Skrevet av Emne: hm, valgets kval  (Lest 2888 ganger)

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
SV: hm, valgets kval
« #15 : 23. august 2006, 02:44 »
HHAHAHA bianis, hehe!!! orker ikke å utdype mere men HAHAH!!! forvar og forsvar da.. hehe

hvis man kan faktisk kan "bekrefte"  at man har hjemmel til å forsvare seg kan man faktisk drepe i selvforsvar... teoretisk sett.. hehe
(nødverge er en fin "regel')
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
SV: hm, valgets kval
« #16 : 23. august 2006, 10:19 »
Noe av det jeg liker best med MMA er att man hele tiden trener mot motstand. Dermed vet man att når man mestrer en teknikk på trening, så mestrer man den når det er snakk om selvforsvar også. Men man skal også väre klar over att MMA er en konkuranse idrett, så selv om mye fungerer bra til selvforsvar, så er det ikke dermed sagt att det er en selvforsvars stil. F eks har de ingen trening mot/med våpen, eller mot flere motstandere. Men göy? Helt klart!!!
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
SV: hm, valgets kval
« #17 : 23. august 2006, 12:14 »
Noe av det jeg liker best med MMA er att man hele tiden trener mot motstand. Dermed vet man att når man mestrer en teknikk på trening, så mestrer man den når det er snakk om selvforsvar også. Men man skal også väre klar over att MMA er en konkuranse idrett, så selv om mye fungerer bra til selvforsvar, så er det ikke dermed sagt att det er en selvforsvars stil. F eks har de ingen trening mot/med våpen, eller mot flere motstandere. Men göy? Helt klart!!!
Derfor hadde jeg valgt Wing Tsun,for der er det ingen "fancy" filmtriks,bare rå og brutalt selvforvar. Wink
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
SV: hm, valgets kval
« #18 : 23. august 2006, 13:13 »
Som sagt, jeg synes WT er ett bra system, men det har også sine mangler (alle har det i en eller annen grad. Avhengig av hvem du spör selvsagt) Få systemer er komplette, og ingen systemer passer for alle. Eneste måten man kan komme frem til hva man vil er å pröve selv  Thumbsup
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hm, valgets kval
« #19 : 23. august 2006, 13:59 »
jeg vil si at det beste selvforsvar er å være godt og effektivt trent, samt ha en sterk mentalitet og psyke. Godt og effektivt trent blir du av å trene mma. Jeg ville stilt flere spørsmål til WC sin teknikkbase, treningsmetodikk, problemløsning og nivå enn jeg ville gjort med mma. Selv om wing chun kanskje er den kung fu stilarten som er mest realistisk, så finnes det mange huller og spørsmålstegn som har blitt diskutert i det uendelige på blant annet slike forum som her Smiley

MMA er pure fighting. Det er fighting på alle nivåer. Du blir vant med hard og tøff kontakt, samt det å trene hele tiden mot levende motstand. (aliveness). Dette er blant annet med på å bidra til at man får større selvtillitt og sterkere psyke. Man blir ikke lenger like sjokket om man får en hard en på trynet da man allerede er vant til det.

Selv om mma ikke innebærer det man kaller "selvforsvarstrening", dvs trening rettet direkte mot våpen osv, så er det viktig at man skiller litt mellom begrepene. Når folk flest sier de vil lære seg selvforsvar, så vil de egentlig lære å "stå opp for seg selv/sloss" etc...selvforsvar i ordets rette definisjon er egentlig å overleve en situasjon. DVS at 99% av alle situasjoner kan løses verbalt eller ved at man løper. Det er YTTERST få ganger man faktisk blir presset opp i et hjørne uten mulighet til flukt. Og om man blir det, så vil jeg påstå at man kommer langt som en god fighter.

Dermed så er egentlig selvforsvarstrening litt absurd i seg selv. Selv om man har økt kunnskap rundt feks det å disarmere en person med våpen, så er man i utgangspunktet ganske buttfucked uansett hva slags trening man har. Selv de beste knivekspertene sier at de har dårlige odds om de må møte en person med kniv. Det må man bare innse. Og igjen er kanskje et velplassert slag eller spark mot skrittet noe man vil komme langt med.

Slik jeg ser det så er mma vs selvforsvar en kompleks og vanskelig diskusjon. Jeg har tro på at en godt trent fighter vil være en godt trent selvforsvarsperson overlegen i de fleste situasjoner. Og da prater jeg ikke om MMA vs Selvforsvar, men MMA/selvforsvar vs ulike situasjoner. Det er allitds ting man kan supplere med i forhold til egen teknikkbase, men til syvende og sist dreier selvforsvar seg om det å måtte sloss/forsvare seg selv. Nesten alle tilfeller av "selvforsvar" her i Norge kommer som følge av en slosskamp. "Han slo jo først". "jeg måtte jo forsvare dama". osv.

Jeg kjenner ikke til wing chun klubben her i Trondheim så godt, men jeg ville valgt mma enhver dag over wing chun, både når det kommer til fighting og selvforsvar...

tre nøkkelord for selvforsvar rangert etter viktighet:

- Psyke
- Være godt trent/god fysikk/ha en god base (dvs kunne slå, bryte, ha muskler osv)
- Scenariobasert kunnskap (det jeg vil kalle en del av selvforsvarstrening, RSBD trening osv)

Utlogget onakosano

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 607
  • Honnør: 274
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 607

  • "e d vilje, e d vei!!!"
SV: hm, valgets kval
« #20 : 23. august 2006, 15:11 »
da var valget gjort, fikk mail fra jon, de tar ikke inn nye elever i år.. . da blir det MMA Smiley
maks:                                    
benk: 150kg x 1 RAW              
markløft: 210 x 1 RAW           
knebøy: 160kg x 1 Bind          
Treningsveileder, NIH
Kettlebells instruktør
Kostholdsveileder

 Loggbok
 profil

Utlogget Sakuraba

  • .: Fighter Member :.
  • ******
  • Innlegg: 433
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 433

SV: hm, valgets kval
« #21 : 23. august 2006, 15:37 »
så bra da;)

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

SV: hm, valgets kval
« #22 : 23. august 2006, 18:50 »
da snakkes vi på TFG, vel møtt Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!