Skrevet av Emne: Begynne med friidrett som "gammel" ?  (Lest 13242 ganger)

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #15 : 14. august 2003, 12:41 »
Endelig et poeng jeg liker veldig godt. Ser det er noen her inne som har slagord som: "Finesse is nothing against brute strength". Det ligger noe i det ja...

Sarp ja... er det friidrettsklubb der også eller drar du til Fredrikstad for å trene?
Hvor gammel er du forresten?

Jeg har også funnet ut for meg selv at individuell idrett er det som passer meg best. Da er det kun meg selv jeg kan klage på dersom det går dårlig.

Så en liten filmsnutt på EuroSport i går der Maurice Greene og en annen hadde sprint trening. Skal si det gikk unna. Ikke noen slow starter i allefall.

Hvis du skal trene opp sprinteren i deg igjen så kommer jeg helt sikkert til å kontakte deg mer på PM tenker jeg. Artig å ha noen som kan litt å spørre.

Soje

Utlogget Bleikfeitøstfold

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 3
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #16 : 14. august 2003, 13:57 »
Hei,

Pr dags dato er det bare en, uten at jeg tror jeg begynner der. Kjenner godt til de som er trenere der, og vi passer ikke sammen. De tror på teknikk terping, jeg på rå styrke og "grunnpakke" i teknikk. Egentlig et spørsmål om hva din kropp takler best og utvikles best under.

Begynner nok i Oslo, passer greit m jobb og slikt også. Dessuten har vi et bra vektrom på jobben. Heldigvis uten at folk stimler dit.. Grin

Bare hyggelig om jeg kan hjelpe med noe, men ikke la noen "hjelpe" deg for mye. La kroppen og resultatene være dine viktigste rådgivere. Så kan du holde på lenge.

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #17 : 14. august 2003, 14:19 »
Jovisst, kan holde på i noen år bare en vill. F.eks Carllewis Hadde sin siste konkurranse i en alder av 39 eller 40 tror jeg.

Jeg kommer selvsagt ikke utenom å spørre deg om din/dine personlige rekorder!

Soje

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #18 : 18. august 2003, 15:15 »
Uten  å oppfylle en del fysiske krav så har du ikke sjans til å oppfylle de tekniske kravene for å løpe fort..

Forresten, grunnkondis er V-I-K-T-I-G. Sprintere trenger også kondiser, til tross for at det bare er en 100m.  Å løpe en 100m, eller kanskje opp imot 3 stk!!! på en og samme dag er en enorm påkjenning.  Å løpe 3 langkjøringer i uken for sprintere er jo idiotisk. men at de i en viss treningsperiode har langkjøringer (altså, langkjøriinger for sprintere;) en gang i uken er ikke uaktuelt.

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #19 : 18. august 2003, 15:40 »
Enig i det også jeg. Når jeg tenker på langkjøring som er bortkastet så er det å pese en 5km under 17-18 minutter. Det er jo ikke aktuellt å holde ut så lenge. En viss grunnkondis mo jo være tilstede når man skal bevege seg uansett. Når man løper en 200m så er det 95% anaerobisk arbeid og 5% melkesyretoleranse, på 100m enda mer anaerobisk. Men hva mener du med langkjøring for sprintere da? Jeg ville klassifisert det som en rask tur rundt nabolaget eller en dag med langintervaller på 400m hver så man får presset melkesyreterskelen.

Jeg har tittet en del rundt på nettet i det siste og funnet en side som jeg syntes ga bra informasjon om nettopp trening for sprintere og kort mellomdistanse(60m-800m) http://www.brianmac.demon.co.uk

Hva mener du er de fysiske kravene? De fleste fysiske kravene kan man gjøre noe med ved å endre treningsrutiner og forandre matvaner. De psykiske kravene derimot er ikke like greie å gjøre noe med. Enten klarer man å holde ut eller så klarer man det ikke. Smerteterskel vs. smerte er alltid avgjørende til slutt vet jeg.

Soje

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #20 : 18. august 2003, 16:18 »
Jeg og resten av folket som jeg trener med har langkjøring på litt over 6km 1 gang i uken i visse perioder i februar/mars (tror jeg)... Kan vel igrunn ikke kalle det langkjøring siden den varer i rundt 25min..  

fysiske krav... en person som er SÅ høy og SÅ tung må være SÅ sterk for å kunne holde en hel 100m i absolutt maksimal hastighet med høye kneløft..

En tresteghopper må være bra sterk for å kunne tåle sammenstøtet med bakken etter hinket.

Forresten, ketil Hanstveit, 65kg, 200kg i knebøy... bra res. eller ikke? (jeg har ikke peiling så.. Tongue)

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #21 : 18. august 2003, 20:56 »
Må si at adio har et godt poeng når han drar fram at du, Soje, er høy. Såvidt jeg klarte å synse meg fram til er du rundt 185, og det er høyt til sprinter og være, og er heller ikke noen fordel. Verdens beste sprintere er betydelig lavere, Geri Moen var unntaket. Kanksje du også er et unntak, men hadde jeg vært deg ville jeg heller satset på kulestøt, diskos el. tilsvarende. Der har du bedre grunnlag, rent fysisk sett, men du må belage deg på at det vil koste vanvittig mye. Skal til mye mer enn å trene et par ganger i uka for å nå selv norgestoppen.

 Lykke til. Tren smart! =)

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #22 : 19. august 2003, 08:08 »
Jo...jo...Selvfølgelig kreves det mer enn å trene et par ganger i uka, ingen tvil om det og det er også det jeg er villig til å gjøre. Jeg trener allerede 4-5 dager i uka med vekter og går til og fra jobb(16km totalt) 5 dager i uka. Dette er jo det opplegget jeg har for å bli en kroppsbygger/AF'er. Så store forandringer må til. Jeg tenkte at jeg skulle følge en ungdomsdrøm med å drive med det jeg liker mer enn nettopp kroppsbygging, nemlig friidrett. Jeg har bestemt meg for å satse og begynner for meg selv nå og vurderer meg selv utover vinteren. Da får jeg se om kroppen min tåler det jeg mener den skal tåle og om jeg får de resultatene jeg vil oppnå.

For en sprinter å være så er jeg høy og jeg er hvit og tung. 3 faktorer som tilsier at jeg ikke har mye på en 100m eller 200m start å gjøre. Vekten kan jeg gjøre noe med. Jeg trenger uansett å gå ned noen kilo. rundt magen  Undecided  De to andre faktorene har Geir Moen bevist at ikke bør være noen begrensning for å løpe fort. Klarer jeg å krype ned mot 90kg så er mye gjort.

Jeg vet at dere prøver å snakke meg ned på jorda for det har sambo'n gjort også. Men nå skal jeg for en gangs skyld gjennomføre noe jeg virkelig har hatt lyst til lenge og som jeg mener jeg kan klare.

Halvorsen; hadde du vært meg ville du syns at diskos, kule eller sleggekast er pokker så kjedelig, mens spyd er ok. Smart trening følger meg hvorenn jeg trener.

Jeg har jernvilje og er sta som et esel. Så framskritt vil jeg ha uansett.

Langtidsmål(innen 4 år) er: 60m: under 7s 100m: under 11s, 200m: under 22s, Lengdehopp: over 8m 8)

Jeg vet at dette er så og si urealistiske mål og blir ikke superskuffet hvis jeg ikke klarer det. Men det er mål som jeg skal strekke meg mot. Wink

Komgjerne med treningsråd/treningsmetoder som dere mer erfarne atleter benytter i deres daglige trening. Nå er det jo høst og snart vinter så det er fint om dere kommer med sesongbasert smart trening.

Mvh
Soje

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #23 : 20. august 2003, 09:55 »
La meg komme med et godt råd, begynn rolig og sett deg mange kortsiktige mål. Det er hardt å komme i gang med sprint trening igjen, og faren for å dra på seg skader er utrolig stor. Klarer du å holde deg skadefri, og beholde bare litt av den motivasjonen du har nå, så har du gode forutsetninger Smiley

Har selv lyst til å prøve på det samme som deg Soje, men det spørs hva kroppen tåler. Har alltid syntes sprint har vært toppen, men aldri hatt et miljø rundt meg som mente det samme Sad

Som jeg sa, ønsker deg lykke til! Trening er livet Smiley

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #24 : 20. august 2003, 15:09 »
Det er nettopp en slik holdning jeg søker. Trening er livet og sprint er toppen.

Har begynt å få i gang løpestilen. Har hentet mange tips og råd fra nettsiden jeg refererte til tidligere i tråden. Har laget meg en perm faktisk som jeg kan lese i om kvelden og i helgene.

Jeg synes du skal prøve deg Halvorsen. Nå vet jeg ikke helt hva dine forutsetninger er, men for meg var det tungt bare å varme opp i går kveld. Blodsmaken lot ikke vente på seg når jeg småjogget opp en lang bakke til der jeg har funnet ideelt for spurt, akselerasjon og teknikk trening. Ikke så mye vind, oppmålt for barneskolens 60m og rett strekning i ca 200m. Og så er det gate lys der når mørket faller på. Heldigvis langt fra bilveien da.

Prøvde meg på noen av de teknikk drillene jeg leste om og gjennomførte noen korte intervaller på 30m og 60m. Jeg må si at det gikk greit. Ga ikke 100% siden jeg var obs på at det lett kan snike på seg en strekk. Var ikke mye futt igjen etter 4*30m og 3*60m. Men det var skikkelig deilig etterpå. Må si at jeg ikke visste at jeg har savnet hvordan det er å løpe og så komme hjem igjen og strekke skikkelig ut. Helt topp, selv om formen er på bånn. Men det er nå og ikke til våren.

Soje

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #25 : 20. august 2003, 19:37 »
Teknikken er noe slit å få til, selv har alltid hatt et stort problem med å få knærne skikkelig opp. Noen som har noen effektive treningsmetoder for å få opp knærne under sprint?

Uansett, veldig bra side du henviste til. Mye inspirasjon å hente der, så må nok prøve meg en måneds tid for så å ta en evaluering på om jeg vil prøve en gang til på å få litt skikkelig fart på beina. Har i det minste gode treningsforhold nå. Bor bare noen få hundre metere fra en løpebane, og har flere fine bakker å trene i her også Smiley Grunn kondisen er ikke så værst, har jo vært mye bedre, men har et relativt greit utgangspunkt nå selv om kroppen er litt vel dau... Så jeg skal gi det et forsøk Smiley

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #26 : 21. august 2003, 09:29 »
Høres artig ut. Har en Løpebane i nærheten jeg også men den er stort sett opptatt på kveldstid med fotballkamper; og da vil de ikke ha noen som løper på "indre bane", eller friidrett med den lokale klubben; og da synes jeg at det er litt frekt å snike seg inn på banen og prøve å holde meg der de ikke er. Kanskje jeg bare skulle spurt dem om det var greit!?!

Jeg merker at det er vanskelig å holde knærne opp etter at jeg har tatt noen spurter, men for en spurt så er det ikke så store problemer. Jeg må jo si at denne personen som brukes som eksempel på siden jeg ref til ikke har så sinnsykt høye kneløft heller:


Men jeg fant også på disse sidene et hjelpemiddel for å bli sterkere i hofteledds bøyeren ved hjelp av løpstrening og ikke vekttrening, Speed Trainers. Tror de kan ha noe for seg. Leste artiklene som var publisert i noen US aviser og det skrytes veldig. Se på http://www.speedtrainers.com/news_articles.htm

Nå har jeg jo ingen til å se på hvordan jeg utfører teknikkøvelsene, så 100% riktig blir det jo ikke. Men jeg får trent inn en bedre teknikk en den "BÆLE"-løpinga jeg har fra før.

Merker i hvertfall at leggene sliter med å klare belastningen. Løp noen lengre drag i går. varmet opp først med ca 10-15 jogg, noen teknikk øvelser og så drag på dette er ca tall: 200m - 160m - 120m - 80m den siste klarte jeg ikke fullføre pga krampe i leggen. Var litt mye å løpe to dager på rad så tidlig. Men nå er det tre dager uten løping, men det blir styrketrening for bena på fredag da. Har satt opp en plan som jeg skal prøve å følge i september. Og så bruke opplegget som finnes på Sports Coach sidene.

Halvorsen: Kan jeg spørre deg hvor du holder til?

Soje

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #27 : 21. august 2003, 09:30 »
Husk å se på VM i Friidrett fra Paris da! Starter kl. 1000 på NRK på Lørdag

Soje

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #28 : 21. august 2003, 10:32 »
Holder til i Oslo jeg. 200m'ere blir nok litt heavy å starte med hvis en ikke er i god form, blir fort mest "jogging" etter hvert da Smiley Er nok også derfor du fikk litt problemer med krampe. Har ofte hatt problemer med krampe hvis det på en økt har gått fra sprint trening til rolig trening mot slutten.

VM i friidrett ja, gleder meg som en unge til lørdag Smiley

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #29 : 25. august 2003, 14:27 »
Hva med å satse på å bli første hviting under 10 blank på 100m ??  Wink

Neida, det skal vanskelig la seg gjøres.

Prøvde tunge knebøy etterfulgt av spensthopp på fredag. Ble skikkelig støl. ikke helt i orden anda. Men i morgen er jeg ute og løper igjen. løp en tur på lørdag også da. Er det noen som har noen bra plyometriske øvelser for hamstrings? Tenker jeg kjøper meg boka Jumping into plyometrics, men må betale noen regninger først.

Blir bare mer og mer innbitt på å bli en god sprinter/lengdehopper.

Soje

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!