Skrevet av Emne: Bryst volum ?  (Lest 6190 ganger)

Utlogget Ventura

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 636
  • Honnør: 23
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 636

SV: Bryst volum ?
« #15 : 09. mai 2006, 19:07 »
omvendt kryss kabel greie ? :S og decline benkpress Smiley (decline benk = omvendt av skrå benk, dvs at benken går skrått nedover, og du skal ha hodet mot gulvet..) litt dårlig forklart :S menmen skjønte du det?


og forreste snakka med en på skolen istad, han sa han ikke tok flies pga av at det gjorde deg visst svakere eller noe i brystet pga at det var en "designer øvelse" eller noe lignende, er dette sant? eller kan jeg fortsette med flies i skråbenk, uten at dette kommer til å påvirke styrke progresjonen..?

hahaha, folk sier jo alt. Det der burde du nesten skjønt selv da: Så han som sa det veldig godt trent ut? Neppe

Utlogget baads

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

SV: Bryst volum ?
« #16 : 09. mai 2006, 21:36 »
hahaha, folk sier jo alt. Det der burde du nesten skjønt selv da: Så han som sa det veldig godt trent ut? Neppe

haha:p tingen er at han faktisk er meget veltrent og veldig sterk... men  alle kan gjøre feil, så jeg holder meg til dere Smiley

Celdiir

  • Gjest
SV: Bryst volum ?
« #17 : 09. mai 2006, 22:42 »
Den videoen var veldig bra !!

For godt trente kroppsbyggere ja..
Det er lite vits for nybegynnere å slenge inn mangfoldige øvelser for å treffe brystet og stimulere vekst fra alle mulige vinkler. Forskjellene er uansett små (aktivering av øvre og nedre bryst) eller ikke-eksisterende (aktivering av midtre indre, øverste skrå del, kanten rundt etc.).
Fokuser på gode, tunge pressøvelser og få opp et godt grunnlag før man begynner å tenke på detaljer.
Ikke kast bort dyrebar energi og gå i volumfella.

Utlogget Lebron

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

SV: Bryst volum ?
« #18 : 10. mai 2006, 19:22 »
For godt trente kroppsbyggere ja..
Det er lite vits for nybegynnere å slenge inn mangfoldige øvelser for å treffe brystet og stimulere vekst fra alle mulige vinkler. Forskjellene er uansett små (aktivering av øvre og nedre bryst) eller ikke-eksisterende (aktivering av midtre indre, øverste skrå del, kanten rundt etc.).
Fokuser på gode, tunge pressøvelser og få opp et godt grunnlag før man begynner å tenke på detaljer.
Ikke kast bort dyrebar energi og gå i volumfella.

Volumfella ?

Celdiir

  • Gjest
SV: Bryst volum ?
« #19 : 10. mai 2006, 19:40 »
Volumfella ?

Starte på et treningsprogram i den troen at man er nødt til å ha et skyhøyt volum (mange øvelser og mange sett) på hver muskel for å få muskelen til å vokse i bredden, i høyden, nedover, oppover, trene fram deffinisjon. Ofte går minst et par av settene til failure. Og når framgangen uteblir slenger man gjerne på enda flere sett for å virkelig knuse muskelen.

Trening med for høyt volum og/eller intensitet over tid er en (av flere) årsaker til overtrening

Utlogget baads

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

SV: Bryst volum ?
« #20 : 10. mai 2006, 19:45 »
når jeg trener bryst, kjører jeg totalt ca 9-12 serier. er det overkill???

Utlogget Candy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 36

SV: Bryst volum ?
« #21 : 10. mai 2006, 19:50 »
når jeg trener bryst, kjører jeg totalt ca 9-12 serier. er det overkill???

Jeg kjører 3 set med benk. 3 set med skråbenk og 3 set med en annen øvelse som går på bryst (husker ikke navnet).. Altså 9 set. For meg funker det bra, så jeg vil ikke tro at 9-12 er for mye.

Celdiir

  • Gjest
SV: Bryst volum ?
« #22 : 10. mai 2006, 20:01 »
når jeg trener bryst, kjører jeg totalt ca 9-12 serier. er det overkill???

Trenger slettes ikke være det. Er som mange faktorer som spiller inn, slik som kosthold, søvn, stress i hverdagen, hvor tungt du trener brystet og hvor ofte. Et strykeløftprogram har ofte ganske mange sett og høy frekvens, men failure trening er vel nokså sjelden kost. I HIT-trening går man derimot til failure på arbeidssettene, men til gjengjeld er volumet ganske lavt (1-4 ulike øvelser med et arbeidsett+opvarming) og frekvensen er sjeldnere (1-2 gang i uka pr. muskelgruppe). Også har man et hav av ting som ligger i mellom disse.

Mange veier til Rom med andre ord, så i bunn og grunn er det kun du som kan svare om 9-12 arbeidssett er for mye for deg selv. Bare å kjenne etter på kroppen. Mange på forumet foretrekker jo en splitt av et eller annet slag hvor volumet er sånn passe.
Mine innvendiger var kun mot den videoen der, hvor man lett kan bli ledet inn i den tro at man er nødt til å trene 12 ulike øvelser for å utvikle brystet.

Utlogget labamba

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

SV: Bryst volum ?
« #23 : 11. mai 2006, 21:52 »
Hva menes egentlig med "failure" ?

Celdiir

  • Gjest
SV: Bryst volum ?
« #24 : 11. mai 2006, 22:50 »
Hva menes egentlig med "failure" ?

Når man trener til failure trener man til muskelen er utmattet. I løpet av et sett blir gjerne de siste repetisjonene ekstra tunge. Når du kommer til en repetisjon du ikke klarer å utføre uten hjelp har du trent til failure.

Hvis denne utmattelsen inntrer når man løfter vekta er det en konsentrisk failire. Skjer dette derimot når man senker vekta kalles det en eksentrisk failure.

Utlogget labamba

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 16
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 16

SV: Bryst volum ?
« #25 : 12. mai 2006, 11:16 »
Så man trenger altså ikke trene til failure? Jeg gjør stort sett det hver gang, i alle fall på de fleste muskelgruppene.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Bryst volum ?
« #26 : 12. mai 2006, 11:20 »
Så man trenger altså ikke trene til failure? Jeg gjør stort sett det hver gang, i alle fall på de fleste muskelgruppene.

ingen vits i å trene til failure hver eneste gang, bedre å trene med overskudd..
Smiley

Utlogget Tronder'n

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 39

  • Benzaholic...
SV: Bryst volum ?
« #27 : 15. mai 2006, 18:23 »
Dessuten finnes det en treningssekvens med Milos Sarcev her: http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm
som er veldi lærerik. Skjekk den ut.

Ahh, sinnsykt... tok med meg tipsene til Milos på treninga idag og fokuserte godt på hva han sa. Ut med kassa, armene i 90 grader ut fra kroppen, og litt hvile når stanga er i bånn. Sitter nå og kjenner det sykt i kassa. Det formelig svir, på en positiv måte.  Bow Kickass Grin
Høyde 168
Vekt 73 kg, mål 80kg
Benkpress 2RM 100kg
Trent i litt over ett år

Utlogget DagE

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 787
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 787

  • Et etterlengtet comeback!!! :)
SV: Bryst volum ?
« #28 : 15. mai 2006, 23:18 »
Ahh, sinnsykt... tok med meg tipsene til Milos på treninga idag og fokuserte godt på hva han sa. Ut med kassa, armene i 90 grader ut fra kroppen, og litt hvile når stanga er i bånn. Sitter nå og kjenner det sykt i kassa. Det formelig svir, på en positiv måte. Bow Kickass Grin
Den videoen er veldig informativ som nevnt tidligere i tråden.
Ser mange som løfter feil. Bra at du fikk denne opplevelsen.... spre det gode(og riktige) budskapet til de som trenger det. 

Til alle:
Husk at alle øvelser dere gjør skal strekke muskelen(der det er mulig). Vær strikt i utførelsen, ikke hiv på for tungt. 

Så man trenger altså ikke trene til failure? Jeg gjør stort sett det hver gang, i alle fall på de fleste muskelgruppene.
Failure er veldig tungt for muskelen og skal ikke utføres ved hver trening. Faren for at muskelen ikke greier å restituere seg til neste trening er stor, dermed mister vi den viktigste fasen av hele treningen: Muskelbyggingen.  Sad

Den viktigste delen av treningen er hvile/spise. Vektløftingen er kun et middel for å "skade" muskelene slik at vi setter i gang prosessen med å reparere muskelfibrene.  Doktor

Ikke løft tungt fordi det er "kult". Løft smart. Book
Ser altfor mange gutter som løfter for tungt og gjør dårlige reps grunnet dette. Dette er en farlig lett måte å få skader på.
Skader er ikke lett å bli kvitt, det trengs god tid og en god tålmodighet. Undecided

Nei, finn en naturlig og god progresjon i treningsprogrammet ditt. Og det vil ikke gå lenge før en er langt forbi de "kule" som løfter tungt. Så langt er det ingen av disse kule guttene på gymen hos meg som har samme progresjonen som jeg har.  2thumbsup

Det er gøy å løfte tyngre og tyngre, mens de stadig vekk sliter med den samme tunge vekten hver gang. Grin
Men det hadde ikke vært gøy hvis ikke progresjonen hadde vært riktig i forhold til min kropp. Tren med hode gutter, ikke med stoltheten.  Deal

Sorry, det var ikke meningen å blåse ut her men...  blush det bare rant ut. Det var ikke ment som kritikk til noen her, kun et hjertesukk...  what
Tren vel!

Treningsdagbok        Bildeprofil
Et lite steg hver dag....
Vekt 2008: 

Celdiir

  • Gjest
SV: Bryst volum ?
« #29 : 15. mai 2006, 23:25 »
Til alle:
Husk at alle øvelser dere gjør skal strekke muskelen(der det er mulig). Vær strikt i utførelsen, ikke hiv på for tungt. 
Failure er veldig tungt for muskelen og skal ikke utføres ved hver trening. Faren for at muskelen ikke greier å restituere seg til neste trening er stor, dermed mister vi den viktigste fasen av hele treningen: Muskelbyggingen.  Sad

Er egentlig sentralnervesystemet som sliter ved failuretrening og har problemer å innhente seg. Musklene innhenter seg temmelig fort. Men så spiller jo sentralnervesystet en viktig rolle for å løfte vektene, at man ikke kan undervurdere disse. Budskapet forblir derfor det samme Smiley

Bra skrevet! Løft smart! Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!