Skrevet av Emne: Hva skjer med kvinner ?  (Lest 11779 ganger)

janne

  • Gjest
SV: Hva skjer med kvinner ?
« #90 : 24. august 2006, 12:00 »

Viggo Kristiansen fikk 21 års fengsel med 10 års forvaring. Det er i realiteten en livstidsdom. Det som da bør diskuteres er permisjonsordnigene for seksualforbrytere, ikke strengere straffer.


21år=15-16 fengselsår...er det ikke??.....og det er da langt i fra en livstidsdom......han burde ALDRI kommet ut.

Som jeg tidligere har sagt, det er mange nyanser her, og ingenting er sort og hvitt, men jeg mener absolutt at strafferammene for overgrep og vold er for lave her i landet. Så bør selvsagt hvert tilfelle vurderes individuelt.....

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #91 : 24. august 2006, 12:01 »
Jeg hadde et langt svar som forsvant her... like greit egentlig.

Anbefaler terapi til deg Mystique...

Ber deg anstendigst om å ligge unna kommentarer om min familie og meg, så skal jeg la være å legge ut om hvor langt ute på vidda du er både logisk og i evne til å lese det jeg har forklart i denne tråden.

Det du tror vi er uenige om, er ikke en brøkdel av mitt poeng. Jeg gir blaffen i at vi er uenige. Men du ser ikke sammenhengen i at vi IDAG mangler plasser, og at det DA vil senke rettsikkerhetsfølelsen å øke straffene. Den dagen du skjønner sammenhengen, så kan du ringe meg.

Jeg gir opp å skrive om igjen svarene på hvert punkt, du vil sannsynligvis ikke lese dem igjen, og pånytt komme med en påstand om at jeg syns synd på pedofile...

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #92 : 24. august 2006, 12:10 »
Pedofile, vil ALDRI bli "frisk" . Gi dem et nakkeskudd , og fjern de fra jordens overflate . MIN MENING!!!
Hvordan skal vi gjenopplive de som blir utsatt for justismord??

Utlogget Satser

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 38
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #93 : 24. august 2006, 12:11 »
21år=15-16 fengselsår...er det ikke??.....og det er da langt i fra en livstidsdom......han burde ALDRI kommet ut.

Det stemmer. Det er ikke de 21 årene han ble dømt til som resulterer i dette. Det er forvaringsdommen som er poenget.

Her er et utrag om forvaring: Den mildeste straffen er 10 år, den strengeste er 21 år. Utover dette kan forvaringsdommen forlenges med 5 år om gangen - men bare etter en ny runde i retten.

Muligheten for å forlenge straffen betyr at person i prinsippet kan holdes i forvaring på livstid dersom samfunnets beskyttelsesbehov tilsier det.

I og med Viggo ble dømt som en tilregnelig person så vil han måtte bli vurdert til ikke stå i fare for å begå nye overgrep for å slippe ut. Sjansen for at han med sin historie skal få en slik vurdering anser jeg som mikroskopisk.

Utlogget Zuul

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #94 : 24. august 2006, 12:12 »
21år=15-16 fengselsår...er det ikke??.....og det er da langt i fra en livstidsdom......han burde ALDRI kommet ut.

Som jeg tidligere har sagt, det er mange nyanser her, og ingenting er sort og hvitt, men jeg mener absolutt at strafferammene for overgrep og vold er for lave her i landet. Så bør selvsagt hvert tilfelle vurderes individuelt.....

Når duu blir idømt forvaring er det ikke noe selvfølge at du i det hele tatt slipper fri etter endt soning.

Forvaring er, i motsetning til fengselsstraff, tidsubestemt. Retten fastsetter imidlertid alltid en tidsramme som ikke kan overstige 21 år. Når tidsrammen utløper, kan lovbryteren vurderes på nytt. Hvis domstolen konkluderer med at gjentakelsesfaren fremdeles er til stede, kan tidsrammen forlenges med inntil fem år om gangen. Det er ingen øvre grense for hvor mange ganger domstolen kan forlenge tidsrammen. I prinsippet kan derfor en person som idømmes forvaring sitte i fengsel livet ut.

http://www.kriminalomsorgen.no/index.php?id=278212

Dvs du soner dine 21 år, en komite vurdere utsagn fra div instanser og vurdere om du er "klar". Vist ikke kan de gi deg fem år til. Og så samme prosedyre. I praksis kan du bli sittende for livet

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #95 : 24. august 2006, 12:12 »
Sitat
Jeg har liten , eller ingen tiltro til norsk rettsvesen , eller norsk politi .. Etter denne og de siste dagers hendelser..
Jeg har liten tiltro til deg... Og jeg er ingen del av rettsvesenet eller politiet...

Utlogget pumpalicious

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 174
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 174

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #96 : 24. august 2006, 12:19 »
@ Mystique:

Argumentene dine er håpløse. (De fleste vet at man ikke handler med fornuft når det gjelder familie osv)

@ Nann-Rosita:

Håper for guds skyld du ikke står for det du skriver..  what

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #97 : 24. august 2006, 12:36 »
Zuulroy: jeg har stort sett hele tiden snakket om "ekstrem" tilfeller og mangel på rettsikkerhet i så måte. Sef må man vurdere hver enkelte tilfelle og sef kan man ikke dømme noen for ens legning før den evnt har begått en kriminell handling og at pedofile som inrømmer sin legning bør få hjelp ( eks kjemisk kastrering og terapi) før de havner i den situasjonen at de forgriper seg på uskyldige barn, men har de gjort det bør ( uten tvil) de for deres egen og samfunnets sikkerhet ikke få vandre fritt - ikke uten en form for streng overvåkning iaf - og da kan man jo snakke om hva slags frihet det vil bli...

Justismord skjer - dessverre - bl.a derfor ser ikke jeg dødstraff som en løsning ( kanskje i ekstremtilfeller, men ellers nei) og dette bør selvfølgelig unngås, men det er ikke noe argument for å la være å bruke de strafferammene vi har iaf til sitt fulle. Og igjen - der det ikke finnes tvil burde dette ikke være et argument for  tiltak som kjemisk kastrering og overvåkning.

Noen form for kontroll må man uansett ha skal pedofile o.l skal slippe ut - for det finnes nok av eksempler på det motsatte av justismord nemlig at man i ettertid har funnet ut at "obs! han / hun var visst ikke så godt rehabilitert som vi trodde likevel" og følgelig har gått ut å drept / skadet et nytt uskyldig offer. ( som han selvinnlagte pas som rømte fra sandviken sykehus, kom tilbake, ble ansett som ufarlig siden han kom tilbake på eget initiativ, ble utskrevet pga dette og gikk henn å drepte en kvinne og forgrep seg på to barn hvis jeg ikke husker helt feil).

Jeg har heller ikke sagt at rehabilitering, tilgivelse og en ny sjanse er et absolutt nei om man har begått en kriminell handling - men i noen tilfeller så er ikke dette verken mulig, riktig eller forsvarlig. Når man ikke viser noe form for anger etter å ha voldtatt og drept to uskyldige små jenter på den mest grotesk tenkelig måte som Viggo K da vil ingenting i verden kunne overbevise meg om at dette er en person som på noen måte vil kunne rehabiliteres og kunne gjøre bot for det han har gjort. Men takk og pris for forvaring!Forhåpentligvis vil denne mannen aldri slippe ut igjen heller ettersom forvaringen - i motsetning til fengselsstraff - kan forlenges i nermest det uendelige. Men med tanke på sikkerheten på sandvikensykehus om dagen an man så visselig aldri være trygg....

Og nok en gang - at man er i beruset tilstand når man begår en kriminell handling skal IKKE være en formildene omstendighet!

Men uansett hvordan man vrir og vender på det ser det iaf ut som vi kan enes om en ting; noe må gjøres for å styrke rettsikkerheten til de svakeste i samfunnet, noe må gjøres på rehabiliteringsfronten av kriminelle slik at vi får ned både soningskøer og kriminalitet og at ( der det er mulig) de som har begått en straffbar handling kan få en ny sjanse - også til å gjøre opp for seg - og offrene kan føle seg trygge og få en oppreisning som står i stil med det de har vært utsatt for.


Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #98 : 24. august 2006, 12:45 »
Expedite: jeg bøyer meg i støvet - du har sef helt rett! Du er kongen av logikk !

men du bør kanskje gå foran med et godt eksempel ved å prøve å lese hva andre prøver å få fram, og frastå fra å uttale deg om
 hva andre kan/ vet / forstår/ deres livserfaring og hvorvidt de trenger terapi eller ei, ettersom du beskylder andre for å ikke forstå hva du skriver og vil ha deg frabedt andre om å uttale seg om deg og din livserfaring eller hvorfor du har de meningene du har.

Og til din etterretning så forstår også jeg at lange soningskøer er både problematisk og uheldig, men det er ikke ensbetydene med at man må mene at straffer bør senkes og forbrytere ikke skal få den straffen de fortjener. det eneste det betyr for meg er fatisk at en av de tingene vi må gjøre for å styrke rettsvesenet / rettssikkerheten er å bygge flere soninsplasser + evnt finne andre "straffemetoder" for de " lettere" kriminelle. Og ettersom dette er et fritt land så er jeg ved min fulle rett å mene dette uten å måtte bli beskyldt for å trenge terapi av den grunn.




Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Hva skjer med kvinner ?
« #99 : 24. august 2006, 13:28 »
Straffemetoder man ikke kan gjøre om på er generelt en dårlig idè. Justismord vil forekomme, uansett hvor sikker man tror man er..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #100 : 24. august 2006, 14:26 »
Hr. Thyve: så hva mener du man bør gjøre med folk som gjentatte ganger er dømt for seksualforbrytelser hvis man  ikke skal kunne bure dem inne på livstid, ikke kunne kjemisk kastrere dem, ikke kunne advare naboer eller overvåke dem på noe vis?

Og hva slags rettsystem vil vi få hvis man hele tiden skal tenke at " tenk hvis vi begår justismord nå? Vi kan jo aldri være sikker?"


Utlogget Påltergeist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 042
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 042

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #101 : 24. august 2006, 14:47 »
Hr. Thyve: så hva mener du man bør gjøre med folk som gjentatte ganger er dømt for seksualforbrytelser hvis man  ikke skal kunne bure dem inne på livstid, ikke kunne kjemisk kastrere dem, ikke kunne advare naboer eller overvåke dem på noe vis?

Og hva slags rettsystem vil vi få hvis man hele tiden skal tenke at " tenk hvis vi begår justismord nå? Vi kan jo aldri være sikker?"



Thyve skrev "straffemetoder man ikke kan gjøre om på". Hva er det egentlig du ikke forstår med det? Hvis en person er dømt til livsvarig fengsel, men senere viser seg å være uskyldig dømt, kan vedkommende både løslates og tilbys kompensasjon og oppreisning. Det er derimot litt vanskelig å omgjøre så fryktelig mye av betydning dersom den samme personen allerede er død....

Kjemisk kastrering av pedofile og voldtektsforbrytere er forslag jeg støtter i teorien, men det kompliseres veldig av det faktum at mange voldtektsanmeldelser beviselig er falske -- samt det at justismord har forekommet og også vil forekomme i fremtiden. Straffepraksis for å komme med falske og injurierende anmeldelser må derfor også heves betraktelig.

Videre mener jeg at lange soningskøer i seg selv ikke er noe godt argument mot lange straffer -- derimot er det et godt argument for å utvide fengselskapasiteten. Å ombygge noen nedlagte militærleirer i Nord-Norge til fengsler vil i så måte være hensiktsmessig, også i distrikspolitisk henseende!

 

Utlogget Zuul

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #102 : 24. august 2006, 14:56 »

sånn apropo

Fritz Moen frifunnet
Norgeshistoriens største doble justismord, sier advokat John Christian Elden etter at Fritz Moen er frifunnet for nok et drap.

  Bevisene i Moen-saken er borte 

- Nå er det en gang for alle fastslått at Fritz Moen har vært gjenstand for norgeshistoriens største doble justismord, sier advokat John Christian Elden til TV 2 Nettavisen.

Avdøde Fritz Yngvar Moen er nå endelig frifunnet for drapet på Torunn Finstad. Det er klart etter at Borgarting lagmannsrett nå har avsagt frifinnelsesdom.

- Endelig er det formelle punktum satt i Fritz Moen-sakene, og det er en gang for alle fastslått at han har vært gjenstand for norgeshistoriens største doble justismord, sier advokat John Christian Elden til TV 2 Nettavisen.

Fritz Moen sonet 18 år i fengsel for drapet på Sigrid Heggheim i 1976 og drapet på Torunn Finstad, som ble begått i 1977.

Høyesterett besluttet i 2003 å gjenoppta Heggheim-saken - et drap Moen senere ble frikjent for.

I 2004 fremsatte Fritz Moen ny begjæring om å gjenoppta saken som gjaldt drapet på Torunn Finstad.

Det er denne saken som nå endelig er avsluttet med en frifinnelsesdom.

- Det har vært to underlige saker å følge de siste åtte årene med massiv motstand fra påtalemyndigheten - og endog høyesterett - underveis før man nådde det riktige resultat. Systemet har av og til for mye prestisje knyttet til å forsvare tidligere feil, sier Elden til TV 2 Nettavisen.

24.08.06 14:41, ny 24.08.06 14:53

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #103 : 24. august 2006, 16:44 »
Videre mener jeg at lange soningskøer i seg selv ikke er noe godt argument mot lange straffer -- derimot er det et godt argument for å utvide fengselskapasiteten.
Enig i utvidelse av kapasitet. Tror samtidig respekten for systemet og den generelle rettssikkerhetsfølelsen ville økt hvis de dømte faktisk måtte SONE alle de dagene de ble idømt... eventueltt kune vi da selvfølgelig idømme straffer som lå 30% OVER, slik at resultatet ble "full" soning.

Utlogget Tommy Drama

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 369
  • Honnør: 527
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 369

SV: Hva skjer med kvinner ?
« #104 : 25. august 2006, 09:49 »
Og hva slags rettsystem vil vi få hvis man hele tiden skal tenke at " tenk hvis vi begår justismord nå? Vi kan jo aldri være sikker?"

Mystique, jeg vil du skal lese denne setningen høyt for deg selv et par ganger.

Det er jo akkurat dette som gjør at vi har et rettsystem, ikke en forbanna lynchmob med adhd som løper rundt og kastrerer folk hver gang noen kommer med en anklage.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!