Skrevet av Emne: hvordan utføres Shrugs og Press bak nakken?  (Lest 1573 ganger)

Utlogget Dumbo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

hvordan utføres Shrugs og Press bak nakken?
« : 22. mars 2006, 11:22 »
Hvordan utfører jeg shrugs og Press bak nakke.
Noen som har en øvelsesguide eller kan forklare det ?

har lett uten hell.
Train Hard, Fight Easy! Smiley

Celdiir

  • Gjest
Shrugs
Press bak nakke

Sistnevnte øvelse bør du se litt an. Mange mener at skulderleddet ikke er skapt for å presse tungt bak hodet. Hvis du føler ubehag press heller foran hodet. Smiley

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

SV: hvordan utføres Shrugs og Press bak nakken?
« #2 : 22. mars 2006, 15:09 »
Press bak nakken bør du være litt forsiktig med, men dersom du forsøker deg frem med lette vekter i starten og er nøye med teknikken slik at du kan være sikker på at dette er en øvelse som ikke gir deg problemer, kan det være en kanonøvelse.
To veldig viktige momenter i utførelsen av denne øvelsen er:

- Du skal ikke måtte presse hodet for langt frem når du fører stanga ned bak hodet, fordi det da er lett å dra på seg en strekk i nakken.

- Ikke senk stanga lenger ned enn ca. ørehøyde, for å unngå unødvendig stor belastning på rortator cuff området i skuldrene og dermed økt skaderisiko.

Utlogget vidart

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 961
  • Honnør: 54
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 961

  • Personality sucks...
SV: hvordan utføres Shrugs og Press bak nakken?
« #3 : 22. mars 2006, 19:02 »
Enig med at man bør passe på når man trener press bak nakken. Brukte å ta den øvelsen selv før men nå trener jeg skuldre kun men press med manualer foran. Holder i lange baner for meg iallefall! Weightlifter2

Utlogget Dumbo

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 56
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 56

SV: hvordan utføres Shrugs og Press bak nakken?
« #4 : 24. mars 2006, 09:55 »
er det like greit å kjøre en vanlig skulder øvelse i stede for press bak nakke ?
Train Hard, Fight Easy! Smiley

Celdiir

  • Gjest
Jeg ville i allefall trent ulike pressvarianter på forsiden ja (skulderpress med manualer, militærpress, arnoldpress etc). Men så skal det sies at skuldra mi er litt småkranglete også (mye mulig pga komboen av "farlige" øvelser nedtrekk bak og stående roing).

Er mange på forumet som trener press bak, og har god framgang med dette, men så er det dette faremomentet.. Ryker skuldra di, så sitter du fint i det.  Undecided

Celdiir

  • Gjest
Tror jeg siterer kiropraktorstudent Lars K fra en annen tråd, fordi han sa det så passende:

Les allt som står i "5 farlige övelser" og du vil sansynlighvis forstå hvorfor.
Ingen av övelsen er umiddelbart farlige i seg selv for en normalt frisk persjon, men hele poenget er att övelsene er ufysiologiske, dvs de påtvinger leddet en unödvendig stor belsastining i ett område hvor det ikke har optimal stabilitet.
Dette leder sjelden til umiddelbare farer, men sjansen for att man drar på seg overbelastingsskader over tid öker drastisk.
Det finnes jo utmerkede og til og med bedre alternativer til alle disse övelsen, så hvorfor de praktiseres i det hele tatt har jeg problemer med å forstå.
Bedre å trene smart og forbli skadefri iom att kontinuitet er nökkelen til fremgang 2thumbsup

Du kan ha vært heldig Alexander. Kanskje du aldri vil bli skadet heller? Andre kan derimot være mye mer uheldig. Noe er i allefall gæli med min venstreskulder, og det skjedde etter å ha trent med nedtrekk bak og stående roing i nesten et år. Men du har et godt poeng med oppvarming og teknikk. Det er jo viktig i alle slags øvelser. Smiley

Utlogget Propell

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 149

SV: hvordan utføres Shrugs og Press bak nakken?
« #7 : 24. mars 2006, 21:44 »
Det at man ikke skal ta stanga helt ned til nakken for det er så skaderisikofult er bare tull.. Jeg har trent nakkepress i et år, og jeg har alltid gjort det slik, dog aldri hatt noen skader. Tenk på teknikk, oppvarm bra nok, så skal det gå fint

Nå er det vel med utgangspunkt i vitenskapsteori bare en ting som kan sies å være mer ubrukelig enn kasus for å trekke sine konklusjoner - og det er å bruke seg selv som kasus Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!