Skrevet av Emne: Noen gang utro?  (Lest 13279 ganger)

silentk

  • Gjest
SV: Noen gang utro?
« #45 : 01. mars 2006, 00:29 »
HITman er en beundringsverdig reflektert, fornuftig og kunnskapsrik kar  2thumbsup

(Jeg måtte bare si det) 

Utlogget Geelmuyden

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 276

SV: Noen gang utro?
« #46 : 01. mars 2006, 16:33 »
Herlig innlegg  Cheesy

Et par kommentarer:

Sitat
Undersøkelser viser at mer enn 20% av oss har vært eller er utro med nåværende partner, og 30-40% har vært det en eller annen gang i livet, og det er helt sikkert store mørketall. Utroskap er altså svært vanlig.

Tror vel egentlig ikke folk flest er klar over hvor vanlig utroskap er. Disse tallene er uansett nye for meg, har du noen linker til statistikk e.l.?

Sitat
Sett at en person som er i et langvarig forhold er så "dum" at hun/han hopper i høyet med en annen. Har hun/han ødelagt forholdet? Svaret er ikke entydig ja. Dette kommer jo an på flere ting, ikke minst om sidespranget blir oppdaget. Det kommer også an på om sidespranget evt. får andre konsekvenser, som smitte av kjønnssykdommer eller uønsket graviditet. Videre kan man si at forholdet kanskje vil være i ferd med å ødelegges hvis utroskapet gjør at den ene (enten den utro eller den forsmådde) blir følelsesmessig "frakoblet" den andre, at forholdet dør innenfra på et vis. Slikt er ikke godt å vite på forhånd.

Man ser også til stadighet par som omtrent har grodd sammen, men der en eller begge partene er notorisk utro. Dette til tross for at det ikke er enighet om å ha et "åpent forhold". Lidenskapen og sexlivet har sakte men sikkert forsvunnet, allikevel er paret "avhengig" av å holde sammen. Uten partneren føler de seg alene. Personlig synes jeg ikke dette er noen måte å holde sammen på. Ser stadig par som tar "pauser", der partene ikke vet hva de vil, men allikevel velger å holde sammen. Man føler en slags tilhørighet til den andre parten som ikke nødvendigvis inneholder begjær, lidenskap eller sex. Det utvikler seg i mange tilfeller til et slags eieforhold. Det er viktig å skille mellom et slikt forhold og den tradisjonelle hybriden mellom vennskap og parforhold et langvarig parforhold fører med seg.

SPECT-undersøkelsen var meget interessant. Disse resultatene som du refererer til, er de uten unntak? Tror mange vil ha problemer med å svelge det du sier her.

Sitat
Til slutt en liten case: Magne (48) og Magda (43) har vært gift i 20 år, og har tre barn. De er dypt og inderlig glade i hverandre, begge er fornøyd med forholdet, men spenningen og lidenskapen er delvis borte, og de har sex bare en gang i måneden. Magne har potensproblemer, men er ikke så interessert i sex lenger og vil ikke oppsøke lege. Magda har en større sex-appetitt, som hun de siste 3 årene har stilt ved å være medlem i en swingers-klubb i en annen by som hun oppsøker 2-3 ganger i året. Hun er med på "alt", inkl. lesbe-sex og orgier, men er nøye med å beskytte seg. Hun involverer seg ikke følelsesmessig med noen i klubben, det er kun for sexen. Magne hadde forresten et sidesprang med ei tilfeldig kvinne for 5 år siden og ei annen for 12 år siden, men det betydde ingenting for han og han tenker ikke på det nå.
De vet ikke om hverandres "utenombedrifter". Hva bør de fortelle eller ikke fortelle hverandre?

Det er klart at ingen fasitsvar kan trekkes ut fra en slik problemstilling. Jeg er imidlertid såpass selvsentrert at jeg synes det å "holde ut med hverandre" for barnas skyld blir feil løsning. Hvis man ikke er fornøyd med den livssituasjonen man er i, burde man gjøre noe å forbedre den. Det som ofte skjer i forhold der man ikke er fornøyd er nettopp utroskap, som i dette tilfellet. Jeg sier ikke at hun bør gå fra han pga av sexmangel, men hvis hun føler at problemet er stort burde hun absolutt ta affære. At hun tyr til swingervirksomhet for å få bukt med sine grunnleggende behov sier meg at hun absolutt ikke er fornøyd med tilstanden. Hun må sette seg ned å tenke over om hun kan leve med å lyve til mannen sin, bedrive swingervirksomhet og i tillegg sannsynligvis lyve til venner, bekjent og familie om sine bedrifter. Han bør derimot tenke grundig gjennom hva han tidligere gjorde med andre kvinner, da han løy for sine nærmeste.
Min gjetning er i dette tilfelle at Magne kommer til å holde sine sidesprang skjult, men om Magdas virksomhet kommer frem i lyset kan det hende han blir nødt til å innrømme ting. Uansett vil man ofte velge å holde sammen for "familiens" skyld, eller av gammel vane. Man er ofte redd for et liv på egen hånd, da det er en voldsom omveltning etter 20 år som ektepar.

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
SV: Noen gang utro?
« #47 : 01. mars 2006, 19:08 »
De fleste vil jo ikke innrømme utrokap her uansett...

Hva med diskutere litt mer interessante dilemmaer, de fleste er jo enige om at utroskap er fysj.

Scenario 1: Kone/mann til lam/invalid/syk ektefelle blir forelsket og har vært uten sex i mange år fordi syk ektefelle rent fysisk eller sjelelig ikke kan ha sex, er det greit for han/hun å ha et forhold da?

Scenario 2: Partner blir "frigid" og nekter plutselig å ha sex/ eller svært sjeldent, er det riktig av en person å frata sin ektefelle sex? Rettferdiggjør dette sidesprang?


Selv syntes jeg det er svært vanskelige problemstillinger, vet om en mann som var i sc.1; hans kone hadde Alzheimers og var helt "borte",tidvis mye innlagt, etter noen år fikk han en kjæreste. Han tok seg godt av sin kone selvfølgelig. Jeg forsto han godt egentlig.



I mine øyne rettferdiggjør ingen av disse casene utroskap. Om partneren blir syk, invalid e.l. så trenger det for det første ikke å utelukke sex selv om man kanskje må være litt mer kreativ i noen tilfeller. Er man i et forhold og forelsker seg i noen andre så ser jeg på det som en meget god grunn til å gå ut av forholdet, ville du vært i et forhold der partneren din var forelsket i en annen? Jeg syns ikke det er rett at man skal forbli i et forhold uansett hvi man søker tilfredstillelse hos andre.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Lasse Christoffersen

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 991
  • Honnør: 337
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 991

SV: Noen gang utro?
« #48 : 01. mars 2006, 19:40 »

Til slutt en liten case: Magne (48) og Magda (43) har vært gift i 20 år, og har tre barn. De er dypt og inderlig glade i hverandre, begge er fornøyd med forholdet, men spenningen og lidenskapen er delvis borte, og de har sex bare en gang i måneden. Magne har potensproblemer, men er ikke så interessert i sex lenger og vil ikke oppsøke lege. Magda har en større sex-appetitt, som hun de siste 3 årene har stilt ved å være medlem i en swingers-klubb i en annen by som hun oppsøker 2-3 ganger i året. Hun er med på "alt", inkl. lesbe-sex og orgier, men er nøye med å beskytte seg. Hun involverer seg ikke følelsesmessig med noen i klubben, det er kun for sexen. Magne hadde forresten et sidesprang med ei tilfeldig kvinne for 5 år siden og ei annen for 12 år siden, men det betydde ingenting for han og han tenker ikke på det nå.
De vet ikke om hverandres "utenombedrifter". Hva bør de fortelle eller ikke fortelle hverandre?  Smiley

H

" Det man ikke vet har man ikke vondt av?" Det er jo vanskelig å svare på slike scenarioer. Kanskje Magne kun har "potensproblemer" i forhold til å ha sex med Magda? 
Selv heller jeg mer mot at ærlighet varer lengst, og vil tro at det dobbeltlivet Magda lever vil ødelegge forholdet til slutt.

Jeg har en annen historie, fra real life faktisk :

"Kåre" oppimot 60 år, flypilot og reiser derfor mye utenlands. Kåre har vært gift med "Liv" i over 20 år, og har to barn sammen. Ting har gått kjempebra mellom de , inntil nylig hvor Kåre fortalte om sitt hemmelige dobbeltliv: Kåre var utro med ei anna i Irland for 15 år siden, hvor hun ble gravid og fødte en unge. 3 år senere skjedde akkurat det samme, med den samme jenta. Så Kåre har faktisk hatt en hemmelig familie i Irland i nesten 15 år!
Utroskap kan ha konsekvenser gitt....

Dette var ett ekstremt eksempel, men jeg synes det viser at man bør være ærlig fra starten av. Hvis man er utro, bør man fortelle om det og la den andre i forholdet finne ut om hun/han vil fortsette forholdet. Man er tross alt to om å være sammen.
Nettbutikken for deg som trener! www.x-life.no

Besøk oss på Facebook:
https://www.facebook.com/XLIFE.no

Besøk oss på Google+:
https://plus.google.com/117792074539729929721

(Bedriftsprofil for X-life.no.)

Utlogget Cheeky Monkey

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 242
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 612

SV: Noen gang utro?
« #49 : 01. mars 2006, 21:00 »
I mine øyne rettferdiggjør ingen av disse casene utroskap. Om partneren blir syk, invalid e.l. så trenger det for det første ikke å utelukke sex selv om man kanskje må være litt mer kreativ i noen tilfeller. Er man i et forhold og forelsker seg i noen andre så ser jeg på det som en meget god grunn til å gå ut av forholdet, ville du vært i et forhold der partneren din var forelsket i en annen? Jeg syns ikke det er rett at man skal forbli i et forhold uansett hvi man søker tilfredstillelse hos andre.

Jeg bare skisserte noen eksempler her til ettertanke, sier ikke at jeg er for valgene her!

Medlem av Foreningen for å Bevare kvinner som liker at Menn ser ut som Menn!

TGG
Drammen CK Utforgruppa (in spe)
Syklende syklist til sykkel

Utlogget Blond'nSmart

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 38
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 38

  • Kommende sterk, veldig blid og helt silikonfri!
SV: Noen gang utro?
« #50 : 02. mars 2006, 00:22 »
Jeg blir litt oppgitt over typer som deg Ben, hvorfor i alle dager er det greit at noen er utro MED deg, men du vil aldri være sammen med noen som har VÆRT utro.
Så disse damene er gode nok for et ligg, men ikke gode nok til et seriøst forhold sammen med deg?
Du skyter deg selv i ræva med slike uttalelser. Som jeg innrømmet tidligere, så har jeg vært utro, og jeg angrer på at jeg svek min daværende samboer, det var en dyrekjøpt lærdom. Men allikevel så var det lærdom, de fleste gjør en feil og lærer av den.
Jeg har etter den gang vært i ett seriøst forhold før jeg traff min nåværende samboer. Jeg var ikke utro mot den forrige og kommer ALDRI til å være utro mot ham jeg er sammen med nå, nettopp av den grunn at jeg lærte forrige gang.
Jeg har til og med vært dønn ærlig, lagt alle kort på bordet om at jeg har vært utro, grunnen til det og innrømmet at det var derfor jeg gikk fra min daværende samboer.

Så mitt råd til deg Ben er: ikke si at en som har vært utro ikke er god nok for deg, du kan gå glipp av mange flotte damer. For med slike uttalelser som det du kommer med, så er det kun du som taper på det. Det er å dømme medmennesker på feil grunnlag etter min mening.



En stooooor honnør til Metteflette her asså..
Søkke ta,mange med samme innstillinga som Ben dessverre, både gutter og jenter.
Jeg har nok vært ung og veldig dum jeg som mange andre, hadde vært veldig synd å bli straffa for det nå, når man har lært av sine feil og har helt andre standpunkt.
Standpunkt som man har kunnet sette nettopp på grunnlag av erfaringer..
"Man elsker ikke et menneske på grunn av dets styrke, men på grunn av dets svakheter."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!