Skrevet av Emne: Når man ikke klarer dips  (Lest 5881 ganger)

Utlogget stfu and squat!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Når man ikke klarer dips
« : 18. august 2006, 14:35 »
Da er det vel egentlig greit å ta benk, franskpress og bicepscurl istedet? Bare benk blir jo litt dumt mtp at den ikke tar sånn veldig på tricepsen.

Eller hur?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: Når man ikke klarer dips
« #1 : 18. august 2006, 14:38 »
Bicepscurl i stedet for dips? Bicepscurl, tar jo som navnet tilsier på bicepsen.
Prøv smalbenk, det er en veldig fin øvelse for tricepsen
Smiley

Utlogget MissJannis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 21

SV: Når man ikke klarer dips
« #2 : 18. august 2006, 14:44 »
dips på benk er en fin start, funket iallefall for meg. kjør max ganger 3 serie f.eks:)

smal benk eller triceps press er også bra alternativer!
J
  a             
     n
        n
           i
             Ssssss <3

Celdiir

  • Gjest
SV: Når man ikke klarer dips
« #3 : 18. august 2006, 14:45 »
Regner med at du vurderte ekstrem muskelvekst programmet. Hva er problemet med dips? Klarer du ikke 15 stykker til 15-reps fasen eller klarer du ikke en eneste en?

Hvis problemet er at du ikke klarer 15 stykk, så ligger det et forslag til alternativ progresjon i form av volum i "endringer i RYP" tråden. Smiley

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Når man ikke klarer dips
« #4 : 18. august 2006, 15:50 »
Hvis det ikke er en alternativ dipsmaskin på senteret ditt er (som nevnt over) dips mellom to benker et greit sted å begynne.-så kan du jo etterhvert legge til litt vekter(f.eks legge en vektskive i fanget).

Hør også på senteret ditt hva de har av alternativer.. Det er ofte forskjellig fra sted til sted.
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget stfu and squat!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

SV: Når man ikke klarer dips
« #5 : 18. august 2006, 19:00 »
Regner med at du vurderte ekstrem muskelvekst programmet. Hva er problemet med dips? Klarer du ikke 15 stykker til 15-reps fasen eller klarer du ikke en eneste en?
Ferdig med første uke av ekstrem muskelvekst nå. Nå som jeg ser på bilder av dipsen så er det veldig mulig jeg ikke gjorde det helt riktig. Får teste på mandag og kanskje det går litt greiere. Så bra ut det progresjonsgreiene dine også. Ty. Smiley

Uansett, jeg kan jo ta dips på benk. Men den tar vel ikke noe spessielt på bicepsen? Hva i ekstrem muskelvekst er det som gjør det egentlig?

Celdiir

  • Gjest
SV: Når man ikke klarer dips
« #6 : 18. august 2006, 19:12 »
Ferdig med første uke av ekstrem muskelvekst nå. Nå som jeg ser på bilder av dipsen så er det veldig mulig jeg ikke gjorde det helt riktig. Får teste på mandag og kanskje det går litt greiere. Så bra ut det progresjonsgreiene dine også. Ty. Smiley

Uansett, jeg kan jo ta dips på benk. Men den tar vel ikke noe spessielt på bicepsen? Hva i ekstrem muskelvekst er det som gjør det egentlig?

Roing tar på bicepsen i tillegg til ryggen.
Dips vil ta på tricepsen (ikke biceps), men også endel på bryst og skuldre. Velger du å trene dips mellom to benker, vil brystet og skuldrene dine slettes ikke få like mye trening. I tillegg kan belastningen på skulderleddet øke.

Så til de som foreslo benk-dips: Hele poenget med ekstrem muskelvekst (sjekk underforumet) er at du trener noen få, men gode øvelser. Vanlige dips er det. Benk-dips er ikke det. Benkpress vil i såfall være et bedre alternativ.

Utlogget stfu and squat!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

SV: Når man ikke klarer dips
« #7 : 18. august 2006, 19:15 »
Da tar jeg heller skråbenk og tester litt dips om et par uker.

edit: Noe helt urelatert. Negativer og positiver. Positivene skal være eksplosive, right? Og negativene sakte og rolige... Noen som kan forklare hvorfor?

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Når man ikke klarer dips
« #8 : 19. august 2006, 11:46 »
Joda.. men man må begynne ett sted.. hvis du ikke klarer dips,så burde man ikke begynne på et slikt program-Dips på benk med vekter kan bli ganske tungt om man legger på nok... Og benk med smalt grep er jo også et alternativ...


Roing tar på bicepsen i tillegg til ryggen.
Dips vil ta på tricepsen (ikke biceps), men også endel på bryst og skuldre. Velger du å trene dips mellom to benker, vil brystet og skuldrene dine slettes ikke få like mye trening. I tillegg kan belastningen på skulderleddet øke.

Så til de som foreslo benk-dips: Hele poenget med ekstrem muskelvekst (sjekk underforumet) er at du trener noen få, men gode øvelser. Vanlige dips er det. Benk-dips er ikke det. Benkpress vil i såfall være et bedre alternativ.
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Celdiir

  • Gjest
SV: Når man ikke klarer dips
« #9 : 19. august 2006, 14:45 »
Joda.. men man må begynne ett sted.. hvis du ikke klarer dips,så burde man ikke begynne på et slikt program-Dips på benk med vekter kan bli ganske tungt om man legger på nok... Og benk med smalt grep er jo også et alternativ...

Hvis det er denne øvelsen du sikter til, så er det en triceps-øvelse (selv om mange andre muskler også jobber).


Foruten det faktum at denne øvelsen kan gi unødvendig belastning til våre sarte skulderledd, har den lite å gjøre i et program som "Ekstrem muskelvekst". Som jeg nevnte tidligere går ekstrem muskelvekst ut på at man trener noen få og gode baseøvelse (dype brede dips i dette tilfellet), og pga det lave volumet kan progresjonen være litt høyere enn ellers.

Velger man å trene benk-dips her går man glipp av 6 uker med brysttrening med mindre man legger til en ekstra øvelse for brystet, og da setter man programmet ut av balanse hvis man ikke vet hva man gjør.

Spørsmålet her er ikke hvordan man skal bli bedre å trene dips, men hvordan man kan erstatte øvelsen mens programmet varer for å få de samme resultatene. Da er en pressøvelse som tar på bryst, triceps og skulder det beste alternativet, f.eks. skrå benkpress som trådstarter vurderer.

edit: Noe helt urelatert. Negativer og positiver. Positivene skal være eksplosive, right? Og negativene sakte og rolige... Noen som kan forklare hvorfor?

Sånn generelt sett vil eksplosive positiver aktivere de raske muskelfibrene i større grad en trege positiver. Det er som kjent disse muskelfibrene, spesielt type IIb, som har størst potensiale for vekst.



Turn your attention to the words "sprint" and "jump" at the top of the graph. Jumping and sprinting induce the greatest recruitment of fast-fatigable (FF) motor units. For example, when I train a client with the squat technique, I give him the instruction to "jump" the weight up. This is precisely the reason why I recommend super-fast concentric muscle actions for strength and hypertrophy — it leads to the greatest level of motor unit recruitment! Remember: more motor units = more hypertrophy (size).

The FF motor units are maximally recruited with:

1. High load training: >80% of 1RM

2. Super-fast concentric muscle actions (lifting the weight quickly)

3. Achieving muscular failure utilizing a submaximal load


Mer her:
The Science of 10 x 3
Enter the Nerve and Muscle Matrix
by Chad Waterbury


Den negative fasen er den fasen vi er sterkest i, og utgjør jo også halve øvelsen. Å ta denne rolig og kontrollert, istedet for å nærmest bare slippe vekta ned vil sørge for at du får mer ut av øvelsen. Det er helt sikkert noen andre bonuser ved å ta negativene rolig og kontrollerte, men jeg vet ikke mer.

Utlogget stfu and squat!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

SV: Når man ikke klarer dips
« #10 : 19. august 2006, 19:28 »
Tusen takk! Greit å bytte litt mellom skrå- og flatbenk også eller? Så jeg får tatt litt nederst på brøstet.

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Når man ikke klarer dips
« #11 : 20. august 2006, 19:44 »
ja det er jo en prioriteringssak.. selv trener jeg begge hver gang..


Tusen takk! Greit å bytte litt mellom skrå- og flatbenk også eller? Så jeg får tatt litt nederst på brøstet.
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget stfu and squat!

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

SV: Når man ikke klarer dips
« #12 : 21. september 2006, 21:34 »
Klarte 10 dips i går, yay. Hvor mange skal man ta egentlig? Det blir bare rot i TN sin kalkulator.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!