avstemning
Spørsmål: Burde AAS kriminaliseres ?
Ja
Nei

Skrevet av Emne: Burde AAS kriminaliseres?  (Lest 21702 ganger)

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #60 : 29. mai 2006, 22:30 »
Jeg synes dette er festlig...
uansett hva man diskuterer eller prøver komme frem til ang AAS , så ender det opp i en "ordfight" om hvorvidt byggere bruker, er dumme osv...

Jeg mener faktisk at det ikke bør kriminaliseres.
Vi har INGEN skikkelige forskningsrapporter på hvor stor skade dette gir, og det er ikke påvist samfunnskadelige , eller samfunnsøkonomisk skadelige "bieffekter" av bruk av AAS.

Skal noe kriminaliseres, så må dette sees på som endter samfunnsmessig skadelig eller samfunnsmessig økonomisk skadelig...
Og her foreligger ikke noe slikt.

Jeg tror at med en kriminalisering av bruker av steroider, så vil mange skyte seg selv i leggen. jeg vet av både politi , og leger , som har brukt/bruker AAS... Desverre!!!
Med kriminalisering vil vi få en "å sette bukken til havresekken-effekt".

Må også ta med, noen som nevnte usa og alkoholforbudet, Politiet har i alle sammenheng hvor nytelsesmidler har blitt forbudt, vist seg å være korrupt. Dette skjedde også i Norge under alkoholforbudet , og under bensinkrisen på 60 -70 tallet.. ( bensin var dog ikke nytelsesmiddel..... Men like fult stod politi i narvik og solgte til venner og bekjente av statens rasjoneringer)  ...
Meste parten av de "lovløse" tilstandene i USA , var laget av korrupt politi. Politiet var de som fraktet og Importerte til bruk i "forebyggende" arbeid...
Og da opiumshandelen fra kina på 1800 tallet ble forbudt, var det politi og regjering som denne gangen også stod bak innførsel til "medisinsk bruk" .
Jeg mener IKKE at Norge vil få korrupte politi og leger ( det har vi nok helt sikkert allerede på enkelte plan ) , men at undergrunnsbevegelser  og mafiavirksomhet vil blomstre ...

Kom heller med skikkelig informasjon om det, ikke indoktriner folk med udokumenterbare leke-fakta. Det hjelper ikke på røykerne, så det kommer ikke til å hjelpe på de brukerne av steroider heller..

Nann-Rosita
Du mener at det ikke er mulig med lover og regler,fordi det er "noen" som bestandig kommer til å bryte dem.. what
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #61 : 29. mai 2006, 22:32 »
Skikkelig informasjon om det vil nok ikke gjøre mye, det virker jo som det blir tatt imot med åpne armer av en del folk her på forumet, og vi burde være rimelig informerte her.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #62 : 29. mai 2006, 22:50 »
Jeg tror det hadde blitt mye mere oversiktlig og mindre på disse kriminelle miljøene hvis vi hadde ordnet en slik "resept"ordning til de som vil bruke AAS.For det viser seg at det er marked for det,og det er tvilsomt at alle vil slutte med det.derfor synes jeg at det burde vært legen som utsteder resept for slike ting.Dvs.du må til nærmeste apotek for å få kjøpt din dose.Da vil alle også være sikre på å få rene produkter.

Høres ut som et fornuftig forslag. Det vil nok garantert ikke bli noe mindre bruk av steroider bare fordi en truer med vann og brød. De som ønsker inntak av slike hormonpreparater klarer da alltids å få tak i det likevel. Noe som leder oss inn på det neste poenget ditt: Får de tak i det de skal ha, eller tror de at de får tak i det? Med besøk til lege og resept mot apotek, ville en (hvis valget var tatt) i det minste være sikker på at en fikk det en skulle ha.

Hvorvidt det var så mange leger som ville stille opp på en slik ordning derimot er uvisst. De sorterer i to ulike leirer: a) Leger som mener det strider mot deres legegjerning å hjelpe et annet menneske å potensiellt påføre egen kropp skader (i varierende grad), og b) Leger som tenker som så at har noen først tatt valget, så kan en like gjerne hjelpe stakkaren å minimalisere skadevirkningene.

Noe sier meg at de fleste leger her til lands ville havnet i kategori a.

Utlogget Espen Leon

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 443
  • Honnør: 149
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 443

  • We love tabatas
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #63 : 29. mai 2006, 23:14 »
Selv om man hjelper "stakkaren" med å minimalisere skadevirkningene så påfører legen indirekte en del skadevirkninger over tid, og det strider i mot det de står for.

Instruktør Jeet Kune Do
1.dan Kali Sikaran
1dan Hiep Vo Mon
Blått 3 Krav Maga Norge
Trener 1 selvforsvar NIF

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #64 : 30. mai 2006, 02:36 »
Tror jeg melder meg ut av denne diskusjonen, nytter jo ikke å diskutere noe som helst med usaklige fjortisser som tror de vet alt... UaC får kjøre kampen videre Wink

Ooh! Ad hominem! *Skjelve*

Det virker som om poenget med innlegget mitt gikk deg hus forbi. Jeg påpekte bare at den gjengse definisjon av 'misbruk' ikke lett lar seg bestride. Enten det er gymrotter som trykker i seg sustanon eller Frogner-fruer som knasker valium, så er bruk utenom medisinsk behov per definisjon misbruk. Ta det opp med dem som skriver lovverket.

Jeg har ikke noe imot at folk bruker AAS, det er deres egen sak. Ei heller ser jeg noen grunn til å ulovliggjøre det så lenge andre, minst like skadelige livsstiler forblir lovlige. Men la oss kalle en spade en spade; misbruk er og blir misbruk.

Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #65 : 31. mai 2006, 02:50 »
Selv om man hjelper "stakkaren" med å minimalisere skadevirkningene så påfører legen indirekte en del skadevirkninger over tid, og det strider i mot det de står for.

Det blir som å velge å leve med øynene åpen eller lukket. En kan fortelle disse menneskene at de får seile sin egen sjø, i visshet om at skadevirkningene fremfor å minimaliseres har potensiale til å virkelig utarte seg til noe alvorlig.

Leger hjelper daglig mennesker som påfører kroppen sin skade. En vil ikke la være å gi motgift til en heroinist fordi han burde visst bedre. Eller slutte å gi råd til en alkoholiker fordi leveren snart er gåen likevel. Om en jevnlig monitorerer blodverdier med mer ... og gir tilbakemeldinger til en pasient på bruk av hormonelle preparater, så er dette fullt i tråd med legegjerningen etter min mening. Med utgangspunkt i at det er mye "skittent stoff" i omløp, så ville det ikke være noe negativt om det var mulig å få disse preparatene via lege.

Legen påfører ingen skadevirkninger. Legen bistår til å minimalisere skadevirkninger. Dette er to helt forskjellige utgangspunkt. Alle profesjonelle idrettsmenn/kvinner som benytter dop på elitenivå, har vanligvis et sterkt medisinsk støtteapparat i ryggen.

Bruk av AAS har en tendens til å stigmatiseres. De sterkeste kritikerene har ofte ingen problemer med å drikke seg sanseløs neste helg. Hvorfor skal én helseskadelig aktivitet være mindre negativ enn en annen? Alvorlige bivirkninger og skader på indre organer kommer jo vanligvis etter mange års bruk og da i tillegg ofte som et resultat av uheldige kombinasjoner av preparater og feil-dosering. På mange måter kan du si at AAS (i den grad du skal si at preparatene tar liv) tidsmessig dreper på samme måte som alkohol. Det er mange skinnhellige mennesker som skal fordømme andre menneskers handlinger nord og ned.

Kanskje en først og fremst skal feie for egen dør og stå ansvarlig for sine egne valg, samtidig som en lar andre få lov til å leve i tråd med sine valg?

 No no






Utlogget Quadriceps

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

  • Do or do not. There is no try!
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #66 : 31. mai 2006, 02:58 »
Ooh! Ad hominem! *Skjelve*

Det virker som om poenget med innlegget mitt gikk deg hus forbi. Jeg påpekte bare at den gjengse definisjon av 'misbruk' ikke lett lar seg bestride. Enten det er gymrotter som trykker i seg sustanon eller Frogner-fruer som knasker valium, så er bruk utenom medisinsk behov per definisjon misbruk. Ta det opp med dem som skriver lovverket.

Jeg har ikke noe imot at folk bruker AAS, det er deres egen sak. Ei heller ser jeg noen grunn til å ulovliggjøre det så lenge andre, minst like skadelige livsstiler forblir lovlige. Men la oss kalle en spade en spade; misbruk er og blir misbruk.

Tja, selv "misbruk" blir et definisjonspørsmål. For folk flest betyr "misbruk" at en benytter disse preparatene fordi det finnes regler som forbyr inntak av disse preparatene i forbindelse med konkurranser.

Men hva er misbruk egentlig? Er misbruk noe som måles i henhold til dopingreglement? Er misbruk å innta et anabolt steroid i henhold til anbefalte doseringer for preparatet? Som sagt, selv her blir det et definisjonspørsmål, hvor svaret ikke nødvendigvis er gitt på forhånd.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #67 : 31. mai 2006, 09:47 »
Mere bensin på bålet.

Mer: "Mannen som var kroppsbygger"...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118162

Sad Fæl sak, men tror fortsatt cocain, speed m.m har mere skyld i slike ting en aas.

L


Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Ksvensen

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 529
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 529

SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #68 : 31. mai 2006, 09:57 »
Stygg sak, men det viser kanskje andre som evnt bruker aas at de burde holde seg langt unna andre narkotiske stoffer. Folk som er seriøse med trening og kost surrer seg ikke borti annen dop. Om det skal kriminaliseres syntes jeg heller de som blir tatt i kriminalitet burde få strengere straff om han har brukt aas. Istedet for de bare kan gå inn på ett gym og arrestere en stakkar som trener livet ta seg, spiser bra og ellers lever som en stille og rolig person.

mvh

Kenneth


Konkurrerende utover i Kroppsbygging.

Utlogget Fitnessgutt

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 689
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 689

  • BPM Slave =)
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #69 : 31. mai 2006, 10:06 »
Mere bensin på bålet.

Mer: "Mannen som var kroppsbygger"...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=118162

Sad Fæl sak, men tror fortsatt cocain, speed m.m har mere skyld i slike ting en aas.

L



No Offence Lars, men herregud! Du var den siste jeg trodde kom til å skrive et slikt usaklig innlegg. Greit nok at du prøver å gjøre det godt igjen med den siste linjen du skrev, men det hadde vel kansje vert en fordel om du hadde satt deg inn i saken før du utalte deg? Mannen var jo totalt psykotisk, han var kjent for å blande sprit og ghb. Å slenge den linken inn i denne tråden burde du holdt deg for god til og heller latt en eller annen styrkeløfter, ADN'er, Slux'er eller Shemhazai'er gjøre det.
"Gal morder brukte aas innlegg" 
www.Oddibuilding.com
It aint the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog

DuMonde

  • Gjest
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #70 : 31. mai 2006, 11:04 »
En ting jeg ikke helt skjønner med denne loven som vi har i dag på AAS (som går under legemiddel-loven om jeg ikke tar feil? )

altså hvis vi har et tenkt scenario:
Jeg tar flyet til et land i verden, og kjøper meg under 5gr testosteron, som jeg tar med meg hjem. Jeg får dette igjennom tollen, og plasserer det hjemme. Når dette da er hjemme, og politiet kommer tilfeldigvis på døra mi for å ransake rommet mitt for... tja, la oss si tyvegods/mordvåpen..Whatever. Dem finner testosteronen.

Er det da pr definisjon lovlig av meg å ha den? Kan jeg teipe ampuller til capsen min og bruke dem som pynt? Har hørt tilfeller der politiet bare har beslaglagt alt sammen, men har dem lov til dette? Det er litt rar lovgivning her.... Tongue


Når det kommer til kriminalisering sier jeg BLANKT nei. Dette pga det ikke er noen dokumenterte agressivitets-virkninger på AAS, og at bivirkningene som kan forekommer går ut over brukeren. I tilfeller hvor man tar AAS under bra omstendigheter, tror jeg det kan skje tilnærmet bivirkningsfritt. Da med forbehold om at man holder seg til milde lavandrogene steroider. Misbruk (min definisjon av misbruk er Store stackinger, Høye doseringer, Veldig sammenhengende bruk "på hele tiden", osv) vil mest sannsynlig føre til en eller flere uheldige bivirkninger i løpet av noen år.

Utlogget Lars H

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 944
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 944

  • TEAM STRONGMAN ROY HOLTE!!! VIKINGS 4 EVER!
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #71 : 31. mai 2006, 11:04 »
No Offence Lars, men herregud! Du var den siste jeg trodde kom til å skrive et slikt usaklig innlegg. Greit nok at du prøver å gjøre det godt igjen med den siste linjen du skrev, men det hadde vel kansje vert en fordel om du hadde satt deg inn i saken før du utalte deg? Mannen var jo totalt psykotisk, han var kjent for å blande sprit og ghb. Å slenge den linken inn i denne tråden burde du holdt deg for god til og heller latt en eller annen styrkeløfter, ADN'er, Slux'er eller Shemhazai'er gjøre det.
"Gal morder brukte aas innlegg"

Ikke det jeg mente med posten. Det jeg mente var "mere bensin på bålet", eller det jeg mener er fakta:
Media har skapt AAS til det "morderdopet" det blir sett på av mange.
Jeg mener ikke dette, men for Ola Normann, som ikke vet en dritt om noen av delene, så kan dette være nok for dem å danne seg mening om at aas bør kriminaliseres.

Media har trukket paraleller i årevis mellom voldshandlinger og AAS, uten å i det hele tatt vite noe om temaet.

Tenk på eventuelle politikere som leser disse avisene. "Huff, enda et steroideanfall som fikk noen drept, noe må gjøres".

De går inn for kriminalisering, fordi tilfeller  som det overnevnte skjer med AAS brukere innvolvert.
 Det de ikke tar i betraktning, til tross for at det står svart på kvitt er narkobruken inni det hele.

Jeg mener ikke AAS er noe Psycho dop, jeg kjenner ALT for mange som bruker som er greie folk til å tro på propogandaen, men postet denne, for å illustrere min mening om at det faktisk er media som skaper det ektremt missforståtte folkesynet om at AAS gjør folk gale.

Til tross for at KRIPOS konkluderer med at linken mellom aas bruk og aggresjon er tvilsom, hører folk heller på VG og Dagbladet.. Deet er tross alt der all faglitteraturen er;)

L

Lars Helge Kristensen

Konkurrerende utøver innen Strongman

Beste løft: 245kg i knebøy, 190kg benkpress og 280kg i markløft. Nå 23 år gammel
Sponset av:
Team Stronman Roy Holte
Viking Supplements System

2003; NM-105kg Husker ikke Plass
2004; NM-21år  3 plass
2007; BOV "Fersk" 4 plass
2007; 8 plass P.N Strongman SHow Larvik, Storklassedebut

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #72 : 31. mai 2006, 11:13 »
altså hvis vi har et tenkt scenario:
Jeg tar flyet til et land i verden, og kjøper meg under 5gr testosteron, som jeg tar med meg hjem. Jeg får dette igjennom tollen, og plasserer det hjemme. Når dette da er hjemme, og politiet kommer tilfeldigvis på døra mi for å ransake rommet mitt for... tja, la oss si tyvegods/mordvåpen..Whatever. Dem finner testosteronen.

Er det da pr definisjon lovlig av meg å ha den? Kan jeg teipe ampuller til capsen min og bruke dem som pynt? Har hørt tilfeller der politiet bare har beslaglagt alt sammen, men har dem lov til dette? Det er litt rar lovgivning her.... Tongue
Her er det ikke snakk om lovgivning.. her er det snakk om tjenesteinstruks og hva de leter etter hos deg. Som tidligere sagt, politiet har sjelden farmakologisk utdannelse, ei heller har de mer juridisk utdannelse enn nødvendig. Så av alle de tusener av forskjellige situasjoner en polititjenestemann kommer opp i, så har han ikke alltid oversikt over gjeldende juridisk praksis i forskjellige medisinske tilfeller og besittelsessaker.. altså; tjenestemannenvet ikke, og prøver heller ikke å holde koll på, hva som er legemiddel og hva som er narkotika. Under en razzia vil derfor ALT bli inndratt, og så undersøkt senere. Du vil bli straffeforfulgt for besittelse av narkotikaen, og i værste fall (hvis de gidder regne brukerdosene om i rene gram) vil du få problemer med å få tilbakelevert medisin du ikke har resept på. Dette på samme måte som hvis razziaen var hos din mor, og hun hadde 20 esker paralgin liggende.. hun ville ikke fått tilbake en eneste eske uten gyldig resept. Smiley

Så kort forklart: hver tjenestemann har følgende formål med beslag i en razzia:
søke samle sikre spor som sannsynliggjør siktedes skyld såvel som skyldfrihet.

DuMonde

  • Gjest
SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #73 : 31. mai 2006, 11:24 »
Takker for en fin forklaring Smiley
men dem har ikke mulighet til å straffe deg på noe vis? du har ikke gjort noe ulovlig?

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Burde AAS kriminaliseres?
« #74 : 31. mai 2006, 11:27 »
Jeg har ikke hørt om andre enn smuglere av doping som har blitt straffet for noe... men hvorfor skal politiet ransake hjemme hos deg?? Hvis man holder sin sti ren, har man ingenting å frykte fra politiet.

Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!