Skrevet av Emne: Begynne med friidrett som "gammel" ?  (Lest 13243 ganger)

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Begynne med friidrett som "gammel" ?
« : 11. august 2003, 12:23 »
Hei på dere alle fridretts-frelste!

Jeg har alltid vært interessert i fridrett og vurderte å begynne med øvelser innen sprint, hopp eller kast. Eksplosive idretter med andre ord. Det var i en alder av 15 år. Den gang sa min far og mor at da måtte jeg betale kontigenten til nærmeste klubb selv. Og da ble det som det ble. Fortsatte med fotball ut året og begynte å prøve meg med andre ting som innebandy, håndball, vekttrening og basketball. Litt egentrening innen spenst ble det alltids.

Så kommer jeg til saken. I disse NM i Friidrett dager og det i min egen hjemby begynte jeg for alvor å ville undersøke saken nærmere om hvordan det er å begynne med fridrett i en alder av 26 år.

Jeg bor i Fredikstad og nærmeste seriøse klubb jeg vet om blir derfor FIF. Finnes det FIF medlemmer som er innom dette forumet og/eller vet om "eldre" personer som har begynt med fridrett og har gjort det bra nasjonalt?

Et motiverende eksempel jeg kan komme på internasjonalt er Marion Jones som er tidligere basketballspiller på nasjonalt nivå.

Jeg er motivert for å satse seriøst(bli en av norges beste) dersom det skulle finnes noen mulighet for å starte nå og jeg har de kvalitene som trengs.

Mine favoritt øvelser vil i utgangspunktet være 60m, 100m, lengdehopp og spydkast. Muligens også syv-kamp(eller ti-kamp? husker ikke helt hva det er)

Noen som kan gi litt info?

Soje

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #1 : 11. august 2003, 17:14 »
Begynne med friidrett i en alder av 26 og satse på å bli en av Norges beste.. DET kan bli litt vansklig...
Men igjen, nivået er jo ikke så høyt, men tviler sterkt på at du klarer det.. Sad
Men selvfølgelig, det er jo bare til å begynne, hvem vet..kanskje du er et unikt talent!

Tandstad

  • Gjest
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #2 : 11. august 2003, 17:26 »
Kva er dine rekordar på dei øvelsane da? Er ikkje 103 kg litt mykje til å komme seg opp i toppen?

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #3 : 11. august 2003, 19:44 »
Hva med kulestøt Soje?
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #4 : 12. august 2003, 09:19 »
Skjønner at jeg ikke blir tatt seriøst. Men skal svare dere hver og en.

Nivået i norge vil jeg si er ganske høyt på de raskeste sprinterne. Aham Okeke ble klokket inn på 10.35 på 100m i NM i helga. Norgesrekorden har Geir Moen med 10.08. 200m er Norsk rekord 20.17 og i lengdehopp er det 8.02m og spydkast 86.74m . Alle disse norske rekordene er gode nok til å havne på pallen i internasjonal sammenheng om dagsformen er der.

Adio: Man skal ha en drøm og et mål. Norges beste er ikke et uoppnåelig mål. Verdens beste derimot er det verre med.

Tandstad: Har ingen offisielle rekorder fra de siste årene da dette ikke har vært prioritert. Men dette er vel hva jeg har klart;
60m: 8.57s (13år)
100m: 13.56s (13år)  
kast m/liten ball: 50m (14år)
lengde: 4.71m (13år)
lengde u/tilløp: 2.78m (18år)

Et stykke bak bestenoteringene for de forskjellige aldrene. Men så har jeg ikke vært med i noen klubb og trent teknikk eller spesifikt på de forskjellige øvelsene. 103kg er tungt. I følge normen så bør vekten ligge 3-6 kg under det man er antall cm over 1 m. Dvs at jeg bør veie et sted mellom 81 og 84 kg. Får jeg av meg de kg'ene jeg har for mye i fett (ca 10-15) så er jeg der jeg bør være synes jeg. Kiloene kan alltids fjærnes.

Larsu: Kulestøt er for kjedelig..... Tongue

For å presisere: Er det noen som vet om friidrettere innen explosive grener som har startet i "gammel" alder og gjort det bra?

Soje

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #5 : 12. august 2003, 16:51 »
Alle bør ha en drøm, så hvorfor ikke prøve å realisere din AS WE SPEAK!?

Nivået i Norge på de raskeste sprinterene er dårlig, innse det. Aham Okeke sin tid er omtrent nr 180 i verden i år! 8.02 i lengde hadde antageligvis IKKE holdt til en mesterskapsmedalje.. Finale - ja, Medalje - nei.

Hvis du skal prøve deg på noe, så burde det kanskje være spyd.  Men her er det enormt mye trening som trengs før du kan kaste LANGT.  Men, du har jo antageligvis en fysikk som er på høyde med de beste kasterene og da er det igrunn bare teknikk som trengs å trenes. 3. plass i NM gikk på 68m, med ett motivert sinn og mye trenings er ikke DET umulig tror jeg.


Men.. vet ikke om noen som har startet seint og gjort det bra..

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #6 : 13. august 2003, 12:29 »
Når du ser på tiden til Aham okeke på den måten så ser det ikke imponerende ut nei. Men Geir Moen's tid er imponerende synes jeg. Det er ikke mange hvite som er så nærme 10 blank på 100 meter.

Tror teknikk har en god del å si når det skal kastes langt med spyd. Fagernes var vel omtrent dobbel så stor som Jan Zelezny og kaster likevel 12 meter kortere.

Adio: Brått så ser du meg på medaljelisten i NM.  Wink

Soje

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #7 : 13. august 2003, 13:44 »
En av verdens beste tresteg hoppere startet når han var 21 år, uten å ha drevet med noen form for idrett før, så det er mulig men, da må men selvsagt ha en medfødt talent.
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #8 : 13. august 2003, 19:10 »
Hvem var denne trestegshopperen da?

Soje

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #9 : 13. august 2003, 19:32 »
Husker ikke hva han heter, men så et intervju av han på svenks tv for noen dager siden. Er vel han og en svenske som er blandt de beste..
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #10 : 13. august 2003, 20:47 »
Edwards...

Utlogget Bleikfeitøstfold

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #11 : 14. august 2003, 08:49 »
Hei Soje,

Hvis du virkelig vil så skal det ikke med din styrke være noe problem å hevde seg etter ganske kort tid. Iallefall på 100m (evt 200) og lengde. Men da må du trene for kraft m stor K under styrkeøktene dine kombinert m spenstøvelser for hele kroppen. (les feks jumping into plyometrics fra human kinetic eller eksplosive power and strength fra samme sted)

Dessuten er det min personlige overbevisning at man må ta 2 ganger sin egen vekt i knebøy før man kan nå sitt fulle potensiale i spenst og hurtighet. Men 103kg hørtes litt vondt ut for ledd m.m. Så dra av litt vekt til du treffer 90, så tror jeg ting blir mye enklere.

Og husk at alle friidrettsfolk ikke har like peil som de tror selv, så begynner noen å pese deg for mye m lange løp så ikke hør på de. Trenger ikke løpe langt for å være sprinter. Bare man har nok guffe i beina til å kvale og løp evt semi og finale på sånne en dag stevner. Man vil jo ha raske fibre, eller i det minste langsomme som oppfører seg som raske.

Var egentlig ikke dette du spurte om, men jeg synes det virket som et rått prosjekt, og ønsker deg lykke til om du skulle satse på det.


 Cheesy

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #12 : 14. august 2003, 09:41 »
Det første internasjonale mesterskapet hans var i allefall når han var 21 år gammel.

Soje

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #13 : 14. august 2003, 10:02 »
Hei Soje,

Hvis du virkelig vil så skal det ikke med din styrke være noe problem å hevde seg etter ganske kort tid. Iallefall på 100m (evt 200) og lengde. Men da må du trene for kraft m stor K under styrkeøktene dine kombinert m spenstøvelser for hele kroppen. (les feks jumping into plyometrics fra human kinetic eller eksplosive power and strength fra samme sted)

Dessuten er det min personlige overbevisning at man må ta 2 ganger sin egen vekt i knebøy før man kan nå sitt fulle potensiale i spenst og hurtighet. Men 103kg hørtes litt vondt ut for ledd m.m. Så dra av litt vekt til du treffer 90, så tror jeg ting blir mye enklere.

Og husk at alle friidrettsfolk ikke har like peil som de tror selv, så begynner noen å pese deg for mye m lange løp så ikke hør på de. Trenger ikke løpe langt for å være sprinter. Bare man har nok guffe i beina til å kvale og løp evt semi og finale på sånne en dag stevner. Man vil jo ha raske fibre, eller i det minste langsomme som oppfører seg som raske.

Var egentlig ikke dette du spurte om, men jeg synes det virket som et rått prosjekt, og ønsker deg lykke til om du skulle satse på det.


 Cheesy

Takk for oppmuntring.

Jeg har tenkt litt etter og fant ut at jeg faktisk kjenner til 5 mennesker i samme klubb, Fredrikstad IF, som jeg kan snakke med. En av dem er greit å snakke med for han kjenner jeg godt og han er en slags type leder der tror jeg og den ene sønnen hans har vært aktiv, så da kommer jeg opp i seks folk.

103kg som jeg er nå er ikke akkurat idealvekt nei. Har tenkt å fjerne en del fett i allefall. får jeg av meg 7-10 kg fett så hjelper det. Har vel fjernet ca 6-7 tidligere i år og kanskje 1 har sneket seg tilbake i løpet av sommeren. La på meg 10kg kroppsvekt i løpet av 6mnd i fjor frem til nyttår. Sliter fortsatt med de kiloene. gikk sikkert ned noen kg muskler også, sa da blir det alt for mange kg fett å fjerne i ett jafs for meg.

Jeg har fått en artikkel om plyometrics i e-posten og har tenkt til å lese den på sengekanten.

Har sett litt på hva verdenstoppen anbefaler og da går det på korte spurter og eksplosiv løfting av moderate vekter. Som Maurice Greene sa:"Remember, if you can't use it on the track, then there is no use in doing it"

Der har du vel dette med å bli presset til å løpe lange løp osv. når man likevel bare skal holde ut i maks 20 sek.
Uansett er det nok greit å ha en grunnkondis. Da får man bedre utbytte av treningen sin også.

1RM = 2xkroppsvek skal ikke bli noe problem i allefall. Det går i løpet av vinteren selv på 103kg kroppsvekt. Det er vel greit å holde 1RM ved like men ikke trene tungt for da kan man vel risikere å bli litt for treg. Man skal jo ikke slepe et traktorhjul etter seg i NM uansett.

Bleikfeitøstfold: Hva driver du med og hvor i østfold kommer du fra?
Og du jeg skal satse på dette, og det skal bli rått.  Wink

Soje

Utlogget Bleikfeitøstfold

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #14 : 14. august 2003, 11:34 »
Hei,

Kommer i fra sarp. Har drevet med friidrett (egentlig mest løpsdelen) før, og ligger i hard trening for å begynne med sprint igjen. Men har vært innom fotball, hockey, ski og karate også, uten at det var like gøy i mine øyne.

Når det gjelder grunnkondisen, så er det jo en individuell sak hvor mye en trenger for å orke treningen, men jeg personlig har erfart på min kropp (høyst subjektiv og slett ikke vitenskapelig bevist...) at less is more. Heller legge kvaliteten i det. Kjenner til en som var greit oppe på rankingen nasjonalt som bare pumpa. Han løp kun på felles treningene men det funka for ham. Klart, han daue etter 100m, men da hadde han jo også gjort sitt Cheesy

Når det gjelder moderate vekter er jeg mildt sagt uenig. M mindre det er snakk om off season eller noe annet ymse. I før-sesongen og i sesongen så bruker jeg selv aldri mer enn 5 reps. Til og med nede i 3 reps på det "verste". Men nå parer jeg alltid en vektøvelse med en plymetric. Og effekten lar ikke vente på seg. Kan også prøve å lære litt av en vektløfter. Endel av dra øvelsene er helt suverene for sprintere, siden disse blir utført veldig eksplosivt. ( bare ikke begynne å jukk for mye m spesifikk VL trening. Bare dra øvelsene. Til nød en stakkar power snatch for å få igang systemet på en spenst dag Wink )

Sitter på jobb så blir litt surr i salaten her, men her er noen VL-øvelser som man kan dra nytte av. markløft i snatch i stil, hang-clean (power clean på blokker + litt dypere ned m beina), push press.  


Det jeg klønete prøver å si er at eksplosivitet er stikkordet her. Og at vi i norge er elendige på å tenke kraft. Mye gnukking på teknikk og dilldall, greene og gutta har fin grunnteknikk, men å si de løper pent er vel å ta i. Men de vinner..? Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!