Skrevet av Emne: Begynne med friidrett som "gammel" ?  (Lest 13244 ganger)

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #30 : 25. august 2003, 19:52 »
1. målet mitt er nå å komme ned på 11 tallet et sted, bør gå ganske så greit hvis jeg holder meg skadefri. Deretter får vi se hvor motivasjonen vil Smiley Kjenner at det er hardt å komme i gang igjen, men ikke på langt nær så fælt som jeg fryktet.

Tenkte jeg skulle ta meg en tur oppom butikken som selger pensumbøker ved toppidrettshøgskolen, og se hva de har for litteratur i forhold til sprinttrening. Stor tro på de har mye bra Smiley


Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #31 : 26. august 2003, 07:39 »
Si i fra hvilke bøker som er interessante så jeg kan ta en titt på dem selv.

Har tenkt litt på spenst-trening og prøvde å finne noen artig treningsmetoder og kom over noen som var litt opphengt i vertikalt hopp opp på et annet nivå. Etter å ha lest gjennom så sto det at Ato Boldon trente med å hoppe opp på en "boks" som var 5'4" = ca 160cm. Det er ganske bra når han selv er 5'9"(175cm). Dette er mest for mental trening, fordi hjernen sier at det ikke går an å hoppe så høyt, i følge Ato selv. Treningsvideoen finnes på eurosport.com

Har sett mange forskjellige øvelser som HSI sprinterne bruker. De har diverse innslag på EuroSport flere ganger om dagen.

Etterhvert som jeg roter litt på nettet og prøver å finne mye stoff om trening så blir det værre og værre å velge ut hva man skal ta med på et treningsopplegg. Og hvor viktig er det å trene overkroppen? Jeg har nå delt opp overkroppen i to. Foran og bak. Dvs som følger:
Dag 1: Bryst, skuldre foran, biceps
Dag 2: Rygg, triceps, skuldre side og bak, nakke

Er ikke helt ferdig med treningsopplegget jeg skal følge i vinter enda. Lurer litt på hva jeg skal gjøre hvis det blir en bitende kald vinter med mye is på veiene. Er ingen innendørs muligheter til å trene på 60metere.

Soje

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #32 : 26. august 2003, 11:21 »
Så den filmen med Ato Bolden. Det var vanvittig høyt ass. Målte det opp på veggen for å se hvor høyt det egentlig er (blir jo fort missvisende på film), og det er høyt! Smiley

Har ikke fått sett noe særlig av HSI innslagene på EuroSport, men er mye bra å hente der. Uansett, på det stadiet jeg er, og jeg tror(!) du er behøver en ikke å være så veldig avansert. Viktigste er å få økt treningsmengden og der i blant trene mye spenst og teknikk gjennom vinteren. Du prioriterer kanskje anderledes?

Når det gjelder vintertrening, så er det bare å kle godt på seg, og ekstra godt rundt halsen, ellers river kulden langt ned i lungene. Føret er det ikke så mye å gjøre med, men du vil nok bli overrasket over hvor greit det faktisk går ann å trene hvis en har sko som ikke er helt blankslitte under. Klart de store fartsøvelsene blir vanskelig, men spenst, teknikk ol. øvelser som ikke krever tørt underlag går veldig fint. Finner fort steder hvor det ikke er såpeglatt Smiley Må bare gjøre det beste ut av hva en har.

Skal si i fra hvis jeg finner noe bra bøker.


Utlogget Eskimo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 906
  • Honnør: 138
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 906

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #33 : 26. august 2003, 11:29 »
det er hvertfall lite å si på pågangsmotet og innsatsviljen din soje! har selv drevet med friidrett da jeg bodde i statene, men da litt lengre distanser - 1600m og lengre. gøy at du virkelig brenner for dette; det er da treningen blir morsom!

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #34 : 26. august 2003, 12:17 »
Halvorsen:

Høyt ja, for meg som er 187cm på strømpelesten vil det si i skulderhøyde!
Jeg kommer til å prioritere generellt bedre "kondis" og spenst/styrke før vinteren lager glattere underlag. Når den kaldeste perioden er her vil det bli lagt mer vekt på spenst og teknikk ja. Det går jo alltids an å få til noen joggeturer selv om det kan være glatt enkelte steder. Ellers så er det jo spinning på Family Sports Club også. Da får man jo trent opp hurtigheten i bena også hvis det er den rette instruktøren.
Har løpt på gang/sykkelstier med snø til opp på leggen før og det går greit det så lenge det ikke skal bråstoppes eller akselereres for raskt.


Eskimo:

Pågangsmot og innsatsvilje er det masse å ta av. I hvertfall i førsten når man merker at man kommer fort i form til et visst nivå. Håper jo selvsagt at dette vil hjelpe meg mot en bedre AF kropp også. Må jo benytte synergikreftene her.

Soje

Utlogget adio

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 165
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 165

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #35 : 26. august 2003, 15:22 »
sykling blir sagt å være ikke særlig bra for sprint Wink

Soje, du må selvfølgelig trene styrke, men du, som allerede er STERK trenger ikke tenke så mye på den delen...

ellers, http://www.ennitti.com/trenerforeningen/  <--noen artikler og noen animasjoner... vet ikke helt hvor nyttig den er men Smiley

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #36 : 26. august 2003, 18:00 »
Sitter her å leser på en mellomfagsoppgave om sammenling av 3 treningsmetoder for 400m jeg fant på siden som ble nevnt her over.. Ser at verdenseliten på 400m bør klare ca 310cm i stille lengde. Det er bra langt, og bort i 200kg i dyp knebøy! Så kan du jo, Soje, overføre disse til 100m og 200 hvor kravene bør skrues enda ett hakk opp. Så, nå vet du hva du har å gjøre i vinter Smiley

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #37 : 26. august 2003, 20:46 »
Vet ikke om dere har lest mellomfagsoppgaven om sammenligning av treningsmetoder for 400m, http://www.ennitti.com/trenerforeningen/fagnytt/400mBJ.htm,?

Må bare få ut litt frustrasjon her, for det konkluderes med at den norske modellen er best! Er det en ting norge er så er det definitivt ikke best på 400m, noe vi burde vært, eller i alle fall nesten, om vår metode er best. Det konkluderes videre med at den amerikanske mer eller mindre er helt banalt dårlig. Hvordan kan det da ha seg at 400m løperne fra USA er blandt verdens beste, mens de norske er... Ja... Dårlige... Huh

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #38 : 26. august 2003, 21:06 »
Tren mye knebøy. Gå dypt ned og reis deg fortest mulig opp igjen. Børe være litt lettere en vanlig pga. av man skal kunne reise seg utrolig fort.. Etter jeg begynte å trene slik ble jeg mye mer ekplosiv ihvertfall. Så også HSI gutta trente mye sånn.
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #39 : 26. august 2003, 22:31 »
Det er ikke alle amerikanske 400m løpere som følger "den amerikanske modellen".

Har ikke sett igjennom hele oppgaven, men det er  mange merkelige konklusjoner ute og går.



question everything

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #40 : 26. august 2003, 22:40 »
Er det forresten noen som har lest artikkelen "Restitusjonsmetoder" på samme siden? Mye artig lesning der må jeg si  Smiley

På slutten får vi nesten new-age tendenser!

Han har også en merkelig måte å stave russiske navn på:

Verkhoshansky blir Werchoshanskij
Vorbyev (har også sett Vorpayev og Vorbveev) blir Worobjev
Matveyev blir Matwejew
etc...

Noen som vet hva dette kan komme av?
question everything

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #41 : 27. august 2003, 06:55 »
Det er ikke alle amerikanske 400m løpere som følger "den amerikanske modellen".

Har ikke sett igjennom hele oppgaven, men det er  mange merkelige konklusjoner ute og går.





Er nok noe du sier i det at ikke alle amerikanske 400m løpere følger den amerikanske modellen. Problemet er bare at Hart, treneren som det her ble refert til, var tidligere trener for Michael Johnson, og han sin resultater taler jo for seg selv. I tillegg baseres vurderingen av den amerikanske modellen seg på treningsprogram fra flere av de beste amerikanske utøveren. Så uttalelsen din stemmer ikke når det gjelder de beste amerikanske utøverne.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #42 : 01. september 2003, 16:57 »
Noe av det første man bør gjøre hvis man mener alvor er:

* Kapasitetsanalyse
* Arbeidskravsanalyse

Det betyr kort sagt at du kartlegger din nåværende tilstand på de grunnleggende variablene for en sprinter og sammenligner de med data fra det nivået du ønsker å komme opp på. Dette danner så basis for ditt treningsopplegg. Gjennomførte selv et slikt opplegg i 94-95.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #43 : 01. september 2003, 17:37 »
Hvilke gunnleggende variable er det du tenker på? Ble nyskjerrig jeg Smiley

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Begynne med friidrett som "gammel" ?
« #44 : 02. september 2003, 08:17 »
Veldig nyskjerrig jeg også. Er ikke sikker på hva Trener mente jeg heller. Men skulle tro det handlet om at man må se på seg selv og finne ut om man har de riktige forutsetningene. Og hvordan man i så fall skal legge opp treningen for å komme dit man vil, dvs lengst mulig.

Det finnes jo en del tester som man kan utføre for å finne ut hvor man ligger i løypa. Og så kan man sammenligne disse resultatene med hva som er normalt for en sprinter i den klassen man sikter mot.
Sto en del slike krav i oppgaven som tok for seg 400m sprinttrening. Men da var også kravene siktet mot 400m.

Skal gjennomgå en del tester selv i siste halvdel av denne uken. Så blir treningen lagt en del på grunnlag av dette. Kan sikkert hende at Trener mente noe annet.

Soje

Soje

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!