis er like sterke som enkelte gymrotter (udopede sådanne) i stangcurl.......

OK - nok tidtrøyte fra meg på denne tråden........ Smiley

Stangcurl, ja - for ikke å snakke om sittende tåhev..  rofl


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

SV: Dopingmidler
« #28 : 23. februar 2006, 13:12 »
Stangcurl, ja - for ikke å snakke om sittende tåhev..  rofl

OI!! Tric glemte hvis at det eneste som måler styrke er benk mark og bøy (helst med utstyr såklart) :Smiley Grin

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Dopingmidler
« #29 : 23. februar 2006, 23:09 »
Stangcurl, ja - for ikke å snakke om sittende tåhev.. rofl

En øvelse er en øvelse Wink

OI!! Tric glemte hvis at det eneste som måler styrke er benk mark og bøy (helst med utstyr såklart) :Smiley Grin

Oups - sorry  Embarrassed
Men men - jeg lever greit med at jeg ikke har like god innsikt i styrkebegrepet som deg vettu Wink

Hmmmmm - men er det ikke de øvelsene dere måles på da - surret og påkledd stive som stokker mens dere utøver dem lissom Wink


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!