Skrevet av Emne: Avrevne muskelfibre i brystet  (Lest 7521 ganger)

Utlogget jan-terje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Avrevne muskelfibre i brystet
« : 14. august 2006, 21:52 »
Hei på dere.

I dag trente jeg benk, har etter endel år gått over til lett trening med 20 reps, men engang i blant er det morsomt å kjøre tungt.  Grin

I kveld stod derfor samboeren min bak når jeg kjørte benk, ja jeg hadde nok varmet for dårlig opp, jeg hørt et høyt "krås" i brystet - høyre side, og mistet kreftene. På legevakten fikk jeg beskje om at muskelfibre var revet av, ja jeg var redd for muskelfester etc..

Som vanlig er det minimalt med informasjon å få på legevakta.. jeg lurer derfor på om noen vet når jeg kan begynne å trene igjen, orker ikke gå to - tre måneder som legen antydet  Shocked

Er det ikke blitt ny praksis rundt dette med idrettskader, tidligere skulle man være mest mulig i ro, mens i dag kjøres det på med høyintensiv-trening etc. ?

Kan jeg jogge / sykle - trene andre muskelgrupper.`?

Ja, smertene er ikke uutholdelige lenger, ca. 5 timer siden kræsjet, har noe hevelse sannsynligvis grunnet blødninger, samt/. hard muskulatur - nedsatt bevegelighet, og vondt når strekker.. kjørte på med nedkjøling den første timen.

Håper noen tar seg tid til å svare  Smiley

Vennlig hilsen
Jan Terje Reinemo

Utlogget jan-terje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #1 : 14. august 2006, 22:00 »
Ja og på innsiden av biceps helt øverst på armen er det ett stort blåmerke som gjør vondt.

Jan Terje

Utlogget Big_alex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

  • Lev som denne dag var din siste.
SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #2 : 14. august 2006, 22:01 »
Syns du burde la kroppen din få ta det helt med ro et par uker, så kan du kjenne etter hvordan bryst musklene dine føler seg. Men tror du skasl avente en måneds tid eller to før du begynner forsiktig og kjøre lette øvelser igjen. Bygge opp muskulaturen. Du kan sikker fint jogge, men tror du aller best bør hvile fremover nå.Spis sunt så kroppen og musklene dine får i seg viktige byggestener for gjenoppbygging.
" Big Alex " Have a nice day Smiley
Personlig BP  5 x 100

Utlogget jan-terje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #3 : 14. august 2006, 22:21 »
Ja... takk for svar. Ser nå i speilet når jeg prøver å løte armene fram at det er ett stort "hull" på siden til skaden.

Stoler jaggu ikke på alle disse legene, fordi om min fastlege er fling, men har litt lang ventetid.

Jan Terje

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #4 : 14. august 2006, 22:22 »
Stikk til en fysioterapeut eller lignende og få noen råd der.
Smiley

Utlogget Aunis

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 878
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 878

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #5 : 14. august 2006, 22:28 »
Hømopat medisin skal visst funke bra på hevelser i følge min mor, hun tok et skikkelig stunt med ene å sette fast ene høyhælen sin i mellom plankene på verandaen å gikk bokstavlig talt på snørra, hadd jo så klart en bærepose i hver arm også da.

Da hun tok hømopat medisin sin så tok det to dager så var all hevelser borte, å hun så rimelig juicy ut dagen etter uhellet.

Jeg har ikke mye peiling på denne hømopat greia, men alternativ medisin er jo i skuddet... Smiley

Min DC treningslogg
Min bilde profil
---
A good friend will come and bail you out of jail, but a true friend will be sitting next to you saying "WE screwed up!!"

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #6 : 15. august 2006, 21:40 »
au, kondoler...   jeg derimot har hatt noen mindre avrivininger opp i årene, men den mest  synlige  et på utsiden av det ene låret.  jeg merka små stikk hver gang det sjedde, og fikk kanskje et lite blåmerke... trodde ikke at jeg rev av for hver gang jeg fikk merke, jeg  visste ikke hva det kunne være....

så en dag merket jeg at jeg fhadde  en kul på låret da jeg spente det.. trodde jeg haddde fått en svulst eller noe, gikk til legen og fant ut at jeg hadde trolig revet litt og litt for hver gang jeg merket de små stikkene... dvs. noen få fiber per gang, dvs. ikke brydd meg om det, og ført til at jeg bare fikk en større skade..

Jeg trente som sagt bein hver uke uten å vite hva det var som forårsaket blåmerkene på lårene...   og bare gjort en bitteliten rift bli til en 1/3 avriving -- omtrent samme som Dorian yates dro på låret sitt.  absolutt ikke så visuelt ille som å ta brystet, men kan ikke trene bein tungt, vil ikke skade meg så jeg blir halt heller. må også være drit forsiktig med å plutselig løpe osv... det kan føre til smerte i beinet. Regner med å kjenne denne skaden mere med alderen,

ps, somregel sjedde skadene etter bein trening, i f.eks rask trappegange ol...


så ta det piano i god tid,  har man muskelbrist (det vil si at man sprekker fiber, gjerne midt på en muskel, og får en liten blødning, skal man trene lett og tøye mye ganske snart for å hindre oppbygning av smertefult arrvev)  men siden du tydelig har revet av, med "lydeffekt " og nedsatt styrke, så må du ligge unna bryst trening ol i lang tid.  søk på nett, masse legesider med råd og hvile tider... men jeg tror ikke du bør trene bryst tungt på 6mnd...   og ligg unna benkpress med stang, den står for 90% av alle bryst avrivninger!!!     

selv om smertene går bort, bruker musklene latterlig lang tid på å heles. men du kan sikkert trene resten av  kroppen etter noen ukers pause, og så legge til kjempelett trening av bryst gradvis..

men ikke vent for kort, du lett dra av flere fiber, og det vil DU IKKE..

2strong

  • Gjest
SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #7 : 15. august 2006, 21:44 »
Jeg gjorde akkurat det samme og trente med en gang.
Vondt gjør det som bare pokker, men det går.

Fikk stor fremgang etter bare en måned med lett trening, og etter 3-4 måneder var brystet fint igjen.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #8 : 15. august 2006, 23:14 »
Hvis du ser noen "hull" og/eller klumper samtidig som smertene vedvarer så er kanskje MRi på sin plass for å bekrefte/utelukke større avrivninger i sener/muskler.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget jan-terje

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #9 : 16. august 2006, 15:08 »
Hei igjen - og takk for alle svar.

Jeg var på sykehuset i går, de var usikre på hvor mye som var revet av sa de, tok bare ultralyd. De skulle ringe i dag, etter å ha pratet seg i mellom, hvis det ble aktuelt med operasjon, har ikke hørt noe så..

Ser når jeg løfter opp armene at det "mangler" mye av muskelen opp mot skulder og har ett heftig blåmerke på innsiden av biceps som har blitt verre - dvs. mer fargerikt.

Jan Terje


Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #10 : 16. august 2006, 17:50 »
Hei igjen - og takk for alle svar.

Jeg var på sykehuset i går, de var usikre på hvor mye som var revet av sa de, tok bare ultralyd. De skulle ringe i dag, etter å ha pratet seg i mellom, hvis det ble aktuelt med operasjon, har ikke hørt noe så..

Ser når jeg løfter opp armene at det "mangler" mye av muskelen opp mot skulder og har ett heftig blåmerke på innsiden av biceps som har blitt verre - dvs. mer fargerikt.

Jan Terje



Høres ut som en skikkelig avrivning.

Litt om MR fra Norsk legeforening:
Sitat
Magnetisk resonanstomografi (MR) har revolusjonert den bildediagnostiske utredningen av skjelett- og bløtdelsskader. Før dette var tilgjengelig, brukte man konvensjonell røntgenundersøkelse, ultralyd, computertomografi samt eventuelt scintigrafi.

Nå er MR ofte den primære bildediagnostiske modaliteten, spesielt ved bløtdelsskader. Kliniske studier har dokumentert at MR er en nøyaktig og kostnadsbesparende metode for å vurdere slike skader. MR vil ha stor betydning for valg av behandling og oppfølging av disse pasientene. En region undersøkes i alle anatomiske plan uten at man må flytte på pasienten.

MR er bedre enn konvensjonell røntgen også i utredningen av eventuelle frakturkomplikasjoner. I tillegg til å kunne identifisere frakturlinjer kan man også bedømme eventuelle bløtdelsskader i samme seanse.

Er ofte blandet kompetanse rundt slike skader og spesielt i forhold til opptrening. Selv ville jeg nok ha krevd en MR og så kanskje kontaktet  http://nimi.no/ eller noen med betydelig kompetanse på trening og idrettsskader.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #11 : 21. august 2006, 17:40 »
et godt råd, sammenlign med andre side av kroppen din og, og se hvor mye forskjell det er..  så og si alle mindre avrivninger  av muskelfiber kan desverre ikke fikses med operasjon uansett.  de vil gro på lenger inn på muskelen og fungere igjen.

kan hende at du har litt hull på andre siden og.   

Utlogget ragge

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 63

SV: Avrevne muskelfibre i brystet
« #12 : 28. august 2006, 21:40 »
hei!har gjort akkurat det samme som deg.gjorde det for ett år siden.har også et sukk ytterst i musklen.styrken begynner jeg å få tilbake nå.fremdeles litt vondt.så trener ikke så tungt lenger.men prøver å bygge meg forsiktig opp igjen.håper det går bra med skaden.kjipt når det skjer.
v:84 h:1.80
benkpress:132.5kg
markløft:215kg(uten reimer)
knebøy:170kg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!