Skrevet av Emne: brennende smerte under foten.  (Lest 18049 ganger)

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901

brennende smerte under foten.
« : 30. april 2006, 19:03 »
Når jeg jogger bruker jeg å føle en brennende smerte under foten. Det bare kommer av og til, å det plager meg. Noen som vet hva jeg kan gjøre med det?

illustrerende bilde under.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: brennende smerte under foten.
« #1 : 30. april 2006, 22:34 »
Dei to vanligaste diagnosane under foten er:
-stressfraktur:førekjem som oftast hos idrettsfolk som hovudsaklig driver med løping og spesnt trening. Fleire studier viser at 25% av alle stressfrakturer er lokalisert til fotrotsbeina og då spesielt os naviculare. Disponerande årsak er overpronasjon og cavusfot, som begge medfører økt belastning på dette beinet. Direkte utløysande årsak til stressfrakturer i foten er nesten alltid for rask auke i treningsmengde eller trenings intensitet. I tillegg til hardt underlag og fottøy med dårlig støtdemping.Andre bein som er spesielt utsatte er: metatarsalbeina(marsj fraktur), sesambeina under 1. metatarsale og basen av 5 metatarsale.
Symptomer: Smerte som kjem akutt under ei treningsøkt. Smertene forsvinner under kvile, men kjem raskt tilbake under belastning.
Diagnose: Anamnese med akutte lokale smerter ved belastning gir mistanke om stressfraktur. Ved undersøkelse finnes ømhet og eventuelt litt hevelse over bruddet. Røntgen kan vise ein fissur i beinet, men er som oftast negativt ved brudd/stressfrakturer i desse beina.Skjelett scintigrafi og magnet resonans vil som regel gje diagnosen.
Behandling: Avlastning i mellom 4-8 veker alt etter kor alvorlig skaden er. I metatarsalbeina er det kortare avlastning enn vedd f.eks os naviculare, dette pga. dårligare blodtilførsel. Alternativ trening som sykling, løping i vatn og styrketrening er viktig i denne perioden. Når aktivt belastande trening gjenopptas må dette skje gradvis og forsiktig.Fotfeilstillinger og andre utløysande faktorer må korrigeres så godt som mulig, ellers vil ein få residiv av skaden. I nokken tilfeller kan det utløysast pseudoartrose.

- Plantarfascitt: er den vanligaste årsaken til hælsmerter hos idr.folk.Dette er ein kronisk smertetilstand og er igrunnen lite sannsynlig at du har.Ved langvarige plager dannes det ein hælspore, ein forkalkning ved festet på calcaneus som kan påvises ved røntgen.Cavusfot, overpronasjon og mykje løping på hardt underlag er dei vanligaste disponerande årsakane.
Symptomer: smerte ved belastning, lokalisert under foten baktil. Stivhet om morningen. I nokken tilfeller det berre smerte ved oppstart av treninga og ei tid etter, samt ved dei første stegene kvar morning. I meir alvorlige tilfeller er det smerte ved kvart steg.
Diagnose: Anamnes med gradvis utvikling av symptome er typisk. Ved palpasjon angir pasienten smerte ved fasciens feste på hælbeinet.Rtg kan vise hælspore.
Beh.: Avlastning, alternativ trening, NSAID beh., hæloppbygging og eventuelt spesialsåle med utsparing for det smertefulle området. Tøying av plantarfascien og leggmusklatur. Kortison kan  omkring festet for for fascien kan gjøres, men bør ikkje gjentas om ein ikkje oppnår effekt første gangen. I nokre tilfeller er det operasjon med løsning av fascien.

Er du bekymra for ka det kan vere er det beste å gå til ein fagkyndig person som kan utrede dine problem.

If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Neighborhood #2 (Laïka)

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 371
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 371

SV: brennende smerte under foten.
« #2 : 01. mai 2006, 10:51 »
Kanskje skoene din ikke holder mål? Eller om du rett og slett jogger for mye på asfalt? Jeg føler også smerte der av og til når jeg jogger, men tviler på at det er like vondt som til deg... Smertene kommer der som oftest når jeg jogger på asfalt woot
Min teknoblogg: www.teknoweb.no

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: brennende smerte under foten.
« #3 : 01. mai 2006, 11:58 »
Interresant at jeg leser dette nå... Opplevde det samme under kvelds-joggen i går kveld. Jeg måtte neste halte de neste hundre meterene før det gikk over. Mener du sånn at hver gang du tråkker på den foten så kjennes en strekk som gjør svin vondt? Det kom så uventet i går, i en hard nedoverbakke at jeg nesten falt!  (Jeg jogget på grus)
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901

SV: brennende smerte under foten.
« #4 : 01. mai 2006, 12:04 »
apegutt 90- nei løpeskoene er det ikke noe gale med, har sjekket dem. en kompis av meg også hevdet dette, men jeg tror det er stressfaktoren som Axis skriver om.

Axis- Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, jeg driver eller drev med hånbdall, det går på løping og spenst. Men nå er sesongen ferdig, og jeg har ikke planer om å fortsette min "karriere" med håndball.

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901

SV: brennende smerte under foten.
« #5 : 01. mai 2006, 12:05 »
Interresant at jeg leser dette nå... Opplevde det samme under kvelds-joggen i går kveld. Jeg måtte neste halte de neste hundre meterene før det gikk over. Mener du sånn at hver gang du tråkker på den foten så kjennes en strekk som gjør svin vondt? Det kom så uventet i går, i en hard nedoverbakke at jeg nesten falt! (Jeg jogget på grus)
det er akkurat det som skjer med meg også. det er så irriterende når det "river" under foten  Undecided

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: brennende smerte under foten.
« #6 : 01. mai 2006, 12:57 »
apegutt 90- nei løpeskoene er det ikke noe gale med, har sjekket dem. en kompis av meg også hevdet dette, men jeg tror det er stressfaktoren som Axis skriver om.

Axis- Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, jeg driver eller drev med hånbdall, det går på løping og spenst. Men nå er sesongen ferdig, og jeg har ikke planer om å fortsette min "karriere" med håndball.
Ville ha tatt meg ein tur til legen og fått tatt ein rtg, MR eller scintigrafi for å utelukke eller bekrefte diagnoser.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: brennende smerte under foten.
« #7 : 01. mai 2006, 13:00 »
Slik har jeg det av og på hele tiden jeg.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Blomsterpotte

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 901
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 901

SV: brennende smerte under foten.
« #8 : 01. mai 2006, 15:25 »
Ville ha tatt meg ein tur til legen og fått tatt ein rtg, MR eller scintigrafi for å utelukke eller bekrefte diagnoser.
hva er rtg, MR og scintigrafi ??
Tror ikke jeg kommer til å fare til legen med det første, med tanke på at det er så mange som får det, som g90b, mr.thyve, flere av vennene mine..

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: brennende smerte under foten.
« #9 : 01. mai 2006, 18:35 »
hva er rtg, MR og scintigrafi ??
Tror ikke jeg kommer til å fare til legen med det første, med tanke på at det er så mange som får det, som g90b, mr.thyve, flere av vennene mine..
Rtg = røntgen
MR = er ein form av røntgen det også, men er bedre på å sjå ulike snittbilder av kroppen.
Scintigrafi er også ein form for røntgen, der ein spruter inn eit kontrast middel i kroppen og tar røntgen ei stund etter. Kontrast middelet vil lyse opp der det eventuelt er brudd i kroppen.
Har du ein av lidelsane som eg har beskrevet tidligare vil det vere dumt å undervurdere alvorligheten av skaden.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget Lunah

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 935
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 935

  • Pingle
SV: brennende smerte under foten.
« #10 : 01. mai 2006, 22:53 »
Scintigrafi er også ein form for røntgen, der ein spruter inn eit kontrast middel i kroppen og tar røntgen ei stund etter. Kontrast middelet vil lyse opp der det eventuelt er brudd i kroppen.


Ikke for å virke negativ - hva er egentlig det middelet for noe? En bekjent fikk dette middelet, og døde ikke lenge etterpå. Hun tålte ikke middelet. Skal selv ta denne typen undersøkelse snart, og er dødsnervøs for å reagere på det. Var ikke anledning til å ta allergitest, så jeg er skeptisk..

Dette ble litt Off Topic, men spør likevel jeg..

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
SV: brennende smerte under foten.
« #11 : 02. mai 2006, 06:36 »
Ikke for å virke negativ - hva er egentlig det middelet for noe? En bekjent fikk dette middelet, og døde ikke lenge etterpå. Hun tålte ikke middelet. Skal selv ta denne typen undersøkelse snart, og er dødsnervøs for å reagere på det. Var ikke anledning til å ta allergitest, så jeg er skeptisk..

Dette ble litt Off Topic, men spør likevel jeg..
Ved scintigrafi blir pasienten tilført ein liten mengde av eit radioaktivt stoff som sprøytes inn i blodet. Måten stoffet fordeler seg på i kroppen blir registrert av et spesielt kamera, et såkalt gamma-kamera, som igjen kan peke på skader og sjukelige forandringer i kroppen.
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!