Skrevet av Emne: Kardio etter styrketrening?  (Lest 2814 ganger)

Utlogget Forn

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 398
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 398

SV: Kardio etter styrketrening?
« #15 : 06. april 2006, 23:57 »
Da kan det jo være en fordel og ta det etter styrkeøkta, i og med at kroppen er "i gang!"

Men en ulempe uannsett når man tar det sent på dagen er at man ikke får trent på tom mage, og dette er jo ganske viktig for å tape fett, og det er jo det som er hele poenget!
All that is gold does not glitter...

Utlogget oyvindskog

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 288
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 288

SV: Kardio etter styrketrening?
« #16 : 07. april 2006, 09:00 »
Men en ulempe uannsett når man tar det sent på dagen er at man ikke får trent på tom mage, og dette er jo ganske viktig for å tape fett, og det er jo det som er hele poenget!

Noen mener det er viktig, mens andre mener at det ikke spiller noen rolle. Hvis du går hit :

http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=40300&tid=

kan du lese hvorfor Alwyn Cosgrove mener at det ikke har noe å si om man gjør cardio på tom mage eller ikke.
Leser du derimot dette:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=927737

vil du se at Lonnie Lowery mener at cardio på tom mage gjør en stor forskjell.

Hvem av dem som har rett vet jeg ikke, men jeg personlig kommer ikke til å stå opp en time tidligere om morgenen for å kjøre cardio før de fleste er enige om at det har noe for seg.

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
SV: Kardio etter styrketrening?
« #17 : 07. april 2006, 10:39 »
Dere kan gjøre styrkestrening i 40 min og cardio i 20 min, det brenner fettet mitt ganske bra. Ellers kan du redusere intensitet på styrkeøken og kjøre høy intensitet cardio dagen etter.
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget sv1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 170

SV: Kardio etter styrketrening?
« #18 : 07. april 2006, 10:47 »
tror nok att cardio på tom mage eller etter vekt trening er det beste.etter trening har du allerede litt høyere temp i kroppen og på¨tom mage så brenner du på "gammelt"fett og ikkje på maten du nettopp har spist.men jeg for min del må ta cardio før vekt trening,har ikke energi etterpå!!!! blush furious

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Kardio etter styrketrening?
« #19 : 07. april 2006, 10:49 »
tror nok att cardio på tom mage eller etter vekt trening er det beste.etter trening har du allerede litt høyere temp i kroppen og på¨tom mage så brenner du på "gammelt"fett og ikkje på maten du nettopp har spist.

Men vil ikke dette gjøre vekttreningen så og si ubrukelig? Bare spør jeg.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Bar0nen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 513
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 513

  • LOL
SV: Kardio etter styrketrening?
« #20 : 07. april 2006, 16:21 »
Har også hørt at kardio før vekttrening er ubrukelig. Da tapper du kroppen for energi som du kunne brukt når du løfter..

Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

SV: Kardio etter styrketrening?
« #21 : 07. april 2006, 19:12 »
Forstår at herom strides de lærde. Tror jeg kjører lavitensitets kardio etter trening, og så får det bare stå til.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Bar0nen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 513
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 513

  • LOL
SV: Kardio etter styrketrening?
« #22 : 08. april 2006, 02:25 »
Forstår at herom strides de lærde. Tror jeg kjører lavitensitets kardio etter trening, og så får det bare stå til.

Så evig enig! Cheesy

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
SV: Kardio etter styrketrening?
« #23 : 27. april 2006, 21:36 »
Men vil ikke dette gjøre vekttreningen så og si ubrukelig? Bare spør jeg.

For å forbrenne fett så er det tre ting som må skje:

"1. Mobilisering - fettet må ut av fettcellene og inn i blodomløpet.
Løsning: Dette skjer først og fremst ved trening av høy intensitet, som styrketrening og intervalltrening. Lave insulinnivå, som når du går på diett med redusert av karbohydrater, vil også øke fettmobiliseringen.

2. Blodsirkulasjon - de frie fettsyrene må fraktes bort fra fettcellene og til musklene eller til leveren der de kan forbrennes. Blodsirkulasjonen er lavere på spesielt gjenstridige fettreserver.
Løsning: Økt aktivitet må til for at de frie fettsyrene skal fraktes bort fra disse fettcellene. Alle typer trening vil stimmulere blodsirkulasjonen. Lave kalori- og insulinnivå vil også hjelpe med dette.

3. Forbrenning - De frie fettsyrene må brukes som energi av musklene eller leveren.
Løsning: De frie fettsyrene forbrennes hovedsakelig ved moderat intensitets trening, men det er også viktig å normalisere kroppen regelmessig gjennom planlagte spisedager.

Det finnes to typer forbrenningstrening: Intervalltrening og moderat intensitets kardio.
Intervalltrening stimulerer produksjon av stresshormonene adrenalin og noradrenalin. Dette har en mobiliserende virkning på fettreservene, og det er først når nivåene av disse går ned til normalt at de frie fettsyrene kan forbrennes av muskulaturen. Det er altså etter intervalltrening at fettet forbrennes, siden hovedparten av drivstoffet under treninga hentes fra glykogenreservene. For å få "intervall-effekten" - eller stressresponsen som mobiliserer fettreservene mest effektivt, må du trene på melkesyregrensen, eller til du kjenner at det brenner og svir i musklene. Intervalltrening er altså mest effektivt på punkt 1. og 2. i punktene ovenfor. Styrketrening vil ha de samme effektene på fettforbrenning som intervalltrening.
Moderat-intenitet kardio vil i hovedsak forbrenne de frie fetttsyrene i blodomløpet (FFA). Etterhvert som intensiteten øker kan man forbrenne FFA i en høyere hastighet, men det ligger en begrensing i hvor raskt FFA mobiliseres fra fettreservene under denne typen aktivitet. Du bør ligge like under melkesyregrensen, det vil si før det begynner å brenne og svi i musklene. Lav/moderat intensitet forbrenningstrening er altså mest effektivt på punkt 2. og 3 - i punktene ovenfor." (sitat Release YOUR Potential - ditt personlige trenings- og kostholdskonsept)

Alt etter hvilken treningsintensitet du velger kan du ha 20-30 min sykling/tredemølle/stepp etter endt styrkeprogram, eller velge å kjøre et HIT kardio motsatte dager av vektøktene.

For nærmere info se linken:

http://www.tn.no/assets/media/ReleaseYOURpotential.pdf


Lykke til! Smiley

Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!