Skrevet av Emne: knebøy\markløft  (Lest 1890 ganger)

Utlogget Anders S

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 9

  • Brann seriemester 2007 :)
knebøy\markløft
« : 13. september 2006, 03:35 »
Jeg lurer på om jeg gjør noe feil når jeg utfører knebøy. Jeg har sett videoen fra "løfteskolen" mange ganger, og jeg føler teknikken er helt korrekt. Allikevel er det ikke i rompa eller i baksiden av låret jeg blir utmattet. Det er på framsiden av lårene jeg kjenner det mest. Tror muligens jeg "trykker til" feil plass når jeg utfører knebøy. Skal man bevisst skyve med rompa? Får det liksom ikke til å sitte...Sad

 tips til hvilke muskler jeg skal konsentrere meg om å bruke pls.hvor jeg skal skyve..hvis du er med.

Samme med markløft, når jeg har tatt et sett med markløft kjenner jeg det mest i korsryggen og framsiden av lårene...til tross for mange gjennomganger av teknikken fra løfteskolen..


Utlogget Caepp

  • Fast besvarer
  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 675
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 675

SV: knebøy\markløft
« #1 : 13. september 2006, 06:31 »
Knebøy skal ta godt på fremside lår, og du kjenner pumpen der bedre enn i rumpa. For å akivere rumpa mest mulig kan du gå lenger ned enn du kanskje gjør?

I tillegg har det en del å si hvor på fotsålen du legger trykket. Trykker du med tærne/foran på fotsålen vil belastningen i større grad gå på fremside lår, og tilsvarende for rumpe om du trykker mer med helen.

 Å utføre øvelsen rolig og kontrollert er også er godt tips for bedre kontakt. Et siste er å prøve øvelsen uten full utretting mellom hver repetisjon, da dette gir et mer intensivt trykk på musklene.

At korsryggen er den muskelgruppa som kjennes mest sliten ut etter markløft er ikke uvanlig, og betyr ikke nødvendigvis at du kjører øvelsen feil. Er du ute etter kontakt med bakside lår bør du prøve den strake varianten av markløft, der du holder kneleddet i ro. Beina må ikke nødvendigvis være helt strake, men som sagt ikke beveg kneleddet gjennom øvelsen.

Håper det hjalp litt Smiley

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

SV: knebøy\markløft
« #2 : 15. september 2006, 22:20 »
Det er vel ingen ulemper annet enn at du ikke tåler smerte Wink
Smiley

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
SV: knebøy\markløft
« #3 : 15. september 2006, 22:22 »
du blir flinkere til å legge stanga rett uten. bare gå ned i vekt til det ikke gjør vondt, og tren øvre rygg/bakside skuldre til det er dekker eventuelle knokler som stikker opp. press ryggen godt sammen slik at du får en "pute" som stanga kan hvile på, og jobb deg opp til normal arbeidsvekt igjen. sluttet å bruke pute for to år siden og har ikke angret en dag.

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

SV: knebøy\markløft
« #4 : 18. september 2006, 10:17 »
Som Aslak sier er det jo kanskje lurt å vende seg til. Kjører alltid uten selv, for jeg vet jeg bare har godt av å vende meg til det. Er ikke noe kult å være avhengig av en slik pute? Tenk hvis du en dag ikke har muligheten til å bruke den feks  Smile

mvh petter
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

SV: knebøy\markløft
« #5 : 18. september 2006, 15:32 »
Trenger du virkelig "pyesputa"?  biggrin

Plassering av stange bestemmer mye hvor det tar. Hvis du plasserer stange litt lengere ned så vil det ta mere på baksiden av lår og rumpa.

Har ikke sett deg løfte men det som ofte gjøres feil er å skyve knæren fremover isteden for sette seg bakover. Tenk det at du setter det bakover ned på lav krakk.

Aktiv styrkeløfter

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!