Skrevet av Emne: HJEEEELP!  (Lest 2685 ganger)

Utlogget Javel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

HJEEEELP!
« : 14. august 2003, 08:42 »
Hva er den beste metoden for å bedre kondisjonen? Jeg skal ha diverse tester på skolen og må se og forbedre kondisjonen.. Sier takk for alle tips!

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

Re:HJEEEELP!
« #1 : 14. august 2003, 09:12 »
Interwalltrening.
Eat Lift Sleep

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

Re:HJEEEELP!
« #2 : 14. august 2003, 12:11 »
Ja, men er ikke interwalltrening det beste for og øke kondisjoen?
Eat Lift Sleep

Utlogget Javel

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Re:HJEEEELP!
« #3 : 14. august 2003, 15:18 »
Jeg tror jeg skal følge rådet om å springe løypa 2-3 ganger i uka, og se om jeg ikke får resultater av det..D var en veldig god ide, som jeg ikke kom på..De enkleste ideene er ikke alltid de enkleste å komme på!:)

Tusen Takk

Utlogget IronMind

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 259

Re:HJEEEELP!
« #4 : 14. august 2003, 19:53 »
Ja, men er ikke interwalltrening det beste for og øke kondisjoen?
For den anaerobe utholdenheten: Jo.
For den aerobe utholdenheten: nei.
Man på trene utholdenhet for det formåle man har. Vil man bli en god langdistanse løper må man trene slik at energifrigjøringen foregår aerobt(Energifrigjøring med oksygen til stede). Vil man blki bedre til å løpe med høy intensitet over kortere tid må man trene anaerobt. ved anaerob energifrigjøring er energifrigjøring uten oksygen tilstede.
25 år - 188 cm - 88 kg
RAW: Mark: 210 Benk 142,5 KB: 180

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:HJEEEELP!
« #5 : 15. august 2003, 09:49 »
Jeg ville lagt inn noen intervaller jeg også. Fra første stund. Jeg hadde en runde rundt byggefeltet der jeg bodde før som var 4.1km. Første gang jeg løp den så var tiden så vidt under 17 minutter. Ikke spes imponerende. Så begynte jeg å trene litt intervaller. Fant en løype i skogen som det var litt kupert terreng i og en liten oppoverbakke på slutten. Løypa var vel kanske 200-250 meter lang. Løp alltid 10 ganger på en trening. De ni første holdt jeg såpass høy fart at jeg kom igjennom løypa på ca 40 sek. Så jogget jeg veldig sakte tilbake. Når jeg hadde kommet tilbake så var det på'n igjen med en gang. Den siste spurten var så rask som jeg klarte, ca 36 sek.

Når jeg holdt på med dette fra vår til høst så hadde tiden min kommet ned i 15.45 på den 4.1km lange runden.

Uansett så er det fint å bruke intervaller til å forbedre kondisen enda mer. Men distansen du løper intervaller på må stå i forhold til den avstanden du skal bli god på. Skal du bli god på 100m så har du 30-60 meters intervaller. Skal du bli god på 800m så er den intervallen jeg hadde grei. Skal man bli god på 5km så vil jeg tro en kombinasjon mellom 300m og 1000m intervaller er greit, osv osv...

Intervaller hjelper deg til å nå en bedre tid raskere enn om du bare løper den vanlige runden to-tre ganger i uka. Prøv å ha en intervall trening tre dager før du skal testes. Fri fra treningen de to andre dagene før testen. Da skal jeg love deg at du har overskudd på testen. Husk for all del å spise sundt også og få i deg nok mat.

Soje

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:HJEEEELP!
« #6 : 18. oktober 2003, 02:50 »
også her vil jeg anbefale  å lese en treningslære bok - feks "treningslære" av a. gjerset  og co. denne bruker vi på studiet mitt ( fysioterapi 1.år) og den ser ganske grei og innholdrik ut Smiley
når det gjelder det  ironmaid sa er ikke dette helt borti natten- du må trene utifra det du ønsker å oppnå...skal du løpe langt må du trene på dette og sørge for at kroppen klarer å ta opp nok oksygen til å gjennomføre hele turen ..altså aerob trening...det går sikkert an å trene intervall på dette som nameless sa....
skal du imidlertid løpe raskt og kort må du trene på dette...( intervalltrening her også er bra:)) ...du bør som sagt lese litt treningslære , men ved et raskt overblikk kan  et eksempel  på anaerob intervall trening være : løp 200 m med noe under max intensitet , pause i 20- 30 sek kjør fire "arbeidsperioder" (altså 200m sprint) per serie og kjør 2- 3 serier  med 3-5 min pause mellom hver serie.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!