Skrevet av Emne: Nytt program: HSS-100?  (Lest 2613 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Nytt program: HSS-100?
« : 12. mai 2006, 09:45 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
Har du tenkt på å prøve et helt nytt program i det siste, for å sette litt fart på treninga? Det er klart, det begrenser seg hva man innenfor rimelighetens grenser kan komme opp med som er helt nytt, da det aller meste i en eller annen form allerede er prøvd.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Nytt program: HSS-100?
« #1 : 12. mai 2006, 13:05 »
Dette er ikke spesiellt nyskapende, men i grunnen veldig interessant fordi jeg har selv benyttet et kjent treningsopplegg for "yngre" gutter og nybegynnere som vil bli raskt sterke og "store". Altså få så bra resultat med tanke på å bygge opp kroppen så raskt som mulig.

Det jag da har satt opp 3 set pr øvelse hvor første sett er 5 reps, andre set 10reps og tredje set 15 reps.

Det er ikke like mange avsluttende reps som fortalt i artikkelen, men går fint an å kjøre gjennom kroppen 2 ganger i uka med en fornutig 2-split.

Superset er fint som et krydder i treningen, dropset like så. Forstår ikke hvorfor du sier at det som tradisjonellt menes med superset er agonist-antagonist. For meg er og har alltid superset vært 2-3 påfølgende forskjellige øvelser på samme muskelgruppe.

Superset og dropset er uansett noe som ikke anbefales brukt av nybegynnere og på hver eneste treningsøkt. For en gang i mellom som avslutning på et gammelt program før man setter i gang med et nytt eller for en kortere periode på 2-3 uker.

Denne måten å sette sammen treningsprgram på er garantert en fin måte å bedre treningslysten på og et fint ledd i variering av treningen gjennom året.

Soje

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Nytt program: HSS-100?
« #2 : 12. mai 2006, 13:19 »
Dette er ikke spesiellt nyskapende, men i grunnen veldig interessant fordi jeg har selv benyttet et kjent treningsopplegg for "yngre" gutter og nybegynnere som vil bli raskt sterke og "store". Altså få så bra resultat med tanke på å bygge opp kroppen så raskt som mulig.

Det jag da har satt opp 3 set pr øvelse hvor første sett er 5 reps, andre set 10reps og tredje set 15 reps.

Det er ikke like mange avsluttende reps som fortalt i artikkelen, men går fint an å kjøre gjennom kroppen 2 ganger i uka med en fornutig 2-split.

Superset er fint som et krydder i treningen, dropset like så. Forstår ikke hvorfor du sier at det som tradisjonellt menes med superset er agonist-antagonist. For meg er og har alltid superset vært 2-3 påfølgende forskjellige øvelser på samme muskelgruppe.

Superset og dropset er uansett noe som ikke anbefales brukt av nybegynnere og på hver eneste treningsøkt. For en gang i mellom som avslutning på et gammelt program før man setter i gang med et nytt eller for en kortere periode på 2-3 uker.

Denne måten å sette sammen treningsprgram på er garantert en fin måte å bedre treningslysten på og et fint ledd i variering av treningen gjennom året.

Soje

Såvidt jeg kan se, har jeg ikke hevdet annet enn at jeg synes programmet er interessant, og at treneren er flink på nettopp å lage programmer med "vrier" som bidrar til nettopp det. Som jeg også nevner, så skal det jo godt gjøres å komme opp med et effektivt program som skiller seg klart fra alt annet som hittill er prøvd...

Det programmet du skisserer har forsåvidt visse likhetstrekk med HSS-100, men det er jo på ingen måte likt. Jeg vil heller ikke si at det likner, spesielt ikke når du skisserer en 2split.

Jeg nevner agonist-antagonist fordi min erfaring er at de to nevnte definisjonene av supersett begge er utbredt blant folk, og fordi jeg har registrert flere som oppfatter det som agonist-antagonisttrening.

Når det gjelder bruk av programmet, så er nok intensjonen til Thibaudeau å bruke dette som en del av et periodisert opplegg, ikke som et helårsopplegg. Det er heller ikke noe typisk nybegynnerprogram, men gjerne noe du prøver ut når du har litt mer erfaring.

Den hyppige bruken av supersett, og trenerens intensjon med det kan jeg ikke svare for utover det som står i artikkelen, men jeg ser heller ikke hvorfor dette skulle være negativt slik det er skissert her.

Takk for respons. Smiley

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
SV: Nytt program: HSS-100?
« #3 : 12. mai 2006, 13:45 »
Den hyppige bruken av supersett, og trenerens intensjon med det kan jeg ikke svare for utover det som står i artikkelen, men jeg ser heller ikke hvorfor dette skulle være negativt slik det er skissert her.

Takk for respons. Smiley

Supersett og dropsett kan bli negativt hvis det brukes for mye i form av overtrening og uteblivende resultater. Brukes med måte og som et "krydder" i treningsplanen mot nye resultater på lik linje med variasjon mellom tunge og lette vekter osv.

Sunt å diskutere treningsmetoder frem og tilbake da dette kan gi folk et nytt syn på sin trening og innse at man ikke alltid kan holde på med 3x8-10 for å få best mulig resultater.

Soje Smiley

Utlogget burgermannen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

SV: Nytt program: HSS-100?
« #4 : 13. mai 2006, 08:54 »
jeg har alltid brukt dette programmet på skyldre og bryst Tongue finni på det selv egentli. merka at jeg ble kortere støl. om ikke støl i det heletatt

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Nytt program: HSS-100?
« #5 : 13. mai 2006, 20:15 »
Stort sett enig i det du sier Soje, men ikke enig i at supersett er brukt så heftig i dette programmet, at det vil ødelegge. Såfremt det ikke kjøres kontinuerlig såklart, men det er heller ikke Thibaudeaus intensjon.

Celdiir

  • Gjest
SV: Nytt program: HSS-100?
« #6 : 18. juli 2006, 16:30 »
Legger ut noen linker til programmer hvor HSS-100 prinsippene er brukt slik at man kan få se det i praksis.

I tillegg er det mange spennende øvelser i disse programmene man alltids kan plukke opp og bruke i sin egen trening.

Most Powerful Program Ever?
The HSS-100 Program — Bodybuilding With an Edge


HSS-100: Shoulder Specialization

HSS-100: Back Specialization

HSS-100: Chest Specialization

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!