Skrevet av Emne: Knebøy utførelse?  (Lest 1508 ganger)

Utlogget Fitnessgutt

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 689
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 689

  • BPM Slave =)
Knebøy utførelse?
« : 17. juli 2006, 19:35 »
Jeg har hatt skade i venstre kne på grunn av overbelastning grunnet bøy, hacklift og beinpress. Har ikke noe smerter nå og vil begynne og kjøre bøy igjen så snart jeg har fått meg knebind. Men hvordan bør jeg kjøre knebøyen?

I tillegg vil en knebøy under parallell involvere gluteus og hamstring i større grad, og disse musklene er med på å stabilisere kneleddet. En knebøy til kun 90 grader (eller mindre) kan en ta uten å ha strammet opp musklene på baksiden av låret, og da blir skjærkreftene i kneet fort (for) store!  Shocked

Så ville det være lønnsomt for meg og kjørt med lettere vekter enn normalt og gått under parallell, og hvor langt under? Eller bør jeg stoppe på 90 grader?

Jeg er også litt i tvil om støtteøvelser, har ikke adductor/abductor der jeg trener men er det noe annen øvelse jeg kan ta utenom de som tar direkte på quads eller hamstrings for å forebygge kneskade?

Og til slutt, bør jeg skaffe meg balansebrett/pute?

EDIT: Ja jeg tøyer mye fremside, bakside, lysk, legger, rumpe osv etter trening Wink
www.Oddibuilding.com
It aint the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog

Utlogget AgentOrange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 109
  • Honnør: 47
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 109

SV: Knebøy utførelse?
« #1 : 18. juli 2006, 22:38 »
Så ville det være lønnsomt for meg og kjørt med lettere vekter enn normalt og gått under parallell, og hvor langt under? Eller bør jeg stoppe på 90 grader?

Etter å ha lest boken "Starting Strength" av  Mark Rippetoe så er jeg rimelig overbevist om at en korrekt utført knebøy innebærer liten risiko og er overlegen som styrketrening for store deler av kroppen.

Noe av poenget med å gå lavt (såkalt "ass to the grass") er at en da er nødt til å aktivere støttemusklene på baksiden av låret, og at dette avlaster kneet mye. Dessuten vil en ikke kunne laste på så mye vekter dersom en går så lavt, og dermed er risikoen for at en overbelaster kroppen mye mindre.

Jeg tar meg den frihet å sitere litt her:
"Squat Depth: Safety and Importance

The full squat is the preferred lower body exercise for safety as well as athletic strength. ... The squat, when performed correctly, is not only the safest leg exercise for the knees, it produces a more stable knee than any other leg exercise. ... Correctly is deep, with hips dropping below level with top of patella. Correctly is full range of motion.

Any squat that is not deep is a partial squat, and partial squats stress the knee and the quadriceps without stressing the glutes and the hamstrings. The hamstrings and glutes perform their function in the squat when the hip is stretched to the point where they get tight, at full hip flexion - the deep squat position."

"If it's too heavy to squat below parallel, it's too heavy to have on the back."

Sitat fra: Oddibody
Jeg er også litt i tvil om støtteøvelser, har ikke adductor/abductor der jeg trener men er det noe annen øvelse jeg kan ta utenom de som tar direkte på quads eller hamstrings for å forebygge kneskade?

Dersom du passer på å holde knærne godt utover (korrekt bredde), og passer på å ha knærne over tærne hele tiden, vil styrken i disse musklene også følge med.

Utlogget Fitnessgutt

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 689
  • Honnør: 65
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 689

  • BPM Slave =)
SV: Knebøy utførelse?
« #2 : 20. juli 2006, 12:10 »
Honnør  2thumbsup

Blir godt mulig jeg prøver et sett eller to i dag med superlette vekter for å teste ut Wink
www.Oddibuilding.com
It aint the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!