Skrevet av Emne: Brazillian jiu jutsu  (Lest 15363 ganger)

Utlogget jab

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Brazillian jiu jutsu
« : 07. august 2003, 20:41 »
Har tenkt å begynne med kampsort. Vurderer Brazillian jiu jutsu evt. Krav Maga. Er det noen som har erfaringer og synspunkter på disse kampsportene.

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Brazillian jiu jutsu
« #1 : 07. august 2003, 21:45 »
jeg trener bjj. dette er utrolig utfordrende og veldig morro. du lærer mye og blir en generelt god fighter. men litt avhengig av hvor du trener. min erfaring er at det lønner seg å kombinere dette med en stående sport som thai boxing feks. da blir du en generelt god allround fighter etterhvert.

krav maga er ikke noen sport. dette er et system basert på nærkamp teknikker som stammer fra det israelske millitære.

hvilken du bør velge er litt avhengig av hvorfor du vill trene!! krav maga er godt effektivt selvforsvar mens bjj og thai er sport. likevell så lærer du veldig mange teknikker som kan brukes i kinkige situasjoner ellers i livet. men poenget er å lære seg å ungå disse situasjonene!!

tenk litt over hvorfor du vill trene, og hva du vill oppnå!!

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Brazillian jiu jutsu
« #2 : 08. august 2003, 17:40 »
det dumme med krav maga norge er at de har delt det opp i to deler. sivil del og militær del.

jeg har kontakt med en av dem som begynte å spre krav maga for resten av verden. en gammel fyr fra israel. jeg ble invitert med på en tre mnd trenings camp i brasil. det ville vært helt konge. Og der har de heller ikke delt opp krav magaen, han sier at det finnes kun en krav maga. Når han snakker om krav maga så er det nesten som om han snakker om en person. he he.

vell uansett veldig fristende å dra på den campen. kansje jeg tar en tur etter jul!!

Den sivile formen for krav maga er egentlig dirty nok, men den militære delen er ekstrem. den innebefatter  en del dødlige teknikker, invalidisering osv. ting du egentlig helst vill ungå å bruke på gata:-)

( kansje derfor det er blitt todelt i norge!) Når jeg tenker meg om så er det todelt i sverige også!!.

det lille jeg kan av kravmaga har vist seg å være uhyre enkelt å sette inn i praksis, enkle metoder for læring, og lite tull. krav maga er mitt førstevalg hvis jeg skulle velge noe som ikke kalles idrett Grin

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Brazillian jiu jutsu
« #3 : 08. august 2003, 18:44 »
dødelige teknikker? WOW! Kjipt at de er hemmelige... Er det sånn som ninjaene bruker? med nervepunkter og iskald beregning?

hehe jeg bare kødder litt her.

sjekk forresten www.yellowbamboo.com og last ned "power" og "preparation" videoen.

question everything

Utlogget Glenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Brazillian jiu jutsu
« #4 : 08. august 2003, 18:53 »
Har tenkt å begynne med kampsort. Vurderer Brazillian jiu jutsu evt. Krav Maga. Er det noen som har erfaringer og synspunkter på disse kampsportene.

Hadde jeg begynt med noe hadde jeg vært deg så ville det vært BJJ. Grunnen til at jeg hadde valgt dette isteden for krav maga er at i krav maga så blir du ikke noe dyktig i å sparke og slå. Grunnen til dette er at systemet som blir brukt her i norge går ut på å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid. Derfor har de kurs som varer i veldig kort tid og man lærer noen tekniker som vil fungere som selvforsvar på gaten mot en angriper som kanskje ikke har trent noe kampsport selv, men mot en bokser, kickbokser eller BJJ utøver så vil de få problemer. Det er fordi at disse trener teknikene om og om igjen så de blir en refleks som man ikke behøver å tenke på engang hvis det skjer noe.

Har sett noen krav maga utøvere som skyggebokset og trente mot hverandre og det så ikke bra ut. Men så får det ikke blitt like bra slag som i boksing når man trener boksing 3 ganger i uken + at man kjører sekkøvelser 2-3 ganger i uken ved siden av. Da sier det seg selv at resultatet blir bedre. Samme er det med BJJ, de fleste klubbene som trener BJJ i norge har også Vale Tudo treninger, og dette er en trening som blander Muay Thai med BJJ, dermed så får de både bra trening oppe og bra bakkekamp.

Men hvis du har lyst til å brenne av mange tusen kroner for noen få treningstimer og lære noen efektive tekniker som du kanskje klarer å få til i en "skummel" situasjon, eller satse på en MMA slik som BJJ og Vale Tudo og betale kanskje like mye som for Krav Maga men trene i et helt år og føle at teknikene bli en del av deg....er opp til deg.....

Jeg vet hva jeg ville valgt!

Et tips er å se på Jon Olav Einemo og se hvor dyktig han har blitt i løpet av den tiden han har holdt på med BJJ. Det er ikke mange i Norge som klarer å ta ham i en MMA kamp, faktisk så tror jeg ikke det er noen som hadde klart det nå, men hvem vet etter hvert som det blir flere som trener MMA. Men da kreves det at de legger ned like mye tid på trening som det han har gjort og det er ikke lite. Man blir ikke verdensmester uten grunn.

Jeg trente med Joachim Hansen og trodde ikke at det kom til å bli noen vanskelighet å ta ham når vi skulle sparre, men jeg fikk ikke slått eller sparket mange spark før han tok meg ned i bakken og buntet meg sammen som en liten baby. Har aldri følt meg så hjelpesløs...hehe
Så mot de guttene så hjelper det ikke med bra boksekunskaper eller Thaiboksing tekniker så lenge du ikke klarer å treffe. De er eksperter på å få motstanderen ned i bakken og når du først har havnet der så er det ikke noe annet å gjøre en å telle sekundene som det tar før de har submitted deg.

Mvh

Glenn

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Brazillian jiu jutsu
« #5 : 08. august 2003, 19:04 »
krav maga kommersielt? hva?
er sats aerobic-box bra da? for å moze folk på fylla mener jeg?

hihi jeg har det artig...
question everything

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Brazillian jiu jutsu
« #6 : 08. august 2003, 19:08 »
Glenn det er mye sant i det du sier:-) vale tudo er god trening.

jeg også trener bjj og thai.

men jeg vill ikke si meg enig at bjj er den lureste løsningen hvis man havner i trøbel på gata. Hvis du blir angrepet i feks taxi køen så er det ikke så lurt å ta han til bakken og plassere en armbar feks.
hvem vet når kompisene hans dukker opp.

i en streetfight er det lurt å holde seg opprest lengst mulig, derav å lønner det seg å trene thai ved siden av. jeg vill nok tørre å påstå at en god krav maga utøver har et litt bedre grunnlag for å klare seg i en streetfight enn en god bjj utøver. men som du sier så er det  få plasser man får tid til å bli en god utøver i krav maga disse dager. det lureste er å oppsøke gamlinger fra israel som virklig brenner for krav maga og komme til en trenings avtale med dem. da får du trening og instruksjon som overgår allt her i norge.

men valget mellom bjj, krav maga er veldig avhengig av hva man vil med det man trener.  vill man bli en bad ass på gata så ja jøss men da må man nok trene bjj og thai. men vill man bare være istand til å forsvare seg så er krav maga et bra valg.

Du sier at hvis man møter en god bjj utøver eller thai i en gate slosskamp så har man ikke sjans med krav maga. Jeg tro man har en sjanse så lenge man kan teknikkene sine. krav maga trenes uten regler, der lærer man ting som å stikke fingre i øyne, lugge, vold mot sentrale punkter på kroppen. mer dirty med andre ord. men troe heller ikke dette er en situasjon som er relevant, for dem som trener bjj eller thai eller annen kampsport og er blir gode, de er sjeldent å finne i bråk på byen. dem som bråker  har sjeldent noe særlig erfaring fra kampsport.

 

Utlogget RedNose

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Re:Brazillian jiu jutsu
« #7 : 09. august 2003, 22:02 »
jeg anbefaler deg å begynne på shootfighting eller vale tudo! du blir jævlig sterk og du blir en god fighter, både oppreist og i bakkekamp! drit i krav maga! det er bare bortkasta penger og tid! og det du lærer av krav maga i norge er enda mer borkasta!

-RedNose

Utlogget Glenn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 7
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 7

Re:Brazillian jiu jutsu
« #8 : 09. august 2003, 23:29 »
Glenn det er mye sant i det du sier:-) vale tudo er god trening.

jeg også trener bjj og thai.

men jeg vill ikke si meg enig at bjj er den lureste løsningen hvis man havner i trøbel på gata. Hvis du blir angrepet i feks taxi køen så er det ikke så lurt å ta han til bakken og plassere en armbar feks.
hvem vet når kompisene hans dukker opp.

i en streetfight er det lurt å holde seg opprest lengst mulig, derav å lønner det seg å trene thai ved siden av. jeg vill nok tørre å påstå at en god krav maga utøver har et litt bedre grunnlag for å klare seg i en streetfight enn en god bjj utøver. men som du sier så er det  få plasser man får tid til å bli en god utøver i krav maga disse dager. det lureste er å oppsøke gamlinger fra israel som virklig brenner for krav maga og komme til en trenings avtale med dem. da får du trening og instruksjon som overgår allt her i norge.

men valget mellom bjj, krav maga er veldig avhengig av hva man vil med det man trener.  vill man bli en bad ass på gata så ja jøss men da må man nok trene bjj og thai. men vill man bare være istand til å forsvare seg så er krav maga et bra valg.

Du sier at hvis man møter en god bjj utøver eller thai i en gate slosskamp så har man ikke sjans med krav maga. Jeg tro man har en sjanse så lenge man kan teknikkene sine. krav maga trenes uten regler, der lærer man ting som å stikke fingre i øyne, lugge, vold mot sentrale punkter på kroppen. mer dirty med andre ord. men troe heller ikke dette er en situasjon som er relevant, for dem som trener bjj eller thai eller annen kampsport og er blir gode, de er sjeldent å finne i bråk på byen. dem som bråker  har sjeldent noe særlig erfaring fra kampsport.

 

Helt enig!
Jeg selv vil heller ikke havne på bakken i en gatekamp men holde meg mest mulig på beina da jeg har mest erfaring og overblikk over eventueller motsatandere oppreist. Kjenner selv en som har vært norgesmester i boksing og trente BJJ og la seg ned på bakken på et utested for å dra en armlås og så ikke at fyren hadde en kompis som kom fra siden med et fotballtupp...hehe god natt!

Men nå synes jeg at de tullingene som slåss på gaten har dårlig psyke siden de må hele tiden bevise noe for seg selv, og jeg har ennå til gode å se to stykker som kan slåss havne i bråk med hverandre på byen.

Men jeg har min personlige mening at det er tøffere å gå fra en eventuell situasjon en å klaske ned en stakkar fyr som er litt eplekjekk foran kompisene sine. Er man  bra nok trent og har troen på seg selv så trenger man ikke å bevise noen ting for noen, og hvertfall ikke på gaten.

Jeg har selv trent masse forskjellige kampsporter og synes at boksing er det ultimate for meg, men jeg driver litt med BJJ da jeg synes det er gøy og prøve meg litt på bakken også, og så har jeg noen sønner som har veldig lyst til å begynne. Men foreløpig så trener jeg dem i slag og spark, og de sparkene til den ene sønnen min på 8 år ville ikke jeg hatt i låret hvis han hadde vært på størrelsen min. Han sparker jæ** bra til å være 8 år. Men han sparker bare lowkick ennå, og pushkick. Jeg går sakte fram, og det er viktig med mye lek og mye terping på enkelt ting.

Har vet at bakerste arm og bakerste bein blir hardest siden beinet har lenger vei å gå og dermed kan oppnå større hastighet en det fremste beinet, så han har forstått en vesentlig del mere en det jeg har prøvd å få voksene til å forstå. Han tar også og setter armlås på broren sin som er noen år eldre. Men det beste er at han ikke bruker det samme søren hvor sint han er på andre unger. Det var første prioritet før jeg gadd å lære ham noe.

Hadde med han eldste sønnen til Thailand i litt over 2 uker for over 1.5 år siden, men vi fikk desverre ikke trent noe da vi var på ferie. Kunne sikkert ha trent Muay Thai men da hadde det ikke blitt den ferien som sønnen min ville ha. Han elsker Thailand nå og vil tilbake så fort som mulig. Eneste som var synd er at vi ikke fikk sett på Muay Thai på en av de 2 store stadioene i Bangkok når vi var der. Hadde for få dager i hovedstaden, men tar nok en tur til når pengene strekker til, og da skal jeg trene.

Fikk tilbud om instruktør kurs i Krav Maga for mage år siden når det kom til Norge, men det varte over en del uker og jeg hadde ikke mere ferie igjen så dermed så tok jeg det aldri, men det kunne vært artig. Det er altig gøy å lære seg noe nytt. Man tar med seg det man føler man kan bruke og forkaster det andre, eller ikke helt forkaster. Hvis man skal trene andre så er det greit å kunne teknikene for det som nødvendig ikke fungere for meg kan fungere for mange andre.

Uansett så ønsker jeg han som startet denne tråden lykke til med valg av kampsport/selvforsvar/mma.

Det lønner seg å dra å se på de grenene man er interessert i og spørre om det går an å ta noen prøvetimer. Da vil du få se om det er noe som interesserer deg, men husk at man kan få feil intrykk av et sted eller en gren på grunn av en trener man ikke liker så prøv forskjellige steder.

Mvh

Glenn

Utlogget ChOleB

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 19
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 19

Re:Brazillian jiu jutsu
« #9 : 10. august 2003, 13:01 »
Flott å se mange som stiller seg positive til BJJ her. Jeg trener selv BJJ ved Oslo BJJA og liker meg utrolig godt. Det er god tung trening siden man hele tiden løfter på en annen fyr, man må bruke hjernen for å "outsmarte" motstanderen og vi har utrolig godt miljø innad i klubben. Anbefales!

Jab, hvis du vil prøve starter vi med nybegynnerkurs om et par uker med egne treninger mandag, onsdag og fredag. Om du ønsker se på treningene våre er treningstidene 1730 man, ons, fredag. 1800 tirs, torsdag og 1600 lørdager.


Mvh
Ole Berg
OBJJA

Utlogget jab

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 42

Re:Brazillian jiu jutsu
« #10 : 10. august 2003, 22:02 »
Er veldig takknemlig for at så mange har fattet interesse for spørsmålet mitt og tatt seg tid til å svare.  Synes Bjj virker spennende og utfordrende. Dette med tanke på at man får kombinert selvforsvar med styrke /utholdenhet.

Jab
 :Smiley

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Brazillian jiu jutsu
« #11 : 11. august 2003, 13:56 »
shootfighting er en blanding av stående og bakkekamp. Det er vell nesten som en kombinasjon av thai boxing og judo. ikke så veldig forskjellog fra vale tudo.

Utlogget RedNose

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9


Utlogget Powerpack

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 345

Re:Brazillian jiu jutsu
« #13 : 07. desember 2003, 16:35 »
Jeg trener Bjj på Kringså, og det burde du prøve. Det er bare et problem med den  sporten, du blir utrolig avhengig av å drive med det. klokkeslettene det er treninger på har du fått litt over på siden, men jeg råder deg til å ta deg en tur opp for å se.
Det oppe er ingen noe mer verdt en andre, så alle nye blir tatt godt vare på!!!
Når det gjelder bråk i taxikøer, så er det beste å løpe..........
Uten mat og drikke, duger helten ikke...

104 kg 187 cm

Utlogget Cain

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 2 938
  • Honnør: 163
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 938

  • fat free motion lotion.
Re:Brazillian jiu jutsu
« #14 : 07. desember 2003, 17:07 »
er så søtt når folk uten peiling kritiserer krav maga for å være komersiellt og dårlig.. Wink jeg vil gjerne se/vite hva dere baserer disse påstandene på? de klubbene som driver seriøst med krav maga i norge har svært gode instruktører og kan anbefales på det sterkeste hvis selvforsvar er det man vil ha. Både Thai og bjj er svært gode sports-stilarter.. MEN sport er stikkordet her.. Wink


http://unixgen.com <- les, kommenter.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!