Skrevet av Emne: Billige proteiner  (Lest 9580 ganger)

Kenneths jente

  • Gjest
Billige proteiner
« : 18. august 2006, 20:22 »
Proteiner kan jo være dyrt, men de har et godt tilbud på ULTRA nå...
Frosne høns, de koster bare 10 kroner stk, og veier 900gram.
Jeg tror høns behandles som kylling forrøvrig, men arrester meg om annet!!
Noen andre tips om billige proteiner?



http://www.ultra.no/

Noen oppskrifter.......
http://www.aperitif.no/index.db2?id=76
 
.....husk å ta av skinnet om du ikke vil ha så mye fett  Smile

Utlogget NUTS

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

SV: Billige proteiner
« #1 : 18. august 2006, 20:30 »
Høns er jo seigt og jævlig, ikke å anbefale. Dessuten er det lite kjøtt på dem også. De må nesten kokes for å i det hele tatt være spisbare, hvis ikke blir det meste av kjøttet, som nevnt, veldig seigt.

Utlogget Liz

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 579
  • Honnør: 77
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 579

  • Tough aint enough
SV: Billige proteiner
« #2 : 19. august 2006, 11:39 »
Har spist høne i over 20 år,og aldri hatt problemer med at det var seigt og ekkelt.
Det tar riktignok lang tid å koke det... men f.eks høne i ris og karri smaker kjempe godt...
Kylling og høne er jo ikke veldig ulike da.. bortsett fa at høna er eldre...som i og for seg er logisk nok Smiley
Men det er da også logisk med tanke på pris at kylling har litt bedre kvalitet på kjøttet.. men vet ikke hvor stor forskjell det er..
Høyde: 173 cm
Vekt.. 58-64 kg (off season - 70 kg)

"I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself". 
DH Lawrence

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Billige proteiner
« #3 : 25. august 2006, 09:50 »
Høna er kokt, spist og fortært!!
Det ble godt og kjøttet var ikke seigt etter nærmere to timer koking!
Det ble ca 250g rent kjøtt av en høne på 900g. Synes dette var lite, men til tross for prisen(10 kr.-) er det jo bra .

Konklusjon:

Jeg er positiv, men man må ha god tid!
Høna må koke lenge før den brukes, men kan deretter brukes til de retter som passer på samme måte som om du hadde kjøpt grillet kylling.

Ja, så må du mulig like å stå på kjøkkenet å  styre litt(dra av skinnet, skære av fett ,  pille høna for kjøtt ettter koking osv.)  Smile


Her er forrøvrig oppskriften på retten jeg spiste!
Hønsefrikassé med hvitvin:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/04/10/395497.html


I disse tider må du også ta med de ekstra kilowattene du bruket på å koke den fire ganger så lenge som du måtte ha brukt på å få ferdig en tilsvarende mengde kyllingfilet til kroner 18 (kW ikke inkludert) Wink

Min erfaring med høner (sånne med fjær) er at de som med kyllingen er best når de er av noe størrelse (i motsetning til de uten fjær).

Har prøvd noen slike 900g-høner selv, og det er mer plukk enn mat, og som biolog lever jeg etter leveregelen:

Netto energi fra rein matvare tilført kroppen = brutto energi i rein matvare - (energiforbruk på å få matvaren løs fra skroget og inn i kjeften + energiforbruk på tygging)

Må jeg sitte med pinsett å plukke ut 250 gram kjøtt fra ei tørr høne til 10 kroner så betaler jeg derfor gladlig en tier mer for en en tisvarende mengde rein kyllingfilet Smiley

Meeen når sant skal sies så er hønsefrikase mm veldig godt da Smiley


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Kenneths jente

  • Gjest
SV: Billige proteiner
« #4 : 25. august 2006, 10:05 »
He...he..., det var gøyalt skrevet Smiley
Godt ja, men kommer jeg til å fortsette å kjøpe høner,  hmmm, nei tror ikke det. Var litt mye styr, på tross at jeg elsker å lage mat....

I disse tider må du også ta med de ekstra kilowattene du bruket på å koke den fire ganger så lenge som du måtte ha brukt på å få ferdig en tilsvarende mengde kyllingfilet til kroner 18 (kW ikke inkludert) Wink

Min erfaring med høner (sånne med fjær) er at de som med kyllingen er best når de er av noe størrelse (i motsetning til de uten fjær).

Har prøvd noen slike 900g-høner selv, og det er mer plukk enn mat, og som biolog lever jeg etter leveregelen:

Netto energi fra rein matvare tilført kroppen = brutto energi i rein matvare - (energiforbruk på å få matvaren løs fra skroget og inn i kjeften + energiforbruk på tygging)

Må jeg sitte med pinsett å plukke ut 250 gram kjøtt fra ei tørr høne til 10 kroner så betaler jeg derfor gladlig en tier mer for en en tisvarende mengde rein kyllingfilet Smiley

Meeen når sant skal sies så er hønsefrikase mm veldig godt da Smiley

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Billige proteiner
« #5 : 25. august 2006, 11:21 »
:Smiley :Smiley

I ordet høne ligger det selvfølgelig at vi snakker om voksne dyr!!!! Og de analoge hønene jeg jeg snakker om har hår, ikke fjær!

Det er forøvrig noen terskelverdier her - høna skal lissom ikke være for liten heller, da blir det problemer både for den ene og den andre - bare ikke så alt for stor lissom. Menn vil forstå dette, og at alt er relativt!

Det viktigste er uansett at en "spiser" litt høne innimellom. Ellers blir en ikke stor!


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget highalldatyhme

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 157
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 157

SV: Billige proteiner
« #6 : 25. august 2006, 14:01 »
Og de analoge hønene jeg jeg snakker om har hår, ikke fjær!

Foretrekker'n shaved.
"Pour cristal in the blender, make a protein shake" - 50 Cent

Kenneths jente

  • Gjest
SV: Billige proteiner
« #7 : 27. august 2006, 18:24 »
Er kalkun billige proteiner? noen som vet hva det koster i ca kilopris, eller en hel en(4-5 kilo)?
og eventuelt hvor mange gram er egentlig kjøtt?

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

SV: Billige proteiner
« #8 : 28. august 2006, 10:42 »
Er kalkun billige proteiner? noen som vet hva det koster i ca kilopris, eller en hel en(4-5 kilo)?
og eventuelt hvor mange gram er egentlig kjøtt?

Får vel stort sett kalkun til omlag 40 kroner kiloen.
Husk bare å kjøpe den så stor som mulig (pass på at du får den inn i ovnen!), så får en andelsmessig mer kjøtt (enn bein).
Tipper en på en noenlunde normalstor kalkun kommer ut med 3-4 kilo kjøtt. Et kalkunbryst veier fra type 750g-1,5kg avhengig av størrelsen på kreet.

Prismessig vil jeg tro du havner noen under 100kr pr kilo på en fugl på 6-7 kilo, når bein og skinn er fjernet, og det må vel sies å være relativt billig.

Ellers selger de innimellom kalkunfilet til type 80-100 kroner eller mindre for kiloen, og da slipper en å steike hele beistet, samt å plukke den rein (ikke at det er noen stor jobb på et dyr med såpass store kjøttstykker. Brystet vipper en jo enkelt ut, og kjøtt på lår og ellers er også kjappt å rense for bein/sener).


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Haalvor

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 688
  • Honnør: 79
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 688

SV: Billige proteiner
« #9 : 28. august 2006, 11:40 »
Er kalkun billige proteiner? noen som vet hva det koster i ca kilopris, eller en hel en(4-5 kilo)?
og eventuelt hvor mange gram er egentlig kjøtt?

Kalkunfilet er ikke så dyrt faktisk. På rema betaler jeg 130,- for 2kg kalkunfilet, som har like høyt proteininnhold som kyllingfilet, men mindre fett (0,1g pr 100). Disse er veldig gode Smiley

75kr kiloen for filet er noe jeg kunne klart å betale. Kjøper det ikke så altfor ofte grunnet at jeg enda bor hjemme, og folk her syns det er mye styr når jeg skal steke opp så mye mat hele tiden. Da blir det tunfisk inntil videre, må innrømme det er kjedelig med 3-4 bokser tunfisk om dagen. Og jeg som gikk tom for proteinpulver for noen måneder siden, akkurat da jeg trengte det mest.. jaja drar til Spania snart, så da blir det full fres i 3 måneder..

Svarte jeg på mer enn det du spurte om nå? Huh
"Ain't Nothing to it but to do it" - Keep me from overanalyzing

[size=08pt]That logbook
[/size]

[size=08pt]Bildeprofil
[/size]

nann-rosita

  • Gjest
SV: Billige proteiner
« #10 : 28. august 2006, 11:47 »
Kalkunfilet er ikke så dyrt faktisk. På rema betaler jeg 130,- for 2kg kalkunfilet, som har like høyt proteininnhold som kyllingfilet, men mindre fett (0,1g pr 100). Disse er veldig gode Smiley

75kr kiloen for filet er noe jeg kunne klart å betale. Kjøper det ikke så altfor ofte grunnet at jeg enda bor hjemme, og folk her syns det er mye styr når jeg skal steke opp så mye mat hele tiden. Da blir det tunfisk inntil videre, må innrømme det er kjedelig med 3-4 bokser tunfisk om dagen. Og jeg som gikk tom for proteinpulver for noen måneder siden, akkurat da jeg trengte det mest.. jaja drar til Spania snart, så da blir det full fres i 3 måneder..

Svarte jeg på mer enn det du spurte om nå? Huh

gled deg til spania. Det er tunfisken faktisk BILLIG , og du kan kjøpe tunfiskfilét , stedenfor på boks !!
I tillegg er frukt og grønt kjempebillig. De fleste Pharmasia selger proteinpulver der nede, så det er ikke problemer å få tak i ..

Nann

Kenneths jente

  • Gjest
SV: Billige proteiner
« #11 : 29. august 2006, 08:44 »
Takk for bra svar Smiley
Skal finne meg en sværing, men kutte den opp som i linken. Tar av beina, slik at det blir enklere å steike kalkunen jevnt. Brystet blir jo ofte så tørt om en steker hele.

Har ikke kjøpt ren kalkunfilet, men har god tid så prøver meg nok på hele.



Fin link om steking av kalkun(penslingen kan sikkert byttes ut med noe annet en smør.) Håper den virker, vi er stengt for den type media på jobb!!

http://atvs.vg.no/player/player.php?id=1267&category_id=7&keyword=


Får vel stort sett kalkun til omlag 40 kroner kiloen.
Husk bare å kjøpe den så stor som mulig (pass på at du får den inn i ovnen!), så får en andelsmessig mer kjøtt (enn bein).
Tipper en på en noenlunde normalstor kalkun kommer ut med 3-4 kilo kjøtt. Et kalkunbryst veier fra type 750g-1,5kg avhengig av størrelsen på kreet.

Prismessig vil jeg tro du havner noen under 100kr pr kilo på en fugl på 6-7 kilo, når bein og skinn er fjernet, og det må vel sies å være relativt billig.

Ellers selger de innimellom kalkunfilet til type 80-100 kroner eller mindre for kiloen, og da slipper en å steike hele beistet, samt å plukke den rein (ikke at det er noen stor jobb på et dyr med såpass store kjøttstykker. Brystet vipper en jo enkelt ut, og kjøtt på lår og ellers er også kjappt å rense for bein/sener).


Kenneths jente

  • Gjest
SV: Billige proteiner
« #12 : 29. august 2006, 08:49 »
he..he..., takk for hyggelig tilbakemelding Smiley Spania, koslig det?
Jeg skal prøve meg på kokkelering jeg da, bor sammen med en annen rotekopp, så vi kan styre så mye vi vil  Wink
Jeg har enda tilgode å være på tufiskkjøret, men må vel det etterhvert oxo. Jeg har lagt ut en god tunfisk salat, men jeg blir lei den også etter et måltid!! Jeg burde vel prøve fersk tunfisk før eller siden..............

Kalkunfilet er ikke så dyrt faktisk. På rema betaler jeg 130,- for 2kg kalkunfilet, som har like høyt proteininnhold som kyllingfilet, men mindre fett (0,1g pr 100). Disse er veldig gode Smiley

75kr kiloen for filet er noe jeg kunne klart å betale. Kjøper det ikke så altfor ofte grunnet at jeg enda bor hjemme, og folk her syns det er mye styr når jeg skal steke opp så mye mat hele tiden. Da blir det tunfisk inntil videre, må innrømme det er kjedelig med 3-4 bokser tunfisk om dagen. Og jeg som gikk tom for proteinpulver for noen måneder siden, akkurat da jeg trengte det mest.. jaja drar til Spania snart, så da blir det full fres i 3 måneder..

Svarte jeg på mer enn det du spurte om nå? Huh

Utlogget Andreas_F

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 199
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 199

SV: Billige proteiner
« #13 : 29. august 2006, 19:44 »
Hvorfor ikke kjøpe 2kg first price kylling fillet til 145,-?
Det er jo billi d:)

Utlogget Big_alex

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 120
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 120

  • Lev som denne dag var din siste.
SV: Billige proteiner
« #14 : 29. august 2006, 20:50 »
Sverige folkens.hehe. Sparer mengder på å kjøpe mengder for lengre tid der altså.
" Big Alex " Have a nice day Smiley
Personlig BP  5 x 100

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!