Skrevet av Emne: Snus (noe svineri)  (Lest 4865 ganger)

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

Re:Snus (noe svineri)
« #15 : 31. august 2003, 19:46 »
$imen: Snus er jo helt klart mye bedre helsemessig! Det er en grunn til at det på snusbokser står "Snus KAN være helseskadelig" og på røykpakka står "Røyking dreper!"
Du skriver at det er på trynet at det er lovlig med snus og røyk, det er det jo absolutt ikke, det er min kropp, jeg burde få bestemme hva jeg vil putte inn i den og ikke! Så klart bør det jo være restriksjoner altså med hensyn til narkotika i og med at det er ganske så mye mer alvorlig.

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:Snus (noe svineri)
« #16 : 31. august 2003, 19:51 »
$imen: Snus er jo helt klart mye bedre helsemessig! Det er en grunn til at det på snusbokser står "Snus KAN være helseskadelig" og på røykpakka står "Røyking dreper!"
Du skriver at det er på trynet at det er lovlig med snus og røyk, det er det jo absolutt ikke, det er min kropp, jeg burde få bestemme hva jeg vil putte inn i den og ikke! Så klart bør det jo være restriksjoner altså med hensyn til narkotika i og med at det er ganske så mye mer alvorlig.


oyval: det er også min kropp og jeg blir helsemessig skadet når jeg står ved en som røyker. Hva har du å si om det? Har ikke jeg like mye rett til å trekke inn frisk luft som dere har å røyke? Hvorfor skal dere bestemme når jeg mister min friske luft med en gang dere tar opp en røyk?
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget Leina

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Snus (noe svineri)
« #17 : 31. august 2003, 20:04 »
Snus er ikke så lite farlig som du tror. Lungekreft er ikke den største faren, ikke munnkreft heller. Les hvor skadelig den er, og hva den inneholder her:
http://www.sluk.net/article/archive/14/

Her står det også hvordan det ødelegger trening:
http://home.no.net/skolisse/faktaom1.htm

Søk på snus, det kommer opp en hel masse om det.

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Snus (noe svineri)
« #18 : 31. august 2003, 21:25 »
$imen: Snus er jo helt klart mye bedre helsemessig! Det er en grunn til at det på snusbokser står "Snus KAN være helseskadelig" og på røykpakka står "Røyking dreper!"
Du skriver at det er på trynet at det er lovlig med snus og røyk, det er det jo absolutt ikke, det er min kropp, jeg burde få bestemme hva jeg vil putte inn i den og ikke! Så klart bør det jo være restriksjoner altså med hensyn til narkotika i og med at det er ganske så mye mer alvorlig.

Snus ulovlig
Snus er ulovlig i New Zealand, Israel, Australia, Hong Kong (før det ble en del av Kina), og alle EU-landene unntatt Sverige og Danmark.

Det er ulovlig i disse landene på grunnlag av disse premissene:

 Snus utgjør en klar helsefare.
 Snus er ingen trygg erstatning for sigarettrøyking.
 Man kan få kreft og andre sykdommer i munnhulen.
 Snus fører til avhengighet av nikotin.

Limt inn fra: http://home.no.net/skolisse/faktaom1.htm

Er du av de som tror at snus ikke er avhengighetsskapende? At snus ikke inneholder kreftfremkallende stoffer? At det er kun røyking som gir deg dårlig kondis, stygge tenner og hjerte- karsykdommer? Vel, TRO OM IGJEN!  

Her er en liten liste over skadene du kan få ved å bruke snus eller skrå:

Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull. Hvis du fortsetter videre er det sannsynlig at snusen vil gå løs på tannfestene og rett og slett føre til at tenna dine detter ut!

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

Kreft: Det foregår for tida store undersøkelser verden over om hvorvidt snus er kreftfremkallende eller ikke. Det vi vet er at snus inneholder stoffer som kan være det.

Sukkersyke: Ved å snuse kan man faktisk utvikle diabetes type 2. Dette er en alvorlig sykdom, men kan oftest kontrolleres med endring i kostholdet. Noen må også begynne med tabletter og noen med insulin-sprøyter.

Skjellet og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet. Spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Dette fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

Hjerte- og karsykdommer: Forskning viser at nikotinet i snusen fører til raskere puls og til at blodårene trekker seg sammen. Dette kan i verste fall gi deg hjerteinfarkt. Blodet klumper seg lettere noe som gir større sjanse for å bli rammet av slag eller blodpropp.

Kolestrolet i kroppen øker også i takt med ditt snusforbruk, dette er farlig for alle hjerte- og karsykdommer.  


Limt inn fra: http://www.sluk.net/article/articleview/19/1/14/


Jeg sier ikke mer....

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Snus (noe svineri)
« #19 : 31. august 2003, 21:29 »
Og en ting til oyval: jeg vil tro at snus og røyk dreper mange flere enn det doping gjør! Jeg mener at røyk og snus skal stilles på lik linje med dop fordi man blir avhening og det kan dreper deg. Akkurat som dop! Tobakksindustrien har laget det så genialt, gjør deg akkurat passe avhengig. Og det verste er at tobakksindustrien er klar over hva de gjør!

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:Snus (noe svineri)
« #20 : 31. august 2003, 21:33 »
det er rart... etter jeg har lest om hvor farlig snus er så fikk jeg lyst på en  Undecided Jeg snuste som sagt i en kort periode og har kuttet det ut, men nå fikk jeg lyst på takket være dette emnet... æsj.
Men skal ikke ta en  Smiley Og det går eller ikke, for jeg har 2 frozne snusboxene liggene i frysern som jeg skal gi bort straks (ingen vil ha dem siden det er posesnus).
"To be or not to be, - that is the question"

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Snus (noe svineri)
« #21 : 31. august 2003, 21:37 »
dcs: her kan du lese hvorfor ikke snus er bra når du trener.

Snus og sport
Mange unge idrettsutøvere snuser seg ut av form.

Det er fordi nikotinet i snusen gjør at blodårene trekker seg sammen. Da øker motstanden mot blodstrømmen, blodtrykket stiger.

Høyt blodtykk belaster hjertet ekstra, og man får følgelig dårligere kondis.

Særlig inntatt snus like før eller under konkurranse fører til at hjertets pumpekapasitet blir mindre.

Nervesystemet er følsom mot nikotin. Det er derfor man får snusrus, nikotinet reduserer impulshastigheten i nervene. Refleksene blir langsommere.

I tillegg til dette risikerer du ved å snuse å få:

 Svakere muskler
 Redusert muskelmasse
 Nedsatt utholdenhet i musklene
 Mer smerter i musklene i trening og konkurranse
 Oftere krampe

Utlogget Leina

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 47
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 47

Re:Snus (noe svineri)
« #22 : 31. august 2003, 21:38 »
det er rart... etter jeg har lest om hvor farlig snus er så fikk jeg lyst på en  Undecided Jeg snuste som sagt i en kort periode og har kuttet det ut, men nå fikk jeg lyst på takket være dette emnet... æsj.
Men skal ikke ta en  Smiley Og det går eller ikke, for jeg har 2 frozne snusboxene liggene i frysern som jeg skal gi bort straks (ingen vil ha dem siden det er posesnus).

Sånn er det med røykere også. Fortell dem (oss) hvor farlig røyk er, og det første de gjør er å tenne en  Smiley

Utlogget dcs

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 155
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 155

  • Jalle vil bli stor mann...!
Re:Snus (noe svineri)
« #23 : 01. september 2003, 23:00 »
x
I am beautiful - no matter what they say... words can't bring me down... So don't you bring me down today........

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Snus (noe svineri)
« #24 : 04. september 2003, 20:03 »
Jaja, det er ditt liv-

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

Re:Snus (noe svineri)
« #25 : 04. september 2003, 20:06 »
$imen: Nå ramset du opp mange ting som snus kan gjøre med helsen din, (og som dcs sier skal vi nok ikke svelge alt rått), men poenget mitt var at snus er bedre helsemessig enn røyk.
Jeg har aldri nektet for at snus gjør "slemme" ting mot kroppen din og er avhengighetsskapende, jeg ble avhengig en periode selv jeg, men klarte å komme meg ut av det.

Sitat
oyval: det er også min kropp og jeg blir helsemessig skadet når jeg står ved en som røyker. Hva har du å si om det? Har ikke jeg like mye rett til å trekke inn frisk luft som dere har å røyke? Hvorfor skal dere bestemme når jeg mister min friske luft med en gang dere tar opp en røyk?

Jeg skjønner at noen har noe imot å stå ved noen som røyker, men da går det an å si ifra. Hvis noen hadde spurt meg høflig (når jeg en SJELDEN gang utenom fest tar meg en røyk) om jeg kunne gå litt unna fordi de ikke likte å puste inn sigarettrøyk så skulle jeg gjort det.

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Snus (noe svineri)
« #26 : 04. september 2003, 20:09 »
Sant sant, man skal ikke stole på alt som står på nettsider. Men hvor får du fra at snus er "sunnere" enn røyk?

Utlogget oyval

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 699
  • Honnør: 13
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 699

Re:Snus (noe svineri)
« #27 : 04. september 2003, 20:14 »
Som sagt så tror jeg at det er en grunn til at det på snusbokser står "Snus KAN være helsefarlig" og det på røykpakka står masse forskjellig advarsler som sier klart ifra om at røyk er veldig helseskadelig. Jeg også lest i aviser at leger anbefaler å begynne å snuse for å slutte å røyke. Så det er på grunnlag av det jeg sier at snus er mindre helseskadelig.

Utlogget jkjsafjgk

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 126
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 126

Re:Snus (noe svineri)
« #28 : 04. september 2003, 20:21 »
Som sagt så tror jeg at det er en grunn til at det på snusbokser står "Snus KAN være helsefarlig" og det på røykpakka står masse forskjellig advarsler som sier klart ifra om at røyk er veldig helseskadelig. Jeg også lest i aviser at leger anbefaler å begynne å snuse for å slutte å røyke. Så det er på grunnlag av det jeg sier at snus er mindre helseskadelig.

Ikke det at jeg ikke tror på deg eller noe, men kan du gi meg en link til den artikkelen hvis det er mulig? Jeg tror ikke helseskadene er like godt forsket på som røyk.

Utlogget EnUngPumper

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 402
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 402

Re:Snus (noe svineri)
« #29 : 04. september 2003, 20:26 »
Simen: snus er bedre for deg helsemessig enn røyk. Man skader "bare" et område med snus, mens røyk derimot trekkes ned igjennom lungene og ødelegger flere deler av kroppen pga nedtrekelsen.

Jeg tror absolutt det jeg leste på nettsiden du oppga, men det er nok litt på det ekstreme. Akkurat som når man tar en medisin så står det en hel del bivirkninger som 1 av 100 får. Tror nok den nettsiden har oppgitt alt om snus og det skadelige rundt det - men neppe 100% som får alle de skadelige virkningene.

Ingen ting er sunt i store doser - hverken proteiner, gullrøtter, poteter, vitaminer eller for den saks skyld snus.
Men i små doser så er nok ikke snus så ille, som nesten alt annet her i livet.



uff... det bildet der gjør meg kvalm. En som har snust for mye her i livet  Smiley
"To be or not to be, - that is the question"

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!