Skrevet av Emne: Økning  (Lest 2094 ganger)

Utlogget K.Lange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 163

Økning
« : 19. juni 2006, 16:05 »
Hei..

Har nå trent styrke "seriøst" i 3 mnd. og har hatt en fin frammgang i de aller fleste øvelser utenom benkpress.  Og det er nettopp anngående benkpress spørsmålet mitt kommer.

Som sagt har jeg økt i bra i de aller fleste andre øvelser, så jeg spiser nok, men hvorfor øker jeg ikke i benkpress.Huh

Har ikke økt noe de 8 siste øktene. Og dette synes jeg er veldig rart siden jeg er  nybegynner, og har skjønt at det er som nybegynner man har lettest for å øke..

Hjelp   Wink

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Økning
« #1 : 19. juni 2006, 16:31 »
Hvordan har du lagt opp treninga di?
Hvordan er kostholdet ditt?

Kan være at du har trent for hardt, for lite, hatt dårlig teknikk, spist for lite og feil mat...
Smiley

Utlogget Nickname

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 511
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 511

  • Relativt anonym
SV: Økning
« #2 : 19. juni 2006, 16:54 »
Går du ikke opp i benkpress må du... trene benk. Hvile er ekstremt viktig. Jeg har ingen dukumentasjon på dette, men jeg føler best progresjon med 2 harde benkøkter i uken. 5x5 ser jeg på som den mest effektive fordelingen på sett og reps.
Back From the Dead...

... or something like that.

Utlogget K.Lange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 163

SV: Økning
« #3 : 19. juni 2006, 22:21 »

Hvordan har du lagt opp treninga di?
Hvordan er kostholdet ditt?

Kan være at du har trent for hardt, for lite, hatt dårlig teknikk, spist for lite og feil mat...




Slik ser bryst/triceps dagen ut:

Bryst

Benkpress 3*8
Skråbenk 2*8
Flies 3*8
Pullover 3*8

Triceps

Nedpress 3*8
Franskpress 3*8
Triceps exstrentions (elns) 3*8

Som sagt, har økt veldigbra i nesten alle andre øvelser så kostholdet holder vel... Men anngående dårlig teknikk, selv om jeg skulle ha elendig teknikk burde jeg vel ha kunne lagt på noen kilo i løpet av 8?? (Nå har det seg slik at jeg vet at ikke teknikken er problemet her da Tongue)

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Økning
« #4 : 19. juni 2006, 22:34 »
Erstatt den triceps extensionsen med smalbenk 3x8, ta bort pulloveren, legg til et ekstra sett på skråbenken, bytt 3x8 på benkpressen til 5x5 start veldig lett og fokuser på teknikk, så legger du på 2,5 kg annenhver uke (kanskje du klarer hver uke i starten?) så lenge du klarer med 100% teknikk. Når du stagnerer kan du prøve å gå tilbake til 3x8 for en stund. Så eter du masse mat og hviler bra! Husk å tøy skuldre og bryst bra. Ikke glem millitærpresstreninga for skuldre og ryggtreninga Wink

Husk: Avogtil bare stagnerer du, ingenting å gjøre med det.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Raffen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 261
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 261

SV: Økning
« #5 : 20. juni 2006, 11:08 »
Mitt forslag er rett og slett å kjøre en totalt annen benkpress økt på helt andre vekter.

Det forslaget der sier nøyaktig ingenting. Bedre å ikke poste innlegg når en har så lite å komme med.

Slux sitt forslag derimot gir et godt svar på spørsmålet.

Utlogget Wacko

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 762
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 762

SV: Økning
« #6 : 20. juni 2006, 11:20 »
Det forslaget der sier nøyaktig ingenting. Bedre å ikke poste innlegg når en har så lite å komme med.

Slux sitt forslag derimot gir et godt svar på spørsmålet.

Tipper han mente en helt egen benkpress økt. Og om han ikke mente det er det likevel et tips.

Altså det holder jo ikke med 3 sett og 8 reps en gang i uka for å øke i benk. I hvertfall vil du ha en rimlig treg progresjon. Det er min erfaring.
Så å kjøre  benkpress i hvertfall to ganger i uken er lurt, om du vil øke. Og da i tillegg til den bryst/triceps dagen din, kan du legge til en egen benkpressdag. Hvor du virkelig kjører deg heeeelt ut, trener tungt, mange serier osv.  Bare pass på at denne dagen ligger et stykke unna den andre dagen din. For du trenger en del restitusjon på musklene du bruker i benk etter en sånn dag.

Kjør tungt er viktig, hele tiden belaste musklene tyngere, ellers vil det ikke gå fremover. Men selvfølgelig ikke overbelaste. Finn en måte å trene på som passer deg. Men tipset er at du trenger mer enn 3*8 i benk i uka for å øke.

Lykke til.

Utlogget ARH

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 763
  • Honnør: 504
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 763

SV: Økning
« #7 : 20. juni 2006, 12:15 »
Det forslaget der sier nøyaktig ingenting. Bedre å ikke poste innlegg når en har så lite å komme med.

Slux sitt forslag derimot gir et godt svar på spørsmålet.

Hvis du har noenlunde god norsk så hadde du klart å forstå det innlegget. I stedenfor å tvinge ham til å trene f.eks. 5x5 så sier jeg enkelt å greit, tren et annet program. Jeg går utifra han klarer å finne et selv. Når jeg sier andre vekter vil det si at han ikke bare må trene med 80% max og oppover (tunge vekter), men også variere mellom lettere vekter.

Stangneringen i denne sammenhengen vil jeg si er variasjon.
Nidelv Vektløfting, Trondheim

Treningslogg

Utlogget Raffen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 261
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 261

SV: Økning
« #8 : 20. juni 2006, 13:32 »
Hvis du har noenlunde god norsk så hadde du klart å forstå det innlegget. I stedenfor å tvinge ham til å trene f.eks. 5x5 så sier jeg enkelt å greit, tren et annet program. Jeg går utifra han klarer å finne et selv. Når jeg sier andre vekter vil det si at han ikke bare må trene med 80% max og oppover (tunge vekter), men også variere mellom lettere vekter.

Stangneringen i denne sammenhengen vil jeg si er variasjon.

Det var ikke helt enkelt å lese dette utifra innlegget ditt, men når du skriver det på den måte gir det mening.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Økning
« #9 : 20. juni 2006, 17:48 »
Sitat
I stedenfor å tvinge ham til å trene f.eks. 5x5 så sier jeg enkelt å greit, tren et annet program.
  Huh

Tror det å skifte om på reps og sett til noe som mange har hatt stor fremgang med vil funke jeg, fatter ikke hva du mener med program..  Huh

Står på mitt, om han forstår og gjør det jeg sa og spiser nok og trener med teknikk så vil nok det gå bra.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget K.Lange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 163

SV: Økning
« #10 : 21. juni 2006, 15:40 »
Takk for gode tips folkens Wink

Hva med å gå over til 5*5 på bryst/triceps dagen, og i tillegg legge inn en egen benkpress dag?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Økning
« #11 : 21. juni 2006, 15:42 »
Jeg ville prøvd mitt forslag først, men om det ikke hjelper så kan du kanskje pørve med en dag til med benk.. (Men prøv smalbenk for triceps, og millitærpress Grin)






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Raffen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 261
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 261

SV: Økning
« #12 : 21. juni 2006, 16:42 »
Takk for gode tips folkens Wink

Hva med å gå over til 5*5 på bryst/triceps dagen, og i tillegg legge inn en egen benkpress dag?

Jeg vil ikke anbefale deg å gå over til 5x5 hvis du kun har tre måneders erfaring. Et fullkroppsprogram ala RYP vil være mer enn krevende nok.

Utlogget K.Lange

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 163
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 163

SV: Økning
« #13 : 22. juni 2006, 00:35 »
Jeg ville prøvd mitt forslag først, men om det ikke hjelper så kan du kanskje pørve med en dag til med benk.. (Men prøv smalbenk for triceps, og millitærpress Grin)


Millitærpress? Tar ikke den på skuldrene?

Eller mener du bare at det er viktig å ta med den øvelsen sånn ellers?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Økning
« #14 : 03. juli 2006, 21:33 »
Sånn ellers. Men skulderstyrke og tricepsstyrke er veldig viktig når det gjelder å bli sterk i benkpress.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!