Skrevet av Emne: En gang for alle! Basisøvelser - Veksthormon og testoron.  (Lest 2424 ganger)

Utlogget True

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 171
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 171

Flere artikler hevder ditt og datt. Så hva skal man tro på? Noen sier at trening av basisøvelser gir høyere testoronnivå i kroppen. Andre sier at det gir utslipp for veksthormon i kroppen. La meg poste 2 mostriende artikler.



Knebøy teknikker og retningslinjer
Knebøy er en øvelse som har potensial til ikke bare å stimulere kraftig vekst i lårmuskulaturen, men også i resten av kroppen. Dette skyldes den effekt knebøy har på det endokrine system. Man har ved flere undersøkelser kunnet konkludere, at tung knebøy har en positiv effekt på testosteron nivået i kroppen (1). La oss se på noen viktige punkter i forbindelse med korrekt knebøy utførelse.


Link:http://www.iform.no/pub/art.php?id=43


"Successive time courses of strength development and steroid hormone responses to heavy-resistance training.

Hickson RC, Hidaka K, Foster C, Falduto MT, Chatterton RT Jr.

College of Kinesiology, University of Illinois at Chicago 60680.

Subjects (5 males, 5 females) performed heavy-resistance exercise at a constant stimulus 3 days/wk for 8 wk. Work rates were then increased to higher but constant levels for an additional 8 wk. Half times of the first training period were 14 and 10 days for the bench press and parallel squat, respectively. The second time course resulted in only one-third of the overall magnitude of strength increases for both exercises as the first, and the kinetics were slower in the parallel squat but similar in the bench press (half time 13 days). Skeletal muscle fiber area was significantly increased (19%) in fast-twitch fibers by the end of the second training period. Postexercise elevations in serum cortisol and prolactin were seen only in the male subjects. Because the males trained at considerably higher work loads than the females, these results imply that absolute amounts of resistance may be an essential requirement for inducing certain hormonal responses. Serum cortisol levels in males after exercise were blunted by the 5th wk of the first time course. For serum testosterone, neither resting nor higher post-exercise concentrations were different at any point of the training periods for either sex. We conclude that the strength time course results are not inconsistent with current thought on factors contributing to strength accumulation. The absence of a specific serum androgenic response with strength development may be related to the fact that the constant exercise stimulus is not conducive to establishing clear-cut hormone-strength relationships."



Kan noen komme med noe ordentlig fakta? what
There is no such thing as "working too hard"...

~True

Utlogget anon30

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 695
  • Honnør: 139
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 695

Slenger meg på her og *bump*er litt..

Noen som har noe fornuftig å komme med?

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

Så vidt jeg kan se av følgende abstract fra undersøkelsen som Jagd refererer til(http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&doi=10.1519%2F1533-4287(1996)010%3C0148:TIORMO%3E2.3.CO%3B2) dreide dette seg om veksthormon og ikke testosteron, og motstrider derfor ikke den andre artikkelen som dreide seg om testosteron. Tar forbehold siden jeg ikke har lest hele artikkelen, noe Jagd muligens har.

Min mening er at dersom du har høyere nivåer av testosteron i kroppen etter ei trening enn det du hadde før du starta treninga, kan du ikke ha trent spesielt hardt. Hvis du jevnlig trener basisøvelser hardt tror jeg testosteronnivåene vil synke under normalen. Når du så trapper litt ned på treningen  vil nivåene stige tilbake til normalen, og muligens også over. Dette er en av grunnene til at jeg liker å trene hardt  og mye i 3-5 uker for så å trappe ned i 1-3 uker.  Jeg mener også at det må være store forskjeller i testosteronnivå over lengre tid for at det skal ha noen særlig innvirkning på muskelvekst. Av den grunn er ikke denne problemstillingen noe jeg bruker mye tid på å spekulere på. Ting tyder på at baseøvelser bygger masse best uavhengig av hvilken innvirkning de har på testosteronnivåer.

Hvis noen har lyst kan de jo lese gjennom følgende resultat fra et google søk på hormon respons og styrketrening:
http://scholar.google.no/scholar?hl=en&lr=&q=%22hormonal+response%22+%22strength+training%22+%22trained+men%22&btnG=Search

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Enig med siste taler. Viktigste grunnen til at basisøvelsene er overlegne i forhold til isolasjonsøvelsene er ikke de eventuelle ørsmå bevegelsene av vekst- eller testonivåer, men derimot overlegen indusering av mikrotrauma (signal til muskelvekst) og aktivering av store deler av muskulaturen inkl. støttemuskulatur.

H
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget celius

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

  • Disiplin
Hmm.. det jeg har hørt om emnet er at når man trener store muskelgrupper, da spesielt bein siden de største musklene er her, så vil de utløse større mengder testostron i kroppen enn ved trening av mindre muskler.

Sett i lys av det vil det være positivt å trene bein før f.eks benk o.l. for å få mer utbytte av det på den måten.

Hvor vidt dette stemmer, vet jeg ikke. Jeg har hørt det fra en kilde jeg ser på som pålitelig.

Ville vært gøy og fått dette på det rene.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!