Skrevet av Emne: Om GI. Er dette sant?  (Lest 2297 ganger)

Utlogget GK

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Re:Om GI. Er dette sant?
« #15 : 10. august 2003, 22:40 »
For den andre er det ofte sprikende data, jeg har f.eks sett GIen til plommer bli målt til alt fra 80 til 30. Så heng dere ikke alt for mye opp i GI.

Dette skyldes at GI-tabeller enten tar utgangspunkt i glukose eller hvitt brød og alle andre matvarer er målt i forhold til dette. Hvis en tabell har verdier over 100 tar den utgangspunkt i hvitt brød (hvitt brød = 100GI). Glukose er det som taes fortest opp i blodet så tar en tabell utgangspunkt i dette så har alle andre matvarer GI under 100 (glukose=100GI)

Så sammenlikner man forskjellige tabeller må man se hva tabellen går ut i fra og ikke sammenlikne tabeller som går på tvers av dette.

Nameless

  • Gjest
Re:Om GI. Er dette sant?
« #16 : 10. august 2003, 23:58 »
Erhm.. og det tror du ikke han var klar over?? kanskje vi skal begynne på nybegynnerstadie i samme slengen å forklare hva glukose er?Huh må si at det der var et dårlig forsøk på latterligjøring, hvis du ikke er fersk og vet at Lureper ikke er født i går Wink

MEN!! over til saken... nå i den seneste tid har de seriøse GI studiene gått over til å bare bruke glukose som referanseverdi. Grunnen til at GI'en på matvarer sprikrer, kan det være mange grunner til bortsett fra den GK nevner, men denregner jeg med at ALLE registrerte her kan.. og hvis ikke, I say no more.

Eksempel på grunn er jo at de regner GI'en etter gjennomsnittet... altså et gjennomsnitt på 3 personer kan få en annen verdi på hvordan blodsukkeret påvirkes enn av 10 personer.


Utlogget LurePer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 973
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 973

  • Ikke stikk din snabel der det kommer ut kabel
Re:Om GI. Er dette sant?
« #17 : 11. august 2003, 01:35 »
Korrekt. Jeg anser ikke GI som ubrukelig, men for alle Lindberg-entuasiastene som spiser mørk sjokolade i sotre mengder samtidig som de forventer at de skal ned i vekt, har jeg en ting å si: våkn opp folkens!

GI er en ok indikator på hvilken karbohydratkilder man bør velge, frukt, grønnsaker, 4-Korn, bønner, osv, men det blir tåpelig å for eksempel unngå gulrøtter fordi denne visstnok har høy GI (man må spise ett kg gulrøtter for å få i seg 100 gram karbohydrater).

I positiv nitrogenbalanse.

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Om GI. Er dette sant?
« #18 : 11. august 2003, 02:02 »
Husk at GI på mange måter er svært oppskrytt. For det første er GI-verdien målt for inntak av en matvare alene. (Hvor mange spiser kun poteter til et måltid f.eks?) For den andre er det ofte sprikende data, jeg har f.eks sett GIen til plommer bli målt til alt fra 80 til 30. Så heng dere ikke alt for mye opp i GI.

hvis man spiser flere matvarer omgangen så må man regne ut glykemisk belastning av hele måltidet. jeg personlig har tro på gi som et godt verktøy til å velge de rette karbohydratene, men man må jo bruke litt sunt vett ved siden av.

Utlogget krugans

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 895

Re:Om GI. Er dette sant?
« #19 : 11. august 2003, 02:04 »
gi var vell heller aldrig ment som noe man skulle følge slavisk. det er ment som et ekstra verktøy til en diett.
derfor kan man ikke stole blindt på gi, man velger jo seff å ikke spise sjokolade fordi om den har lav gi, gi viser bare at den sjokoladen har trege karbohydrater. den tar ikke hensyn til at sjokoladen er proppet med fett.

Nameless

  • Gjest
Re:Om GI. Er dette sant?
« #20 : 11. august 2003, 08:44 »
Wops.. hehe *pirkepirke*

"Gi viser bare at den sjokoladen har trege karbohydrater."

Feil. _Sjokoladen_ påvirker blodsukkeret langsomt.(PS: Det betyr ikke nødvendigvis at man unngår fettlagring, som nevt). Dette har noe med det totale innholdet av sjokoladen å gjøre. Fiber/fett/protein/karb etc.. vet ikke om sjokolader inneholder så mye prot at det gjør noe men  :Smiley

Utlogget RM

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 178
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 178

  • Eat lean, train mean and sleep like a baby
Re:Om GI. Er dette sant?
« #21 : 11. august 2003, 10:59 »
Ja der sier du noe viktig.. det hjelper lite om kakaoen har lav GI hvis resten av sjokoladen inneholder overflod av sukker.

Sammensetningen i hele måltidet er clue't.

Det rådes også å spise sukkerholdige varer sist i et sammensatt måltid siden insulinet da ikke øker like mye som hvis de inntas først.



Utlogget GK

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 69
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 69

Re:Om GI. Er dette sant?
« #22 : 11. august 2003, 14:55 »
Det var på ingen måte meningen å latterliggjøre noen. Som du er på stats'a mine er jeg fersk og kjenner ingen her på forumet godt. Men når jeg så den posten var det det første som slo meg fordi jeg selv hadde lest mye om GI og mange GI-tabeller på nettet før jeg kom over forklaing på at disse tabellene kunne ha totalt forskjellig utgangspunkt.

En annen grunn til at GI tabeller kan sprike, spesiellt på frukt og grønsaker, er at det faktisk varierer ut i fra hvor moden frukten/grønnsaken er (grønn banan=lavere GI, overmoden banan= lavereGI). Er selvsagt enig med at man aldri kan gå slavisk ut fra GI, det er mye å ta hensyn til, og hvis man anntar at alle vet alt ville jo forum som dette vært totalt bortkastet. jeg kommer sikkert til å poste "innlysende" poster i fremtiden også, men det er på ingen måte meningen å disse noen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!