Skrevet av Emne: Vektnedgang, sykling og karbohydrater?  (Lest 1613 ganger)

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Vektnedgang, sykling og karbohydrater?
« : 27. april 2006, 17:38 »
Jeg driver å sykler som trening nå, blir minst en tur på 6km som tar 30 minutter ca. hver dag i skog og mark. Gjerne også en tur til om det er fint vær.

MEN:
Er det dumt å ha carbs på vannflaska om jeg prøver å gå ned i vekt?
Er det rett og slett unødvendig? Vil det være negativt i forhold til vekttap?

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

SV: Vektnedgang, sykling og karbohydrater?
« #1 : 27. april 2006, 22:16 »
Var spørsmålene for dumme eller? :p

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
SV: Vektnedgang, sykling og karbohydrater?
« #2 : 28. april 2006, 23:26 »
Jeg antar at vekttapet skal være fett og ikke muskler??!!
I så fall skal du ha karb på vannflasken mens du trener, dette vil forhindre svinn av muskelmasse i treningsøkten. MEN, etter treningen må du fa i deg en ny dose av karb og proteiner for å starte oppbyggingen av muskler, som igjen vil øke forbrenningen av fettmasse.
Håper også at du har en plan med spisingen din slik at du får de resultatene som du vil ha..?
  Les denne   Drikke Food Kokk
Spørsmålet var ikke dumt, men har du brukt søkefunksjonen for å finne relaterte emner?
Fortsett også å lese på artiklene og treningsloggene +  andre sine spørsmål her inne på forumet.

Stå på  Afro
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

SV: Vektnedgang, sykling og karbohydrater?
« #3 : 03. mai 2006, 14:18 »
Ok, takk for svar..

Ang. søkefunksjonen så er jeg enten dårlig på å søke, eller så blir informasjonen man for opp litt for spredt til at man blir tilfreds med det man finner etter min erfaring..

Uansett, akurrat nå så sykla jeg en god tur i det fine været på min splitter nye Trek 4300 Disc mountainbike buttrock
Det ble 16,37Km på 1 time og 7 minutter, første del av turen var i skogen (ca 7km) og resten var litt landevei og litt i Nesparken her i moss (litt kupert her og der).
Jeg hadde sykla lenger, men gikk tom for vann, og da gadd jeg ikke ta sjangsen.. Kjedelig å dehydrere seg på en så fin dag (kan jo hende jeg fyller på og drar ut igjen  Afro
På denne turen hadde jeg gjennomsnittspuls på 141, og max på 174 (endel nedoverbakker gjorde vel sitt for at gjennomsnittspulsen ble såpass lav, men for hver nedoverbakke så var det jo tilsvarende oppoverbakke først hehe).

Men her er det jeg lurer på, pulsklokka mi sier jeg forbrant nesten 2000kcal på denne turen.. w00t?! Jeg regner med at det faktiske tallet er endel lavere, men fortsatt 1000-1500kcal forbrent på en tur må jo være bra!

Og så lurer jeg på en ting til, er det mulig å IKKE bli kvitt fett, eventuelt gå ned i vekt men beholde fettprosenten om man trener slik som jeg gjør nå? Og hva gjør man eventuelt feil da? (ikke det at jeg mistenker dette akurrat nå, men vil være obs dersom jeg legger merke til det).

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
SV: Vektnedgang, sykling og karbohydrater?
« #4 : 04. mai 2006, 20:16 »
Ok, takk for svar..

Ang. søkefunksjonen så er jeg enten dårlig på å søke, eller så blir informasjonen man for opp litt for spredt til at man blir tilfreds med det man finner etter min erfaring..
Det er nok riktig det ja, litt vanskelig å treffe blink, men verd å titte over andre sine spørsmål siden de kanskje har lurt på ting som du selv også lurer på... Wink

Men her er det jeg lurer på, pulsklokka mi sier jeg forbrant nesten 2000kcal på denne turen.. w00t?! Jeg regner med at det faktiske tallet er endel lavere, men fortsatt 1000-1500kcal forbrent på en tur må jo være bra!
Dette med pulsklokke har jeg ikke greie på..  what

Og så lurer jeg på en ting til, er det mulig å IKKE bli kvitt fett, eventuelt gå ned i vekt men beholde fettprosenten om man trener slik som jeg gjør nå? Og hva gjør man eventuelt feil da? (ikke det at jeg mistenker dette akurrat nå, men vil være obs dersom jeg legger merke til det).

Det du beskriver har er en vanlig slankekur. I en slankekur hvor en person spiser lite mat for å sulte kroppen sin, vil kroppen ta energi fra andre kilder enn maten. Det enkleste å bryte ned er muskler.... Sad ...derfor vil kroppen gjøre dette og for det meste la fettet være i fred. En vil også merke at en del overflødig vann forsvinner og tilsynelatende vil dette "tynne" spekklaget som slankerne prøver å få vekk.  Dermed er jo skuffelsen stor da de etter 3 uker på vanlig kost ser at kroppen har "tatt igjen for det tapte", og at spekklaget er like frodig som før.
Artikkelen som jeg henviste til er en innføring i dette med å spise riktig for å unngå å slanke/trene vekk muskelmasse. Hvis du ikke tilfører kroppen nok proteiner, vil kroppen mangle byggestener til oppbygging av musklulaturen/treningen vil bryte ned muskulaturen = dårlig kombinasjon.
Et lite utdrag av artikkelen:

"På et kaloriunderskudd kan kroppen finne på å dra like mye energi fra musklene som fra fettreservene. Muskeltap er ønskelig å minimere, da de er en av hovedforbrukerne av energi i kroppen og kritisk for å holde forbrenningen ved like. Et høyere proteininntak vil forhindre at kroppen bryter ned sine egne proteinreserver - muskulaturen - samtidig som styrketrening stimulerer musklene til å vedlikeholde eller til og med øke i størrelse og styrke. Samtidig utnytter vi den energikrevende omdannelsen av protein til glukose med et høyere proteininntak, som betyr økt forbrenning. Vi anbefaler et inntak i området 2.5-3g protein pr kg kroppsvekt. Mer protein vil være nødvendig ved et større kaloriunderskudd, høyere treningsmengde, eller ved lavkarbodietter."

Eksempel mann 80 kg. Han vil ha 28 kcal pr kilo pr dag: 80 x 28kcal = 2240kcal.

Du ser at du trenger 2.5-3g proteiner pr. kilo kroppsvekt. Litt viktig å nevne her at kroppsvekt er kroppens vekt uten fett. Finn derfor fettprosenten og regn ut.

Eks. 8o kg x 2.5g proteiner = 200g proteiner.
200 x 4kcal/g = 800kcal fra proteiner.

Det samme gjør du med fett (essesielle fettsyrer, omega3,6 og 9).
Vi velger her en gyllen middelvei, fyller en større del av dietten med fett, og setter fettinntaket til området 30-40%. Fordelen med et høyere fettinntak er også mindre sultfølelse, måltidene blir mer mettende.

2240 x 0.30 = ca. 670kcal
670 / 9kcal pr g =ca 75 g fett.

Da har du kommet så langt at du kan finne karbohydratinntaket:

2240kcal - 800kcal (fra protein) - 670kcal (fra fett) =  770kcal fra karbohydrater
 770 / 4kcal pr g = ca 190g karbohydrater

Nå er du sikret at du ikke forbrenner muskelmasse, og at fettforbrenningen går opp.
Dermed havner du ikke i fellen til jojo-slankingen.

Men du har jo  intense kardioøkter, dermed ser det ikke ut som om at du skulle havne i problemet som du beskriver.

Trener du vekter også???
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

SV: Vektnedgang, sykling og karbohydrater?
« #5 : 04. mai 2006, 22:16 »
Hei, og det skal man jaggu si var et utfyllende svar!

Jeg har pleid å trene vekter intil to uker siden, da startet jeg sykkelsesongen.. Men skal fortsette nå igjen, hadde egentlig ikke tenkt å slutte med styrketrening, men det har vært så digg å sykle masse! (Særlig idag, SOMMER I MOSS HOHO!)

Jeg pleier å spise 100g Havregryn med 30g proteinpulver/skummetmelk til frokost/kveld.
Middag pleier å være enten god gammel norsk middag , som regel bestående av kjøtt og et par poteter, eller noe kinesisk med ris/kjøtt/grønnsaker
Lunch blir en kyllingsalat helst.. Hvis ikke jeg tar havregryn da og..
Spiser jeg mere enn 4 måltider om dagen så blir det frukt/grønt.

Skal regne litt på det du skrev opp der.. Takker!

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
SV: Vektnedgang, sykling og karbohydrater?
« #6 : 05. mai 2006, 02:08 »
Bare koselig, kjekt å høre at du trener med vekter Smiley det er en god invistering i framtiden Wink
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!