Skrevet av Emne: Strongman og doping  (Lest 10867 ganger)

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Strongman og doping
« #30 : 18. august 2006, 19:22 »
Jeg må innrømme at jeg synes at kronikken er relativt dårlig skrevet. Både språklig og innholdsmessig. Det er ikke slik at kun styrkeløftere er sterke, videre er det ikke slik at styrkeløftere har hverken noen demokratisk eller moralsk rett til å bedrive mediesensur fordi vi misliker at noen velger en annen vei enn det vi gjør.. Det blir litt for dumt når noen skriver noe jeg mistenker å være et bestillingsverk fra ADN, fullstendig blottet for realisme og seriøsitet.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Zuul

SV: Strongman og doping
« #31 : 18. august 2006, 19:57 »
Dette ble et pisselangt innlegg, les det eller drit i det Smiley

Jeg kommer aldri til å skjønne denne trangen mellom ulike fraksjoner innen kraftsporter til å henge ut hverandre, krangle og sette dem opp mot hverandre Shocked

Det kan hende jeg er naiv, men jeg bryr meg lite om hva folk bruker eller ikke så lenge det ikke er et eksplisitt krav i den grenen at man ikke skal bruke det. Jeg har selv rota meg bort i doping i yngre alder, og konkludert med at det ikke var min greie, både fysisk og mentalt. Jeg trives enkelt og greitt bedre med å ikke bruke det.

Faktum er at jeg elsker kraftsport: Jeg driter i hvilken det er så lenge muskler, løfting og bæring i en eller annen form er med. Det begynte for lenge siden med Arnold, og gikk videre via gode gamle Torkjell Ravndal, Manfred Hoeberl, diverse islendinger, finner, en svenske og ikke minst vår egen Svend Karlsen.  På veien har andre kommet til: byggere som Tom Platz med sin psykofilosofi på beintrening, Dorian med sin go hard og go home stil og mange, mange flere. Jeg lar mer inspirere av alle som er enorme, sterke, begge deler, eller ekstreme på en eller annen måte.

Om det er tv, stevne eller virkligheten så finner jeg stor glede i å se på løfting. Om noen utklasser meg på gymmet, ja så finner jeg stor inspirasjon i det selv. Om de er dopa eller ei, det viser at det er mulig for en kropp å løfte den vekten. Kanskje er det ikke mulig for meg, meg for faen: Jeg skal prøve å komme meg dit Grin

jeg har hatt gleden av å se store vektløftere som Stian Grimseth og Geir Grønnevik trene side om side med meg på gymmet. Hossein Reza Zadeh, Andrei Chermerkin og mange andre topp vektløftere har vært innom Stian Grimset cup i bygda her og løfter, til stor glede for meg Grin

Jeg har hatt styrkeløftere som Kirketeigen, Stian Badboy og Joner Gallefoss rundt meg på trening, en sjelden gang var Jørn Høyset innom også. For ikke lenge siden var Tollef Taksdal med innom og benka litt, og gav meg noe å tenke på Shocked Grin.

Og jeg er så heldig å ha en venn som har så lett for å bli sterk at det er til å grine av. I fjor var jeg såre nøyd med å ha kommet opp på 180 i benk. Han hadde ikke trent benk på seks mnd, blant anna fordi skuldra var dårlig og fordi han knakk tommelen. Bare for morro skyld heiv han seg med for å benke litt. Endelig tenkte jeg, endelig skal jeg sette han litt på plass på benken. Og lokka han med oppover. Når vi kom til 180 kunne jeg bare konstatere at det var lett for han selv uten trening i seks mnd Sad

Jeg kunne la sånne ting gå innpå meg, men jeg lar det inspirere meg. En dag skal han knekkes, selv om han alltid vil ha lett for å hente meg inn igjen. Men han skal måtte gjøre det Grin

jeg har kjent og trent med folk som konkurrere i fitness og bygging. Noen med og noen uten ekstra inntak av hormoner. Har aldri brydd meg om hva det trykker i seg, så lenge de oppfører seg normalt mot meg og andre. En drittsekk er en drittsekk uansett om han er ren eller ei.

Mange blir sure og irriterte over dopere, og mener det er urettferdig at noen får mer styrke eller bedre kropp enn dem.

Jeg bryr meg ikke. Jeg er rimlig sterk, ok stor,  og verre skal det bli. Og jeg har tenkt å vere her for det lange løpet, så om jeg må holde på fem-ti år lenger enn en som bruker for å nå fram dit jeg vil, ja så gjør jeg heller det. Ingenting er gratis her i livet, den som velger den raskeste veien må kanskje betale for det senere i livet.

Mitt mål er å vere rå hele livet.  Jeg skal få 25 år gamle menn  til å gråte på treningen når jeg er femti Grin Det eneste som kan stoppe meg er den forferdelige trangen jeg har til å løfte ting jeg strengt tatt burde la være. Man må leve med en skade eller fem i året, en dag sier det nok stopp.

Og jeg skal bli et råskin ren. Men om andre ikke velger å gjøre det på samme måte akseptere jeg det.

Doping i idrett er noe dritt. Enkelt og greitt. Det er juks og jævlig irriterende for dem som må konkurrere på skeive vilkår. Innen Vektløfting og styrkeløft er jeg for å utrydde det om mulig. Noe som sikkert ikke går, men likefullt er idealet.

Det beste hadde selvsagt vært en totalt dopingfri idrett, men det er en illusjon. Generelt er det for mye penger, prestisje og ære i dagens toppidrett til å tro at man kan slippe unna dem som ønsker å nå dit uten å kjempe på like vilkår.

Men det betyr ikke at man skal gi opp kampen. Men slik jeg ser det må det kampene kjempes på rette arenaer.  I kraftsport er de arenaene styrke- og vektløfting.

Strongman og bygging er ikke idrett i den forstand, det er sirkus. Og skal forbli det. Så lenge ikke disse grenene selv går inn for å ta opp kampen mot doping seg jeg ikke noe grunn for andre å bry seg heller. Ingen går i dag blåøyd inn i bygging eller strongman og blir overraska over dopingen. Og de fleste er klar over hva de gir seg ut på .

Den som vil får bli forbanna, og kalle sine medmennesker som velger å gå en annen vei enn dem tapere og tullinger. Jeg gidder ikke.  Så lenge folk ikke med vitende og vilje får inn for å jukse ved å stille dopa i dopfrie idretter dømmer jeg ikke.

Jeg anser enhver personen som vier livet sitt til å løfte tunge vekter en åndsfelle og et medlem av en brorskap, og søster, verden. Rundt. Er den personen grei og behandler meg på samme måte, ja så er vi venner med en felles interresse og lidenskap. Vist ikke så er han en drittsekk, uavhengig av hormonverdiene hans.

Jeg kommer uansett til å fortsette å la meg inspirere av både Ronnie Coleman, Arild Haugen, Roy Holte, Olaf Dahl, 2Strong, MR. Benkpress, Expedite for hans allround engasjement for sporte, Marius, Hossein og alle andre som flekker opp vekter jeg ennå må drømme om.  


Utlogget Høyspent

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

SV: Strongman og doping
« #32 : 19. august 2006, 11:14 »
Jeg må innrømme at jeg synes at kronikken er relativt dårlig skrevet. Både språklig og innholdsmessig. Det er ikke slik at kun styrkeløftere er sterke, videre er det ikke slik at styrkeløftere har hverken noen demokratisk eller moralsk rett til å bedrive mediesensur fordi vi misliker at noen velger en annen vei enn det vi gjør.. Det blir litt for dumt når noen skriver noe jeg mistenker å være et bestillingsverk fra ADN, fullstendig blottet for realisme og seriøsitet.
Om det er et bestillingsverk fra ADN så hadde de vel ikke behøvd å bestille det gjennom Fredrikstad blad eller? Synes det var både underholdene lesning og velskrevet, men det er jo bare min mening.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
SV: Strongman og doping
« #33 : 19. august 2006, 12:59 »
Det jeg kanskje reagerer mest på er holdningen til doping hos mange. Er det helt ok å ta prestasjonsfremmende produkter?

Så lenge det ikke er innenfor idrett underlagt NIF så ser jeg ikke helt problemet med att voksene mennsker er villige til å utsette seg for den risikoen det innebärer. My 2 cents
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Strongman og doping
« #34 : 19. august 2006, 14:27 »
Tror dette er en evigvarende diskusjon.
Det jeg kanskje reagerer mest på er holdningen til doping hos mange. Er det helt ok å ta prestasjonsfremmende produkter?

Som Apelars sier så foregår dette utenfor NIF, og dopingbruk er jo fortsatt lovlig. Er det ok å bruke kreatin? Prinsippet om å bruke preparater som fremmer prestasjonene er det samme der også...

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Strongman og doping
« #35 : 19. august 2006, 14:33 »
Eller er det fordi man mister sponsorer fordi bransjen er dobbeltmoralistisk.. Smiley Du prøver deg igjen på en enkel løsning og jeg får følelsen av at du har en "i dag skal jeg sverte alt som har med strongman og doping å gjøre fordi jeg er furten"-dag i dag.. Smiley
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Strongman og doping
« #36 : 19. august 2006, 14:39 »
Tja, nå er jeg vel like "mot" doping innen styrkeløft som du er, samtidig klarer jeg å ha to tanker i hodet samtidig, og jeg ser liten eller ingen grunn til å angripe de som bruker anabole stereoider mer enn de som bruker alkohol eller tobakk for den del.
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Strongman og doping
« #37 : 19. august 2006, 14:43 »
Hvis dette er lovlig utenfor NIF, hvorfor benekter man da doping? Er det fordi neste spørsmål automatisk blir hvor man får tak i det?

Det kan ha noe med at utrolige mange deler dine fordommer mot doping. Dette skaper problemer for folk om de innrømmer bruk, så det burde vel være ganske greit å forstå.

Utlogget Advocatus Diaboli

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 172
  • Honnør: 1094
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 172

  • Love belongs to Desire, and Desire is always cruel
SV: Strongman og doping
« #38 : 19. august 2006, 14:49 »
Ja, alle homofile i Iran burde komme ut av skapet NÅ! Det at de blir torturert og hengt er likegyldig..
"The devil made me do it". I have never made one of them do anything. Never. They live their own tiny lives. I do not live their lives for them.

Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Strongman og doping
« #39 : 19. august 2006, 14:52 »
...nettopp.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: Strongman og doping
« #40 : 19. august 2006, 14:53 »
Det kan ha noe med at utrolige mange deler dine fordommer mot doping. Dette skaper problemer for folk om de innrømmer bruk, så det burde vel være ganske greit å forstå.
Nei hvem vil innrømme at de er delaktig i underbygging av organisert kriminalitet?

Tror neppe disse preparatene fås kjøpt på blå resept..
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Strongman og doping
« #41 : 19. august 2006, 15:08 »
Er det helt ærlig dette aspektet med dopingen som plager dere? Hva mener du om nedlasting av musikk, filmer osv?

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

SV: Strongman og doping
« #42 : 19. august 2006, 15:19 »
Hvilken organisert kriminalitet støtter en om en bedriver nedlastning av musikk, filmer osv? Ser på ulovlig import og distrubusjon av narkotika og  doping, og voldskonflikter dette kan medføre værre en å putte en cd-rom (som er ens egen eiendom, lovlig) inn i pcen, for å så "rippe" og flytte de over til en bestemt mappe på pcen så de blir åpen for deling.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: Strongman og doping
« #43 : 19. august 2006, 15:25 »
Hvilken organisert kriminalitet støtter en om en bedriver nedlastning av musikk, filmer osv? Ser på ulovlig import og distrubusjon av narkotika og  doping, og voldskonflikter dette kan medføre værre en å putte en cd-rom (som er ens egen eiendom, lovlig) inn i pcen, for å så "rippe" og flytte de over til en bestemt mappe på pcen så de blir åpen for deling.

At organisert kriminalitet er verre enn nedlasting av musikk er jeg enig i. Import og salg av den typen doping vi diskuterer her, kan jeg svært lite om, så om dette er et stort problem vet jeg ikke. Om dere har kjennskap til hvordan dette foregår, og hvor stort problemet er, så grei gjerne ut om det. Jeg ser poenget deres, men tror før det første ikke at dette egentlig er grunnen til mange av fordommene mange her inne besitter mot doping. For det andre er ulovlig kjøp/salg og lovlig bruk er en selvmotsigelse. Om problemet er den lovlige biten eller den ulovlige, blir en diskusjon i seg selv.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

SV: Strongman og doping
« #44 : 19. august 2006, 17:43 »
og jeg får følelsen av at du har en "i dag skal jeg sverte alt som har med strongman og doping å gjøre fordi jeg er furten"-dag i dag.. Smiley
IDAG bare?? rofl

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!