Skrevet av Emne: Verdensmester på 10.07...  (Lest 4317 ganger)

Utlogget Hr. Tang

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Verdensmester på 10.07...
« : 25. august 2003, 23:14 »
Kim Collins vinner 100 meteren i Vm på 10.07... Det er utrolig! Geir Moens pb hadde holdt til sølv... Hva har skjedd? Hørte kommentatorene si at ingen var i form, men det er jo veldig rart at ingen finner formen til årets viktigste løp. Vel var favorittene, Bolden, Green og Drummond ute før finalen, men de hadde sannsynligvis ikke oppnådd gode tider i finalen allikevel. Flere som synes det er en dårlig vinnertid?

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Verdensmester på 10.07...
« #1 : 26. august 2003, 06:57 »
Definitivt, har ikke vært svakere vinnertid siden Carl Lewis vant sitt første vm for 20(!) år siden. Trolig nærevene som spilte samtlige et puss i finalen. Tydeligvis ingen som klarte å konsentrere seg 100% om oppgavene, og da blir det dårlige tider. Det er i alle fall min mening.

Utlogget dreh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 8
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 8

Re:Verdensmester på 10.07...
« #2 : 29. august 2003, 13:16 »
Hvis man ser på resultatene på friidrettsbanen generelt i år, er det ganske tydelig at nivået ikke er det samme som før. På 100 meter er det ikke mange av gutta som har vært under 10.00 i år, og resultatene i finalen var derfor ikke overraskende.. Min teori er at friidretten er i ferd med å bli fri for doping. Noen som har synspunkter på dette??

Hr. Tang: Boldon, Greene og Drummond var vel strengt tatt ikke akkurat av favorittene hvis man ser på hva dem har prestert den siste tiden..

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Verdensmester på 10.07...
« #3 : 29. august 2003, 14:24 »
Fri for doping?

Da er du optimist. Det finnes mange måter å lure seg unna på testene, med de enorme pengesummene som er involvert så har de beste utøverne penger til å skaffe seg dop-ekspertise som overgår WADA med 3,7 kilometer.
question everything

Utlogget Hr. Tang

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Re:Verdensmester på 10.07...
« #4 : 29. august 2003, 14:43 »
Hvis man ser på resultatene på friidrettsbanen generelt i år, er det ganske tydelig at nivået ikke er det samme som før. På 100 meter er det ikke mange av gutta som har vært under 10.00 i år, og resultatene i finalen var derfor ikke overraskende.. Min teori er at friidretten er i ferd med å bli fri for doping. Noen som har synspunkter på dette??

Hr. Tang: Boldon, Greene og Drummond var vel strengt tatt ikke akkurat av favorittene hvis man ser på hva dem har prestert den siste tiden..


Jeg er delvis enig.
Jeg tror ellers menneskenes naturlige potensiale ikke er særlig mye bedre enn 10.00 på hundre meter. Bare unntaksvis kommer det talenter som er i stand til å løpe raskere. Kanskje har dopingkontrollene og rutinene blitt bedre i de fleste land i det siste. Det gjør også sitt til at resultatene blir dårligere. Det er kjent at bla Usa har latt utøvere som er testet positiv i hjemmlandet få delta i internasjonale stevner.

Man ser at resultatene i mange av øvelsene er blitt dårligere, ikke bare i år, men i løpet av de siste tiåra. Bla på 200 meter der ingen er i nærheten av verdensrekorden på 19.32. Det samme ser man i lengde, kule, høyde, stav, osv. I lengde er rekorden bare forbedret med 5 cm på 35 år! Hos kvinnene er spesiellt rekordene til Florence Griffith Joyner på 100 og 200 meter uslåelige. Til og med Marion Jones har ikke vært i nærheten av hennes tider. Man kan se samme tendensen i de fleste øvelsene hos både kvinner og menn.

Jeg påstår ikke at alle verdensrekordene i friidrett er oppnådd pga doping. Mange utøvere har hatt en fenomenal fysikk som har gjort de i stand til å gå utover det menneskelige potensialet. Men at mange utøvere har oppnådd fantastiske resultater på uærlig vis er vel ingen hemmelighet.

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Verdensmester på 10.07...
« #5 : 30. august 2003, 09:12 »
Jeg tror ikke toppidrettsutøvere er interresert i å høre om din synsing Hr. Tang. Intill du kan vise til forsking som bekrefter at det aldri vil bli løpt noe særlig fortere enn 10 blank, så preller disse utsagnene av som vann på gåsa, eller hvordan det nå er det ordtaket er... Moroa med idrett er jo at ingen helt vet hvor den menneskelige yteevnen stopper, og det håper også at aldri blir kartlagt.

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:Verdensmester på 10.07...
« #6 : 30. august 2003, 15:49 »
Det kan ganske enkelt være et generasjonsskifte. Det siste tiåret har tidene på 100 meter vært heilt ekstreme.  
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Hr. Tang

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Re:Verdensmester på 10.07...
« #7 : 30. august 2003, 16:47 »
Jeg tror ikke toppidrettsutøvere er interresert i å høre om din synsing Hr. Tang. Intill du kan vise til forsking som bekrefter at det aldri vil bli løpt noe særlig fortere enn 10 blank, så preller disse utsagnene av som vann på gåsa, eller hvordan det nå er det ordtaket er... Moroa med idrett er jo at ingen helt vet hvor den menneskelige yteevnen stopper, og det håper også at aldri blir kartlagt.

I og med at dette er et debattforum, forbeholder jeg meg retten til å mene ting uten å måtte legge ved forskningsrapporter. Det er ditt eget problem hvis du ikke er interessert i å høre hva andre mener. Hvis du er uenig i mine meninger kan du jo komme med motargumenter.

Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Verdensmester på 10.07...
« #8 : 30. august 2003, 20:20 »
Interessert i å høre hva andre mener jeg, men håper jo at personer som legger fram sterke påstander prøver å underbygge de med noe saklig også. Grunnen med at mennesket har nådd sitt potensiale grunnet stagnasjon på verdensrekordern kjøper jeg ikke. Så lenge det ikke er kartlagt en optimal måte å trene på, eller klart å berenge mennesket sitt potensiale matematisk, kan man ikke si at mennesket har nådd sitt fulle potensiale på idrettsbanen.

Utlogget Hr. Tang

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Re:Verdensmester på 10.07...
« #9 : 01. september 2003, 01:19 »
Stagnasjonen i forbedringene av verdensrekordene kan absolutt skyldes at det menneskelige potensialet begynner å bli nådd. Du kan selvsagt være uenig, men å kalle det usaklig synes jeg ikke du bør gjøre. Du har selvsagt rett når du hevder at vi ikke vet hvor det menneskelige potensialet ligger, men utviklingen av verdensrekordene opp gjennom tidene viser klart at forbedringene av rekordene begynner å flate ut. Hvilke andre grunner kan det være til det? Jeg er ganske sikker på at menneskekroppen har fysiske forutsetninger som setter grenser på hvor langt vi kan hoppe, hvor fort vi kan løpe, hvor langt vi kan kaste osv. At vi stadig kommer nærmere disse grensene er opplagt.

Selvfølgelig vil bedre treningsmetoder gjøre oss i stand til å oppnå bedre resultater, men ikke utover de grensene som menneskekroppen setter. Kanskje har vi til og med gått over disse grensene i mange av øvelsene, pga doping. Det er ikke uten grunn at mange vil slette alle verdensrekordene i friidrett som er satt før 2000. Rett og slett pga at man mener de er umulige å slå uten bruk av doping.
http://www.dagsavisen.no/sport/apor/2003/08/746182.shtml

Hvis en ser på 100 meter, har forbedringen av verdensrekorden de siste 67 årene bare blitt forbedret med ca (litt usikkert pga manuell tidtakning) 42/100 sekund. (Jesse Owens, 10.2 i 1936). Jeg vil tro at både treningsmetodene og banene i dag er bedre, allikevel er forbedringen marginal. Fortsatt sliter gode sprintere med å løpe under 10.00. Geir Moen bla, greide det aldri. Jeg mener det vil være naturlig å tro at potensialet til en talentfull sprinter ikke vil ligge så mye under 10.00. Selvsagt er det løpere som er i stand til å løpe fortere, men de er sjeldne og har kanskje unike fysiske forutsetninger.

I flere andre øvelser ser man det samme som på 100 meter, at forbedringen av tidene ikke har vært så veldig stor. For eksempel Rudolf Harbig løp 800 meter på 1.46.6 (manuell tidtagning) i 1939, dagen verdensrekord er 1.41.11. Forrest Towns 110 meter hekk 13,7 (manuell tidtagning) i 1936, dagens rekord er 12.91. Osv…

Jeg tror selvfølgelig det vil settes verdensrekorder også i fremtiden, men at det vil gå stadig lengre tid mellom hver gang det skjer. På langdistansene har man kanskje best forbedringspotensiale.


Utlogget Halvorsen

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 349
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 349

  • Tren smart, og husk - trening skal være gøy!
Re:Verdensmester på 10.07...
« #10 : 01. september 2003, 07:32 »
Godt med litt mer utfyllende argumenter Smiley Tror nok aldri vi blir engie, men skal si meg enig i at det har blitt en betydelig stagnasjon.

Jeg er også helt enig i at mennesket har fysiske forutsetningen som begrenser prestasjonsevnen, men den gresen er enda ikke kartlagt. Dermed kan vi ikke med sikkerhet si hvor potensialet ligger, og bruke det som forklaring på stagnasjonen. Torlig må det tenkes helt nytt innen treningsprinsipper, og planlegging for å presse tidene ytterlig ned.

Jeg er der i mot ikke enig i at det på langdistansene vil være best forbedringspotensiale. Der har det vært et betydelig dopingproblem som har blitt tatt tak i, og tidene har blitt kunstig lave. Ikke så lave at de er umulige å løpe bedre enn, men ting tar tid. Selv om de kanskje er dopet så er det fremdeles bare mennesker som løper rundt banen Smiley

Utlogget Bamse Bjørn

  • Treningsforum Crew
  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 686
  • Honnør: 189
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 686

Re:Verdensmester på 10.07...
« #11 : 01. september 2003, 09:16 »
I framtida kan sikkert genmanipulering og kloning bli brukt for å få fram superutøvere.
Heller stor og kjapp enn liten og slapp!

Sterk, blid og dopingfri! Smiley


Utlogget Hr. Tang

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Re:Verdensmester på 10.07...
« #12 : 02. september 2003, 18:24 »
Vi kan i hvertfall være enige om at vi er uenige... Jeg er selvsagt med på at grensen for menneskenes yteevne ikke er kartlagt. Så noe helt klart svar på hvor mye man kan presse resultatene vet man jo ikke.
Genmanipulering og kloning kan jo bli den nye formen for doping. Det er en skremmende utvikling innen denne vitenskapen. Det er ikke lett å vite hva som skjer i fremtiden, eller som man sier: Det er vanskelig å spå, spesiellt om fremtiden...  Smiley

Utlogget Soje

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 894
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 894

  • Dersom noe ikke gir resultater - gjør noe annet!!
Re:Verdensmester på 10.07...
« #13 : 04. september 2003, 13:11 »
"Det er i hvertfall ingen som kan gå på null" sa hjallis en gang for lenge siden da han ble spørt om hva han trodde var grensen for 10000m på skøyter.

Ser man rent matematisk på det så kan mennesket produsere nok kraft til å oppnå flere hundre kilometer i timen, bare at det blir begrenset av luftmotstand og evnen til åutføre et nytt steg raskest mulig.

Den høyeste toppfarten for et menneske(Donovan Bailey) er målt til 12.1m/s dvs at hvis man klarer å forlate blokkene med denne farten og holde den helt i mål så vil en naturlig grense være 8.26. Jeg tror man vil se tider under 9 sek i løpet av de neste 25-30 årene uten doping.

Soje

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Verdensmester på 10.07...
« #14 : 04. september 2003, 14:23 »
Det vil aldri bli løpt under 9 sek av utøvere med samme fysiske forutsetninger som i dag, dvs svært gode genetiske egenskaper for 100m + lave AS doser.

men hva fremtiden kan bringe med tanke på gendop osv gjør jo det hele vanskeligere å spå!
question everything

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!